Monipuolisen ja terveellisen ruoan kannattajat,
monenako päivänä teillä oli viime viikolla jauhelihaa, broileria, lohta?
Entä perunaa, riisiä, pastaa, muodossa tai toisessa?
Kommentit (13)
Shepherd's Piessä. Kokonaisista broilereista tein kanapada, jota syötiin kaksi iltaa.. Sitten oli pekonipurjopastaa, kampasimpukoita yksi ilta, ja kukkaalisosekeittoa soodaleivän kanssa. Lähinnä syödään luonnonkalaa, ja paljon lammasta. Nyt en ole kerennyt halliin, mutta huomisaamuna meen ennen töitä...
Enpäs ole pitänyt kirjaa, mutta tosiaan lihaa riittävästi jokaisena päivänä. Samoin paljon hyviä rasvoja ja täysjyväpastaa ja -riisiä. Perunaa en juurikaan syö.
Jauhelihaa myös yhtenä päivänä tällä viikolla. Perunaa yhtenä päivänä ja spagettia yhtenä. Näin kesällä meillä tyypillinen ruoka on grillattuja vihanneksia ja niiden kanssa kalaa / lihaa (en itse syö, mies ja lapset pari kertaa viikossa) / Halloumia / falafelia tms.
olemme syöneet vaikka viime maanantaina.
Lohta syötiin lauantaina uusien perunoiden ja salaatin kera, broileria pastavuuassa perjantaina.
Mitä ap ajat takaa? Nuo kysymykset ja niihin saamasi vastaukset eivät kerro paljoakaan ruuan terveellisyydestä ja monipuolisuudesta.
Broileria emme syö, joskus harvoin ostamme luomukukkoa. Lohta syömme, vaikka se sielusta ottaakin, ehkä kerran viikossa, muita kaloja syömme myös, mutta nyt minä olen raskaana, joten se vähän rajoittaa kalojen syömistä. Perunaa syömme monta kertaa viikossa, varsinkin nyt kesällä. Se on oikein hyvää lähiruokaa :) Pasta syömme harvakseltaan, lähinnä makaroonilaatikossa jne. Ehkä kerran kuussa tms. Riisiä syömme vain jouluna riisipuurona, tai no joskus hemmottelen itseäni luomuriisillä, mutta pyrimme välttämään sitä, koska se on todellista kaukoruokaa.
oli jauhelihaa kerran, lohta kerran ja kanaa muistaakseni peräti kolmesti. Uusia pottuja syötiin kahtena päivänä, samoin pastaa. Riisiä ei meillä syödä kuin muutaman kerran vuodessa. Aika paljon menee lisukkeena esim. grillattuja kasviksia tai esim. papuja. Vinkkinä voisin kertoa, että kauppojen pakastealtaasta löytyy nykyään valmiste nimeltä Ruokaisat pannukasvikset tai jotain vastaavaa, missä on sekoitus erilaisia papuja, maissia ja siemeniä. Pannulla lämmitettynä on tosi herkullista ja helppoa!
Riisiä todella harvoin, makaronia laatikossa ehkä kerran viikossa korkeintaan. Lihaa, kalaa päivittäin. Yleensä naudanlihaa tai broileria, sianlihaa harvemmin. Kaloista nyt kesällä ahventa enimmäkseen, mökillä kun sitä saa.
On olemassa muutakin kalaa kuin lohta. Meillä syötiin viime viikolla harria, haukea, ahventa melkein joka päivä, kun nyt on sen lajin sesonkin parhaimmillaan. Meille ei osteta kaupan kalaa tähän aikaan vuodesta, jos sitä ei tarvita erikseen johonkin tarkoitukseen, kuten voileipäkakun koristeeksi.
Liha oli hirvenlihaa, tällä kertaa sattuneesta syystä useamnman kerran jauhettuna, erikoistarjousbroileria oli yhtenä päivänä ja alkaneella viikolla on yhdeksi päiväksi varattu possua. Muuten mennään samoja kaloja, hirveä ja jotain kaupan erikoistarjouksia hyödyntäen.
Perunaa on useamman kerran viikossa, riisiä tai pastaa ehkä kerran, ja joku päivä voi mennä aivan ilman niitä kun on vain leipää/sämpylää tai vihanneksia/juureksia.
Broileria emme syö, joskus harvoin ostamme luomukukkoa. Lohta syömme, vaikka se sielusta ottaakin, ehkä kerran viikossa, muita kaloja syömme myös, mutta nyt minä olen raskaana, joten se vähän rajoittaa kalojen syömistä. Perunaa syömme monta kertaa viikossa, varsinkin nyt kesällä. Se on oikein hyvää lähiruokaa :) Pasta syömme harvakseltaan, lähinnä makaroonilaatikossa jne. Ehkä kerran kuussa tms. Riisiä syömme vain jouluna riisipuurona, tai no joskus hemmottelen itseäni luomuriisillä, mutta pyrimme välttämään sitä, koska se on todellista kaukoruokaa.
Millä tavalla raskaus kalojen syöntiä rajoittaa? Asutko sinä jossakin muussa maassa, kun Suomessa kalaa ja etenkin sen rasvoja pidetään suorastaan terveellisinä, eräitä poikkeuksia lukuunottamatta.
Minä olen saanut ihan terveitä lapsia, samoin mummoni joka söi paljon kalaa. Minun äitini ei pitänyt kalasta, ilmanko minusta tulikin tällainen.
jauhelihaa oli kahtena päivänä, lohta yhtenä, broileria meillä ei syödä, koska mä en voi ajatella ostavani sitä sen kasvatustapojen takia.
Perunaa, riisiä tai pastaa jossain muodossa oli jommalla kummalla pääaterialla viitenä päivänä
Homman ideahan on kuitenkin siinä, mitä pöydässä on noitten LISÄKSI.
Yritätkö nyt kertoa, että nämä ovat epäekologisia valintoja vai mitä haluat päteä?