Mitä lähihoitajat tekevät työkseen?
Millaisia toimenkuvia on, millaisiin töihin voidaan lähihoitaja palkata? Entä millainen palkka (ei ilmeisesti kovin hyvä)? Harkitsen toisen ammatin lukemista (olen merkonomi) toimeentulonturvaamiseksi loppuelämäksi. Syksyllä alkaisi koulutus sairaanhoidon/vanhustyön linjoilla. Kumman valitsisit? Entä löytäisinkö myös päivätyötä, sillä vuorotyöhön en haluaisi ennen kuin lapset ovat yläkouluikäisiä.
Kommentit (38)
siis siitä, millaisessa yksikössä/osastolla on töissä. Mieleterveyspuolella tai vanhustyössä toimenkuva ei juuri eroa sairaanhoitajasta, mutta esim. yliopistollisessa sairaalassa lähihoitaja tekee enemmän perushoitoa, eikä osallisut lääkehoidon toteuttamiseen (tämäkin on kuitenkin toimipaikkakohtaista). Yksiselitteistä vastausta on hankala antaa, sillä toimenkuvat todellakin vaihtelevat suuresti. Töitä varmasti alalaa riittää! Näppituntuma on, että lähihoitajat sijoittuvat enemmän vuorotyöluonteisiin yksiköihin, mutta varmasti päivätyötäkin löytyy.
vuoden pitempään ja olet tuhat kertaa pätevämpi paljon mielenkiintoisempiin hommiin. Palkka on surkea (lähäreillä) n. 1800e.
Siihen päälle henk.koht lisät ja ikälisät, tulee peruspalkaksi 2700. Lisäksi vuorolisät niin kuukausipalkka pyörii yli 3000 euron.
Viime vuoden verotuksesta katsoin, että vuositulot olivat olleet 41 000 euroa suurin piirtein. Ihan hyvin 1.5 vuoden koulutuksella (olen käynyt vanhan koulutuksen) ja se, että kevyttä ja kivaa työtä, mitä teen.
Kieltämättä ei niin kamalan paljon joudu aivojaan käyttämään, mutta tyytyväinen olen ollut ammatinvalintaani sen takia, että en ole koskaan ollut mitenkään erityisen kunnianhimoinen. Vähän liun tähän ammattiin sattumalta nuorena ja en viitsinyt lukea enempää. Helppoa duunia, palkka riittää minulle ja eipä tarvitse töiden takia ainakaan stressata ja kapasiteettiaan kuluttaa. Saa käyttää sen kaiken vapaa-aikaansa.
Koulutus on vähän pidempi ja vaativampi, mutta työllistymismahdollisuuden paremmat ja parempi palkkaus. Useissa yksiköissä lähihoitajan ja sairaanhoitajan työkuva eroaa yllättävän vähän, mutta sairaanhoitaja tekee työtä huomattavasti paremmalla tietopohjalla koulutuksesta johtuen kuin lähihoitjat.
tarkoitti varmaan suuntautumisvaihtoehtoja, eikä sairaanhoitajan ammattia.
Sh kiinnostaisi kyllä enemmän, mutta minulla ei ole varaa siihen. Lähihoitajakoulutuksia järjestetään työvoimapoliittisena koulutuksena, joten siltä ajalta saa myös työttömyyskorvausta ja pärjäisimme joten kuten sillä tuella. Luetaanko muuten lähihoitajan opinnot hyväksi sh-koulutuksessa jos joskus olisi varaa lisäkoulutukseen?
ap
vuoden pitempään ja olet tuhat kertaa pätevämpi paljon mielenkiintoisempiin hommiin. Palkka on surkea (lähäreillä) n. 1800e.
Siihen päälle henk.koht lisät ja ikälisät, tulee peruspalkaksi 2700. Lisäksi vuorolisät niin kuukausipalkka pyörii yli 3000 euron.
Viime vuoden verotuksesta katsoin, että vuositulot olivat olleet 41 000 euroa suurin piirtein. Ihan hyvin 1.5 vuoden koulutuksella (olen käynyt vanhan koulutuksen) ja se, että kevyttä ja kivaa työtä, mitä teen.
Kieltämättä ei niin kamalan paljon joudu aivojaan käyttämään, mutta tyytyväinen olen ollut ammatinvalintaani sen takia, että en ole koskaan ollut mitenkään erityisen kunnianhimoinen. Vähän liun tähän ammattiin sattumalta nuorena ja en viitsinyt lukea enempää. Helppoa duunia, palkka riittää minulle ja eipä tarvitse töiden takia ainakaan stressata ja kapasiteettiaan kuluttaa. Saa käyttää sen kaiken vapaa-aikaansa.
Mitä "kevyttä ja kivaa työtä" teet, kun lisätkin ovat noin suuret *kiinnostaa*
Siihen päälle henk.koht lisät ja ikälisät, tulee peruspalkaksi 2700. Lisäksi vuorolisät niin kuukausipalkka pyörii yli 3000 euron. Viime vuoden verotuksesta katsoin, että vuositulot olivat olleet 41 000 euroa suurin piirtein. Ihan hyvin 1.5 vuoden koulutuksella (olen käynyt vanhan koulutuksen) ja se, että kevyttä ja kivaa työtä, mitä teen. Kieltämättä ei niin kamalan paljon joudu aivojaan käyttämään, mutta tyytyväinen olen ollut ammatinvalintaani sen takia, että en ole koskaan ollut mitenkään erityisen kunnianhimoinen. Vähän liun tähän ammattiin sattumalta nuorena ja en viitsinyt lukea enempää. Helppoa duunia, palkka riittää minulle ja eipä tarvitse töiden takia ainakaan stressata ja kapasiteettiaan kuluttaa. Saa käyttää sen kaiken vapaa-aikaansa.
