Mitä ajattelet abortista sosiaalisin perustein?
Kommentit (33)
Painavia perusteita eivät ole
- opinnot kesken
- nuoruuden riennot elämättä (kun ikää kuitenkin yli 20 v...)
- edellinen lapsi niin pieni
- lapsiluku täynnä, eikä huvita saada enempää
... ja etenkin kaikki "just nyt mä en haluu vauvaa, mut kyl mä sit joskus myöhemmin kuitenki haluun"
Aaargh!!
*Vähintään kahden lääkärin lausunnon mukaan äidin henki on raskauden jatkumisen tai synnytyksen takia vaarassa.
*Jos sikiöllä aivan varmasti todetaan olevan niin vaikea vamma, ettei elämisen mahdollisuutta ole, esim ei aivoja ollenkaan.
*Jos nainen on tullut raskaaksi raiskauksen tai hyväksikäytön seurauksena.
kun heille ei kohdussa ollessaan anneta ihmisarvoa ja -oikeuksia.
Kukahan senkin on keksinyt, ettei syntymätön lapsi ole ihminen? Käsittämätöntä.
Varakkaammat teettäisivät joko yksityisesti (siis jos julkisella ei maksettaisi), jos sekään ei kotimaassa olisi sallittua, niin sitten ulkomailla. Vähävaraiset turvautuisivat puoskareihin ja "lapsenpäästäjiin" kunnon vanhan ajan malliin..
*Vähintään kahden lääkärin lausunnon mukaan äidin henki on raskauden jatkumisen tai synnytyksen takia vaarassa.
*Jos sikiöllä aivan varmasti todetaan olevan niin vaikea vamma, ettei elämisen mahdollisuutta ole, esim ei aivoja ollenkaan.
*Jos nainen on tullut raskaaksi raiskauksen tai hyväksikäytön seurauksena.
mutta hieno homma että hyväosaisen vanhemman väen menoa ei haittaisi..
on ylipäätään mennyt sänkyyn ja todennäköisesti ilman ehkäisyä, kun kerran on tullut raskaaksi. Aikuisten tehtävä on ohjata nuoria vastuulliseen käyttäytymiseen, mutta kyllä nuori itse tekee lopulliset valinnat tässä asiassa.
Kaikenikäisten ihmisten olisi jo korkea aika ymmärtää, että vapauteen harrastaa seksiä liittyy aina myös vastuu.
11
Ei hyväksy alkion abortointia, mutta teinikuolemat hyväksyy.
ja sitäkin vanhempi nuori tuomitaan "nuorena rikoksentekijänä" juuri siitä syystä, että nuorelta henkilöltä ei voida odottaa ihan samaa ymmärrystä kuin aikuisilta!
Ja näin on, vaikka kaikki varmasti kannatamme sitä, että nuoret kantavat vastuun omista teoistaan (ja meistä kypsistä vanhemmista kukaan ei tietenkään ole tehnyt mitään tyhmää nuorena..).
Minä jopa ymmärrän joissakin tapauksissa teinien abortit, vaikka olenkin sitä mieltä että nuori on viime kädessä vastuussa omista valinnoistaan. Jos paras tapa kantaa vastuu _sillä kertaa_ on abortti, niin sen jälkeen viimeistään pitäisi vähän äkkiä opetella suhtautumaan ehkäisyyn ja ylipäätään seksiin suuremmalla kunnioituksella.
Huomattavasti vähemmän hyväksyn abortin aikuisilla naisilla, joita ei nyt vain huvita ottaa vauvaa vastaan. Etenkin jos ehkäisy on heidänkin tapauksessaan "unohtunut".
11
Minä olin 24v. yh-opiskelija kun tulin raskaaksi kun seurustelukumppani puhkoi kondomin!!! Todella tein abortin, heitin miehen pellolle ja jatkoin opintojani. En ole katunut! T. korkeasti koulutettu äiti
että varsin isolle osalle asiakkaista oli tehty abortti, parhaille useampikin. Ja Suomessa abortit tehdään pääsääntöisesti sosiaalisin indikaatioin.
Se ei ole keneltäkään teistä mitään pois, että ei-toivotut sikiöt abortoidaan. Muuttakaa abortin vastustajat johonkin ääriuskonnolliseen takapajuiseen yhteiskuntaan, jossa mies määrää ja nainen tottelee.
näkevät elämästä muutakin kuin jäykät moraaliset periaatteet. Elämä on paljon moniulotteisempaa ja vivahteikkaampaa kuin osaat uskoakaan.
hyväksyä sen, että viattomia lapsia tapetaan - toisin sanoen ei anneta heille tilaisuutta elämään? Ja kaikki vain siksi, ettei vanhempia satu huvittamaan lapsen saanti juuri sillä hetkellä!
11
kyky ahdistua silloin, kun jossakin asiassa tapahtuu selkeä vääryys ja vieläpä viatonta osapuolta kohtaan.
11
on oltava valmis kantamaan seuraukset, eli synnytettävä mahdollinen lapsi. Kaikki puolustelut kortsun rikkoontumisesta tai kännisekoiluista on paskapuhetta.
elämä ei todellakaan ole aina niin mustavalkoista kuin sinulle tuntuu olevan.
itselläni ei ole kokemusta abortista, mutta parilla tutulla on, ja vaikka se on ollut heille kova paikka (ja kasvun paikka!), niin eivät ole katuneet ratkaisua. toisella oli kyseessä teini-iän toilailu ja toisella muuten vaikea elämäntilanne.
Kuka täällä taas jaksaa jankuttaa jostain abortista? Mulle on aivan sama, mitä kukin elämällään tekee. Ne, jotka aborttia jostain idioottimaisesta syystä vastustavat eivät ymmärrä elämästä juuri yhtään mitään. Piste.
Sua tuntuu ahdistavan jopa nettikeskustelu aiheesta.
Mitäpä mieltä olet eläinten oikeuksista? Eläimiä tapetaan järjettömät määrät päivittäin, vaikka ihmiset voisi syödä kasvejakin. Ja eläimiä tapetaan, jotta ihmiset saisi nahka- ja turkisvaatteita, vaikka kasvikuitujakin voitaisiin käyttää. Ja mieti vielä sitä, millaisissa olosuhteissa ne tuotantoeläimet elävät lyhyen ja surkean elämänsä. Suuntaa jo fanaattisuutesi johonkin uuteen.
Aborttilakia pitäisi tiukentaa kovasti.