Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hoitaisit parikuista vauvaa kotona, veisitkö 3-v isoveljen päiväkotiin?

Vierailija
14.06.2011 |

Vaikka osa-aikaisesti?

Itse en veisi enkä ole vienyt vastaavassa tilanteessa. 5-vuotiaasta eteenpäin ymmärrän, että lapselle voi olla mukavaa saada olla osa-aikaisesti hoidossa, vaikka äiti/isä olisikin kotona, ihan kaverisuhteiden vuoksi, mutta 2-4-vuotiaiden kohdalla minusta kotona oleminen on sata kertaa tärkeämpää, jos se vain on mahdollista järjestää (eli juuri, kun esim. äiti on vauvan kanssa kotona). Alle 2-vuotiaista nyt puhumattakaan! Ja jos se arki on vauvan kanssa raskasta, niin ei se isompi sisarus siihen kuole, tekee ihan hyvääkin nähdä, että arkea on monenlaista!

Ihmettelen, kun omaan tuttavapiiriin on sattunut kaksi tapausta, jossa 3-v on vauvan tullessa viety virikehoitoon. Ja olen tähän asti luullut näiden äitien olevan vannoutuneita kotihoidon kannattajia! Eivätkä heidän lapsensa (vauvat tai isommat) ole mitenkään erityisen hankalia tai erityislapsia...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vein ja itseasiassa kaksi alle 3v, sillä kaksoset olivat sen ikäisiä kun nuorin syntyi. Olivat 9kk hoidossa 3xvkossa 6h, jonka jälkeen siirtyivät kerhotoimintaan. Auttoi paljon, sillä olin aika raato kaksosten kanssa, eikä kukaan ollut auttamassa ja mies matkoilla tai töissä 16h/vrk. Mielummin lapset virikehoidossa kuin äiti pehmustetussa huoneessa.

Vierailija
22/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ratkaisu oli loistava. Vanhempi oli 2 lyhennettyä päivää hoidossa ja loput viisi päivää kotona. Ensimmäiset kuukaudet lähinnä nukuin vauvan kanssa ja tämän jälkeen siivoilin ym. Kun esikoinen oli koko päivän kotona mentiin enemmän hänen ehdoillaan. Lapsikin tykkäsi, kun hoitoa oli niin vähän, ettei käynyt raskaaksi. Suosittelen lämpimästi, jos on taloudellisesti mahdollista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenne ei tunne sieltä ketään, toiset jo ennestään tuttuja kun tarhasta asti tunteneet...Ja teidän muiden lapset saa vasta tutustua siellä oleviin lapsiin, aika ikävä juttu mun mielestä!

Unohtui aikaisemmin lainata tätä viestiä. Ajatus tässä on kyllä täyttä puppua.

Vierailija
24/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun otin lapsen pois päivähoidosta kun toinen tuli. Lapsi oli siihen mennessä ollut jo kotona puolivuotta kun vauva syntyi ja oli selkeästi tympääntynyt ja olisi kaivannut seuraa johon oli jo tottunut. Laitoin esikoisen 10kk iässä hoitoon. Pakko oli nyt toki tekisin ja teenkin tän toisen kanssa toisin.

Mutta siis nyt jos voisin uudestaan päättää pitäisin lapsen hoidossa tyyliin 3 päivää viikossa 5 tuntia. Helpottaisi minunkin olemista kun saisin rauhassa siivota ja tehä välillä kotihommiakin.

illat voisi sitten omistaa tuolle esikoiselle ja olisin itsekin varmaan iloisempi ja parempi äiti.

Meillä onneksi tuli keväällä se 3 vuotta täyteen ni pystyin hakemaan kerhopaikkaa sitten syksylle ja sellaisen sainkin. mikä on jo pieni helpotus kun hän tulee olemaan sen 3 tuntia 3 päivänä viikossa kerhossa :)

Itsekin olin ennen sitä mieltä että jos on vauvan kanssa kotona ni se isompikin pitää pitää kotona, vaan en ole enää! Jokainen tehköön tavallaan on minun mielipide. Ei ne päivähoidossa olevat lapset ole sen huonompia kuin kotona olleetkaan, voivat olla jopa vähän parempia kun oppivat asioita muilta lapsilta!

-Hienosti ajateltu ja tehty :)

Vierailija
25/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

veisin edelleenkin esim. 3kertaa viikossa. Elämä muuttuu muutenkin niin paljon vauvan synnyttyä, että tällä tavalla pysyisi edes jokin asia samoin.

Edellä mainitun pointin lisäksi saisit itse nukkua vauvan päiväunien aikana kun isompi lapsi on hoidossa, jolloin jaksaisit lopun ajan paremmin molempien lasten seurassa (olettaen että vauva valvottaa yöt)

Kun lapsi nukkuisi ehjät yöunet, ottaisin isomman lapsen kokonaan pois hoidosta, jolloin sisarustenkin suhde kehittyisi paremmin ja pahin mustasukkaisuusvaihe olisi jo ohitse.

Isommasta lapsesta on ihan äidillekin apua vauvan viihdyttämisessä.

Näin tein ja olen erittäin tyytyväinen! Tietenkin jokaisella perheellä on omat tapansa, jotka toimivat parhaiten. Kaikki tavat eivät toimi joka perheessä samoin.

Luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi/ratkaisuihisi. Se mikä tuntuu oikealta, usein on sitä.

