Antakaapa vinkkejä halvoista ruoista!!! En tajua miten selviämme jos rahatilanne huononee.
Odotettavissa rahatilanteen pitkäaikainen huonontuminen.
Olemme tottuneet viimeiset n. 10v. elämään ihan silleenn suht leveästi, toki järjellä.
Ostelleet huonekaluja ja sisustusta, mutta kylläkin edullisesti Ikeasta yms.
Ostaneet ruokakaupasta mitä mieli tekee, tosin suosin kyllä aina halvimpia merkkejä jos pystyy ja katson kilohinnat.
Vaatteitakin olemme ostaneet, mutta emme kalliita merkkivaatteita vaan H&M yms. ja kirppiksiltä myös etenkni pikkulapsille.
Ulkomailla olemme käyneet n. kerran vuodessa + pari risteilyä ja joku kotimaan pikkureissu vuodessa, suunnilleen.
No nyt voi pahimmillaan käydä niin että rahatilanne huononee todella, ja emme haluaisi kotia myydä vaan pitää siitä viimeiseen asti kiinni.
Olemme iso perhe, joten sopivaa on vaikea löytää muutakaan kohtuuhinnalla.
Vanhimmat lapsetkin jo niin isoja teinejä (ei ihan täysik. kuitenkaan), että tarttevat jo omat huoneet (tai se olisi tosi järkky paikka heille jos ei olisikaan omia, en haluaisi lapsia liikaa rankaista meidän rahatilanteesta).
Tuntuu että on jotenkin mahdotonta vähentää menoja - elimme aikanaan köyhästi kun opiskelin ja odotimme että sitten elämä olisi ok.
Mutta pakko nyt varautua siihen, eli kertokaa nyt ensinnä mitä ruokia olisi sellaisia jotka on halpoja! Ruokalasku meillä nyt on n. 700-800 kuussa (6henk.) Pystyykö tuosta enää paljon sääsätmään?
(ehkä miehen oluista, mutta siihen hän ei kyllä suostu; olueen ja viiniin saattaa mennä meillä ehkä joku 65 eur kuussa, vaihtelee).
Kommentit (127)
Alatte maistella marjoja ja puuroja ja huomaatte tottuvanne niihin kuukaudessa.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta tee viikonloppuna valmiiksi alkuviikon ruuat (ma ja ti) ja keskiviikkona keität ison kattilallisen keittoa. Teillä on myös teinejä perheessä, heille voi laittaa omat keittiövuorot.
Pidä kuukauden ajan kirjaa kaikista menoista, niin näet, missä voi säästää. Kauppalaput talteen. Voisitko ruveta leipomaan leipää itse, tai voisiko mies tai teinit leipoa?
Ruoka on Suomessa sikakallista. Kerroit, että kiloja kertyy. Unohda kevyttuotteet. Ne ovat ihan puppua. Itselleni paras painonhallintaruokavalio on runsasrasvainen vähähiilihydraattinen, mutta toki pasta ja riisi tulevat halvemmiksi.
Jos teillä on henkisesti vaikeaa, mies tuskin tässä tilanteessa pystyy luopumaan saunakajoistaan, enkä koe sitä niin pahaksi kuin moni muu täällä.
Ovatko teinit kesätöissä? Tai voivatko tehdä koulun ohella vähän sivutöitä ensi talvena, jotta saavat rahaa omiin menoihinsa?
Älä murehdi etukäteen asioita. Se vie vain energiaa. Voimia sinulle!
Toki voimme siis tuosta 65 eurosta tietty pudottaa, tietenkään ei noin paljon käytetä sitten enää. Mutta kun täällä jengi nyt takertuu vaan siihen ,etät oluen poisjättö / vähentäminen olisi se pelastus. No ehkä 30 eur voisi vähentää. Säästö sekin.ap
Eihän kahvi ja iltapäivälehti ole paljon mitään, aika sama syökö aamulla muroja vai puuroa, eipä sillä niin väliä ostaako Lidlistä vai kiskurihintaisesta lähikaupasta. Nettiliittymäkin voi maksaa sen 40 euroa kuussa ja kännykkäliittymää ei viitsi kilpailuttaa. Aina voi jotain pientä kivaa ostella kauppareissulla kun halvalla saa.
