Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran pito on ITSEKÄSTÄ, YMPÄRISTÖTAAKKA ja TABU

Vierailija
13.06.2011 |

TÄSTÄ EI SAA EDES KESKUSTELLA, MUTTA TOSIASIOITA EI VOI VÄISTÄÄ:

Eläinfysiologi ja Korkeasaaren eläintarhan entinen johtaja Seppo Turunen ei ymmärrä, miksi ihmiset ottavat koiria viihdykkeikseen.

Häntä arveluttavat eniten rodut, jotka on jalostettu "syntymästään asti lääkärin apua tarvitseviksi".

Esimerkkinä hän mainitsee cavalierkingcharlesinspanielin. Sillä esiintyy tuskallista syringomyelia-sairautta, jossa aivot kasvavat kallokoppaa isommaksi.

"On vaikka kuinka monta rotua, jotka ovat monisairaita, eli kyse ei ole yksittäisistä ongelmista."

"Monet ottavat henkilökohtaisena loukkauksena puheen näistä asioista. "

Laskennallisesti iso koira voi olla liki yhtä suuri ympäristötaakka kuin citymaasturi, ja jos esimerkiksi Japani tuottaisi itse kaiken ruoan lemmikeilleen, sitoisi se 70 prosenttia valtion maatalousmaasta.

Jotkut eläimet, kuten indonesialainen käärmeenkaulakilpikonna, on jo kerätty luonnosta sukupuuttoon lemmikeiksi.

Maailmalla eläinten salakauppa on suurin laittoman kaupan muoto huume- ja asekaupan jälkeen.

Lemmikkiharrastus elää Turusen mukaan pitkälti mainonnan myötävaikutuksella. "Eräässä mielessä se on samanlainen markkinoinnin muoti-ihanteiden tuote kuin vaikkapa anoreksia", hän lataa.

Tottapa tämä on.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta on jälleen tullut itsekäs tämän uuden pennun myötä :)

Vierailija
42/48 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on koira täysin itsekkäistä syistä, mutta itsekkäästä syystä ollaan tehty lapsetkin...

Minusta on vain järkevää, että sen myöntää avoimesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa yleistetään, mutta itse jutussa puhutaankin vain erikoistapauksista. Ainakin tässä nettiversiossa.

Itse olen ihan samaa mieltä siitä, että koirien jalostaminen liian pitkälle on väärin. On ihmisen itsekkyyttä ja pahuutta kehittää sellaisia koirarotuja, jotka lähinnä kärsivät olemassaolostaan. Lisäksi olen samaa mieltä siitä, että uhanalaisten eläinten pitäminen lemmikkinä on väärin. En kauheasti ymmärrä, miksi ottaa joku kuristajaboa terraarioon (tai ihan yhtä hyvin akvaariokalat), sehän on vain katseluesine silloin.

Mutta: koirista on myös hyötyä. On pelastuskoiria, poliisikoiria, huumekoiria, opaskoiria jne. Eikä pelkkiä seurakoiriakaan voi sanoa turhiksi, sillä monelle yksinäiselle koira voi oikeasti olla se ystävä, joka tekee elämisestä elämisen arvoista. Ja kun seurakoirista puhutaan, niin silloin myös seurakoirarotujen olemassaolo on ihan ok, sillä minun mielestäni on väärin ottaa kerrostalokoiraksi sellainen rotu, joka on tarkoitettu tekemään jotain työtä (vahtiminen, metsästys esim).

Ylipäätään olen sitä mieltä, että jos eläimen ottaa, minkä tahansa, niin sille pitäisi pystyä tarjoamaan sellaiset elinolosuhteet, että eläin pystyy toteuttamaan luontoaan.

Vierailija
44/48 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta koiria harrastavaa tuttua, ja vaikka lapsuuskodissani koiria olikin, en ymmärrä nykyisiä villityksiä: isokokoiset koirat kaupungissa, kerrostaloasunnossa enemmän kuin 1 koira, koiran lennättäminen ulkomaille astutukseen, agility-kisat, koiranäyttelyt, jne.

Ammattikoirat ymmärrän ja pienikokoiset perhekoirat, mutta harrastamisen nykymuotoa en.

Vierailija
45/48 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan itsekästä on sitten vangita villieläimiä eläintarhoihin, ja ottaa ihmisiltä maksu että saavat käydä näitä elinkautisvankeja viidykkeekseen töllistelemässä?

on ehdottomasti koko ketjun fiksuin.

Vierailija
46/48 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira hoitaa terveyttä. Esim se on diabeetikolle hyväksi että sen kanssa joutuu mememään lenkille.Koira on myös stressin poistaja mukava hännän heiluttaja.Ainakin oma Labradorinnoutajani on BEST KAVERI. On koirista tietysti harmiakin niin kuin on kyllä joskus lapsistakin.

Vierailija
47/48 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että kun huvittaa nämä ainaset koiranpaskasta valittajat!! Verenpaine koholla, naama punaisena ja otsasuoni pullottaen kytätään tienvarsia. Kyllähän se koirapaska on suurin ympäristöhaitta, eikä suinkan se AV-mamman jälkikasvu, joka nakkelee Corollan ikkunasta ulos kaikki jätökset tupakantumpeista Hesen paprereihin. En koskaan siivoa ihananaisen puudelini jätöksiä. Kun ihmiset oppivat olla roskaamatta saatan minäkin ryhdistäytyä koirani jätösten kanssa. Paska sentään maatuu toisin kuin muovi.

Vierailija
48/48 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Olisi mahtava ekoteko ja yhteiskunnallinen ryhdistäytyminen, jos kaikki yksinäisyydestä kärsivät luopuisivat lemmikeistään. Saataisiin mielenterveyspalvelut ja mielialalääkkeet kaikille. Ympäristö tulisi oikeasti onnelliseksi :).