Mitä lähihoitajat tekevät työkseen?
Millaisia toimenkuvia on, millaisiin töihin voidaan lähihoitaja palkata? Entä millainen palkka (ei ilmeisesti kovin hyvä)? Harkitsen toisen ammatin lukemista (olen merkonomi) toimeentulonturvaamiseksi loppuelämäksi. Syksyllä alkaisi koulutus sairaanhoidon/vanhustyön linjoilla. Kumman valitsisit? Entä löytäisinkö myös päivätyötä, sillä vuorotyöhön en haluaisi ennen kuin lapset ovat yläkouluikäisiä.
Kommentit (38)
palkalla kuin pystyy, mutta vaatia voi enemmänkin. Mutta ap.lle sanon, että ihan hyvä ammatti ja kun katsoo tarkkaan, minne suostuu menemään töihin, pääsee kivaan ja helppoon paikkaan. Itse en suostuisi menemään esim. mihinkään vanhainkotiin. Olen kiertänyt mielisairaalan, vanhainkodin, mielenterveysyksiköitä, päihdehuoltoa. Eniten olen tykännyt päihdehuollolta ja mielenterveyspuolesta, missä itsekin tällä hetkellä olen. Perushoitoa en suostu enää tekemään. Onneksi meillä on varaa valita, minne haluamme mennä.
Jos joku on niin hullu, että menee töihin 1800 eurolla niin se on hänen ongelmansa. Itse en siihen suostu vaan vaadin lisäksi henkilökohtaiset lisät niin tappiin kuin pystyttiin maksamaan. Ikälisät kieltämättä on jo kaikki.
vuoden pitempään ja olet tuhat kertaa pätevämpi paljon mielenkiintoisempiin hommiin. Palkka on surkea (lähäreillä) n. 1800e.
Siihen päälle henk.koht lisät ja ikälisät, tulee peruspalkaksi 2700. Lisäksi vuorolisät niin kuukausipalkka pyörii yli 3000 euron. Viime vuoden verotuksesta katsoin, että vuositulot olivat olleet 41 000 euroa suurin piirtein. Ihan hyvin 1.5 vuoden koulutuksella (olen käynyt vanhan koulutuksen) ja se, että kevyttä ja kivaa työtä, mitä teen. Kieltämättä ei niin kamalan paljon joudu aivojaan käyttämään, mutta tyytyväinen olen ollut ammatinvalintaani sen takia, että en ole koskaan ollut mitenkään erityisen kunnianhimoinen. Vähän liun tähän ammattiin sattumalta nuorena ja en viitsinyt lukea enempää. Helppoa duunia, palkka riittää minulle ja eipä tarvitse töiden takia ainakaan stressata ja kapasiteettiaan kuluttaa. Saa käyttää sen kaiken vapaa-aikaansa.
1800e kun ei ole kokemuslisiä alalta. Enkä edes usko että peruspalkkasi on 2700e, paitsi jos yrittäjänä maksat itsellesi palkan.
kuin sinulla. Tai tuollaisella palkalla.
kunnan päiväkodissa ja palkka on hieman yli 2000€. Ei ole siinä mitään lisiä vielä.
että arvostus kasvaa koko ajan. Lääkäreiden tehtäviä ja hallinnollisia tehtäviä siirtyy yhä enemmän sairaanhoitajille. Sairaanhoitajien tehtävät taas siirtyvä lähihoitajille. Tämän päivän lähihoitajilla on parempi tietotaito kuin aikaisemmilla opistoasteen sairaanhoitajille. Toisaalta heillä on myös paremi käytännön taito kuin amk sairaanhoitajilla, koska amk:ssa opiskellaan liian teoreettisesti. Mene vaan lähihoitajakouluun, jos vaan pääset. Lähihoitajaksi on nykyisin vaikeampi päästä opiskelemaan kuin sairaanhoitajaksi. Myös soveltuvuuskokeet ovat lähihoitajaksi aikovalle vaativammat kuin sairaanhoitajaksi aikovalle. Tuo sairaanhoitosuuntautuminen olisi noista kahdesta ehkä monipuolisempi ja moneen paikkaan sopiva. Tosin suuntautumisella ei ole niin kovin paljon merkitystä.
Vai testataanko niiltä myös luku- ja kirjoitustaito? Se tietysti on lähäreiltä hyvä testatakin.
Minulla on lähihoitajaa vastaavaa tutkinto. Pohjoisessa palkat ovat huonommat. Mutta eipä palkka paljon parempi ole sh-mihellänikään.
Ole uskomatta tai usko. Minulle nyt on aivan sama. Olen tehnyt näitä töitä 28 vuotta ja vain 90-luvulla oli aika, jolloin joutui ottamaan vastaan sen työn, mitä sai. Muuten olen saanut valita, mitä haluan tehdä. Armaalla 80-luvulla heitin keikkaa sillä tavalla, että lupasin tehdä vuoron määrätyllä rahasummalla ja se maksettiin mukisematta. Lama sitten tämän tilanteen muutti. Mutta tällä hetkellä olen pystynyt aina valitsemaan, mitä haluan työkseni tehdä.
