Vantaan PÄIVÄKODEISSA lapset eivät saa tarpeeksi RUOKAA ja aion tehdä siitä jutun. Kokemuksia?
Kommentit (53)
Ja varaa lapsille syötävää tai vie ne syömään heti haettuasi.
Meillä esikoisen eskarin ruokasäännöt on kanssa ihan pähkähullut ja me on ruvettu ruokkimaan hänet heti sen jälkeen. Joko on eväät tai sitten käy isänsä kanssa syömässä.
että menevät säädösten mukaiset rajat rikki.
Ja varaa ilman muuta aina ruokaa. Ei meillä ainakaan liikahdetakaan ilman, että on jotain evästä mukana.
Laitankohan sit eväät mukaan, ettei tarvi nälässä odottaa hakijaa.
Tampereella noussut haloo. HYVÄ! Ehkä Vantaallakin.
ap
Kaupungin puolestako kaikki ruoka pitää lapsille tulla?
Eli kun haen lapsen hoidosta klo 18 hän ei saa ruokaa mutta jos haen hänet 18.05 hän saa ruuan.
Sitten kun kävelemme kotiin kello onkin jo 18.30 ja vaikka jääkaapissa olisi lämmitystä vailla olevaa ruokaa on ruoka pöydässä aikaisintaan 18.45. Kyllä on huutava nälkä neljä vuotiaalla ikiliikkujalla joka on saanut välipalaa klo 14.
Hulluinta asiassa on se, että poikamme ei syö koskaan hoidossa aamiaista, eli klo 18 päivinä hän saa vain lounaan ja välipalan.
Ihmettelen kuitenkin, miksi lapset tarvitsisivat juuri klo 17 ruokaa? Meillä syödään iltaruoka normaalisti klo 18 ja 20 välillä, miten nyt ehdin töiden jälkeen laittamaan. Jos menee lähemmäs kahdeksaa, niin lapset käy ehkä kysymässä koska on ruoka, mutta ei nyt mitenkään hädissään silti.
Klo 17 noille ei edes maistuis, klo 19 on varmaan mun lapsille se paras aika, jolloin on riittävän nälkä että ruoka maistuu kunnolla. Välipalaa syövät pk:ssa klo 14.
Minä olen pph ja asun pohjois-pohjanmaalla. Usein työpäiväni loppuu vasta 17.30 ja kyllä muulla perheellä on jo nälkä tuohon aikaan hyvinkin. Minä en saa kustannuskorvausta hoitolasten ruuasta jos he eivät ole klo 18 tai myöhempään hoidossa.
Minua on ohjeistettu että lapset toiseen huoneeseen siksi aikaa kun itse ja oma perhe syövät ruuan. Vaan en henno laittaa 2 ja 3v. lapsia odottamaan siksi aikaa että itse syömme. Noina päivinä annan ruuan lapsille omasta pussistani, mitään siitä ei minulle korvata.
Muutenkin kustannuskorvaus on niin pieni ettei sillä kovin kummoisia ruokia tarjota jos kaupasta kaikki ruokatarpeet ostaisi. Onneksi on oma pottumaa ja kasvimaa josta saadaan koko talveksi perunat ja liha ja kala tulee kans omasta takaa.
4,26€/pv/lapsi on ruuasta, vedestä, sähköstä ja kodin kulumisesta. 61snt per välipala. Mitäpä maittavaa ja ravitsevaa sillä laitata tarjolle? Oikeasti!?!
Kyse on vaan siitä, että miksi eivät saa 17 ruokaa, jos muutkin saa.
ap
että valtaosa lapsista ei jaksa notkua kahdeksaan ruokaa odotellen, jos välipala on saatu kello 14.
saa ruokaa aamukahdeksalta, yhdeltätoista, välipalan kahdelta, ruoan viideltä ja pienen iltapalan seiskalta.
HEI KÄTEVÄÄ
Mun lapset yleensä ilta/yöhoidossa. Enpä ole tullut kysyneeksi, että saavatko päivällistä, jos haen 17.30. Koska ei ole tullut mieleenkään, etteivät saa. Kun kerran muutkin syövät.
ap
Aluksi oli varmaan hieman idiootti kun hain lapsen klo 18, kun päiväkodin henkilökunta ei ollut minua valistanut että poika ei saa päivällisellä ruokaa. Ihmettelin miksi poika on hirmu nälkäinen iltaisin. Enkä ymmärtänyt kun poika puhui olevasa leipälapsi. Sitten kysyin joskus hakiessa miten poika on syönyt päivällisellä ja vasta silloin minulle kerrottiin että hän saa vain palan näkkäriä ja vettä viideltä kun hänet haetaan jo klo18.
