Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minut unohdetaan? Eikä kukaan tunnu välittävän?

Vierailija
21.06.2011 |

En tiedä mistä alkaisin kertomaan. Enkä tiiä, oikein uskallanko kirjoittaakaan, jos joku tunnistaa minut. Mutta kun minulla ei ole ketään kenelle puhua, enkä miehellenikään viitsi sydäntäni purkaa. Hän ei ymmärrä ja syyttää minua siitä, että olen outo.

Luolteeltani olen erittäin arka, hiljainen ja epävarma. Yksinäinen introvertti, joka ei uskalla ihmisten seuraan mennä. Odotan että joku tulee luokseni ja ottaa minuun yhteyttä. Etenkin, jos koen että en tunne oloani tervetulleeksi, niin jättäydyn takavasemmalle. Mutta kuitenkin kärsin siitä.

Naapurissani asuu kaksi ystävääni. Tai no, aikaisemmin voi sanoa ystävä mutta nyt minusta tuntuu etten tunne heitä enää, ystävyys on hävinnyt jonnekin. Voiko siis tämä mitään ystävyyttä ollakaan, eihän hyvä ystävyys katoa vuosien aikana.

Ennen oltiin tosi paljon yhteydessä, vietettiin aikaa yhdessä ulkoillen, iltaa istuen ja lenkkeillen. Meitä yhdistää myös lastemme kautta tärkeä side, joten senkin takia ihmettelen miksi tilanne on muuttunut tällaiseksi.

Tunnen oloni erittäin ulkopuoliseksi, laiminlyödyksi ja yksinäiseksi. Ihmettelen päivittäin, miten tilanne on muuttunut näin. Mikä minussa on vikana, ettei minusta enää pidetä.

Nyt nämä naapurit ovat ystävystyneet keskenään. Olen tosi iloinen heidän puolestaan, mutta samalla myös hyvin katkera. Myönnän sen. MInäkin haluaisin päästä osalliseksi tuosta ilonpidosta mitä he yhdessä tekevät. Lenkkeilevät, kyläilevät puolin ja toisin, istuvat iltaa yhdessä, käyvät kaupungilla jne. Näen heidät päivittäin yhdessä ja facebookista on luettavissa kaikki tämä.

MInä olen nykyään pelkkää ilmaa. Niin oikeassa elämässä kuin tuolla hemmetin virtuaalielämässä. Minun olemassaoloani ei noteerata enää millään tavalla, ei kutsuta kylään, ei lenkille, saati että ulkoilemaan. MIkäli satun pihalla olemaan heidän ollessa myös, monesti pihamme ohi kävellään niinkuin en siinä olisikaan.

Kerran olin pihamaalla, toinen naapurini tuli juttusilleni. Hetken siinä juteltiin niitä näitä. Toinen naapuri tuli siihen myös ja siitä lähtivät sitten hetimmiten yhdessä jatkamaan matkaa. Minä näin siihen kummissani katsomaan että mitenkäs tässä näin kävi. Menenkö mukaan vaiko en. En mennyt, kun ei kutsuttu.

En tiedä, saako sepustuksestani kukaan mitään selvää, saati ymmärtääkö miltä minusta tuntuu. Haluaisin niin kovasti olla ihminen, joka on puhelias, uskaltaa mennä kutsumatta rohkeasti mukaan porukkaan. IHminen, jonka ei tarvitse koko aikaa miettiä, mitähän pahaa minä olen tehnyt, mikä minussa on vikana kun minut unohdetaan eikä minusta pidetä. En halua olla tällainen takapenkin taavetti, ujopiimä joka ei pääse koskaan keskusteluun ja ryhmätilanteisiin mukaan. Olen pyytänyt heitä mukaan lenkille, kaupungille jne. mutta yleensä heillä on aina joku este. "Toisella kertaa sitten". Mutta näitä toisia kertoja ei ole tullut. Enkä enää edes kysy koska en halua olla tungetteleva.

