En kestä tätä suomalaista kotihoitopropagandaa!!!
Miten ihmeessä tää on mennyt tähän? Ihan kuin kaikkien lasten onnellinen lapsuus riippuisi siitä, onko äiti ollut kotona hoitamassa kolmivuotiaaksi asti vai ei. Katinkakat, sanon minä, ja tähän tulee joku mamma taas mussutamaan Keltinkangas-Järvisestä taas jotain, kun on sen nimen av:lla kuullut.
Musta on pöyristyttävää ajatella, että ollaan 2000-luvulla ja silti naisia paalutetaan siitä, kun eivät pysy kotona hellan ja kakkavaipan välissä.
Kommentit (36)
Tarkoittaako hän sitä, että äidit ajetaan kotiin hoitamaan lapsiaan kolmivuotiaiksi, vai kattaako se senkin, että äiti on kotona mutta lapset kunnallisessa hoidossa virikkeistymässä.
Minusta on ok että ne, jotka haluavat, voivat jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan. Yhteiskunnan ei siitä valinnasta kuitenkaan pidä maksaa järjettömiä, etenkään sillä perusteella että maksaisihan se hoitopaikka, jos lapset vietäisiin hoitoon kuitenkin. Itse olen valinnut työssäkäyvän äidin elämän ja tyytyväinen siihen, että lapsille on saanut hyvät hoitajat ja hoitopaikat tuona ajanjaksona. Mutta sitä en hyväksy, että hoitopaikoissa jököttää vauvalomalaisten lapsia ihan vaan hoitopaikkaa varaamassa ja siksi, etteivät vanhemmat viitsi huolehtia lastensa aktiviteeteistä.
Kunnalliset hoitopaikat kuulukoot niitä oikeasti tarvitseville, hoitotakuun kera. Virikkeistämiseen riittäköön vanhempien vaivannäkö sekä joku kerho, muskari, kirjaston juttu, jumppa tai vastaava.
Jos todella halutaan kehittää varhaiskasvatusta, aloitettakoon sillä, että koulun alkua aikaistetaan vuodella ja viskari siirretään eskariksi.
Eiköhän nuo arvomaailmat ja säännöt siirry valtaosin taaperoiän jälkeen...
osa miehistä on hoitovapaalla myös. Mun mielestä on hienoa, että voi olla kotona niinkin pitkään. Saa ihan rauhassa tutustua omaan lapseensa ja itse luoda lapselleen arvomaailman ja yleiset säännöt. Hieno homma!
osa miehistä on hoitovapaalla myös. Mun mielestä on hienoa, että voi olla kotona niinkin pitkään. Saa ihan rauhassa tutustua omaan lapseensa ja itse luoda lapselleen arvomaailman ja yleiset säännöt. Hieno homma!
Mutta noin se ei kyllä mene. Tuollaiset asiat opitaan jo pienestä pitäen seuraten vanhemman esimerkkiä ja kuunnellen mitä vanhempi kertoo ja opettaa.
Voin käydä töissä ja laittaa lapset tarhaan
TAI
voin erota miehestäni ja hoitaa lapset kotona.
Kumpi lienee parempi vaihtoehto?
Rahaa ei ole senttiäkään säästössä ja kht:lla ei makseta elämistä.
Sossusta en saa senttiäkään miehen tulojen vuoksi ja hänen tulonsa eivät ole minun.
Voin käydä töissä ja laittaa lapset tarhaan
TAI
voin erota miehestäni ja hoitaa lapset kotona.
Kumpi lienee parempi vaihtoehto?Rahaa ei ole senttiäkään säästössä ja kht:lla ei makseta elämistä.
Sossusta en saa senttiäkään miehen tulojen vuoksi ja hänen tulonsa eivät ole minun.
että kyse nimenomaan on siitä, että isot ryhmäkoot ovat lapselle stressaavia ja kuluttavia. Oletko ap ollut päiväkodissa töissä? Se melutaso ja häsläys on aikuisellekin niin kuormittavaa, että minulla ainakin on ollut pää päivän päätteeksi kipeä.
Että jos ap ja muut meuhkaajat ottaisitte sen katseen pois sieltä OMASTA NAVASTA ja tajuaisitte, ettei näissä keskusteluissa ole pointtina se, miltä ÄIDISTÄ TUNTUU ja mikä hänen mielestään on fantsuinta, hauskinta ja helpointa, vaan kyse on aidosta huolesta siitä, että lapset joutuvat liian isoihin ryhmiin, joissa he eivät saa tarvitsemaansa aikuisen huomiota, kun päivähoitoon ei ohjata riittävästi resursseja. Ja se on kaikkien yhteinen huoli, sillä useimpien lapset ovat hoidossa jossain vaiheessa kuitenkin!!
31, mikä on naurettavaa?t: 30
että et voi jäädä kotiin halutessasi ilman että täytyy erota...
että kyse nimenomaan on siitä, että isot ryhmäkoot ovat lapselle stressaavia ja kuluttavia. Oletko ap ollut päiväkodissa töissä? Se melutaso ja häsläys on aikuisellekin niin kuormittavaa, että minulla ainakin on ollut pää päivän päätteeksi kipeä.