Kannattaa vähän vertailla lähistöltä löytyvien kauppojen hintatasoa. Päiväys alennus lihoja tms. löytyy tosiaan yleensä maanantaisin, niitä kannattaa ostaa pakkaseen. Kannattaa opetella syömään perunoita ja porkkanaa. Sipsit ja karkit pois. Jos iltaisin haluaa napostella voi vaikka dippailla kasviksia. Tulee halvemmaksi eikä se mahakaan kasva niin paljon. Tutkitusti halvemmaksi tulee jos kaupassa käy vain kerran viikossa. (paitsi jos on hyvä itsekuri ja metsästää tarjouksia) Leivän (ja päällisten) käyttöä kannattaa yrittää vähentää. Esim puuroista saa hyvän aamupalan. Itsekkin inhoan kaurapuuroa, mutta esim riisipuuro ja vispipuuro maistuu :)
Raha-asiat ovat aikuisten juttuja, mutta tässä tilanteessa suosittelen että koko perhe istuu pöydän ääreen ja yhdessä miettii mistä voisi säästää. Kannattaa tehdä viikkopudjetti ja suunitella ruokalistaa etukäteen. (toki esim kaupasta löytyvät tarjous lihat voivat muuttaa suunitelmia)
Itse en alkaisi vihanneksia kasvattamaan. Aloitus maksaa ja jos ei tiedä mitä tekee jää helposti miinukselle.
Meneekö teillä paljon ruokaa roskiin? Keskimäärin suomalainen perhe heittää ihan järkyttävän paljon pilaantunutta ruokaa roskiin. Suunnittele syömiset niin että tulee jämätkin syötyä. Siinäkin säästää yllättävän paljon (kokemusta on).
Nyt joku juttu tässä ei täsmää. Jos ap:lle tulee maksettavaa 10 000 euroa 20 vuodeksi, niin se tekee noin 65 euroa kuussa (jännä sattuma, just se alkon määrä...).
Mites nyt sitten 65 euron takia pitää yhtäkkiä pudottaa pois ulkomaanmatkat, kaikki ulkonasyömiset, vieraiden kutsumiset, kylässä käymiset ja kaikki ruuat jne?
Lisäksi voinee ihmetellä, että jos ap on kotihoidontuella, että mihin perhe nyt sitä toista autoa tarvitsee? Jos nyt on tiukkaa, niin en yhtään ihmettele, mutta jos siis toista autoa tarvitsee, niin ap on kohta palaamassa töihin ja siten tulot taas taatusti tuosta 350 eurosta nousee.
Kyse ei taida olla pelkästään tuosta 10 000 eurosta? Onko itsekin tullut elettyä nyt velaksi? Tai sit on joku muu juttu, jota tästä ei nyt selviä.
Lidlistä. Viini loppuu tai siirrytään kotiviinin tekoon. Tosin sillä 65 eurolla saa lapsille kenkäparin tai alesta parit kolmet hyvät housut ja t-paidat tai yhden kunnon ulkoilupuvun, että mielestäni kannattaisi isänkin miettiä, jättääkö alko kauppaan ja ostaa lapsille uutta kampetta sijaan. Aika outoa, että perheenisä vetää 65 eurolla kaljaa ja lapset menee kirpparikuteissa sen takia. Se kun ei ole niin taattua, että sitä rytkyä isommille kirpparilta löytyy. Aina kannattaa ostaa isoja paketteja ja kytätä kilohintoja ja tarjouksia. Marja- ja sieni-aikaan mars metsään, parhaat vitamiinit ja kivennäiset saa sieltä lapsille ilmaiseksi puuron päälle. Jos teillä on hyvä kylmäkellari, osta sinne 10 kg säkki pottua ja porkkanaa. Jos teillä on talo, ehdit nyt vielä tällä viikolla kylvää naurista, salaattia, pinaattia, hernettä ja lehtikaalia, istuttaa avomaankurkun, purjon ja kesäkurpitsan taimia. Jos lähistöllä on järvi, hommatkaa katiska.