Olen jopa alkanut pelkäämää heitä. En tiedä aina uskallanko lähestyä vaiko en. Joskus on ollut sellainen tilanne että olen toisen naapurin pihamaalle mennyt "kutsumatta", katseet ovat olleet sitä luokkaa että mitä sinä tänne tulet. Ehkäpä kuvittelen mutta usein tulee tällaiset ajatukset mieleen. ETenkin kun olen hiljainen, enkä aina keksi puhumista, niin hiljaiset hetket ovat aika kiusallisia ja saavat minut miettimään, ajatteleekohan toinen että miksi tulen käymään, jos olen suurimman osan ajasta hiljaa. Etenkään kun toinen ei kovin innokkaasti juttele myöskään (mistään hiljaisuudesta ei näissä tapauksissa ole kyse, päinvastoin) niin helposti

tulee mielikuva että olen ei-tervetullut vieras. Huh huh, jaksaakohan kukaan tätä lukea. On vaan niin hemmetin yksinäinen, ulkopuolinen olo. Työskentelen vielä ammatissa, jossa en juurikaan ole aikuisten ja muiden ihmisten kanssa tekemisissä, niin tunnen oloni päivä päivältä yksinäisemmäksi, epävarmemmaksi ja huonoksi.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaksi naista nyt ilmeisesti vaan ovat teiniasteella ja omivat tositensa seuran ajatelematta, että ei se ystävyys mihinkään vähene, vaikka sitä muillekin jakaa. Näitä tyyppejä on paljon. En tiedä onko Suomessa yleisempää kuin muualla, mutta monella työpaikalla esimerkiksi näin tapahtuu. Jotkut ovat kuin paita ja peppu, ei siihen väliin sovi kukaan. Kateeksi käy miehiä, joilla on porukat.

Vierailija
62/71 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystä tai toisesta näistä ystävistä on tullut entisiä ystäviä. Älä tuppaudu seuraan äläkä syytä itseäsi. Aika suoraan nämä ilmaisevat, etteivät enää välitä olla tekemisissä kanssask. Ikävää, mutta minkäs sille mahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MullOn pari kaveria, joista toisen kans ollaan läheisiä ystäviä. Olen aina luullut että ollaan kavereita tämän toisenkin kansmutta just nyt viikonloppuna hengailtiin kolmestaan ja huomasin niin olleeni väärässä.

Nyt aattelin, että pitäkää seuranne, en halua tyrkyttää itseäni mukaan ja pilaamaan tunnelmaa. Tää toinen kaverini käyttäytyi tosi ynseästi mua kohtaan. Ei jutellut oikeastaan mulle mitään, tälle toiselle yhteiselle ystävällemme vaan. Koetin olla ystävällinen ja mukava, jutella molemmille mutta mitä sain takaisin. Hymähdyksiä, katseita ja eleitä jotka kertoi enemmän kuin tuhat sanaa. Mä tykkään kuvata tilanteita ja ihmisiä; näissä kuvissa joita minä meistä yhdessä otin, tää yks katsoo ihan muualle kuin kameraani. Entäs kun yhteinen ystävämme otti kuvia, niissä hymyillään ja ollaan niin iloista naamaa että. Tästä tilanteesta jäi vähän huono maku suuhun. Ihmettelen, eikö tätä kaveriani yhtään omatunto soimaa. En mä vaan ilkiäis noin epäystävällisesti käyttäytyä vaikken toisesta niin välittäiskään. Mutta ainakin sain selville sen, mitä kaveruutemme tälle ihmiselle merkitsee. Ehkä voimme morjestaa ohikulkiessamme ja vaihtaa pari sanaa ihan velvollisuuden vuoksi, niinkuin olemme jo jonkin aikaa tehneetkin mutta mitään syvempää ystävyyttä tämä toinen ei ehkä sitten kanssani haluakaan. Epäilyni jo pidemmältä ajalta sai nyt selvän vastauksen. Harmi, sillä haluaisin ystävystyä paremmin hänenkin kanssaan, mutta jos toinen ei sitä selvästikään halua niin vaikeaa se on.

