Koiran pito on ITSEKÄSTÄ, YMPÄRISTÖTAAKKA ja TABU
TÄSTÄ EI SAA EDES KESKUSTELLA, MUTTA TOSIASIOITA EI VOI VÄISTÄÄ:
Eläinfysiologi ja Korkeasaaren eläintarhan entinen johtaja Seppo Turunen ei ymmärrä, miksi ihmiset ottavat koiria viihdykkeikseen.
Häntä arveluttavat eniten rodut, jotka on jalostettu "syntymästään asti lääkärin apua tarvitseviksi".
Esimerkkinä hän mainitsee cavalierkingcharlesinspanielin. Sillä esiintyy tuskallista syringomyelia-sairautta, jossa aivot kasvavat kallokoppaa isommaksi.
"On vaikka kuinka monta rotua, jotka ovat monisairaita, eli kyse ei ole yksittäisistä ongelmista."
"Monet ottavat henkilökohtaisena loukkauksena puheen näistä asioista. "
Laskennallisesti iso koira voi olla liki yhtä suuri ympäristötaakka kuin citymaasturi, ja jos esimerkiksi Japani tuottaisi itse kaiken ruoan lemmikeilleen, sitoisi se 70 prosenttia valtion maatalousmaasta.
Jotkut eläimet, kuten indonesialainen käärmeenkaulakilpikonna, on jo kerätty luonnosta sukupuuttoon lemmikeiksi.
Maailmalla eläinten salakauppa on suurin laittoman kaupan muoto huume- ja asekaupan jälkeen.
Lemmikkiharrastus elää Turusen mukaan pitkälti mainonnan myötävaikutuksella. "Eräässä mielessä se on samanlainen markkinoinnin muoti-ihanteiden tuote kuin vaikkapa anoreksia", hän lataa.
Tottapa tämä on.
Kommentit (48)
Aika paljon luonnollisempaa että ihmisillä on lapsia kuin että eläimiä kotonaan.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi ottaa eläimiä kotiinsa?
on nimenomaan hirveän luonnotonta, koirahan on vain ihmisen ensimmäiseksi kesyttämä kotieläin ja lajina ihmisen luomus. Eipähän ihmisen ja koiran yhteinen historia ulotukaan kuin kymmenien tuhansien vuosien päähän, joten joo, tosi luonnotonta on.
Koira kesyttiin varmasti ihan tarpeeseen aikoinaan, ei kuitenkaan niin että se olisi mikään sylikoirapuudeli. Saati että jalostaminen on karannut käsistä
Kyllä se on luonnotonta jos aivot ei mahdu päähän yms.
Minusta ne oli leluina kovia kumipäitä. Leikin mieluummin pehmoleluilla. Hoivasin mielelläni eläimiä ja halusin palavasti oman lemmikin.
Äitini ajatteli, ettei minusta tule koskaan "kaksijalkaisen lajikumppanini" emoa.
Mutta kas kummaa, nyt olen palavasti rakastunut kolmeen jälkeläiseeni ja edelleen pidän eläimistä ja aidosti rakastan omaani.
Ihmisihminen on aika suppeasydäminen, ellei pysty rakastamaan kuin oman lajinsa edustajia.
Ja eikä siinä mitään pahaa, olemme kaikki täällä erilaisia; Toiset pitävät kissoista, toiset koirista. Toiset äidistä, toiset tyttäristä...samasta sukupuolesta, vastakkaisesta sukupuolesta...etc.
Minä taas en voi ymmärtää, mitä vaikeaa tässä on ymmärtää, että joku voi rakastaa enemmän uskollista koiraystäväänsä kuin petturijuoppomiestään...tai insesti-isäänsä?!
mun mielestä lemmikit on ihan ok, mutta mua on aina ärsyttänyt sellaiset "minä olen niin eläinrakas"- tyypit, jotka tosiaan rakastavat niitä lemmikkejään, juttelevat aina niistä ja hemmottelevat niitä, vievät lemmikkien päiväkoteihin ja käyttävät eläinlääkärissä jokaisen naarmun takia. En vaan voi ymmärtää näitä eläinihmisiä, minä olen ihmisihminen, ja pidän mieluummin hyvänä toisia ihmisiä kuin eläimiä.
Mulle eläimet menee ihan ykkösiksi. Ikinä ei tarvitsis miettiä kumman pelastasin ensin ihmisen vai koiran. ihminen on paha maapallolla eläimet ei.
koiran, lukuunottamatta ehkä löytökoiria, ottaminen on itsekästä mutta ihan yhtä lailla on lapsen hankkiminen. Ympäristötaakkoja molemmat kuten kaikki elävät olennot omalla tavallaan.
Sitä taas miten tuo Indonesialainen kilpikonna on liitetty noihin koiraongelmiin, en ymmärrä. Varmasti ikävä asia mutta tuskin suomalaiset ovat kovin suuressa osassa tuossa asiassa ja eläinten salakauppa muutenkaan ongelma täällä meillä. Paitsi tietysti pentutehtaat koirilla sun muut epämääräiset kasvattajat.
