Gluteenittomia ja maidottomia muffinssireseptejä?
Kommentit (5)
gluteeniton ja samalla tavoin muutan vuan jauhot glut jauhoiksi. Kinuskissan sivuilla on älyttömän hyviä muffinsiohjeita ihan "taviksille" ja hyvin onnistui myös gluteenittomina. Kannattaa tutustua :)
tässäpä tallainen, ei tosin ehkä pienten makuun (mantelia jos vierastavat ja nämä ei ole ihan supermakeita). mutta soveltaa voi aina! ;)
80 g voita (huoneenlämmössä pehmennyttä)
110 g sokeria
3 munaa
180 g mantelirouhetta
60 g riisijauhoja
2 teelusikallista mantelilastuja (ei välttämätöntä)
sitruunasiirappi (jos haluaa)
125 ml sitruunamehua
125 ml vettä
110 g sokeria
1. vaahdota voi ja sokeri
2. vatkaa joukkoon munat yksi kerrallaan
3. lisää jauhot ja mantelirouhe
4. laita taikina muffinssivuokiin ja lisää mantelilastut jokaisen päälle (koristeeksi), paista 180 asteessa n. 25 min
siirappi valmistetaan keittämällä aineksia kattilassa (muista hämmentää koko ajan ettei sokeri pala pohjaan!), kiehauta ja anna sitten poreilla hämmentämättä (tässä vaiheessa sokeri siis täysin sulanut) 10 min tai niin kauan kunnes seos on muuttunut siirappimaiseksi. valele jäähtyneet muffinit siirapilla välittömästi ennen kuin siirappi ehtii jäähtyä.
toivottavasti on apua, itse en ole soveltanut kauheasti tuosta muita versioita (rakastan näitä), mutta luulisin että tuolla peruspohjalla voi tehdä mitä vaan :) marjoja, kuivattuja hedelmiä yms. joukkoon vaan, vaniljasokeri myös toimii aina.
ohjeesta tulee 6 isoa muffinia, n. 520 kcal/muffini
Voi sisältää maitoa. Mutta sen voi korvata vaikka maidottomalla flora culinessella
valmiita gluteenittomia kakku/muffinssijauhoseoksia, löytyy isommista kaupoista ainakin jauhohyllyltä. Niitä on myös maidottomina. Vuohelan herkku (muistaakseni, vihreät pakkaukset) on ainakin kotimainen valmistaja eikä seoksissa ole mitään ylimääräisiä E-koodeja tms. Nesteet, rasva ja muna lisätään itse ja valitsee vaan maidottomat vaihtoehdot margariinista yms. Oon siis noista kakkuaineksistakin tehnyt muffinsseja.
Eriasia tietysti sitten jos ehdottomasti haluaa tehdä kaiken itse alusta asti, meidän elämää ovat nuo helpottaneet kun en ole mikään himoleipoja eikä valmiista gluteenittomistakaan meinaa läytyä sopivia.
gluteenittomiksi. Onnistuu hyvin.