Kokemuksia Lunette-kuukupista? (YO-apteekissa myynnissä) KIIRE!!
Tarviisin kiireesti kuukupin, tulvin järjettömästi enkä voi kohtutulehdusriskin takia käyttää tamponia. Onko toi hyvä vai kannattaako vaan yrittää pärjätä siteillä ja hommata ennen seuraavia menkkoja joku muu? Mikä? Ekaa kuukuppia siis oon hommaamassa... Ja kun tossa oli kahta kokoa, niin oliko se niin että synnyttäneille iso ja synnyttämättömälle pieni? Vai miten se meni?
Kommentit (20)
ja kyllä siinä on huomattavia hyviä puolia. Hyviä puolia on hygieenisyys ja varmuus ja harvat tyhjennysvälit. Ja ekologisuus ja edullisuus.
Kupeissa sinänsä ei minusta ole eroja, lunette toimii siinä kuin muutkin.
Teoriassa homma menee juuri noin kuin snot eli synnyttämättömille se pienempi ja synnyttäneille tai yli kolmikymppisille se isompi. Toisaalta me kaikki ollaan vähän eri kokoisia luonnostamme ja niiden vimpaimien erot on aika pieniä ja vaikka mä oon synnyttänyt lähes nelikymppinen itse niin koin sen pienemmän koon mukavammaksi. Mut jos sulla tulvavuoto niin isompi on tietty varmempi.
Se antenni kannattaa leikata lähes kokonaan pois.
Ja sit se huono puoli. Mulle on vanhemmiten tullut vähitellen aika kovat kuukautiskivut ja vaikka se kuppi oli ensin varmaan kolme vuotta aivan täydellinen, alkoi sitten kuukautiskipujen pahentuessa tuntua siltä, että kuppi pahensi niitä entisestään. Että kun koko lantienseutu, vatsa ja selkä on kipeät niin siinne ei kiitos mielellään työnnä sisään yhtään mitään. TOisaalta en tiedä, onko vaikutus todellinen vai vaan psyykkistä.
Molemmat yhtä hyviä ja toimivia. Voin suositella!
Mulla on vuosia ollut jo se luneten isompi koko. vaikka en ole synnyttänyt. Ja ihan normaalikokoinen olen.
Enää en osaisi kuvitellakaan käyttää tamponeja, jotka kuivattaa inhottavasti tai siteitä jotka hiostaa ja tuntuu ällöttäviltä vaipalta jalassa. HYI!
Ja lisäks et öisin mulla siteet valskas aina jostai reunasta lakanalle niin olihan se raivostuttavaa, ja kylässä nukuin huonosti ku piti välillä tarkistaa etteihän taas ole menny yli.
Kuppi taas on huomaamaton ja sen kanssa voin nukkua täysin huolettomastai vaikka alasti! Eikä se sotke alapäätä niinkuin siteen kanssa ku istut verisen siteen päällä.
Kannattaa kokeilla ja kokeilla eri laittotapoja. löytää se oma tyyli. Voi olla että se ei heti tunnu omalta, mutta kannattaa vaan eri tapoja ja netistä löytää paljon ohjeita. Mulla se toimi heti ja pois en vaihtais mistää hinnasta!
Eikä rahaa kulu enää siteisiin yhtään. Moneen vuoteen ostanutkaan sidepakettia. Pikkuhousun suojaa käytän lopuksi kun tulee enää ihan ihan vähän.
Kiitos ja kumarrus kupille! Eikä sitä muuten tunne edes että se on sisässä, voi unohtaa menkat ja tehdä huolettomasti mitä vaan! :)
Olen käyttänyt kolmea erilasita kuukuppia nyt noin neljän vuoden ajan. Enkä vaihtaisi mistään hinnasta pois. Ehdottomasti kannattaa hankkia! Ja jos hintaa miettii, niin se maksaa kyllä itsensä takaisin moninkertaisesti. :)
Kerrankin asiallisia vastauksia!! :)
kunhan oot kokeillu nii tuu kertoo miltä se vaikutti :) Onnea kokeiluun, ehkä sun elmä muuttuu tästä kertaheitolla parempaan suuntaan, ainaki viikoks kerran kuussa ;)
Se oli ihan passeli. Jossain vaiheessa kuppi oli hukassa ja olin lähdössä reissuun, niin ostin isomman luneten. Hyvin toimi sekin. Ja antennin ilen leikannut vähitellen pois, kunhan muutaman kerran kokeillut minne korkeudele kuppi asettuu.