Kaikki koirat tai rodut eivät ole sairaita ja monet vouhkaavat jalostuksen hirveydestä siitä mitään tietämättä. Jalostushan ei ole se ongelma vaan eläimille haitallinen jalostus. En kyllä näe mitään vikaa siinä että jalostetaan koiria terveemmiksi, vai? Se kuitenkin on useimpien vastuullisten kasvattajien aikomus.
Ihmeellistä on että kommentoijana on eläintarhan entinen johtaja, se kun on huomattavasti arveluttavampaa toimintaa kuin koiraharrastukset. Koiria ei siis saisi ottaa viihdykkeeksi mutta muita eläimiä saa teljetä lajiin nähden pikkuruisiin häkkeihin ja pitää niitä viihdykkeenä?
Aika paljon luonnollisempaa että ihmisillä on lapsia kuin että eläimiä kotonaan.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi ottaa eläimiä kotiinsa?
on nimenomaan hirveän luonnotonta, koirahan on vain ihmisen ensimmäiseksi kesyttämä kotieläin ja lajina ihmisen luomus. Eipähän ihmisen ja koiran yhteinen historia ulotukaan kuin kymmenien tuhansien vuosien päähän, joten joo, tosi luonnotonta on.
Koira kesyttiin varmasti ihan tarpeeseen aikoinaan, ei kuitenkaan niin että se olisi mikään sylikoirapuudeli. Saati että jalostaminen on karannut käsistä
Kyllä se on luonnotonta jos aivot ei mahdu päähän yms.
ei muuten ole noista ajoista muuttunut? On paljon muitakin asioita, joille ei ole väistämätöntä tarvetta, mutta joita ihmisillä kuitenkin on. Miks just se koira on paha?
Ja mikä tää oletus on siitä, että kaikki koiranomistajat jotenkin automaattisesti kannattaa tätä hullua koiranomistajia ja noita karseita, sairaiksi jalostettuja rotuja? En mä ainakaan kannata, ja sanon sen kyllä suoraan muillekin.
elämää, ehyessä rakastavassa perheessä.
Koirarakkauteni ei siis liity mihinkään traumaattisiin ihmispettymyksiin.
ei kesyttänyt koiraa vaan koira ihan itse hakeutui ihmisen lähelle ja siitä kesyyntyi. Kyse oli molempien saamasta hyödystä.
on maasturi kaupungissa, lapsia ja koiria. Ketäs muuta varten tätä elämää eletään kuin itseään?
jos vain itseäsi varten elät, niin eikö olisi kannattant jättää lapset tekemättä? heille ei jää mitään, sinä kulutat luonnonvarat, puhtaan veden ja ilman.
koiran, lukuunottamatta ehkä löytökoiria, ottaminen on itsekästä mutta ihan yhtä lailla on lapsen hankkiminen. Ympäristötaakkoja molemmat kuten kaikki elävät olennot omalla tavallaan.
Sitä taas miten tuo Indonesialainen kilpikonna on liitetty noihin koiraongelmiin, en ymmärrä. Varmasti ikävä asia mutta tuskin suomalaiset ovat kovin suuressa osassa tuossa asiassa ja eläinten salakauppa muutenkaan ongelma täällä meillä. Paitsi tietysti pentutehtaat koirilla sun muut epämääräiset kasvattajat.
Kaikki koirat tai rodut eivät ole sairaita ja monet vouhkaavat jalostuksen hirveydestä siitä mitään tietämättä. Jalostushan ei ole se ongelma vaan eläimille haitallinen jalostus. En kyllä näe mitään vikaa siinä että jalostetaan koiria terveemmiksi, vai? Se kuitenkin on useimpien vastuullisten kasvattajien aikomus.
Ihmeellistä on että kommentoijana on eläintarhan entinen johtaja, se kun on huomattavasti arveluttavampaa toimintaa kuin koiraharrastukset. Koiria ei siis saisi ottaa viihdykkeeksi mutta muita eläimiä saa teljetä lajiin nähden pikkuruisiin häkkeihin ja pitää niitä viihdykkeenä?
että edelleen lemmikit ovat hänen mielestään ok, ihan kivoja, mutta sitä todellista palavaa rakkautta en ymmärrä. Kun mielestäni lemmikki on kuitenkin enemmän sellainen objekti, jota voi halia omaksi lohduksi... mutta ei sellainen tasapuolinen kumppani kuin toinen ihminen. Eläimiä kuitenkin kohdellaan hyvin behavioristisesti... en vaan näe, miten joku voi niin kovin rakastaa lemmikkiään. Ja meillä on kyllä itsellä perheessä kissa, johon kaikki, erit. lapset, puramme tätä hellittelyn kaipuutamme, halimme ja leikimme. En nyt todellakaan kuitenkaan voi sanoa rakastavani kissaa kuten omia lajitovereitani, niin rajoittunut kyllä olen. Perhettä ja ystäviä rakastan sellaisina kuin he ovat, kaikkine puolineen ja silloinkin kun he torjuvat minut, tekevät erilailla asioita kuin minä toivoisin. Kissan kanssa en tällaista suhdetta kyllä osaa muodostaa
On tehty tutkimuksia (en jaksa niitä nyt etsiä) että esim. koiraperheissä on lapsilla vähemmän allergioita ja lasten allergiat taitavat kyllä olla melkoinen kuluerä nykyään yhteiskunnalle tutkimuksineen, korvauksineen ym.
mutta suurimmalla osalla koirien omistajia ei ole sitä insesti-isää.
