Auttakaa mua vauvan vellejen kanssa!
Neuvolasta sanottiin, että ensimmäisiä vellejä voisi aloitella ensi viikolla.
Th sanoi, että vielä nyt (vauva kohta 3kk) ei voi viljoja ja perunaa antaa. Mutta muita vellejä voi jo kokeilla. ELI SIIS MITÄ VELLEJÄ??
Myydäänkö kaupassa sellaisia, kun olen nähnyt vain noita viljaversioita? Mitä voin tehdä itse? Ja millä mittasuhteilla?
Vinkkejä kiitos!
Kommentit (39)
riisivelliä yleensä annetaan ensimmäisenä.
Itse olen antanu ekan kerran velliä päivällä, niin että jos tulee masuvaivoja niin ei tarvii yöllä sitten valvoa.
Mutta myöhemmin jos kaikki menee ok päivävellin kanssa, annan velliä illalla niin voisi olla toiveita että vauva nukkuisi pidemmän pätkän.
En ole itse vellejä tehnyt.
on joko maissivelliä (2dl tetra) tai peruna-porkkanavelliä. Niillä aloittele. Lantraa vaikka eka korvikemaitoon niin ei tuu masuvaivoja, siis puolet velliä ja puolet maitoa.
Miksi noin nuorena? Jos ei ole mitään syytä, niin ei varmaan kannata.
Joskin vuonna 2006 meillekin th suositteli, että voimme kokeilla vellejä, jos uni ei ala maittaa lapsella yhtään paremmin. Vauveli kun söi korviketta lähes 2 litraa päivässä ja heräili öisin puolen tunnin välein.Me siis aloitimme maissivelleillä ja saimme nukuttua öisin sen jälkeen parin tunnin pätkiä.
teet itsellesi karhunpalveluksen, jos ylipäänsä velliä alat syöttää.
Koitettiin ensin päivällä että sopiiko vauvan masulle, lantrattiin korvikemaitoon aluksi. Hyvin auttoi yöunia ajatellen ja piti kauemmin kylläisenä. Pian aloitettiin myös maistella soseita, vauva kun joi korviketta ja munuaiset rasittuu ylettömistä määristä mitä sitä meni sen ikäisenä.
Meillä on vellit jätetty pois 5,5kk iässä, kun on ruvennut syömään viidesti päivässä.
T:9
Tahtosiin kuulla huonoja kokemuksianne vellikoukusta ja turmion tiestä. Liittyykö tähän jonkinlainen porttiteoria? ohis
Meillä on vellit jätetty pois 5,5kk iässä, kun on ruvennut syömään viidesti päivässä.
varmaan niitä poikkeuksia on, niinkuin kaikissa asioissa, mutta erittäin monelle tuosta vellinsyönnistä tulee tapa, josta on vaikea päästä eroon. Kun kaikki ei lopeta sitä vellin antamista. Puuro on paljon järkevämpi vaihtoehto sitten kun se aika koittaa, että sellaisia aletaan syödä.
Aamupuuro, iltapuuro, vispipuuro, riisipuuro, mannapuuro, hirssipuuro, joulupuuro...? Mitäs pahaa vellien syömisessä on? Annetaanhan niitä mummoillekin.
Ja toiset vielä syövät jotain Nutrilett-liemiä, kelatkaa.
rintamaidosta tai vastikkeesta, soseiden syömisestä, vauvojen sormiruoasta?
Lapseni on saanut noita kaikkia, ja kaikki niistä on ajallaan jäänyt pois.
varmaan niitä poikkeuksia on, niinkuin kaikissa asioissa, mutta erittäin monelle tuosta vellinsyönnistä tulee tapa, josta on vaikea päästä eroon. Kun kaikki ei lopeta sitä vellin antamista. Puuro on paljon järkevämpi vaihtoehto sitten kun se aika koittaa, että sellaisia aletaan syödä.
jos ei ymmärrä lopettaa ajoissa.
Tahtosiin kuulla huonoja kokemuksianne vellikoukusta ja turmion tiestä. Liittyykö tähän jonkinlainen porttiteoria? ohis
mutta kerronpa yhden jutun tuttavien tytöstä, hän joi velliä kaksi pulloa yössä vielä eskari-ikäisenäkin... ei ehkä ihan tavallista :)
Aamupuuro, iltapuuro, vispipuuro, riisipuuro, mannapuuro, hirssipuuro, joulupuuro...? Mitäs pahaa vellien syömisessä on? Annetaanhan niitä mummoillekin.
Ja toiset vielä syövät jotain Nutrilett-liemiä, kelatkaa.
Meillä on molempien lasten kanssa totuteltu vellien kanssa iltapalaan ja tuhdimpaan syömiseen. Esikoisen kanssa vellien kanssa pelailu kesti 3-4 vkoa (ihan tarkkaan en muista) ja jäi pois, kun iltapuuro tuli tilalle. Kuopuk
sen kanssa oltiin vielä nopeampia ja vellivaihe taisi kestää vain pari viikkoa. Vellit on auttanut sen ajan, että vauvan massu on tottunut kiinteämpään ruokaan, ja samalla ollaan sitten saatu parempia yöunia, kun ei ole koko ajan tarvinnut tankata maitoa.
Meille siis vellien tarkoitus on ollut totuttaa lasta kiinteiden syömiseen ja iltapalaan ja pyrkiä vähentämään maidon suurkulutusta. Vellit ovat tavallaan olleet sen iltapuuron tilalla, kunnes puurot on otettu kehiin.
En tajua, mitä haittaa tai vikaa tässä on ollut. Esikoinen aloitti vellien syönnin 6 kk:n ikäisenä, kuopus 4,5 kk:n ikäisenä. Kumpienkin totuttelu kiinteisiin meni todella kivuttomasti, ei tullut mahakipuja tai mitään muutakaan ongelmaa ja kuukaudessa oppivat syömään 5 ateriaa päivässä ja maidot päälle.
Niiden imemisestä voi tullla tapa -oli siellä sitten vettä, mehua, maitoa tai vaikka limua. Näkeehän tuon suomalaisista miehistä, jotka imevät lapinkultaansa yhä hartaudella. (ei sen puoleen, naisista myös)
mutta johtuu varmaankin siitä ettei ne oo pulloa syöneet.eli puuroilla menty.mutta velleissä se hyvä puoli että siinä menee naitoa samalla,jos ei imetä tai jos vauva saa liian vähän maitoa(maidon määrä voi meinaa romahtaa kun alkaa saamaan kiinteitä)
Joo siis ei ollut provo. Yritän vaan pidentää vauvan yöunia kun aina vaan on nälkäinen, eikä nukahda ilman maitoa.
Eli siis maissivellillä aliotellaan kun sitä perunaa ei vielä saanut antaa..
Sitä onkin vissiin vähän hankalampi tehdä itse.
Voiskos sitten sitä porkkanavelliä tehdä? Onko jotain "reseptiä"?
ap
jos olisit kysynyt vellien niin sit vastaisin
jos olisit kysynyt vellien niin sit vastaisin
Johan vastasit, et itse asiaan, mutta kumminkin.
eli perunaporkkanalla ilman mitään nevoloita. Sitten ottanut mukaan kaurat ja muut. Turha tulla mulle natkuttamaan, että ovat täysin turhia. Eivät olleet. Lapset ovat olleet kylläisempiä ja tyytyväisempiä.
Hienosti muotoiltu avaus, ei heti arvaisi provoiluksi.