Auttakaa mua vauvan vellejen kanssa!
Neuvolasta sanottiin, että ensimmäisiä vellejä voisi aloitella ensi viikolla.
Th sanoi, että vielä nyt (vauva kohta 3kk) ei voi viljoja ja perunaa antaa. Mutta muita vellejä voi jo kokeilla. ELI SIIS MITÄ VELLEJÄ??
Myydäänkö kaupassa sellaisia, kun olen nähnyt vain noita viljaversioita? Mitä voin tehdä itse? Ja millä mittasuhteilla?
Vinkkejä kiitos!
Kommentit (39)
Joo siis ei ollut provo. Yritän vaan pidentää vauvan yöunia kun aina vaan on nälkäinen, eikä nukahda ilman maitoa.
Eli siis maissivellillä aliotellaan kun sitä perunaa ei vielä saanut antaa..
Sitä onkin vissiin vähän hankalampi tehdä itse.
Voiskos sitten sitä porkkanavelliä tehdä? Onko jotain "reseptiä"?
ap
Joo siis ei ollut provo. Yritän vaan pidentää vauvan yöunia kun aina vaan on nälkäinen, eikä nukahda ilman maitoa. Eli siis maissivellillä aliotellaan kun sitä perunaa ei vielä saanut antaa.. Sitä onkin vissiin vähän hankalampi tehdä itse. Voiskos sitten sitä porkkanavelliä tehdä? Onko jotain "reseptiä"? ap
Vauvasi on KOHTA 3kk... Sen ikäisen KUULUU heräillä yöllä syömään, se on normaaliaja jopa toivottavaa tasaisemman verensokerin ja näinollen paremman kehityksen takia...
Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa kun ei ymmärretä ihan alkeellisia perusasioita vauvoista??
neuvotaan vastoin kaikkia suosituksia antamaan noin pienelle muuta kuin maitoa? Missään nimessä ei mitään muuta ennen 4kk ikää ja hyvin voi venyttää antamista sinne 6kk ikään yksilöllisesti.
Näistä on olemassa hyviä tutkimuksia joissa kaikissa on todettu että kiinteiden anatminen ennen 4kk ikää altistaa allergioille jne.
vellit tasan 3kk iässä, neuvolan suosituksesta, sitten parin vkon päästä kiinteitä pikku hiljaa. Nyt 4kk ja syödään monenlaista, vellit jäi pois parissa vkossa, koska kiinteet täyttää masun paljon paremmin, eikä mitään ongelmia ole ollut. Vauva kasvaa hyvin ja nukkuu 10-12h yössä, heräämättä syömään välillä. Maissivelliä, Peruna-porkkanavelliä, niillä alotettiin ja ihan kaupasta ostetiin, riisivelliäkin on kokeiltu. Kiinteet alotettiin maissisoseella, peruna-porkkanasoseella ja päärynä sekä luumusoseella. :)
Oma lapsi 1,5 vuotta, enkä ole koskaan tehnyt velliä tai edes nähnyt velliä. Neuvolassa ei ole ikinä mainittu velliä, kukaan mun kaverista ei ole ikinä puhunut mistään vellistä. Enkä provoile.
Hienosti muotoiltu avaus, ei heti arvaisi provoiluksi.
No Kivikon veuvolassa, Helsingissä.
Kyllä kuuluu vauvan öisin herätä, mutta ei kai niin usein kun tämä, koska neukkutäti ihan oma-aloitteisesti antoi tämän vellivinkin.
Ainiin. Onhan maissijauho ja maizena eriasioita?
Kyllä kuuluu vauvan öisin herätä, mutta ei kai niin usein kun tämä, koska neukkutäti ihan oma-aloitteisesti antoi tämän vellivinkin.Ainiin. Onhan maissijauho ja maizena eriasioita?
neuvolassa! Onko sulla kiva neukkutäti?
Kyllä kuuluu vauvan öisin herätä, mutta ei kai niin usein kun tämä, koska neukkutäti ihan oma-aloitteisesti antoi tämän vellivinkin.Ainiin. Onhan maissijauho ja maizena eriasioita?
Oma lapsi 1,5 vuotta, enkä ole koskaan tehnyt velliä tai edes nähnyt velliä. Neuvolassa ei ole ikinä mainittu velliä, kukaan mun kaverista ei ole ikinä puhunut mistään vellistä. Enkä provoile.
Hienosti muotoiltu avaus, ei heti arvaisi provoiluksi.
