9½v lapsen kaveri kysyi miten meillä on varaa...
..matkustaa taas lomamatkalle 2vkoksi kun 3,5kk sitten olimme viimeksi etelässä viikon.
Mitä tuohonkin nyt vastais, en oikein mitään, totesin vain että ehkä syötiin vähemmän hampurilaisaterioita kevään aikana;)
Jatkoi vielä että "tai sitten menette velaksi", siihen vastasin että ei mennä, me ei velalla matkustella ja koko matka on jo maksettu.
2vkon kuluttua siis olemme lentokoneessa, mulla vaan särähti korvaan tuollainen utelointi.
Kommentit (54)
se lapsi on lapsi ja kasvaa aikuiseksi, sinä et näköjään ole kasvanut ja tuskin kasvatkaan... onnea valitsemallasi tiellä
asumme uutena ostamassamme kodissa josta maksamme asuntolainaa, perheessämme minä, mies ja 2 lastamme. Kys lapsi asuu 2km päässä meiltä 35v sitten rakennetussa vuokra-asunnossa kaksin äitinsä kanssa. Vastasikohan tuo kysymykseesi... ap
miltä vaikutatt emuuten ulospäin
Huhhuh sinua ap. Ei sitten tullut tuota taustaa vasten mieleen, että lapsi on varmaan kysynyt äidiltään, miksei me koskaan matkusteta ja äiti on sanonut, että ei meillä ole varaa. Vielä jaksat vetää herneen nenään siitä, että mitähän teistä on puhuttu...
Mielestäni hyvä neuvo oli tuo, että voi selittää, että eri ihmiset haluavat tehdä erilaisia asioita. Mutta entäpä, jos tuon lapsenkin äiti haluaisi, mutta varaa ei yksinkertaisesti ole? Ehkä ystävällisesti, ei ylimielisesti, voisi myös sanoa, että joskus perheissä on myös erilaisia rahatilanteita, joskus on sellaisia hetkiä kun rahaa on vähän enemmän ja toisena vuotena taas vähemmän tms...
asumme uutena ostamassamme kodissa josta maksamme asuntolainaa, perheessämme minä, mies ja 2 lastamme.
Kys lapsi asuu 2km päässä meiltä 35v sitten rakennetussa vuokra-asunnossa kaksin äitinsä kanssa.
Vastasikohan tuo kysymykseesi...ap
Okei, okei, nyt ymmärsin aloituksen pointin :D
matkustaminen ulkomaille on niin halpaa,että minäkin matkustan ulkomaille pari kertaa vuodessa,vaikka asunkin 35 vuotta vanhassa vuokra-asunnossa kaksin lapseni kanssa:D
..matkustaa taas lomamatkalle 2vkoksi kun 3,5kk sitten olimme viimeksi etelässä viikon.
Mitä tuohonkin nyt vastais, en oikein mitään, totesin vain että ehkä syötiin vähemmän hampurilaisaterioita kevään aikana;)
Jatkoi vielä että "tai sitten menette velaksi", siihen vastasin että ei mennä, me ei velalla matkustella ja koko matka on jo maksettu.2vkon kuluttua siis olemme lentokoneessa, mulla vaan särähti korvaan tuollainen utelointi.
HUONO OMATUNTO, kun jatkuvasti kulkee lentokoneella maapalloa saastuttamassa :(
miksi ajattelet mitä muut sinusta ja perheestäsi ajattelee?
..jokaista ratkaisua, joka poikkeaa oman perheen vastaavista. :)
Minusta lapsen jutut olivat vähän outoja- kai tuon ikäinen jo tajuaa, että töistä saadaan palkkaa, jolla sitten maksetaan eläminen, matkat jne.? Itse en muista 90-luvulla kyselleeni kaverin vanhemmilta, millä rahoilla ostivat myslin, jota tarjosivat minulle yökyläilyn jälkeen...
Ehkä paras tapa välttää lapsen tulevia tyhmiä kyselyitä voi olla puolueeton suhtautuminen rahalla hankittaviin juttuihin: sinusta kallis tuoremehu on tyhmä ostos, kun vieressä on euron halvempi Pirkka-versio. Sinä et kuitenkaan tiedä, että naapurin lapsi saa oireita Pirkan versiosta ja siksi heillä ostetaan sitä kalliimpaa. Minusta on aina ollut helppoa perustella, miksi ostan jotain mutta toista en- myös niin, ettei toisen tuotteen valinnut "menetä kasvojaan". Ihmettelen että aikuisella on varaa ehdottomuuteen tyyliin kassajonossa jonkin tavaran hinnan kauhisteluun. Mautonta.
asumme uutena ostamassamme kodissa josta maksamme asuntolainaa, perheessämme minä, mies ja 2 lastamme. Kys lapsi asuu 2km päässä meiltä 35v sitten rakennetussa vuokra-asunnossa kaksin äitinsä kanssa. Vastasikohan tuo kysymykseesi... ap
Niin minäkin!! Ja tärkein tietohan oli se, että vanhat vuokrakerrostalot on 2km päässä...
varakas ja suunnitelmallinen, kun matkustaa oikein ulkomaille ja vieläpä kaksi kertaa lähes peräkkäin!