että kyllä minäkin otan vähän viiniä / oluenkin silloin tällöin. Ihan kohtuudella kuitenkin, että emme ole mikään ongelmaperhe. Meillä on kyllä talo, mutta tontit kaupungissa tällaisia ihan mini-minitontteja, joten ei ole pihaa mihin mahtuisi viljelemään mitään. Olen myös täysin surkea ja uusavuton tässä pihan- ja kasvinhoitoasiassakin. Eli pelkään että jos jossain istutuslaatikossa vaikka yrittäisi jotain viljellä, niin pieleen menisi. ONhan siinäkin kuluja, kun pitää ostaa multaa ja siemeniä ja ties mitä ja perustaa se viljelys. Olen yrittänty itse yrttejä ja salaattia pitää ruukuissa nyt kesällä - ei onnistunut :( :(. ap
Lykkäsin ruukkusalaatin ja jääsalaatin juuret niistä ruukuista kukkapenkkiin ja nyt kasvaa rehevästi salaatti siellä. Kastelu kerran päivässä. ja nakkasinpa vielä tillin, persiljan, porkkanan ja ruohosipulin siemenet viereen -maksoivat huimat 0,65e/pussi. Ja hienosti kasvaa, vain tosi omituisella tumpelolla ei onnistu koska itselläkin kaikki viherkasvit nuutuu sisällä mutta nuo vaan kasvaa. Miten ehdit jo nyt kasvattaa ne yrtit ruukkuun ja listiä ne??Oli lyhyt kesä sulla.
Tarviihan ne kunnon maaperän ja aurinkoisen paikan kuitenkin.
Mulla ei ole edes kukkapenkkiä mihin laittaa.
Paikka johon teoriassa mahtuisi laittaa vähän kasveja, on tosi varjoinen, eli tuskin mikään siinä menestyy. Siellä on pari viinimarjapensaan nuorta taimea mutta nekin näyttää kuolevan pois.
Yritin laittaa terassille ruukkuihin kaupasta ostettuja salaatin, persijlan, basilikan jämiä, mutta ei ne onnistuneet. Siemenistä en ole kokeillut.
ap
mielestäni jostain kymppitonnin lainasta pitäisi aika helposti selvitä, jos kerran töitä on. Riippuen tietty mitä ne korot on. Eikös niitä helpostikin voi maksaa parin sadan kuukausierissä.
Tuo neuvo, että marjaan ja kalaan jne. on kyllä naurettava.
Mullakin pitää ajaa autolla varmaan 20 km, jotta löytyisi mustikkaa, puolukkaa saattaa löytyä hiukan lähempääkin. Se ei niin ruokaisaa ole, eikä paljoa ole käyttöä, että sillä jotain saavuttaisi.
Myös kalaan saa matkata melko pitkälle.
Miesystävän vanhempien mökillä tulee oltua paljon, joen rannassa, mutta kas kummaa, kun ei sieltä kalaa tule, kuin pieniä särkiä, ja niitäkin ehkä muutama päivässä, jos sitäkään.
Katiskan pitämiseen/virvelöintiin tarvitaan kalastusluvat, eivätkä ne ole ihan halpoja.
Ja joo, ehkä joku salaatinlehti voisi munkin pihassa kasvaa, ja tilaa mulla kyllä on, mutta salaatin kulutus nyt on vähäistä, eikä sillä nälkä lähde.
Joskus olen yrittänyt sipulia, porkkanaa jne, mutta kumpikaan ei kasva, tarttis aikamoisen perusparannuksen kasvimaa, ruokamultaa ja ties mitä.
Yksi lisäke tuli mieleen, miten olis uunijuurekset?
Porkkanaa, punajuurta, lanttua jne. Tekee isoissa satseissa vaikka pakkaseen?
vinkkejä on jo tullutkin, mutta vielä yksi: jos syötte leipää, niin leipomoista suoraan ostettuna ne saa paljon halvemmalla ja vieläpä uunituoreina.
Mieti valmiiksi esim. viikon ruuat. Ja kaupassakäyntejä vain 1-2 kertaa viikossa, jolloin ostat vain listaan merkityt tuotteet. Älä mene kauppaan nälkäisenä, vältät heräteostoja.