1800e kun ei ole kokemuslisiä alalta. Enkä edes usko että peruspalkkasi on 2700e, paitsi jos yrittäjänä maksat itsellesi palkan.
saa kuin muutaman hassun opintoviikon hyväksiluettua sairaanhoitajaopinnoissa, jos sitäkään. Taitaa olla siinäkin koulukohtaista vaihtelua. Mutta hyvä pohja lähärikoulutus on, jos haluaa opiskella lisää!
ajallisesti et hyödy lähäriopinnoista mitään.
Sh kiinnostaisi kyllä enemmän, mutta minulla ei ole varaa siihen. Lähihoitajakoulutuksia järjestetään työvoimapoliittisena koulutuksena, joten siltä ajalta saa myös työttömyyskorvausta ja pärjäisimme joten kuten sillä tuella. Luetaanko muuten lähihoitajan opinnot hyväksi sh-koulutuksessa jos joskus olisi varaa lisäkoulutukseen?
ap
ole samanpituisia? Itse valmistuin Lähihoitajaksi v.2002 ja koulutus kesti 3-vuotta. Työskentelen ambulanssissa.
Työ suurimmaksi osaksi ohjaustyötä. Eli kuljen matkassa työtoiminnoissa, seuraan sivusta kun asukkaat tekevät ruokaa ja siivoavat ja pyykkäävät yms. Iltavuoroisin katselemme telkkaria ja seuraan kun asukkaat puuhastelevat iltapuuhiaan. Jonkin verran käytän heitä autolla asioilla ja puuhastelen pihatöitä.
Yövuorot pelkkiä valvontaöitä, jolloin katselen telkkaria ja surffailen netissä yms. kulutan aikaa.
Välillä istun palavereissa ja joskus kuljen pitkin maakuntaa konsultoimassa muita yksiköitä uusista tuulista.
Kivaa ja sisäsiistiä ja helppoa hommaa.
Mitä "kevyttä ja kivaa työtä" teet, kun lisätkin ovat noin suuret *kiinnostaa*
Sh koulutus huomattavasti vaatvampi ja palkassa ei lopulta ole isoa eroa. Monessa paikassa työtehtävät myös täsmälleen samat. Joten kannattaa miettiä tarkkaan.
Jos joku on niin hullu, että menee töihin 1800 eurolla niin se on hänen ongelmansa. Itse en siihen suostu vaan vaadin lisäksi henkilökohtaiset lisät niin tappiin kuin pystyttiin maksamaan. Ikälisät kieltämättä on jo kaikki.
Siihen päälle henk.koht lisät ja ikälisät, tulee peruspalkaksi 2700. Lisäksi vuorolisät niin kuukausipalkka pyörii yli 3000 euron. Viime vuoden verotuksesta katsoin, että vuositulot olivat olleet 41 000 euroa suurin piirtein. Ihan hyvin 1.5 vuoden koulutuksella (olen käynyt vanhan koulutuksen) ja se, että kevyttä ja kivaa työtä, mitä teen. Kieltämättä ei niin kamalan paljon joudu aivojaan käyttämään, mutta tyytyväinen olen ollut ammatinvalintaani sen takia, että en ole koskaan ollut mitenkään erityisen kunnianhimoinen. Vähän liun tähän ammattiin sattumalta nuorena ja en viitsinyt lukea enempää. Helppoa duunia, palkka riittää minulle ja eipä tarvitse töiden takia ainakaan stressata ja kapasiteettiaan kuluttaa. Saa käyttää sen kaiken vapaa-aikaansa.
1800e kun ei ole kokemuslisiä alalta. Enkä edes usko että peruspalkkasi on 2700e, paitsi jos yrittäjänä maksat itsellesi palkan.
Sh koulutus huomattavasti vaatvampi ja palkassa ei lopulta ole isoa eroa. Monessa paikassa työtehtävät myös täsmälleen samat. Joten kannattaa miettiä tarkkaan.
Kyllä siinä palkassa on eroa, peruspalkassa jo noin 300e. Lisäksi lähäreitä ei arvosteta yhtään, sairaanhoitajia ehkä vielä jossain.
Jos joku on niin hullu, että menee töihin 1800 eurolla niin se on hänen ongelmansa. Itse en siihen suostu vaan vaadin lisäksi henkilökohtaiset lisät niin tappiin kuin pystyttiin maksamaan. Ikälisät kieltämättä on jo kaikki.
Työskennellään tiimissä. Palkka on huono, mutta ei se sairaanhoitajillakaan loistava ole. Hyvä lähäri avustaa lääkäriä ja sairaanhoitajia esim. akuuteissa tilanteissa. On osattava lukea lääkärin ajatuksia mitä seuraavaksi tehdään. Toimittava salamannopeasti hallittava tekniikka. Kohdattava hätääntyneitä omaisia etc...
palkalla kuin pystyy, mutta vaatia voi enemmänkin. Mutta ap.lle sanon, että ihan hyvä ammatti ja kun katsoo tarkkaan, minne suostuu menemään töihin, pääsee kivaan ja helppoon paikkaan. Itse en suostuisi menemään esim. mihinkään vanhainkotiin. Olen kiertänyt mielisairaalan, vanhainkodin, mielenterveysyksiköitä, päihdehuoltoa. Eniten olen tykännyt päihdehuollolta ja mielenterveyspuolesta, missä itsekin tällä hetkellä olen. Perushoitoa en suostu enää tekemään. Onneksi meillä on varaa valita, minne haluamme mennä.
"Eiköhän siitä jotain kursseja saa anteeksi!"