Vanhassa päiväkodissa samassa kaupungissa sai klo 17 päivällistä vaikka hoitoaika oli klo 18.
Naurattavaa, että vanhempåien pitää kikkailla hoitoaikojen ilmoituksen kanssa. Nykyään meillä on hoitoaika 18.15 ja monesti haen pojan jo klo 18.
20
Kas kun sitä voi myös itse kysyä, tarkistaa ja varmistaa oman lapsensa olosuhteet, aikataulut jne.
Tai sitten jos on tyhmä, niin olla möllöttää ja antaa lapsen kärsiä.
Minä valitsen aina tuon ekan vaihtoehdon.
21
Kyllä kysyin ja varmistin asian. Ja sanottiin kaiken jatkuvan entiseen malliin samalla tavalla kuin entisessä päiväkodissa. Ja itseasiassa uuden päiväkodin alkuperäisessä hoitosopimuksessa lukee tarjottavien aterioiden kohdalla lounas, välipala ja päivällinen.
Sitten kun selvisi että klo 18 haettava lapsi ei saa ruokaa kysyin miksi sopimuksessa lukee että kuuluu päivällinen ja silloin todettiin että voi me ollaan kirjattu paperiin väärin.
Emmekä ole muuten ainoa perhe jolle on käynyt samoin. Pojan entisestä päiväkodista siirtyi myös toinen lapsi tähän samaan päiväkotiin ja heillekkin oli annettu ymmärtää että lapsi saa ruuan klo 17 vaikka haetaan klo 18.
Ja tottakai heti kun tulin tietoiseksi asiasta muutin hoitoaikaa.
20
Ei se yövuoron teko mikään vastuuvapautus ole. Onhan muillekin aterioille omat rajansa. Oma lapseni menee iltapäiviksi päiväkotiin ja siinä oli oma säätämisensä, että saa lounaan.
Ei nyt kauheasti, mutta vaikka banaanin tms hedelmaa jonka katevasti syo. Ja ei kai kotonakaan aina tarvitse lamminta ruokaa olla, ei lapset kuole jos jonain paivina on jotain muuta jonka saa nopeammin poytaan.
Oletko sitä mieltä että jättäisimme joka päivä toisen lämpimän ruuan pois ja lapsi söisi vain pientä evästä. Meillä on ihan arkipäivää että lapsi haetaan hoidosta vasta kuuden maissa. Kaikkien työaika ei ole 8-16.
Nimimerkillä töissä 11.00-17.45
jo sanotaan, ei iltaruokaa ole lapsille, jollei hoito ole myöhempään. Tosin meillä lapset Helsingissä, siirtyvät kyllä Vantaalle.
Mulla taas ennemminkin positiivisia kokemuksia, olin hakemassa lasta klo:17 ja hän istui syömässä, kun menin hakemaan, vaikka olin ajatellut tottakai että me syödään kotona heti kun mennään. Hoitajat sanoi, ettei ollut syönyt välipalaa ollenkaan, joten ajattelivat kokeilla jos syö ruokaa nyt. Eli eiköhän ne hoitajat ole myös katsoneet sen, jos lapsesi on välipala-aikaan syöneet todella hyvin, että jaksaa kotiin asti. Meillä on joskus niin, kun on välipalalla syönyt hoidossa tosi paljon, ei iltaruoka kotona maistu ruoka-aikaan ollenkaan, vaan syö vasta ruokaa sitten iltapala-aikaan.
että jos lapset ovat hoidossa 20 minuuttia tuota pidempään, saavat sen sapuskansa.
Sitäpaitsi niitä työaikojaan voi kyllä säätää, jos haluaa. Jompikumpi vaihtaa duunia/tekee lyhennettyä päivää tms.
ja siitä oli lehdessä juttua, nousi jonkinlainen aloo ja käytäntöä muutettiin. Nyt saavat myös lapset jotka ovat siellä klo 17 aikoihin vaikka haettaisiinkin ennen klo 18.