Mutta kuten sanoin, se on ihan sinun ongelmasi, haluatko uskoa vai et. Koulutetuista hoitajista on sen verran pulaa, että nyt on hoitajien markkinat.
palkalla kuin pystyy, mutta vaatia voi enemmänkin. Mutta ap.lle sanon, että ihan hyvä ammatti ja kun katsoo tarkkaan, minne suostuu menemään töihin, pääsee kivaan ja helppoon paikkaan. Itse en suostuisi menemään esim. mihinkään vanhainkotiin. Olen kiertänyt mielisairaalan, vanhainkodin, mielenterveysyksiköitä, päihdehuoltoa. Eniten olen tykännyt päihdehuollolta ja mielenterveyspuolesta, missä itsekin tällä hetkellä olen. Perushoitoa en suostu enää tekemään. Onneksi meillä on varaa valita, minne haluamme mennä.
Jos joku on niin hullu, että menee töihin 1800 eurolla niin se on hänen ongelmansa. Itse en siihen suostu vaan vaadin lisäksi henkilökohtaiset lisät niin tappiin kuin pystyttiin maksamaan. Ikälisät kieltämättä on jo kaikki.
vuoden pitempään ja olet tuhat kertaa pätevämpi paljon mielenkiintoisempiin hommiin. Palkka on surkea (lähäreillä) n. 1800e.
Siihen päälle henk.koht lisät ja ikälisät, tulee peruspalkaksi 2700. Lisäksi vuorolisät niin kuukausipalkka pyörii yli 3000 euron. Viime vuoden verotuksesta katsoin, että vuositulot olivat olleet 41 000 euroa suurin piirtein. Ihan hyvin 1.5 vuoden koulutuksella (olen käynyt vanhan koulutuksen) ja se, että kevyttä ja kivaa työtä, mitä teen. Kieltämättä ei niin kamalan paljon joudu aivojaan käyttämään, mutta tyytyväinen olen ollut ammatinvalintaani sen takia, että en ole koskaan ollut mitenkään erityisen kunnianhimoinen. Vähän liun tähän ammattiin sattumalta nuorena ja en viitsinyt lukea enempää. Helppoa duunia, palkka riittää minulle ja eipä tarvitse töiden takia ainakaan stressata ja kapasiteettiaan kuluttaa. Saa käyttää sen kaiken vapaa-aikaansa.
1800e kun ei ole kokemuslisiä alalta. Enkä edes usko että peruspalkkasi on 2700e, paitsi jos yrittäjänä maksat itsellesi palkan.
kuin sinulla. Tai tuollaisella palkalla.
Koko päivän kestävä koe. Soveltuvuuskoe testeineen, psykologin haastattelu, ryhmähaastattelu ja opettajien haastattelu.
Mieheni taas on hakenut kaksi kertaa sh-koulutukseen. Toisessa pääsykokeena oli opettajan 10 minuutin haastattelu. Toisessa piti viedä kotona tehty lyhyt essee ja lisäksi oli se 10 min haastattelu.
Mies hyväksyttiin molempiin paikkoihin.
Koko päivän kestävä koe. Soveltuvuuskoe testeineen, psykologin haastattelu, ryhmähaastattelu ja opettajien haastattelu. Mieheni taas on hakenut kaksi kertaa sh-koulutukseen. Toisessa pääsykokeena oli opettajan 10 minuutin haastattelu. Toisessa piti viedä kotona tehty lyhyt essee ja lisäksi oli se 10 min haastattelu.
soveltuvuustestit (myös matemaattiset), psykologin yksilöhaastattelu ja ryhmähaastattelu. Lisäksi pääsykoekirja joka tentittiin.
on: peruspalkka noin 1800 euroa + ikälisää noin 180 euroa eli yhteensä vajaa 2000 euroa.
Maaliskuussa kokonaispalkka oli lisineen 2205 euroa.
Toukokuussa taisi palkka vähän nousta.
Itse valmistuin 12 vuotta sitten. Olen ollut päiväkodissa, hammashoitaja, kotipalvelussa, terveysasemalla ja nyt vanhusten parissa päivätyössä.
Palkka n. 1950,- sis. 5 v. palvelusvuosilisän. Tietenkin vuorolisät päälle jos esim. sunnuntaina töitä. Työajat saan valita melko vapaasti (öitä en tee). Tosi leppoisa työ.
Suosittelen opiskelemista lähihoitajaksi, työllistyminen on varmaa!
Eräässä amk:ssa sh soveltuvuuskoe oli 10-15 minuutin opettajan tekemä haastattelu. Toisessa kunnassa samaiseen kokeeseen sisältyi myös esseen tekeminen. Psykologisia testejä ei sh-amk koulutukseen hakevilla monessakaan paikassa enää ole. Kyllä lähihoitajien pääsykokeet ovat huomattavasti laajemmat ja vaativammat. Itse opiskelu on kyllä amk:ssa vaativampaa.
