Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En nyt oikein tajua tätä suosittelija - hommaa työnhaussa?

Vierailija
13.06.2011 |

En muista että tollasia ois ennen kysytty mutta nyt kun parin vuoden tauon jälkeen oon vaihtamassa työpaikkaa ni aina pitäis olla suosittelija! Oon aina tehny työni hyvin, mutta enimmäkseen vuokrafirmoissa ja niistä nyt ei suosittelijaa voi saada kun ei tavallaan ole esimiestä tai vakituisia työkavereita. Yhdessä vakituisessa paikassa olen ollut mutta siitäkin on vuosia, ja tietääkseni ko. työpaikan kaikki kolme esimiestä ovat vaihtuneet eli eivät osaisi sanoa minua mitään vaikka kysyisinkin suosittelijaa.

Soittavatkohan haastattelijat edes oikeesti noille vai näyttääkö vaan hyvältä paperilla?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ihmettelen että jos joku laittaa suosittelijaksi jonkun nykyiseltä työpaikalta niin eihän sellaisen sanaan voi ollenkaan luottaa! Jos on vaikka joku ärsyttävä laiskuri luuseri joka hakee uutta työtä niin tottakai sitä ylistetään mahdolliselle uudelle työnantajalle jos on toiveita päästä eroon kyseisetä tyypistä!

Vierailija
2/28 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutta tyuöpaikkaa ja vaatimuksena on kaksi suosittelijaa, olen kysynyt kahta esimiestäni ja saanut luvan heitä käyttää. Työkaveria voi myös käyttää suosittelijana jos esimies ei jostain syystä käy. Pitää olla harvinaisen painava syy ettei suostu suosittelijaksi ja yleensä kerrotaan vain positiiviset asiat jos ei ole tehnyt jotain ihan kamalaa munausta, silloinkin voi olla että sanotaan olevan ok tyyppi että päästään eron...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi nimeä/puh no ilman lupaa laittaa.

Vierailija
4/28 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä emme ole kysyneet/soitelleet kenellekään suosittelijalle. Emmekä edes viimeiseen työpaikkaan. Jos soittelemme soitamme viimeistä edellesielle, varsinkin jos työpaikkoja on useita.

Vierailija
5/28 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun sitä kysyttiin, sanoin että suosittelen nyt vaan itse itseäni.

Vierailija
6/28 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä oli vielä jokunen aika siten paljon vuokrafirmojen kautta tulleita alaisia ja hyville tyypeille hän on sanonut että häntä voi käyttää suosittelijana. Ja kyllä hänelle silloin tällöin soitellaankin ja kysytään näistä suositeltavista.

Vierailija
7/28 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niiden suosittelijoiden lupia tarvita vaan minun lupani että annanko soittaa heille ja kysyä minusta..

Totesin siihen että palaan asiaan aamulla kun olen kysynyt sen luvan tältä hlöltä, mielestäni on korrektia kysyä saako suosittelijan nimeä/puhnroa antaa kellekään..

et voi nimeä/puh no ilman lupaa laittaa.

Vierailija
8/28 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi jos suosittelija on tamanhetkinen esimies, silloin tietysti kysytaan sinulta etta voiko soittaa vai oletko 'salaa' etsimassa uutta tyopaikkaa. Eli nykyinen esimies ei ole tavallaan sama kuin suosittelija, koska han voi antaa (rivien valista) sellaisen kuvan sinusta kuin haluaa. Negatiiviseen kommenttiin kun ei tarvita varsinaisesti sanoja (on kai lainvastaista antaa negatiivinen referenssi, paitsi jos se koskee jotain konkreettista asiaa mihin olet syyllistynyt) mutta kylla ihmiset jotka jatkuvasti rekrytoivat osaavat asettaa kysymyksensa/vastauksensa niin etta oikea kuva tyontekijasta valittyy. Tietty eri asia on sitten jos nykyinen pomosi haluaa paasta sinusta eroon, ja sen takia antaa positiivisemman kuvan sinusta kuin ansaitsisit.

Suosittelijat ovat sitten niita joiden kanssa olet tullut erityisen hyvin toimeen ja sopinut etukateen etta voit heidan yhteystietonsa antaa, ja heilta sinun pitaisi saaman nimenomaan suosituksia eika negatiivisia kommentteja! Jos ohjeissa ei nimenomaan sanota etta suosittelija pitaa olla tyohon liittyva, se voi olla myos esim. johonkin harrastukseen tai opiskeluun liittyva ohjaaja tms joka tuntee sinut pidemmalta aikaa ja voi kertoa kuinka tunnollinen, aikaansaava ja tasmallinen ihminen olet.

Vierailija
9/28 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä soittivat ainakin mun nykyistä duunia täytettäessä.

Suosittelija toimii silloin, kun sulla on oikeasti hyvä esimies/kollega, muuten ei kannata laittaa mitään. Tai vaihtoehtoisesti tunnet jonkun työnantajan palveluksessa olevan, joka voi sinua suositella.

Vierailija
10/28 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari suosittelijaa, kumpikaan heistä ei ole enää siinä työssä, jossa yhdessä aikanaan olimme, ei se ole siis esteenä.

Vierailija
11/28 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari suosittelijaa, kumpikaan heistä ei ole enää siinä työssä, jossa yhdessä aikanaan olimme, ei se ole siis esteenä.