Runsaista vuodoista varoitan sen verran, että kannattaa silloin pitää lisävarmistuksena sidettä. Itselläni on pari kertaa hulahtanut kuppi täyteen parissa tunnissa ja falskannut verta housuillekin. Onneksi oli mustat housut. Silti kuppi on mielestäni runsaaseen vuotoonkin huomattavasti mukavampi, kuin pelkkä suuri side tai joku megatamponi joka kuivattaa limakalvoja.
Mulla kesti useampi kierto, että oikein opin kuukautiskuppia käyttämään. Nyt olen tottunut jo. Aluksi oli ongelmana se sisälle laitto, tuntui, että se jäi lyttyyn helposti tai kapine jäi liian alas ja tuntui. Ajan kanssa tuon kanssa oppi toimimaan. Sen antennin voi kyllä napsaista pois. Paras kuukautisiin kyllä, suosittelen. Kuukuppikunnasta kannattaa metsästää neuvoja, siellä on kyllä paljon tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää kumman koon ottaa?
https://www.lunette.com/fi/kuukuppi/usein-kysytyt/lunette-koko-opas.html
Jos vuodat paljon, kannattaa ottaa isompi koko, ettei tarvitse stressata tyhjennyksestä ja voit nukkua yösi rauhassa. Sopii synnyttämättömällekin ihan hyvin. Itse käytän pienempää, ja se tuppaa täyttymään vähän turhan nopeasti.
Lunette on hyvä kuukuppi, pehmeämpi kuin edellinen (DivaCup) ja siksi mukavampi ja helpompi käyttää.
Todellakin suosittelen kuppia, olen ehkä jotain 10 v. käyttänyt, en vaihtaisi takaisin siteisiin ja tamponeihin mistään hinnasta.
Huomaattehan, että Lunetella ei ole minkäänlaista tyytyväisyys takua tai palautus/vaihto-oikeutta. Sen sijaan Lunetella on luokattoman huono asiakaspalvelu.
Suomalaisen suosiminen ei tässä asiassa kannata, vaan kannattaa ottaa joku toinen merkki, Divacup, Mooncup yms. Mitä tulee ekologisuuteen, ulkomailla valmistettu kuukuppi on aivan yhtä ekologinen!
Vuodon määrä on huono kupin valintakriteeri, toimii ehkä synnyttäneille, joilla mahtuu emättimeen ikumpitahansa kuppi. Kannattaa siis valita emättimeen koon mukaan kuppi: synnyttäneille isompi (niukka vuotoisille myös pienempi) ja kaikille muille pienempi.
Reeta kirjoitti:
Vuodon määrä on huono kupin valintakriteeri, toimii ehkä synnyttäneille, joilla mahtuu emättimeen ikumpitahansa kuppi. Kannattaa siis valita emättimeen koon mukaan kuppi: synnyttäneille isompi (niukka vuotoisille myös pienempi) ja kaikille muille pienempi.
Höpönlöpön, nimenomaan se vuodon määrä on oikea kriteeri ja koko väärä. Ehkä kaikista nuorimmat neitsyet ovat poikkeus sääntöön, mutta yhdynnät jo aloittaneella naisella emätin on sen verran joustava elin, että kuppi vuodon mukaan eikä koon mukaan, koska kokoero on lopulta melko pieni mutta käyttömukavuutta suurempi tilavuus kyllä kasvattaa.
Eikö kuppia tarvitsekaan keittää kuukautisten välissä? Lunetten sivuilla ei puhuta keittämisestä mitään.
Keittäminen desinfioi kupin.