Että jos ap ja muut meuhkaajat ottaisitte sen katseen pois sieltä OMASTA NAVASTA ja tajuaisitte, ettei näissä keskusteluissa ole pointtina se, miltä ÄIDISTÄ TUNTUU ja mikä hänen mielestään on fantsuinta, hauskinta ja helpointa, vaan kyse on aidosta huolesta siitä, että lapset joutuvat liian isoihin ryhmiin, joissa he eivät saa tarvitsemaansa aikuisen huomiota, kun päivähoitoon ei ohjata riittävästi resursseja. Ja se on kaikkien yhteinen huoli, sillä useimpien lapset ovat hoidossa jossain vaiheessa kuitenkin!!
Juuri tätä todellisuutta tuntuu tarvitsevan rautalangasta vääntää.Kumma juttu, luulisi olevan itsestään selvää että lapsen päivähooidon arvioiminen ja sen varmistaminen että hoitopaikka on lapselle hyvä paikka,olisi aivan luonnollisesti vanhemman prioriteeteissa ykköstilalla.Kunhan tämä lähtökohta olisi yhteinen SILLOIN voitaisiin kans yhdessä miettiä ja vertailla mikä hyvää ja mikä vähemmän toivottavaa päiväkotihoidossa pienten kohdalla.
Tietoa,osaamista ja ymmärrystä on nimittäin paljon ja siitä olisi kaikille hyötyä, siis hyödytön ja ei-mihinkään-johtava koti-päivähoito keskustelu ja vastakkainasettelu olisi aika lopettaa.
Itse kyllä ajattelen, että taaperon hoito on perushoivaa ja perusasioiden opettelua. Opetellaan mitä tarkoittaa ei, jne.
Mutta ei kai tuo nyt ole mitään "arvomaailman luomista ja yhteisten pelisääntöjen määrittelyä"?
Minusta leikki-iässä jo voidaan vähän pohjustaa vakavampia asioita, syvemmin suhdetta muihin ihmisiin ja luontoon, ekologiutta tms.
Itse kyllä ajattelen, että taaperon hoito on perushoivaa ja perusasioiden opettelua. Opetellaan mitä tarkoittaa ei, jne.
Mutta ei kai tuo nyt ole mitään "arvomaailman luomista ja yhteisten pelisääntöjen määrittelyä"?
Minusta leikki-iässä jo voidaan vähän pohjustaa vakavampia asioita, syvemmin suhdetta muihin ihmisiin ja luontoon, ekologiutta tms.Eiköhän nuo arvomaailmat ja säännöt siirry valtaosin taaperoiän jälkeen...
Näin valitettavasti on yleinen käsitys että vain perushoivaa jonka kuka tahansa voi lapselle tarjota.Vähän puhutaan taaperoiän keskeisistä koko elämään vaikuttavista perusasioista.Itsetuntomme perusta, kyky empatiaan, motivaatioon oppimiseen tunteiden hallinan tärkeät perusteet nämä ovat kaikki asioita jotka ovat taaperoikäisen kehityksen keskiössä ja näiden taitojen ja oman itsen arvostus kehittyy ainoastaan merkitsevissä rakastavissa ihmissuteissa.Harvoin vanhemmat edes ovat tietoisia siitä miten nämä asiat saavat muotonsa ja kehittyvät lapsessa. Normaalisti tarvitaan vain riittävästi yhdessäoloa että vanhemmat intuitiivisesti pystyvät lapsen kehitysprosessiin osallistumaan.Päiväkodin kasvattajalla ei ole samaa mahdollisuutta ymmärtää lasta eikä heillä tavallisesti ole kiinteätä rakastavaa suhdetta lapseen eikä kasvattaja koskaan voi muuttua vanhemmaksi. Parhaimmillaan hän pystyy ylläpitämään lapsen ja vanhempien välistä toimivaa suhdetta.Mitä pienempi lapsi ja mitä pitemmät hoitopäivät sekä vaihtuvat aikuiset sitä vaikeampi on kannatella tätä suhdetta.
netissä se on helppoa ja riittää pari innokasta kotiäitiä tai sellaisen esiintyjää.
Ainakin minun lähipiirissäni ihan pienempien hoitoon menijöiden kohdalla monet keksivät monenlaista "vetkutusta" ennen kuin lapset joutuvat päiväkotiin, isoäidit ovat vuorotellen vuorotteluvapaalla, isät ottavat virkavapaata, vanhemmat lyhentävät työviikkoa että hoitopäiviä tulee mahdollisimman vähän jne.
Ihmiset kyllä ymmärtävät nuorten perheiden tilanteen, lapsilla on oltava kotikin ja äidit tipahtavat työelämän vauhdista jos jäävät sieltä vuosiksi kotiin.
itsekin hoidan lapsia kotona mutta ei tulis mieleenkään mollata työssäkäyviä vanhempia.
Menepäs nyt vaan pyyhkimään niitä pölyjä äläkä liikaa mieti vaikeita asioita :)
itsekin hoidan lapsia kotona mutta ei tulis mieleenkään mollata työssäkäyviä vanhempia.
Jokainen perhe tekee sellaiset päätökset, jotka kokevat heille parhaimmiksi.
-äiti, joka kuudetta vuotta kotiäitinä.
Ainakin Jari Sinkkonen on puhunut kotihoidon puolesta. Osin kuitenkin juuri tuon Keltinkangas-Järvisen perusteella. Sekä ensisijaisesti kritisoinut juuripäiväkotien nykytilaa ei kotiäitiyden autuaaksi tekevää voimaa.
Nää on niin toisaalta ja toisaalta -asioita. Jokainen tehköön, kuten omassa perheessa parhaalta tuntuu.