Sama juttu. Mulla on myös eräs vanha esimieheni, joka aina sanoo että jos joskus tarvitsen suosittelijaa, hänet saa laittaa. Me ei kumpikaan enää olla siinä työpaikassa, jossa aikanaan oltiin samaan aikaan. Se ei ole suosituksissa este. Suosituksen tarkoitushan on, että sinusta voidaan kysyä joltain, joka sinut tuntee. Yleensä kysytään, miten olet työsi tehnyt, miten olet tullut muiden kanssa toimeen jne perussettiä. Kyse ei ole mistään "näyttää hyvältä paperilla". Rekrytointi on niin kallista, että nykyään firmat haluaa tehdä sen huolella ja välttää huonot työntekijät.

Sitäpaitsi, kun teet työhakemusta ja ilmoitat siinä vanhat työpaikkasi, muista että niihin voidaan sinulta salaa soittaa ja kysyä sinusta ilman niitä suositteljoiden antamistakin. Tätä tehdään yksityisissä firmoissa paljonkin!

Vierailija
12/28 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosin vaan noiden entisten esimiesten työnumerot jotka tuskin on enää käytössä jos ovat työpaikkaa vaihtaneet.. ja muutenkin, mites kun tuo samainen työpaikka oli sellanen iso yritys jossa meitä perusduunareita oli varmaan 100. Tulin ihan hyvin toimeen esimiesten kanssa ja tosiaan tein työni hyvin, mutta silti epäilen että muistaisivatko juuri minut ja sen miten tein hommia jos kysyisi.

Vaatii siis vissiin pomon nuoleskelua että saa tollasessa paikassa suosittelijan :D

Vierailija
13/28 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, ehkä suosittelijan käyttö ei ole ihan kovin yleistä isoissa tehtaissa tms, jossa yksittäinen työntekijä voi tosiaan hukkua massaan... Mutta ainakin toimihenkilötasolla suosittelijan kysyminen on yleistä.

Niin ja kyllä se suosittelija voi olla ihan sun vanha kollegakin, jos löytyy joku luotettava ja vaikkapa pitkän uran tehnyt, jonka sanalla on jo jotain merkitystäkin

-4

Vierailija
14/28 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ohjauksessa pitkää päättöharjoittelua tehnyt opiskelija oli laittanut mut suosittelijaksi ekaan varsinaiseen työpaikkaan hakiessaan ja kyllä sieltä sossujohtaja soitti. Tämä siis kuntapuolella kuntoutustyössä, ja taisi olla vieläpä ainut hakija.

Vierailija
15/28 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...Tämän takia on hyvä pyytää suosituksia aiemmilta työnantajilta, esimiehiltä tai työkavereilta. Ystäviä ei lueta suosittelijoiksi, koska suosittelijan pitää olla henkilö, kenelle olet työskennellyt, kenen kanssa olet työskennellyt..."

https://www.ukkowork.fi/suosittelijan-valitseminen-ja-merkitys-tyonhaki…

Suosittelijoiksi käy siis muutkin ihmiset aiemmilta työpaikoilta, kuin vain esimiehet.

Vierailija
16/28 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kyllä keksiä suosittelijaa kun en halua nykyisessä työpaikassa mainita että olen aikeissa vaihtaa. Yksi aiempi esimies on minua mielellään suositellut, mutta en tiedä pitäisikö seuraavalla kerralla kysyä uudelleen lupa käyttää häntä suosittelijana. En kuitenkaan häntä näe useinkaan.

Vierailija
17/28 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kyllä keksiä suosittelijaa kun en halua nykyisessä työpaikassa mainita että olen aikeissa vaihtaa. Yksi aiempi esimies on minua mielellään suositellut, mutta en tiedä pitäisikö seuraavalla kerralla kysyä uudelleen lupa käyttää häntä suosittelijana. En kuitenkaan häntä näe useinkaan.

Laittaisin sinuna entiselle esimiehelle viestiä.

Olen toiminut esimiehenä pitkään, joten suosittelupyyntöjä tulee melko usein. Suosittelen mielelläni, mutta yleensä on kyllä kivampi, jos suositeltava kertoo minulle etukäteen millaista paikkaa on hakemassa ja että minulle ehkä soitetaan. Näin tiedän odottaa puhelua ja valmistautuakin siihen.

Vierailija
18/28 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä kysyä suosittelijalta lupa. Itse lupasin juuri suositella entistä alaista, vaikka itse vaihdoin työpaikkaa 3 v sitten.

Vierailija
19/28 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy muuntamaan ääntään, voi laittaa ”itsensä” suosittelijaksi. Hankit vain prepaid-liittymän ja ilmoitat keksityn nimen ja numeron tulevalle työnantajalle. Sitten kun hän soittaa, vastaat tietty itse ja möreällä äänellä sanot ”Kyllä, suosittelen Oonaa”.

Vierailija
20/28 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy muuntamaan ääntään, voi laittaa ”itsensä” suosittelijaksi. Hankit vain prepaid-liittymän ja ilmoitat keksityn nimen ja numeron tulevalle työnantajalle. Sitten kun hän soittaa, vastaat tietty itse ja möreällä äänellä sanot ”Kyllä, suosittelen Oonaa”.

Pitää vissiin vaihtaa sitten nimikin. Ja sukupuoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi