muilla PIENI masu ???
onko muita joilla pieni masu ja jotka menevät rv 25 ?
mittasin masunympäryksen ja sain VAIN 88cm. tuntuu vaan niin tosi pieneltä masu...esikoista odotan !
Kommentit (9)
vieläkään sf-mittaa, joka vähän ihmetyttää? ultrissa tosin kaikki ollut ok. onneksi huomenna taas neuvola piitkästä aikaa ja keskiraskauslääkäri myös.
nyt viikkoja 24+4 ja vattan ympärys 88cm. Tuntuu kyllä isolta. :) Sf-mitta menee alakäyrillä mutta ei neuvolassa annettu syytä huoleen. Ens viikolla asiaa tutkaillaan vielä ultrassa mut siihen on lisänä muitakin syitä.
Eihän tuo ympäryysmitta kerro juuri mitään, toisilla vyötärö on valmiiksi jo paksumpi ja toisilla kapeampi. Minä odottelen kolmatta, ja kun kaikki sanovat mahaa pieneksi, niin menin mittaamaan. Minulla mitta oli 90 senttiä ja olen pian viikolla 34. Sf-mittani tosin kasvaa kauniisti keskikäyrällä, eli ei tuo ympäryysmitta kerro kuin omasta normaalisti tosi hoikasta vyötäröstä.
Joskus noilla viikoilla kaveri kysyi, miten iso maha on ja mittasin, tulos oli jotain 90cm. Niinpä piti taas käydä tsekkaamassa mikä mittatulos nyt rv30 - 97 cm :D Mulla on kyllä maha kasvanut selvästi suoraan eteenpäin, ihan kun jalkapallo olis tuossa edessä :)
suuresti sitä, että terkkari mittasi sf-mitaksi 17,5cm ja lääkäri viikkoa myöhemmin 15,5cm (rv 24). Terkkari sanoi että voi olla eri ihmisten mittaustyylissä että tulee eri tulos mutta mielestäni tuo kuulostaa aika isolta heitolta. Kun 17,5cm:kin menee jo alakäyrällä, saatikka sitten tuo 15,5cm. Onneksi pääsen ens viikolla ultraan niin tulee varmistus että onko kaikki kuitenkaan hyvin. Raastavaa tämä ensimmäisen odottaminen kun on iiiiihan pihalla näistä asioista kun ei ole omaa kokemusta eikä kaveripiirissäkään olla sen tietäväisempiä. :D
lääkäri mittasi fundus-mitaksi 22, eli ihan normaali. nou hätä. ja sanoi että kun mulla pitkä selkä niin maha menee sinne!
kyllä se mullakin viä kerkee kasvaan...katotaan parin kuukauden päästä ;)
riikz:
suuresti sitä, että terkkari mittasi sf-mitaksi 17,5cm ja lääkäri viikkoa myöhemmin 15,5cm (rv 24). Terkkari sanoi että voi olla eri ihmisten mittaustyylissä että tulee eri tulos mutta mielestäni tuo kuulostaa aika isolta heitolta. Kun 17,5cm:kin menee jo alakäyrällä, saatikka sitten tuo 15,5cm. Onneksi pääsen ens viikolla ultraan niin tulee varmistus että onko kaikki kuitenkaan hyvin. Raastavaa tämä ensimmäisen odottaminen kun on iiiiihan pihalla näistä asioista kun ei ole omaa kokemusta eikä kaveripiirissäkään olla sen tietäväisempiä. :D
Kyllä tuo sf-mitankin mittaaminen vaatii taitoa ja kokemusta. Ollessani joku vuosi sitten viimeisessä raskausajan lääkärintarkastuksessa, niin tämä nuori lääkäri sai sf-mitaksi sellaisen lukeman, ettei se mahtunut koko taulukkoon... ;-D.
Tällä hetkellä meillä on äitiysneuvolan th:na aika nuori ihminen (edellinen oli iäkäs ja kokenut, jäikin eläkkeelle kuopuksemme syntymän jälkeen), vaikka muuten kyllä vaikuttaa pätevältä. Omasta mielestäni mulla on masu kasvanut tosi hyvää vauhtia, mutta silti th sai viime neuvolassa sellaisen lukeman, että se sijoittui lähelle alinta käyrää. Hieman pisti miettimään, mikä vauvan tilanne on, kun aiemmissa raskauksissa sf-mitta on kulkenut keskikäyrän tuntumassa. Vähän tuon neuvolakäynnin jälkeen oli ultra ja vauveli vastasi kooltaan täysin viikkoja. Eli epäilen, ettei tuo th:n saama sf-mitta pitänyt ihan paikkaansa.
Joka tapauksessa onneksi pääset pian ultraan, niin saat varmuuden masuasukin voinnista!
neronja rv 29+2
raskausviikolla 33 sf-mitta oli 26 ja vyötärönympärys 93 cm. Itseasiassa tuon pienen sf-mitan vuoksi kävin ylimääräisessä ultrassakin, jossa todettiin, että todellisuudessa mahassa on oikein suurikokoinen vauveli :). Ruumiinrakenne taitaa vaikuttaa aika paljon. Olen itse suht pitkä ja pitkäselkäinen, joten vauva kai mahtuu kasvamaan " sisäänpäin" oikein hyvin. Myös esikoisesta mulla oli pieni vatsa, sf-mitta tosin oli hieman suurempi koko ajan, kuin mitä tässä raskaudessa. Ja nyt taas on ennusteltu, että tämä vauva olisi suurempi kuin esikoinen syntyessään. Vatsan koolla, sf-mitalla ja vauvan koolla ei siis näytä olevan minkäänlaista yhteyttä toisiinsa.
Tai siis luulin kyllä itse, että se oli jo muka iso, mutta kyllä mulla nyt viidettä odottaessa viimeistään rv18 oli yhtä iso maha kuin esikoisesta melko viimeisillään.
Jos sulla sf-mitta kasvaa hyvin ja ultrissa kaikki ollut kunnossa, niin ei pitäisi olla syytä huoleen.
neronja rv 29+1