Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pitää ottaa huomioon, kun muuttaa omakotitaloon

Vierailija
19.06.2011 |

ja siis syrjäseudulle?

Olemme harkinneet muuttoa, ja mieheni totesi eilen, että täytyy ottaa huomioon syksyllä pimeys, kun ei ole katuvaloja. Minulla, ikäni kerrostalossa asuneena ei esim. tämä asia tullut mieleenkään.

Mikä teidät yllätti? Tai mitä tulee muuten mieleen?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sehän nielee rahaa aivan järjettömät määrät.

Talviaamuina on ressi, että pääseekö lumien keskeltä töihin.

Lähikaupasta ei kipaista noin vain hakemaan jotain puuttuvaa tarviketta.

Vierailija
2/6 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet kaikesta vastuussa. Jos haluat pitää talon arvon kohdillaan, niin aina on jotakin ylläpitohommaa. Ja yllätyksiä tulee - mikään ei mene, niinkuin ensin ajattelit.

Mutta oman rauhan saatte ainakin kun syrjäseudulle muutatte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sopeutunut tänne syrjäseudulle niin hyvin. Paljon riippuu teidän omista asenteista ja elämäntavoista. Ja tietenkin siitä, kuinka syrjällä tuo syrjäseutu oikeasti on.

Tärkein asia on kulkeminen ja välimatkat. Kuinka lähellä on kauppa ja muut palvelut? Kuinka tärkeitä niiden läheisyys on teille? Onko käytössä kaksi autoa? Julkiset harvoin kulkevat totaalisilla syrjäseuduilla.

Onko lähellä tuttuja/ystäviä? Ovatko sosiaaliset kontaktit teille tärkeitä? Aluksi usein kyläillään puolin ja toisin, ajan kanssa käynniy tuppaavat harvenemaan molempiin suuntiin.

Ja ehkä tärkein: lasten koulumatkat. Pienimmillä kuljetusraja on 3 km ja isommilla 5 km. Kaikkein hankalin etäisyys koulusta on juuri ja juuri näiden rajojen alle jäävät matkat. Matkat ovat pitkiä, mutta kuljetusta ei aina järjesty rahallakaan.

Vierailija
4/6 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sopeutunut tänne syrjäseudulle niin hyvin. Paljon riippuu teidän omista asenteista ja elämäntavoista. Ja tietenkin siitä, kuinka syrjällä tuo syrjäseutu oikeasti on.

Tärkein asia on kulkeminen ja välimatkat. Kuinka lähellä on kauppa ja muut palvelut? Kuinka tärkeitä niiden läheisyys on teille? Onko käytössä kaksi autoa? Julkiset harvoin kulkevat totaalisilla syrjäseuduilla.

Onko lähellä tuttuja/ystäviä? Ovatko sosiaaliset kontaktit teille tärkeitä? Aluksi usein kyläillään puolin ja toisin, ajan kanssa käynniy tuppaavat harvenemaan molempiin suuntiin.

Ja ehkä tärkein: lasten koulumatkat. Pienimmillä kuljetusraja on 3 km ja isommilla 5 km. Kaikkein hankalin etäisyys koulusta on juuri ja juuri näiden rajojen alle jäävät matkat. Matkat ovat pitkiä, mutta kuljetusta ei aina järjesty rahallakaan.

Vierailija
5/6 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennakoivasti pitää kunnossa monin tavoin.

Lumityöt, 2 autoa, pienen paikkakunnan pienet piirit. Ulkomaille tai laivalle ei pääse niin helposti ja halvalla kuin isoista kaupungeista.

Vierailija
6/6 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kun on maalta ja tykkää tehdä, niin hän ottaa vastuun remppahomista, lumitöistä, ja "kaikesta pienestä tekemisestä".

Kauppaan ei ole kuin 4-5km ja koulukin on vain kilsan päässä, joten ei ole niin kamalan syrjäseutua.

Käytössä ei ole kuin yksi auto tällä hetkellä, toista harkitaan, mutta busseja menee joten kuten aika läheltä, joten itse pääsisin bussilakin töihin.

Tykätään kaupungissakin olla omissa oloissa, ja harvemmin täälläkään käy vieraita, joten senkin puolesta pärjätään.