Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan odotusaika – Mitä tulevan isän pitäisi tehdä (tai jättää tekemättä)?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte kertoa omia kokemuksia, tai puhua yleisellä tasolla :)

Mikä rooli tulevalla isällä oli silloin kun itse odotit? Oliko eroja raskauksien välillä?

Vierailija
2/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuleva isä ei juuri käyttänyt alkoholia. Juhlissa joskus otti pari lasillista tai saunan jälkeen olutta. Kun laskettu aika lähestyy, pitäisi miehen pysyä sellaisessa kunnossa, että voi olla hyödyllinen eli tulla mukaan synnytykseen, ajaa autoa.. tms.

Nyt kun vauva on syntynyt meillä on periaate, ettei alkoholin vaikutuksen alaisena hoideta vauvaa.. Eli yksi aikuinen pitää olla aina täysin selvänä ja hän sitten hoitaa vauvaa. Vauva on kyllä niin ihana, ettei alkoholin nauttimista oikein edes harkitse :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että teillä on mennyt hyvin yksiin ajatukset vauva-ajan suhteen. :)

Keskustelitteko niistä ennen vauvan syntymää, vai oliko se jotenkin itsestään selvää?

Vierailija
4/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miehet suhtautuvat ajatukseen "yhteisestä raskaudesta"? Onkohan ajatus omien päihteiden käytön vähentämisestä raskauden ja vauva-ajan aikana itsestäänselvyys vai onko itsestäänselvyys se ettei tulevan isän elämään raskaus tule vaikuttamaan?

Vierailija
5/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi laittaa vastauksia, eli mistä haluaisit meidän täällä keskustelevan :) Heinäkuun olemme tauolla, mutta elokuussa jälleen toiminta jatkuu.

Syksyllä on tulossa teemoja muun muassa pelaamisesta (sekä lasten että vanhempien näkökulmasta), ehkäisystä ja tupakoinnista. Mitkä aiheet kiinnostaisivat sinua?

Vierailija
6/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onkin niin itsestään selvää että äiti on päihteittä raskauden ajan ja paljon tämän jälkeenkin. Miksi siis mies ei voisi olla jos nainenkin on? Olisiko kuitenkin väärin pyytää miestä olemaan juomatta vain sen takia kun itse olen.

Meillä onneksi alkoholi ei ole missään vaiheessa ollut mikään ongelma ja mie lähinnä ottaa viikonloppuisin saunaoluen jos sitäkään. Juhlimassa on sitten käynyt ehkä kerran kolmessa kuussa kavereidensa kanssa. Joskus minä olen saattanut olla kuskina, useimmin kuitenkin olen jäänyt pois, koska en jaksa niiden kännisten juttuja.

Mies ei edes koe sitä pahana/vääränä jos pyydän että hän ei jonaki kertana menisikään ollenkaan vaan olisi kanssani kotona. Nyt meillä on vajaan kuukauden ikäinen vauva ja mies on käynyt varpajaisensa juhlimassa. Juhannus ollaan ihan erilaisissa merkeissä kuin aikaisempina vuosina, nyt ollaan perheenä kotona.

On ihanaa kun on mies jonka alkoholin käyttöön voi luottaa. Ei tarvitse pelätä mitään yllätyksiä siltä osalta. Mies asettaa minun toiveeni alkoholin edelle, toivottavasti tällainen jatkuu läpi elämän.

Vierailija
7/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itsekin miettinyt, että miksi naisten päihteettömyyttä raskauden ja vauva-ajan aikana pidetään itsestäänselviönä, muttei miesten. Onko muutenkin naisten päihteiden käyttöön tiukemmat asenteet?

Vierailija
8/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies lupasi lopettaa tupakanpolton kun positiivinen testi tulee.. noh, vauva nyt melkein 3kk ja edelleen polttaa. Itsekin poltin satunnaisesti ennen raskautta ja mies oli ehdoton mun päihteettömyydestä raskausaikana (kuten siis olin itsekin, välillä kiusasin että menen minäkin tupakille kun ei mies lopettanutkaan sitä kuten lupasi, en polttanut silti raskaana).