Sitä ei voi yh:n vuokralaislapset kuin hämmästellä.
Olet aikuinen ihminen. Noin syvä epävarmuus kuuluu teini-ikään.
Suurin osa suomalaisista elää samanlaisessa elintasossa kuin sinäkin. On kuitenkin syytä ymmärtää, että kaikilla asiat eivät ole samoin.
Olet hieman naiivi..
puhunut hampurilaisaterioilla säästämisestä, kun tiesit kuitenkin että kyseessä yh-perhe. Oma lapsesi oli tietysti siinä vieressä oppimassa köyhempien arvostelua.
Vai toitotatteko aina kaikille, että "nyt on sitten autokin maksettu" tai "ei oo talolainaa jälellä enää juuri yhtään" ettei vaan kukaan luule, että on velkoja??
siksi hänelle on niin valtavan tärkeää korostaa onnistumistaan sellaisen elintason hankkimisessa, jota pitää hyvänä.
Toivottavasti ap pääsee eroon epävarmuudestaan ja voi suhtautua ihmisiin ihmisinä riippumatta heidän tuloistaan, niin kuin kuitenkin varmasti toivoo itseensäkin suhtauduttavan.
Kun lapseni kertoo, että "kaikki muut lähtee ulkomaille", vastaan hänelle, että niissä perheissä on usein kaksi vanhempaa ja paremmat tulot kuin meillä.
Muistutan myös, ettei hänen harrastuksensa ole ilmainen ja kerron siitä, että on kyse valinnoista. Hän on ainakin vielä tyytynyt vastaukseeni. Ja hän myös tietää, miksi kannattaa sitten aikanaan opiskella. Onneksi hänellä on älliä paljon enemmän kuin minulla aikanaan :).
Voihan olla, että tuo velaksi matkustaminen on tullut siitä, että yh-vanhempi on kertonut, että ei ole varaa matkustaa, enkä halua ottaa velkaa reissua varten. Ei välttämättä tässä ap sinun perhettäsi ole haukuttu yhtään.
se lapsi kertoo vanhemmilleen mitä sanoit... Siellä on sitten vanhemmat noloina, kun tajuavat että lapsi on apinoinut heidän puheitaan kylässä käydessä.
..ottaa vaan vähän kupoliin ylipäänsä kaikkinainen p*skan jauhaminen mitä ihmiset ehkä harrastaa. Ja varsinkin jos olemme tekemisissä omien lastemme kautta, vaikka en kyllä ukso kys äidistä että olisi mitenkään pahalla puhunut tai arvellut velalla matkustamista jos niin oliskin tehnyt. Mutta silti, en tykkää vääristä oletuksista liittyen perheemme toimintaan. ap
miksi sun pitäisi se mitenkään korjata? Who cares.
Minulle ainakin on ihan sama jos muut ihmiset pitää minua köyhänä yh:n, jolla ei ole varaa elää isossa talossa. Ei minulla ole mitään tarvetta huudella niille muille että minulle asumis käyttöön riittää kaksio ja loput rahat on sijoitettuna kolmeen kaksioon, josta tulee vuokratuloja. En pahemmin kesämökistäni ja metsistäni muille huutele. Lapsikin puhuu että mennään mummon mökille. Minulle se on ihan sama.
Jos ihmiset itetäisivät minun olevan varakas, niin johan muuttuisi suhtauminen ja alkaisin rahan kerjääminen ym. Mieluummin olen ystävä todellisten ystävien kanssa. En rahan perässä juoksioiden.
ja vanhemmat sanoneet ettei ole varaa? Äkkiäkös tuon ikäinen alkaa miettiä miksi kaverin perheellä sitten on.
Meilläkin lapset haluais ulkomaille, kun niin moni kaveri pääsee. Meillä siihen ei ole varaa, ja olen sen suoraan sanonut. Ja sanonut myös, että emme velalla matkustele. 8-vuotiaani, joka vieläpä on hyvin raha-asia-tietoinen ikäisekseen, voisi hyvinkin heittää jotain tuollaista tarkoittamatta sillä pahaa ja sen tarkoittamatta, että me olisimme ko perheestä lainkaan puhuneet.
Velkarahallahan te matkustatte. Teillä on talosta velkaa maksamatta ja silti matkustelette.
tämä ap on kyllä harvinaisen läpinäkyvä luulossaan että on muita ihmisiä parempi. yöks.