Lemmikkikanista se lähti Helsinginkin kaniongelma.
täällä Suomessa pitää huolta vanhenevista vanhemmistaan, ikävä kyllä. Terkuin hoitsu...
"Eikös ihmiset ole hiiiukan eri asia kuin koirat? Vai hoitaako koiranne teitä vanhana?"
mutta kun itse kasvoin maalla, jossa ne koirat olivat tosiaankin luonnollisia, minulle opetettiin jo pikkulapsena, että koirat ovat koiria, eikä niillä ole inhimillisiä piirteitä. Olenkin aina osannut kunnioittaa eläimiä, eikä mieleeni tulisi pitää koiraa kaupungissa, ei edes omakotitalossa.
Jep, lisäksi ne haisee, kuolaa, räkyttää ja tiputtelee karvoja. Yäks.
...palsta mamma, joka sheivaa raivokkaasti itseään rantakuntoon, vetää Venuksella kunnon haavan häppäriin ja alkaa kiroilla. :D
Terve puhdas koira ei haise.
Ei kannata ottaa räkyttävää rotua.
Vain löysäsuupieliset koirat kuolaavat.
Löytyy myös karvattomia koiria ja koiria, jotka nypitään karvanlähtöaikaan ja väliaikana karvaa ei lähde nimeksikään, jos ei viitsi harjata eikä imuroida. Mua eivät koirankarvat haittaa tippaakaan.
Kunto pysyy hyvänä, kun koiran kanssa pitää liikkua säännöllisesti.
Verenpaine tutkitusti alenee ja stressi vähenee, kun koiraa silittelee.
Lapsiperheissä, joissa on eläimiä, on vähemmän allergioita.
Lemmikki opettaa lapsille sitä, miten tärkeää on huolehtia luontokappaleista ja hoitaa niitä hyvin ja sitä kautta muista välittämistä.
Murkkuikäiselle lemmikki voi olla ainoa huolten kuuntelija.
t. citymaasturin JA ison koiran omistaja
kuinka paljon siitä "koiran" paskasta tuolla pentareilla on ihmisen paskaa!
Ikävä kyllä...
Että repikää siitä.
Me koiraihmiset meinaan osaamme loistavasti erottaa paskat toisistaan ja ah kuinka paljon sitä ihmis itseään tuolla tienposkilla lojuukaan.
Itsellänikin on nyt kaksi rotua, jotka eivät märkänäkään haise ns. koiralle, toisesta ei lähde karvaa, kumpikaan ei todellakaan kuolaa ja pennun kanssa opettelemme vielä äänen käyttöä.
Sairaaloista jalostusta vastustan.
haisee, kuolaa, räkyttää ja tiputtelee karvoja. Yäks.
Miksi meidän muitten täytyy sietää tollasta? Miksi? Mikään muu roska ei ole mitään verrattuna tähän ilettävyyteen. Ei mikään!
Kerrohan sä Einstein:
a) MIKSI meidän pitää hyväksyä ihmisen pska metsissä ja rannoilla ja muualla. Haisee kamalammalle ja siihen on ihan yhtä yököttävää astua. YÖKÖTTÄVÄMPÄÄ itse asiassa.
b) MIKSI pitää hyväksyä yrjöt ja humalaisten kuset rappukäytävissä, porttikongeissa ja muualla?
c) MIKSI pitää hyväksyä huumeneulat jopa lasten leikkipuistoissa? Olen rokottanut omalla kustannukselal lapseni hepatiittia vastaan jos joku neula tai rikkinäinen lasi rannalla tai lasten leikkipuistossa osuu lapseen. valitettavsti Hiviä vastaan ei oo rokotusta.
d) MIKSI MEIDÄN PITÄ SIETÄÄ LASISIRUJA JOKA PAIKASSA? NIITÄ ON RANNOILLA, LEIKKIPUISTOISSA, KADUILLA, PUISTOISSA.
MITÄÄN, TÄHDENNÄN M I T Ä Ä N PAHEMPAA EI OLE KUIN LASINSIRUT JA HUUMENEULAT.
NIIN PAHAA EI KOIRA SA IKINÄ, EI IKNÄ AIKAAN!!!
Koira voi vähentää masennusoireita, opettaa lapselle eläinten kohtelua, "vie" lenkille säällä kuin säällä.. koira tuo usein iloa lapsiperheeseen.
Naurettavaa puhua jostain ympäristörikoksesta, me ainakin siivotaan aina koiramme jätökset ja aivan varmasti muut asiat saastuttaa paljon enemmän kuin koiranpito.