Itsellä kahdesti synnyttäneellä käytössä pienempi kuppi ja antenni on paikoillaan. Asetan kupin kohdunsuun napukan alapuolrllr suoraan ja pyöräyttämällä kuppia varmistan että se on avautunut ja hyvin paikoillaan. Kupin täyttymisen oppii myös ennakoimaan aika hyvin, toki muutama kierto menee varmasti harjoitellessa. En enää vaihtaisi pois vaikka saisin ilmaiset siteet/tamppoonit loppuelämäksi.
Kuukuppi on kyllä minulle oikea vaihtoehto. Kokeilin kerran sidettä, kun en vaan jaksanut asettaa kuppia paikoilleen. Pidin sitä minuutin ja totesin että hyi kun tuntuu ilkeeltä semmoinen hiostava rätti haaravälissä :D
Mulla on ollut pienempi Luneten kuppi n. 5 vuotta. Jossain vaiheessa se haisi tosi pahalta, mutta haju lähti kun puhdistin ne ilmareiätkin kunnolla. Desinfioin itse kuppia miedolla desinfiointiainella ja pesen hajuttomalla saippualla. Joskus keitän.
Tyhjennysvälit oon oppinut vuosien saatossa, mutta joskus on ekoina päivinä täyttynyt tosi nopeasti ja öisin joutuu heräämään tyhjentämään. Nyt olis aika hommata uusi jo, vähän vaihtanut väriä tuo yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuosia ollut jo se luneten isompi koko. vaikka en ole synnyttänyt. Ja ihan normaalikokoinen olen.
Enää en osaisi kuvitellakaan käyttää tamponeja, jotka kuivattaa inhottavasti tai siteitä jotka hiostaa ja tuntuu ällöttäviltä vaipalta jalassa. HYI!
Ja lisäks et öisin mulla siteet valskas aina jostai reunasta lakanalle niin olihan se raivostuttavaa, ja kylässä nukuin huonosti ku piti välillä tarkistaa etteihän taas ole menny yli.Kuppi taas on huomaamaton ja sen kanssa voin nukkua täysin huolettomastai vaikka alasti! Eikä se sotke alapäätä niinkuin siteen kanssa ku istut verisen siteen päällä.
Kannattaa kokeilla ja kokeilla eri laittotapoja. löytää se oma tyyli. Voi olla että se ei heti tunnu omalta, mutta kannattaa vaan eri tapoja ja netistä löytää paljon ohjeita. Mulla se toimi heti ja pois en vaihtais mistää hinnasta!
Eikä rahaa kulu enää siteisiin yhtään. Moneen vuoteen ostanutkaan sidepakettia. Pikkuhousun suojaa käytän lopuksi kun tulee enää ihan ihan vähän.
Kiitos ja kumarrus kupille! Eikä sitä muuten tunne edes että se on sisässä, voi unohtaa menkat ja tehdä huolettomasti mitä vaan! :)
Tähän lisään oman kokemukseni. Eli kuppi voi todellakin tuntua. Mulla aiheuttaa jostain ihmeen syystä aivan kamalat vatsakrampit. Olen niiden takia kaksinkerroin puolituntia kuukupin laittamisen jälkeen. Minä, joka olen sentään kolme lasta synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja kokenut, ettei synnytys niin paljon satu. Eli minulla on melkoisen korkea kipukynnys.
Diva mun mielestä parempi ja helpompi poistaa. Harmi, että kotimaisella Lunetella on vain yksi malli.
Olen 38v, lapset 1.5v& 3.5v ja menkat runsahkot.
Ostin koon 2, mutta aivan liian iso ja kova minun anatomialle. Paikoilleen menee ihan ok kun taittelee ohjeiden mukaan rullalle, mutta poisotto (enkä puhu nyt imusta) ottaa kipeää. Paikoilleen laittaessa imu on kyllä hurja, sinne se hupsahtaa ihan itsestään! :D
Mutta summasummarum, tunnet anatomiasi parhaiten, joten älä suotta ajattele että pakko ottaa koko2 ohjeissa listatuista syistä.
Loiskuuko se kuukuppi kun ottaa pois? Ja sitten pitää vessapaperilla pyyhkiä kun joka paikka on ihan veressä?
Käytättekö pikkuhousunsuojaa siinä ohessa varmistamaan jos valuu yli?
Mistä tietää kumman koon ottaa?