Mies vähentänyt kotona alkoholin juontia, vähemmän saunakaljoja menee siis koska sanoin ettei vauvan lähellä oteta! viihteellä sitten käy joskus ja silloin menee enemmän kurkusta alas ja sohvalle joutuu nukkuun :D

Mutta enemmän voitaisiin miehille mainostaa ja kertoa päihteettömyyden etuja raskausaikana sekä vauva-aikana! Meillä ainakin mies otti mun kertomat jutut lähinnä nalkutuksena :D mutta tuskin uskaltaisi neuvolan tädille väittää vastaan!

Vierailija
9/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on sellanen hahmo, että päihteidenkäyttöä ei usein siihen julkisessa keskustelussa liitetäkään. Paitsi silloin, kun puhutaan ongelmakäytöstä. Tulevia isiä joskus jopa yllytetään "ottamaan kaikki ilo irti" ennen kuin lapsi syntyy. Ainakin kun esikoisesta on kyse! Tupakoinninkin suhteen keskustelua ei juuri ole kuullut. Jos molemmat on polttaneet ennen raskautta, niin luulisi, että tuleva isäkin lopettaa tupakoinnin vaan aina niin ei käy. Olisi ehkä enemmän tukena äidillekin siinö lopettamispäätöksessä.

Vierailija
10/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

#9 siellä sanoikin tosta tupakoinnista. Tosi on, että neuvolassa voitaisiin puhua enemmän päihteistä, ja isille myöskin!

Vierailija
11/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelin juuri omaa raskausaikaan, josta on nyt yli 2v. Tyttömme täytti toukokuussa 2v.

Itse on käyttänyt alkoholia koko raskausaikana.(Muita päihteitä en ole koskaan käyttänytkään.)

Mies kyllä otti raskausaikanani oluen silloin tällöin ja muutaman kerran taisi käydä kavereiden kanssa juhlimassakin, jos oli jotkut isommat juhlat. Minulla oli usein tyttöjen ilta sitten jonkun ystävän tai oman äitini kanssa miehen ollessa juhlissa. Tyttöjen illassa saunoimme ja söimme ja vietimme tietysti yhteistä aikaa. Se oli minusta ihan mukavaa eikä minua haitannut yhtään miehen juhlissa käyminen.

Lapsen syntymän jälkeenkään meillä ei ole juurikaan juhlittu. Muutama saunaolut on otettu, mutta ei muuta. Jos juhlimaan ollaan lähdetty, olemme vieneet lapsen aina hoitoon mummolaan tms, koska emme halua, että lapsi olisi kotona meidän juhliessamme/tullessamme juhlista. Lapsen ei mielestämme tarvitse nähdä vanhempiaan humalassa.

Vierailija
12/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta 2 viikon päästä taas! Silloin aiheena alkoholin tarjoaminen alaikäiselle.

Nähdään!

Vierailija
13/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään odotuksessa isän osallistuminen on ollut minimaalista. Myös päihteiden suhteen varsinkin esikoista odottaessa. Ennenaikaisten supistusten takia olen kieltänyt miestä ottamasta jossain 30 viikon kohdalla vaan eipä tuo hirveän hyvin ole jakeluun mennyt. Mun mielestä isänkin pitää kiinnittää huomiota omaan päihteidenkäyttöön jo odotusaikana.

Vierailija
14/23 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa, että jos on sattunut puolisokseen saamaan/valitsemaan alkoholismiin taipuvaisen miehen, minkäänlainen toppuuttelu ja kieltäminen tai jankutus ja nalkutus on täysin turhaa. Juomista ei voi vähentää tai lopettaa kukaan muu kuin alkoholisti itse omasta tahdostaan. Tämän pitäisi minusta tajuta jokaisen naisen, joka aikoo lisääntyä alkoholistin kanssa, lapsen tulo ei vaikuta asiaan - pahimmassa tapauksessa juominen vain lisääntyy.