Itse olen myöskin suht pienessä kunnassa kotipalvelussa ja peruspalkka on noin 1950e ja siihen kokemuslisiä päälle.
Yleensä palkka on kuukaudessa lisineen noin 2300e tai jos teen paljon viikonloppuja niin enemmänkin. Mielestäni ihan ok palkka :)
Joulun aikaan tein kaikki mahdolliset pyhätyöt ja palkka taisi olla 3000e paikkeilla.
Kannattaa muutenkin hakeutua kotipalveluun töihin. Ainakin meillä vuoroja saa toivoa itse ja yleensä saa ne vuorot mitä on halunnutkin. Vanhainkodissa tämä ei toiminut vaan joutui olemaan 3vkon listassa aina 2 viikonloppua töissä.
Nyt voin 6vkon listassa olla esim. 2 viikonloppua töissä, ei paha! Ja muuten on lähes aina ma-pe 7-15 vuoroja :)
Suosittelen!
Tosi hyviä vinkkejä ja mielipiteitä!
Alkoi vaan pelottamaan pääsykokeet, painotetaanko niissä jotain erityisesti? Onko esim. hyvä empatiakyky hyvä vai huono asia? Millainen ihminen teistä ei sovellu ammattiin?
ap
niin suosittelen lähihoitajaksi kouluttautumista.
Alalla tarvitaan vahvoja ihmisiä joiden itsetuntoa ei horjuta huonnon itsetunnon omaavat henkilöt kommenteillaan. Tällaiset ihmiset tähtäävät usein korkeampaan koulutukseen joka pönkittää omaa egoa. Käytännöntyössä nämä ihmset pärjäävät heikosti ja ovat työpaikan piruja jotka kohtelvat työkavereitaan alentuvasti.
Hyvän itsetunnon omaava ihminen on arvostettu työntekijä. Hän nauttii työstään arvostaa itseään ja muita. On onnellinen ja tasapainoinen. Rääväsuut kertoo siitä, että ihmisellä on ongelma joka ei johdu sinusta.
Työskennellään tiimissä. Palkka on huono, mutta ei se sairaanhoitajillakaan loistava ole. Hyvä lähäri avustaa lääkäriä ja sairaanhoitajia esim. akuuteissa tilanteissa. On osattava lukea lääkärin ajatuksia mitä seuraavaksi tehdään. Toimittava salamannopeasti hallittava tekniikka. Kohdattava hätääntyneitä omaisia etc...
Sellasilla on varmaan työelämässä paljon kysyntää!!! Ei helv...
Työskennellään tiimissä. Palkka on huono, mutta ei se sairaanhoitajillakaan loistava ole. Hyvä lähäri avustaa lääkäriä ja sairaanhoitajia esim. akuuteissa tilanteissa. On osattava lukea lääkärin ajatuksia mitä seuraavaksi tehdään. Toimittava salamannopeasti hallittava tekniikka. Kohdattava hätääntyneitä omaisia etc...
Sellasilla on varmaan työelämässä paljon kysyntää!!! Ei helv...
peruspalkka on noin 1950, siihen vuorolisät niin kuukaudessa yhdellä kokemuslisällä ja henkilökohtaisella lisällä tienaan noin 2400€ brutto. Yövuoroja en tee, mutta 2vkloppua kolmesta ole töissä.
Kotipalveluja on monenlaisia ja minua ei kotipalvelunhoitajaksi saisi menemään, pidän mukavista työkavereista ja tiimissä työskentelystä, mutta ihan joka paikassa niitä ei ole. Onneksi lähihoitaja voi valita työpaikkansa. Toinen tykkää katsella juoppojen kanssa telkkaria, minä pidän siitä että saan olla ihmisen vierellä tämän tehdessä sitä vaikeinta matkaa.
että arvostus kasvaa koko ajan. Lääkäreiden tehtäviä ja hallinnollisia tehtäviä siirtyy yhä enemmän sairaanhoitajille. Sairaanhoitajien tehtävät taas siirtyvä lähihoitajille. Tämän päivän lähihoitajilla on parempi tietotaito kuin aikaisemmilla opistoasteen sairaanhoitajille. Toisaalta heillä on myös paremi käytännön taito kuin amk sairaanhoitajilla, koska amk:ssa opiskellaan liian teoreettisesti. Mene vaan lähihoitajakouluun, jos vaan pääset. Lähihoitajaksi on nykyisin vaikeampi päästä opiskelemaan kuin sairaanhoitajaksi. Myös soveltuvuuskokeet ovat lähihoitajaksi aikovalle vaativammat kuin sairaanhoitajaksi aikovalle. Tuo sairaanhoitosuuntautuminen olisi noista kahdesta ehkä monipuolisempi ja moneen paikkaan sopiva. Tosin suuntautumisella ei ole niin kovin paljon merkitystä.