Vierailija
64/71 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn, mitä kuuluu, miten töissä menee jne. Jutellaan lapsista jotka ovat keskenään kavereita, vitsaillaan ja höpötellään meille tyypilliseen tapaan, mutta sitten jos tulee näitä hiljaisia vaivautuneita hetkiä, mahdollisia piikittelyjä esim. kerran ystäväni(?) suusta kommentti, joka oli kait puoliksi tarkoitettu vitsiksi; että oletpas kyllä tylsää seuraa niin noissa tilanteissa huomaan miettiväni että no hetkinen, miksi olen niin tylsää seuraa, mitä voisin tehdä toisin.

Ja varsinkin tilanteet, joissa ollaan kolmisin, tunnen oloni erittäin ulkopuoliseksi enkä koe pääseväni keskusteluun mukaan. Yleensä kun keskustelut kääntyvät näiden kahden erittäin vahvan ihmisen kesken siihen että juttelevat lähinnä toisilleen tyyliin "oletko nähnyt sen uuden elokuvan, muistatko kun kävimme siellä yms." niin tuolloin koen olevani liikaa.

T. Ap

Minä etsisin sinuna uusia ystäviä. Nämä eivät ole oikeita, ainakaan se piikittelevä. Itse lienee tylsä itsestään epävarma kakka, haluaa olla vaan kaksin sen toisen kanssa, pelkää siis itse jäävänsä ulkopuolelle, kai, koska ei kolmen kimppa kelpaa.

Vierailija
65/71 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein puheliaat ja itsevarma oloiset manipuloijat, joilla näyttää sosiaalista elämää olevan, ovat oikeasti epävarmimmat ja ilkeimmät.

Ap taas on paljon itsevarmempi, ei koe tarvetta olla vaan kaksin ja pystyy iloita toisten ystävyydestä, vaikka häntä harmittaakin että itse ei enää pääse joukkoon mukaan toisten epävarmuuden ja pelokkuuden ja ehkä ilkeydenkin vuoksi.

Vierailija
66/71 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä mitenkään erikseen "huomioida". Mulla hiljainen ja ujo mieskaveri ja hänen kanssaan ei olekaan ongelmaa, koska jos on outo porukka hänelle, niin hän ihan tyytyväisenä hengailee jossain ja naurahtelee muitten jutuille eikä hänestä hengi sellaista outoa energiaa, että muut ei oikein tiedä miten pitäisi olla.

Ujot naiset on usein ongelmallisia, koska he usein tulkitsevat, että muut ei pidä heistä tai mitä milloinkin, jos eivät saa riittävästi osallistua keskusteluun (niin, että muut koko ajan jotenkin varpaillaan "huomio" ja odottelee ja hillitsee itseään). Jos on ujo, niin on. Se ei mua häiritse. Mutta sen ujon pitää sitten itsekin se ujoutensa ja sen seurakset hyväksyä eikä jotenkin olettaa, että hän saa esim. ryhmässä saman roolin ja aseman kuin joku huuliveikko.

Muuten tulee juurikin sellainen ahdistava ilmapiiri, jossa kukaan ei sitten enää tiedä miten päin pitäis olla.

Hm. Eli sinusta kaveripiirissä on hierarkia, jossa päällepasmärit ovat parempia kuin hiljaiset?

Minusta ap:n kannattaa yrittä etsiä seuraa, joka hyväksyy ja arvostaa häntä.

Vierailija
67/71 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässä taitaa olla tyypillinen kolmas pyörä-asetelma. Itse olen törmännyt tähän useasti lapsesta saakka. Naiset tuntuvat tykkäävän toimia pareittain ja sinä olet tässä nyt liikaa.

Varsinkin jos se yksi sinua mollaa toiselle kaverillesi niin kuulostaa vähän siltä. Hän on onnistunut sulkemaan sinut kokonaan pois "heidän" elämästään.