Itse olen huomannut, että päivän-pari pärjää käymättä kaupassa, vaikka "ei olisi mitään syötävää". Siinäkin säästää. Tosiasiassa meiltäkin löytyy aina pakasteesta leipää, jotain ruokaa, puurohiutaleita, yms kuivamuonaa, joilla elää useamman päivän halutessaan tai pakkotilanteessa.
Älä välitä näistä urputtajista. Ei todellakaan ole mikään paha summa toi alkoon menevä. Eikä elämästä kannata kaikkea kivaa karsia :) "isin kaljat menee lasten ruokien edelle"-jutut on niin just sitä ylilyömistä mitä tällä palstalla jatkuvasti. Kannattaa kysyä vaan edullisia ruokavinkkejä, muttei kertoa tilanteestaan mitään. Saa vain pahan mielen. Hyvää kesää :)
Nyt joku juttu tässä ei täsmää. Jos ap:lle tulee maksettavaa 10 000 euroa 20 vuodeksi, niin se tekee noin 65 euroa kuussa (jännä sattuma, just se alkon määrä...). Mites nyt sitten 65 euron takia pitää yhtäkkiä pudottaa pois ulkomaanmatkat, kaikki ulkonasyömiset, vieraiden kutsumiset, kylässä käymiset ja kaikki ruuat jne? Lisäksi voinee ihmetellä, että jos ap on kotihoidontuella, että mihin perhe nyt sitä toista autoa tarvitsee? Jos nyt on tiukkaa, niin en yhtään ihmettele, mutta jos siis toista autoa tarvitsee, niin ap on kohta palaamassa töihin ja siten tulot taas taatusti tuosta 350 eurosta nousee. Kyse ei taida olla pelkästään tuosta 10 000 eurosta? Onko itsekin tullut elettyä nyt velaksi? Tai sit on joku muu juttu, jota tästä ei nyt selviä.
Joku muukin tätä jo fiksuna ihan oikein ihmetteli, että miten 10t nyt on nini hankalaa.
Eli, vaihtoehdot on
- jos korvattavaa tulee vaan 10t.
Niin joko maksamme sitä sen 20v., jolloin se todella on vaan jopa n. 55 eur kuussa nykykorkotasolla, ja se ei vielä maata kaada.
Mutta koska se veetuttaisi niin maksaa tuollaista summaa noin kauan, melkein eläkeikään asti, niin mietin jos sen pystyisi maksamaan nopeammin säästämällä ihan kaikesta mistä vaan pystyyn.
Osaan itsekin arvioida että matkat, vaatteet, huvit jne. pois ja kaljarahat niin pieneksi kuin mahdollista, mutta ruoka-asioissa olen uusavuton ja siksi kysyin vinkkejä just tähän.
No toinen vaihtoehto että jos oikeutta pitää käydä ja hävittäisiin, kulut nousee en tiedä mihin, vaikka 50t ??? No sitten en tiedä mitä tehdään. sitten kai on pakko ehkä myydä koti. Tai yrittää elää pidempään tosi niukalla.
(En oikeesti tiedä uskaltaako lähteä oikeuteen, vaikka lakimiehet on sanoneet että olemme vahvoilla. Ne vaan ei tunne niitä vastapuolen tyyppejä millaisia vakuuttavasti valehtelijoita sieltä löytyy, ja heillä on paljon suhteita.)
Tosin voi olla että vaikak suostuisimem maksamaan vaan kaiken, ei 10t eur riitä silti. (Kysessä alunperin 500-1000eur arvoinen juttu. Laskevat sen vaan eri tavoin....)
Autosta: siis menen kohtapuoliin töihin ja tartten sen auton työssäni. (Kotihoitoaikana mulla on olltu 2t euron vanha pikku-rämppä, ja sillä nyt yritän hoitaa työasiat niin kauan kuin se kestää, saan km-korvaukset. Muuten mun on pakko ottaa työsuhdeauto ja sitten nettopalkka pienenee kauheasti.)
Ja siis vaikka menen töihin ja tulot nousee, niin olen laskelmissani toki lähtenyt siitä tilanteesta että olen jo töissä.