Mutta alkoholistejakin on monensorttisia, joidenkin kanssa pystyy elämään ja lapsia kasvattamaan.

Vierailija
15/23 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli vähän kiire miesystävän kanssa, kun olin jo 2 ja puoli kuukautta raskaana kun saatiin tietää. Sit ruvettiin muuttamaan elämaäntapoja välittömästi, juhlittiin nimittäin aika paljon niihin aikoihin. Kuitenkin niin kävi et mieheni jatkoi juhlimista melkein koko raskauteni ajan ihan täysillä, harmitti kyllä tosi paljon, kun itse luopu kaikesta heti ja teki miljoona muutosta. Menetin kavereitakin muutaman, kun selvä ja rauhallinen perhe-elämä ei heitä kiinnstanut. Nyt on mieskin rauhoittunut, joten vaikka harmitti silloin, ettei ollut tukenani, nyt hän teki muutokset ihan itse ja huomasi myös et elämä onki paljon ihanampaa kun se on tasapainoista ja nyt sitä aikaa ja huolenpitoa riittää mullekin. Vauva syntyy kesällä.

Vierailija
16/23 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen pitäisi olla ilman alkoa vain siksi että nainen on? Naisen elimistö on suoraan yhteydessä vauvaan, miehen ei. Nainen ja mies ovat erillisiä yksilöitä ja persoonia. Sama kuin että koska naisen täytyy yöllä herätä imettämään vauvaa, hänen pitää sitten herättää se mieskin, kun kerran itsekin joutuu olemaan hereillä...

Vierailija
17/23 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen pitäisi olla ilman alkoa vain siksi että nainen on? Naisen elimistö on suoraan yhteydessä vauvaan, miehen ei. Nainen ja mies ovat erillisiä yksilöitä ja persoonia. Sama kuin että koska naisen täytyy yöllä herätä imettämään vauvaa, hänen pitää sitten herättää se mieskin, kun kerran itsekin joutuu olemaan hereillä...

että tietenkin siksi,koska mieskin odottaa vauvaa ihan yhtä lailla kuin nainenkin.Ei ole paljoa pyydetty olemaan ottamatta lyhyttä odotusaikaa.

Itse en imetä,mutta koska mies käy töissä on luonnollista että ruokin öisin vauvan.

Vierailija
18/23 |
10.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tietenkin siksi,koska mieskin odottaa vauvaa ihan yhtä lailla kuin nainenkin.Ei ole paljoa pyydetty olemaan ottamatta lyhyttä odotusaikaa.

Itse en imetä,mutta koska mies käy töissä on luonnollista että ruokin öisin vauvan.

mies ei voisi käydä kavereiden kanssa töiden jälkeen olusella? Ei kai se vauva siitä mitenkään kärsi? t. se Neljän äiti

Vierailija
19/23 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei voisi käydä kavereiden kanssa töiden jälkeen olusella? Ei kai se vauva siitä mitenkään kärsi.

vauva siitä kärsi,ja voinhan itsekin ottaa lasillisen raskausaikana,mutta ei se ole paljoa pyydetty,jos äitikin on ottamatta.Ja lähinnä tarkoitan kunnon humalaa,en yhtä kaljaa,joka verrattavissa vaikka lasiin maitoa.

Typerää ajatella,että mies voi jatkaa elämäänsä niinkuin ennenkin,kun naisen täytyy varoa kaikkea mitä suuhunsa laittaa.Ja muutenkin hyvä vaikka harjoitella tulemaan suoraan töistä kotiin-missä nainen on ollut koko päivän.

Vierailija
20/23 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikka jo siksi, että ei vaikuta typerältä odottavan äidin silmissä. Aika hylätyksi ja yksinäiseksi siinä tuntee itsensä, jos toinen rellestää kuin viimeistä päisää.