Sinuna olisin ystävällinen, mutta en liian tyrkky. Yrittäisin etsiä muita ystäviä ja saada itsetuntoa koholle. Voihan olla, että heille tulee ryppy ystävyyteen ja sinä taas kelpaat. Todella tylsää, kaikenkaikkiaan. Itse en ymmärrä näitä kuvioita, mutta pyrinkin olemaan riippumaton muista.

näin

Vierailija
68/71 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaksi naapurin rouvaa ovat löytäneet toisensa kuten pikkulikat eivätkä kaipaa kolmatta pyörää. Saattavatpa vaikka nauttia sinun kiusaamisestasi. Unohda heidät ja ala kaveerata sitten vaikka heidän miestensä kanssa, naiset nyt vaan ovat tuollaisia.

Juuri näin. Olet ap liian hyvä näille. Usko pois. Heissä on vika, ei sinussa.

Vierailija
69/71 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein puheliaat ja itsevarma oloiset manipuloijat, joilla näyttää sosiaalista elämää olevan, ovat oikeasti epävarmimmat ja ilkeimmät.

Ap taas on paljon itsevarmempi, ei koe tarvetta olla vaan kaksin ja pystyy iloita toisten ystävyydestä, vaikka häntä harmittaakin että itse ei enää pääse joukkoon mukaan toisten epävarmuuden ja pelokkuuden ja ehkä ilkeydenkin vuoksi.

Tulkitsetko vilkkauden todella noin? Mikähän trauma sulla on?

Vierailija
70/71 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös aika ujo ja hiljainen. En tutussakaan porukassa aina keksi juteltavaa ja koen nuo hiljaiset hetket tosi kiusallisiksi. Ja ajattelen heti että miettiikö toinen, miksi tuppaudun seuraan kerran en juttele.

En nyt tietty koko aikaa hiljaa ole mutta en ole suunapäänäkään äänessä. Usein tämän takia tunnen oloni ulkopuoliseksi ja tulee tunne, ettei minun seurassani viihdytä juuri hiljaisuuteni takia. Kuka nyt haluaisi tuppisuun kanssa seurustella kun maailmassa on puheliaimpiakin ihmisiä. enkä tiedä mikä muu minussa on sellaista, ettei minusta pidetä.

Eilen menin erään naapurin juttusille, kun näin hänet omalla pihallaan. Hän ei edes tervehtinyt minua, vilkaisi vain kävellessäni pihaan. Ihankuin kasvoilla olisi käynyt ilme "voi ei, mitä tuo tänne tulee." Hetki siinä juteltiin, suurimmaksi osaksi minä hänen lapsilleen. Hetken päästä hän sanoi "annahan pitää mennä sisälle". Kyllä jäi jälleen kerran vähän kurja olo. Mutta tiedänpähän etten enää tuppaudu seuraan. Mistään hiljaisesta ihmisestä ei ole kyse, joten jälleen kerran päättelin ettei hän(kään) pidä minusta.

Ehkä minä yritän liikaa. Eihän jokaisesta ihmisestä voi pitää, en minäkään. Haluaisin kuitenkin olla ihminen, josta kaikki pitää vaikka taitaa olla täysin mahdotonta. Voiko sellaista ihmistä olla olemassa?

On henkisesti tosi raskasta olla ihminen, joka koko ajan miettii miksei joku pidä minusta, mitä olen tehnyt väärin. Mitenhän siitä pääsisi eroon?

Vierailija
71/71 |
17.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on monitahoinen, mutta se osa siitä, joka johtuu asennevääristymistäsi, pystytään helposti ja nopeasti korjaamaan lyhytterapiassa.

Ujous on arvokas synnynnäinen ominaisuus, mutta itsensä pitäminen huonona ja arvottomana on opittua. Siitä voi myös oppia pois, mutta harvoin se onnistuu ilman apua.

Ap ja muutama muukin kirjoittaja toteaa osuvasti, miten raskasta on elää jatkuvan riittämättömyyden tunteen kanssa. Voitte vapautua siitä. Etsikää, niin löydätte - enkä nyt tarkoita taivaallista, vaan maallista apua :)

Myös kirjastossa kannattaa poiketa ja etsiä itsensä kehittämiseen ja tunnetaitoihin liittyviä kirjoja. Mikael Saarinen on yksi nimi, jota kannattaa pitää silmällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi