1,5 v ei osaa nukkua yksin - apua
1,5-vuotiaamme on nukkunut syntymästään asti vieressäni ja olen ollut tähän asti tyytyväinen järjestelyyn. Ainoa ongelma on, että hän alkaa usein huutaa minua herätessään yöllä, jos en ole vieressä.
Tämä ei ole haitannut kun lapsi on ollut pienempi - se on ollut mielestäni ymmärrettävää, mutta nyt kyllä jo toivoisin, että pikku hiljaa osaisi nukkua ilman, että makaan aina vieressä.
Ärsyttää kun en voi käydä edes yöllä vessassa ilman, että toinen huutaa heti, jos huomaa. Onko muita, joilla on tai on ollut sama ongelma? Onko tähän mitään ratkaisua vai pitääkö odottaa, että lapsi on niin vanha, että tyytyy itsestään nukkumaan yksinkin?
Lapsi saattaa herätä tunnin nukuttuaan ennen kuin itse olen tullut nukkumaan ja vaatii, että äidin pitää olla vieressä. Kun nukutan hänet, pitää minusta kiinni niin, etten pääse " karkaamaan" ja herää heti kun yritän hiipiä pois.
Muuten on ihanaa nukkua taaperon kanssa vieretyksin. Kunpa vain tähän ongelmaan olisi jotain apua, olen ihan poikki.
Kommentit (5)
Kuulostaa ihantutulta. Muistelen että kaikilla lapsillani taisi olla yhdenlainen herkkyyskausi juuri tuossa iässä.Ts. jos lapsi onkin jo oppinut rauhoittumaan nukkumaan omaan sänkyyn, niin tahti onkin muuttunut tuossa iässä.
Itse olen toimittanut " vakiokaavaa" vauvelista lähtien nukkumaan mentäessä, joten tuosta " ääiitii" -ajasta on selvitty suurimmaksi osaksi turvautuen tuttuihin rutiineihin.(Laulu, ehkä iltarukous,pään silittely, hyräily) Tiukan paikan tullen olen itse nukkunut lastenhuoneessa. Tämä aika on ollut minimaalisen lyhyt pitkässä juoksussa, mutta tarpeeksi pitkä pelokkaan yöheräilyn hoitoon. Tuskin lapsi turhanpäiten turvautuu vanhempiinsa, eikä turvan antamiseen kannata ainakaan itsensä antaa ärsyyntyä.
Muutaman viikon rauhallinen orientoituminen asiaan " maksaa kyllä itsensä takaisin" .tsemppiä.
Meillä nuo voimakkaat " takertumiskaudet" ovat tulleet ja menneet. Juuri tuolloin 1,5 -vuotiaana oli kertomasi mukaista. Päivähoidon alettua nyt kolmivuotiaana olen taas ollut kaiket yöt tiiviisti lapseni vieressä, isi ei riitä.
3v 3kk:n perhepedissä nukkumisen jälkeen teimme mieheni kanssa päätöksen, että haluamme nukkua kaksin ja siirrämme lempeästi kuopuksemme nukkumaan siskon kanssa samaan huoneeseen koko yöksi.
Ostimme " isojen poikien" peiton ja Nalle Puh -lakanat. Kokonaan omassa sängyssä nukutusta yöstä lupasimme uuden palapelin ja tämä toimii :)
Aamulla tunnemme taas levänneemme kunnolla :) 160 cm leveässä parisängyssä ja tuplapeitolla alkoi tila kolmelta loppua kesken.
Eli kaikki aikanaan. Minusta 1,5 -vuotias on vielä hyvin pieni nukkumaan yksin. Uskoisin, että tuo täydellinen takertuminen on vain ohimenevä vaihe ja pääset taas nauttimaan omasta ajasta illalla lapsen nukahdettua :)
Oli erityisen kiinnostavaa kuulla peppi74:ltä kuinka toisella perhepetiläisellä on mennyt. Ja ainahan on mukava kuulla, että ' ei ole ainoa ja vaihe on vain ohimenevä' ! Noinhan se menee aika monessakin asiassa näiden lasten kanssa. :)
Olen kyllä muuten [b]erittäin[/b] tyytyväinen perhepetiin. Niinkuin kirjoitittekin, 1,5-vuotias on vielä pieni. En raaskisikaan siirtää omaan sänkyyn kun olen niin tottunut unikaveriini. :) Sitten pääsee siskon kanssa samaan huoneeseen kun itse haluaa mennä. Välillä hän kokeileekin siskon sänkyä kiinnostuneena, mutta nukkumaan haluaa aina äidin viereen.
Oli myös mukava kuulla, että yksinkin nukkuvalla lapsella voi olla ihan samanlainen vaihe tässä iässä.
Olisi kiinnostavaa kuulla lisää kommentteja, niistä voisi olla iloa muillekin kuin minulle.
henna-pauliina:
Koita ottaa teidän mukaan unten maille joku pehmeä unilelu. Jos lapsi tottuisi siihen ja rauhottuisi kun se on vieressä. Voi tosin viedä muutaman viikon ennen kun toimii mutta kannattaa yrittä. Ota lemppari nalle tms. siihen teidän väliin ja sano etttä nallekin tulee nukkumaan... toita joka ilta.
Tuletko kertomaan jos toimii? Mulla on nyt 2kk vauva joka nukkuu vieressä ja toi sama saattaa olla edessä.
Näin ollaan tehtykin jo puoli vuotta :) Unipupu saattaa vähän auttaa asiaa.
Meillä kyllä esikoinen oli kova heräilemään, vaikka nukkuikin omassa sängyssään, joten ehkä kuopus on tullut siskoonsa ja siksikin huutaa äitiä. :)
Koita ottaa teidän mukaan unten maille joku pehmeä unilelu. Jos lapsi tottuisi siihen ja rauhottuisi kun se on vieressä. Voi tosin viedä muutaman viikon ennen kun toimii mutta kannattaa yrittä. Ota lemppari nalle tms. siihen teidän väliin ja sano etttä nallekin tulee nukkumaan... toita joka ilta.
Tuletko kertomaan jos toimii? Mulla on nyt 2kk vauva joka nukkuu vieressä ja toi sama saattaa olla edessä.