Vierailija
26/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi edes osa-aikaiseen. Mielummin kotona. 3v on kumminkin vielä aika pieni!

Vierailija
27/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totesin moneen kertaan ymmärtäväni hyvin miksi jotkut vievät.

Vierailija
28/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isompi lapsi kävi puistotädillä joka arkipäivä n. 2 tuntia. En kuitenkaan tuomitse yhtään virikehoitoa, sitähän puistotätikin meillä aikanaan oli. Ymmärrän sen oikein hyvin. En kuitenkaan siten, että lapsi on pk:ssa joka arkipäivä täyden päivän.

Vierailija
29/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jutellut ammattilaisten kanssa asiasta, jota en itse tunne, ja he olivat kaikki sitä mieltä, että isompaa ei pidä viedä hoitoon kuin vasta yli viisivuotiaana eli eskarina.

Ihmettelen, miksi ihmiset eivät kuuntele ammattilaisia näissä asioissa?

Vierailija
30/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista soopaa!

Vierailija
31/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitään varmaa en asiasta sano. Nyt vain yksi lapsi eikä ole edes tarkoitus joutua tuohon tilanteeseen vaan toivon, että jos meille lisää jälkikasvua tulee esikoinen olisi jo lähempänä neljää vuotta kuin kolmea.

Vaikka itse en todennäköisesti veiskikään (en tosin myöskään pinnistelisi äärirajoille jos olisin väsynyt vauvan hoidosta) niin en hauku niitä jotka vievät. Toivon, että virikehoitopärjaus loppuisi. Esim huostaanotto tulee paljon kallimmaksi kuin päivähoitopaikka. Ja lapsia on oikeasti tosi monenlaisia kuten perheitäkin. Antaa kaikkien tehdä valintansa.

Vierailija
32/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äiti ei edes itse vie sitä vanhempaa hoitoon vaan isä vie ja tuo työpäivänsä pituuden mukaan.

Äiti vaan muuttui jotenkin ihan avuttomaksi toisen synnyttyä! En oikeastaan edes tajua miten siinä on niin käynyt sillä hän on aina ollut aktiivinen ja aikaansaava ihminen. Nyt hän ei pääse edes puistoon vauvan ja isomman lapsen kanssa, ei siis vaan onnistu mitenkään. kaikki on jotenkin hankalaa.

Vierailija
33/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 3. lapsi syntyi

joo kyllä

Vierailija
34/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnyttänyt nimittäin usein ymmärtää että jonkin asteinen masennus on tod. yleistä.

ja äiti ei edes itse vie sitä vanhempaa hoitoon vaan isä vie ja tuo työpäivänsä pituuden mukaan.

Äiti vaan muuttui jotenkin ihan avuttomaksi toisen synnyttyä! En oikeastaan edes tajua miten siinä on niin käynyt sillä hän on aina ollut aktiivinen ja aikaansaava ihminen. Nyt hän ei pääse edes puistoon vauvan ja isomman lapsen kanssa, ei siis vaan onnistu mitenkään. kaikki on jotenkin hankalaa.

Vierailija
35/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnyttänyt nimittäin usein ymmärtää että jonkin asteinen masennus on tod. yleistä.

tuota masennusdiagnoosia minäkin olen hänelle tarjonnut, mutta ei kuulemma ole sitä. Ei vaan pysty tekemään kahta asiaa samaan aikaan enää.

Vierailija
36/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vien taas uudelleen

Vierailija
37/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta ja vauvalomien aikaan isommat ovat olleet kotona. Minusta ei yksinkertaisesti ole järkeä hoidattaa omia lapsia vauvalomilla. Minusta hoitopaikat kuuluvat niitä kulloinkin oikeasti tarvitseville.

Vierailija
38/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kolmen lapsen kanssa kotona. Nou hätä.

Vanhin lapsi kulkee kerhoissa yms.

Vierailija
39/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska esikoinen oli vasta vuosi ja 7kk vanha toisen lapsen synnyttyä. Kolmaskin lapsi tuli aika pian ja minulla ei olisi ollut sydäntä viedä isompia jonkun lapsia rahan takia hoitavan huomaan.

Kerhossa kävi jokainen 4v alkaen ja sitten esikoulussa. Kavereita on ollut aina ja poikia on pidetty opettajienkin mukaan hyvin ryhmään ja sääntöihin sopeutuvina. Mikään seikka ei olisi puoltanut lasten viemistä päivähoitoon, oppiminen koulussakin tapahtui muuhun porukkaan verrattuna nopeasti.

Minusta on jotenkin outoa, että hoitoon viedään virikkeistymisen nimissä, sillä siitähän ei suinkaan ole kyse kuin ainoastaan marginaaliryhmän kohdalla( osa erityislapsista).

Ihan rehellisesti voisi myöntää, että oma mukavuus on tärkeintä, ei lasten etu.

Vierailija
40/41 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenne ei tunne sieltä ketään, toiset jo ennestään tuttuja kun tarhasta asti tunteneet...Ja teidän muiden lapset saa vasta tutustua siellä oleviin lapsiin, aika ikävä juttu mun mielestä!

Kaverit vaihtuu pakostakin jossain vaiheessa. Ei se lapsi mitenkään voi olla aina samojen lasten kanssa, vähintää eka luokalla porukka vaihtuu aika radikaalisti. Eikä se normaalille lapselle aiheuta kovin suuria ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi