Missä lahdessa landea, hyviä ja huonoa puolia?
Olemme asuneet nyt lahden keskustassa puoli vuotta ja tää ei ole oikein meiän juttu. Haluisimme muuttaa maalle, mutta kuitenkaan ei lahdesta pois (lapsilta lähdee koulut alta). Kertokaahan missä päin on maalaisseutua ja minkälaisia kokemuksia on ollut juuri sielä asuinalueella. Itse en tosiaan tiedä yhtään lahtea, kun tässä keskustassa vain kulkenut.
Kommentit (9)
Lahessa ehkä renkomäestä vois löytyä rauhallinen paikka. Siellä vaan saattaisit parin vuoden päästä huomata asuvasi keskellä omakotitaloaluetta :) Jos itse lahdessa landelle haluisin, niin okeroinen ja koiskala ois ykkösenä mielessä. Riihelästäkin lyhyt matka pellolle, jos tahtoo asua esim. rivarissa.
Järvi, metsäreittejä ja paljon lapsiperheitä. Kouluja 3 + yläaste.
Lapset ovat siis yksityisessä koulussa ja consalla, joten molemmista lentää ulos, jos muuttaa Lahdesta pois. Eli Lahdessa haluamme asua.
mutta lahden keskustasta kun lähdet Villähteelle päin, niin siellä on aika landea. Siis Villähtentieltä Karistoon päin, on tosi landen tuntua ja Villähteentien ja kaatopaikan toisella puolella Linnaistentiellä on landea.
Siellähän nimenomaan on opiskelijoita ympäristökunista, ja ko.kunnat rahoittavat opiskelua, koska heillä ei oman kunnan alueella ole mahdollisuutta tarjota vastaavaa.
Yhteiskoulu, kristillinen koulu ja steiner (kaupungin ainoat yksityiset) eivät myöskään ole kuntarajoihin sidoksissa. Steinerkoulun oppilaat ovat pisimmillään kulkeneet 70km päästä kouluun, ehkä kauempaakin.
Maaseutua ei tietenkään sanan varsinaisessa mielessä löydy niin isosta kaupungista kuin Lahti on. Ehkä Renkomäki olis lähimpänä sitä, mutta sekin rakentuu niin kovaa vauhtia, että ei ole kovin kauaa enää.
oppilaskiintiöt, ja jos sattuu olemaan sen kunnan kiintiö täynnä, niin voi kyllä käydä, niin että lentää pellolle. Että kyllä mä teinä Lahdessa pysyisin. Ota Lahden kartta esille esim. eniro.fi ja sieltä kurkkaat missä sitä landea on. Ja sitten vaan etsimään asuntoa sieltä alueelta.
Omakotitaloja, rivitaloja, useita leikkipuistoja, järvi, uimaranta, laavu, valaistu kuntopolku metsässä, joka talvella latuna, pyörätiet kaupunkiin, bussit kulkee, nuoria lapsiperheitä... Nytkin kauppa, mutta marraskuussa avaa Karisman kauppakeskus. Ei ihan maalla, mutta ei ihan kaupungissakaan! :)
vaikka joutuisittekin noista koulupaikoista Lahden puolelta luopumaan