9½v lapsen kaveri kysyi miten meillä on varaa...
..matkustaa taas lomamatkalle 2vkoksi kun 3,5kk sitten olimme viimeksi etelässä viikon.
Mitä tuohonkin nyt vastais, en oikein mitään, totesin vain että ehkä syötiin vähemmän hampurilaisaterioita kevään aikana;)
Jatkoi vielä että "tai sitten menette velaksi", siihen vastasin että ei mennä, me ei velalla matkustella ja koko matka on jo maksettu.
2vkon kuluttua siis olemme lentokoneessa, mulla vaan särähti korvaan tuollainen utelointi.
Kommentit (54)
Tässä maassa on niin paljon asuntolainaisia ja jopa 50v laina-ajalla..
Niin, matkamme on tosiaan maksettu, siitä ei velkaa ole sentin senttiä.
Kodista sen sijaan on mutta ei mitenkään mahdottomasta enää siitäkään (alle 100t).
ap
asumme uutena ostamassamme kodissa josta maksamme asuntolainaa, perheessämme minä, mies ja 2 lastamme. Kys lapsi asuu 2km päässä meiltä 35v sitten rakennetussa vuokra-asunnossa kaksin äitinsä kanssa. Vastasikohan tuo kysymykseesi... ap
miltä vaikutatt emuuten ulospäin
Velkarahallahan te matkustatte. Teillä on talosta velkaa maksamatta ja silti matkustelette.
AP, annat itsestäsi nousukkaan kuvan, ei niin tyylikästä, kuin haluaisit :DDDD
Miten hamppariateriat ja yh liittyvät toisiinsa??
Meillä on huono tapa nauttia hampurilaisterioita vähän liian usein ja niinpä teimme uudenvuodenlupauksen että kork 1x/kk niitä nautimme kun uusivuosi alkaa.
Ja niin teimme, niistä säästyi jo matkan varausmaksun verran helposti.
ap
asumme uutena ostamassamme kodissa josta maksamme asuntolainaa, perheessämme minä, mies ja 2 lastamme. Kys lapsi asuu 2km päässä meiltä 35v sitten rakennetussa vuokra-asunnossa kaksin äitinsä kanssa. Vastasikohan tuo kysymykseesi... ap
puhunut hampurilaisaterioilla säästämisestä, kun tiesit kuitenkin että kyseessä yh-perhe. Oma lapsesi oli tietysti siinä vieressä oppimassa köyhempien arvostelua.
Oletko ajatellut, että mitä vuorostaan sinun lapsesi voi jutella tuolla kaverillaan? Meilla pojalla oli 7v tai 8 v kaveri, joka itse asui uudessa itse rakennetussa omakotitalossa. Tuli sit meille huonompaan lähiöön kylään sellaiseen DDR -taloon, jossa meillä oli muovimattolattiat jne. No ekana tää poika totes, että miten teillä voi olla muovimatot ja sitten meni jonkin aikaa, että totes, että me ei vaan voitas asua näin, kun ei ole omaa pihaakaan, koska mun äiti ei voi elää, jos ei ole omaa pihaa.
Olin kyllä tuon pojan kanssa ihan, että joo - ei taida vielä olla ihan omia ajatuksiasi, mutta eiköhän noista joskus tule ihan omia ajatuksiasikin... No totesin vain pojalle, et kuule, me eletään näin ja sillä hyvä.
Ei kyllä tullut mun pieneen mieleenkään, että juuri meidän perheen kerrostaloasumisesta tai muovimatoista olis tän kaverin äiti jutellut pojalleen... Mä taidan olla täysin immuuni tuommoiselle ihmettelylle siis.
Luultavasti YH-äiti on todennut, että heillä ei ole varaa matkustaa tai jos olisi, niin vain velaksi ja et sellainen on taas tosi kallista. Sit lapsi on voinut vetää johtopäätöksiä asiasta.
älä matkustele etelään monta kertaa vuodessa. Katsos maailma ei pyöri vain siten kuin sinä haluat. Älä sitten ihmettele kun paskapuheita alkaa tulla ja teitä katsotaan nenänvartta pitkin.
Eikä kukaan säästä hampurailaisaterioissa. Et taida tajuta taloudesta yhtään mitään.
Ei meidän elämistä saati matkojen määrää kukaan ulkopuolinen kyllä sanele.
Jos sen pohjalta alkaisivat sitä paskaa jauhamaan niin siittä vaan ja adios amigo!
ap
älä matkustele etelään monta kertaa vuodessa. Katsos maailma ei pyöri vain siten kuin sinä haluat. Älä sitten ihmettele kun paskapuheita alkaa tulla ja teitä katsotaan nenänvartta pitkin.
Eikä kukaan säästä hampurailaisaterioissa. Et taida tajuta taloudesta yhtään mitään.
jokainen rahoillaan leveilevä tulee saamaan turpaan jossain vaiheessa.
Ei meidän elämistä saati matkojen määrää kukaan ulkopuolinen kyllä sanele.