..ostanu mitään vauvanruokia kaupasta..? Koska sielä ne vellit on sulassa sovussa korvikeitten, hedelmä-, kasvis- yms soseitten kanssa..
lapsi ei ole koskaan saanut vellejä ja ikää vuosi.. johtunee ehkä siitä että imetys onnistui hyvin.. ehkä korvikemammoille kehotetaan vellien antaminen kun eiks korvikkeessa ole joku yläraja..?
tämäkin lapsi nukkuu 12h unia, on nukkunut kolmekuisesta asti!
hedelmäsoseita ja siinä sosehyllyssä ei kyllä mitään vellejä ole. Oon meinaan joka purkin käynnyt läpi, lapsi on allerginen. Taitaa vellit olla siinä korvikehyllyn kohdilla, mutta sen hyllyn ole jättänyt väliin. Saatanpa tsekata joku päivä.
Et sitten vissiin ole ikinä.. ..ostanu mitään vauvanruokia kaupasta..? Koska sielä ne vellit on sulassa sovussa korvikeitten, hedelmä-, kasvis- yms soseitten kanssa..
mä muistelin että yksi kätkytkuoleman riski on se ,että pieni vauva nukkuu liian pitkiä pätkiä putkeen?
Eli kun syvää unta tulee pitkään kerralla on isompiriski ,että vauva unohtaa hengittää =kuolee.
Vieressä nukuttamisen hyvänä puolena pidettiin sitä ,että vanhemmat kääntyilevät unissaan ja myös tällöin vauva havahtuu syvästä unesta kevyempään.
En myöskään ymmärrä miksi vauvojen pitäisi ihan pienenä nukkua 12h putkeen? Eikö pienen verensokerit jo laske melkoisen alas tuommoisessa?
JA vielä ap. miten usein se vauvasi nyt sitten heräilee?
ja vieläkin muistavat sen miten hyvältä ne maistuvat. Tuo nelonen ei taida ihan niin myöhäiseksi niitä saada kun niitä ei saa enää jauheena =(
Epäilen, että perunaa ei saa syöttää sen tärkkelyksen takia = tulee masu kipeäksi.
Korvikeissa ei ole sen kumempaa ikärajaa kun aina tietyin väliajoin siirytään "isompien" maitoon. (Imetys loppui vauvan ollessa 2 vk, minusta riippumattomista syistä)
Vauva heräilee yleensä tunnin-kahden välen.
Mulla oli IHANA neukkutäti! Ja on vieläkin, vaikka vaihtui välillä.
ap
Ap:lla on "pieni" lukihäiriö. Kirjaimet pomppii vähänn minne sattuu. Tulee noita kirotus vireitä vaikka yritän tekstin käydä aina läpi
Voi mennä aina nuo vellet ja vellit sekaisin
=)
hedelmäsoseita ja siinä sosehyllyssä ei kyllä mitään vellejä ole. Oon meinaan joka purkin käynnyt läpi, lapsi on allerginen. Taitaa vellit olla siinä korvikehyllyn kohdilla, mutta sen hyllyn ole jättänyt väliin. Saatanpa tsekata joku päivä.
Et sitten vissiin ole ikinä.. ..ostanu mitään vauvanruokia kaupasta..? Koska sielä ne vellit on sulassa sovussa korvikeitten, hedelmä-, kasvis- yms soseitten kanssa..
ne ainakin täälä kaikissa kaupoissa on... Että ota silmä käteen ja kato. Ei ne korvikkeetkaan missään eri hyllyssä ole. Sitä paitsi urpÅ kyllä niitä vellejä voi tehdä ihan vaikka kaurahiutaleistakin... AAAAAARGH..
[/quote]
Meille siis vellien tarkoitus on ollut totuttaa lasta kiinteiden syömiseen ja iltapalaan ja pyrkiä vähentämään maidon suurkulutusta. Vellit ovat tavallaan olleet sen iltapuuron tilalla, kunnes puurot on otettu kehiin.
[/quote]
Meilläkin aloiteltiin vellit ensin, että vauva tottuisi aluksi muuhunkin kuin maitoon ja ennen muita kiinteitä!
Tattarijauhosta tein velliä itse, en muista mittasuhteita, mutta paketin kyljessä on ohje, jonka pienensin reippaasti! Paketin ohjeesta tulee PALJON!;)
Myös muista ei-kotimaisista viljoista voit tehdä velliä, kuten tuo riisi, hirssi, maissi....
Itse kyllä annoin (tai sitä ei siis meiltä kielletty) peruna-porkkanavelliä kun vauva oli reilu 3kk! Voit toki tehdä esim. riisipuuroa vauvalle!=)