Jos sen pohjalta alkaisivat sitä paskaa jauhamaan niin siittä vaan ja adios amigo!ap
että on aika kornia heittää lapselle tai kenellekään, jonka talous saattaa olla tiukemmalla eikä välttämättä ole varaa yhteenkään hampurilaisateriaan (saati sitten lomamatkoihin), että syötiin vähemmän hampurilaisaterioita tässä pari kuukautta, niin nyt meillä on varaa näihin lomiin.
Tähän peilaten, olettaen että se lapsesi kaveri tajuaa raha-asioista tai loukkauksista mitään, se "tai sitten menitte velaksi" vastaus saattoi olla ihan omien kasvojen pelastusyritys, että ei teillä oikeasti niin paljon enemmän rahaa ole kuin heilläkään, tai että on tuhlausta käyttää noin paljon rahaa lomamatkoihin. Mutta tämä oli siis lapsen suusta, jolle aikuinen on ensin selittänyt jotain valetta hampurilaisaterioista säästämisestä.
Toivottavasti tämä aukeaa. :) Ei minulla ole mitään lomamatkoja vastaan, enkä ole sitä mieltä että jos on rahaa, niin pitäisi pitää matalaa profiilia ettei kukaan huomaa. Mutta voi kai sitä olla vähän hienotunteinen kuitenkin.
T: 42
Tuolla logiikallakan suurin osa ihmisistä ei matkustaisi ikinä. Tässä maassa on niin paljon asuntolainaisia ja jopa 50v laina-ajalla..
Niin, matkamme on tosiaan maksettu, siitä ei velkaa ole sentin senttiä.
Kodista sen sijaan on mutta ei mitenkään mahdottomasta enää siitäkään (alle 100t).ap
Velkarahallahan te matkustatte. Teillä on talosta velkaa maksamatta ja silti matkustelette.
Ei se että (teknisesti) matkustaa velkarahalla tarkoita etteikö saisi matkustaa. Vaan jos teillä on vaikka 150 000 e velkaa, niin kyllä se vaan on velkaa, joka teidän työllä kuitataan, ja jotta tekisitte mitään velattomana, teillä pitäisi olla se velka maksettuna pois. Käytännössä toki asuntolaina on niin yleinen, ettei sitä ehkä kaikki ajattele velkana samalla tavalla, ainakaan jos jää hyvinkin käteen rahaa lyhennysten jälkeen.
me olemme perustelleet matkustamattomuutta varattomuudella.
lapsen kaveri joskus mukaan reissuun. Meillä oli muksuna useasti tuttujen ja vähävaraisempien yh-perheiden lapsia mukana lomareissuilla. Itse olin ainoa lapsi niin oli kivaa kun oli seuraa ja yh-perheet onnellisia kun muksu pääsi mukaan reissuun. Me tosin kyllä matkailtiin kotimaassa yleensä noin viikon parin mökkireissuja mutta kuitenkin..
Sen sijaan usein matkustetaan yhdessä ystäväperheiden kanssa ja lapsilla ja aikuisilla on kavereita. T: Ei ap
lapsen kaveri joskus mukaan reissuun. Meillä oli muksuna useasti tuttujen ja vähävaraisempien yh-perheiden lapsia mukana lomareissuilla. Itse olin ainoa lapsi niin oli kivaa kun oli seuraa ja yh-perheet onnellisia kun muksu pääsi mukaan reissuun. Me tosin kyllä matkailtiin kotimaassa yleensä noin viikon parin mökkireissuja mutta kuitenkin..
kertaa kotona... Eikä joka sanominen ole sellainen että se olisi suoraan kotona kuultu. Tosin eihän kaikki ihmiset ole niin estyneitä raha-asioidensa suhteen, etteivät sietäisi jos lapsi kehtaa mielessään tunkeutua heidän intiimiasioihin pohtimalla mitä kaksi lomamatkaa mahtaa maksaa :)...
Hyvin voi olla että lapsen kotona on puhuttu ettei ole varaa lomamatkaan tai johonkin muuhun kalliiseen juttuun vaikka kaverilla se olisikin. Tai on selitetty äitin maksukorteista, että luottokortilla ostetaan velaksi. Tai otettu vaikka autolainaa, ja sanottu että auto oli pakko ostaa vaikkei olisi rahoja säästössä, mutta uutta tietokonetta ei voida ostaa velaksi. Tai on sanottu että nyt meni kaikki rahat johonkin juttuun, ei voida enää tänä vuonna ostaa toista yhtä kallista. Ja lapsi vaan yhdistää asiat mielessään. Eikä varmaankaan tajunnut että ap pitää omaa perhettään niin ylempiluokkaisena, ettei alaluokkaisten muksujen pitäisi edes ajatella heidän rahojaan...
Ihme juttu taas tämä. Ja tuo hampurilaisateriat, jestas. Ihan olisi varmaan riittänyt, että sanoo totuuden mukaisesti, että me on säästetty palkoista sen verran kevään aikana, että päästään matkalle. Jos utelu oikeasti ärsyttää niin paljon, niin voihan sitä myös sanoa että en mielelläni puhu raha-asioista.