Koko tän kotihoidontuen ajan me on pidetty yllä vähän parempaa elintasoa kuin mihin olisi tulojen mukaan ollut varaa, koska meillä oli säästöjä valmiina kotihoidontuki aikaa varten.
Eli vaikak ollaan yritetty karsia menoja, nini ei niin radikaalisti kuitenkaan, koska nimenomaan säästöjä oli kerätty tätä elmänvaihetta varten.
Nyt ne säästöt on tietty lähes käytetty (loput menee jo varmaan asianajajaien ihan alkupalkkioihin ja ennenkuin menen töihin niin tulee jo tiukat ajat.)
Ja olen laskenut että kun menen töihin, meillä kuukaudessa käytössä oleva raha ei nouse siitä yhtään, mitä nyt on ollut, kun on laskettu kotihoidontuki + säästöstä kuukausittain otettu raha.
Verotus ja pv-hoitomaksut pitää tästä huolen.
ap
Osta vaikka pari salaatin pistokasta ja osta kierrätyskeskuksesta/kirppikseltä ruukut. Asutte omassa talossa, niin teillä on varmaan jo komposti käytössä, josta tulee ilmaista multaa.
Nokkosia voi kasvattaa helposti. Nyt on juuri oikea aika kerätä ensimmäinen sato luonnosta. Googlaa nokkonon säilöminen. Nokkonen viihtyy varjossakin ja omasta ruukusta voi napsia uusia versoja koko kesän ajan. Sen alkuperäisen nokkospuskan voi kuokkaista luonnosta.
Nokkosta voi lisätä pinaatin sijaan munakkaisiin, lettuihin, sämpylöihin, tehdä nokkoskeittoa pinaattikeiton sijaan ym
Lidlistä. Viini loppuu tai siirrytään kotiviinin tekoon. Tosin sillä 65 eurolla saa lapsille kenkäparin tai alesta parit kolmet hyvät housut ja t-paidat tai yhden kunnon ulkoilupuvun, että mielestäni kannattaisi isänkin miettiä, jättääkö alko kauppaan ja ostaa lapsille uutta kampetta sijaan. Aika outoa, että perheenisä vetää 65 eurolla kaljaa ja lapset menee kirpparikuteissa sen takia. Se kun ei ole niin taattua, että sitä rytkyä isommille kirpparilta löytyy. Aina kannattaa ostaa isoja paketteja ja kytätä kilohintoja ja tarjouksia. Marja- ja sieni-aikaan mars metsään, parhaat vitamiinit ja kivennäiset saa sieltä lapsille ilmaiseksi puuron päälle. Jos teillä on hyvä kylmäkellari, osta sinne 10 kg säkki pottua ja porkkanaa. Jos teillä on talo, ehdit nyt vielä tällä viikolla kylvää naurista, salaattia, pinaattia, hernettä ja lehtikaalia, istuttaa avomaankurkun, purjon ja kesäkurpitsan taimia. Jos lähistöllä on järvi, hommatkaa katiska.
että kyllä minäkin otan vähän viiniä / oluenkin silloin tällöin. Ihan kohtuudella kuitenkin, että emme ole mikään ongelmaperhe. Meillä on kyllä talo, mutta tontit kaupungissa tällaisia ihan mini-minitontteja, joten ei ole pihaa mihin mahtuisi viljelemään mitään. Olen myös täysin surkea ja uusavuton tässä pihan- ja kasvinhoitoasiassakin. Eli pelkään että jos jossain istutuslaatikossa vaikka yrittäisi jotain viljellä, niin pieleen menisi. ONhan siinäkin kuluja, kun pitää ostaa multaa ja siemeniä ja ties mitä ja perustaa se viljelys. Olen yrittänty itse yrttejä ja salaattia pitää ruukuissa nyt kesällä - ei onnistunut :( :(. ap
Lykkäsin ruukkusalaatin ja jääsalaatin juuret niistä ruukuista kukkapenkkiin ja nyt kasvaa rehevästi salaatti siellä. Kastelu kerran päivässä. ja nakkasinpa vielä tillin, persiljan, porkkanan ja ruohosipulin siemenet viereen -maksoivat huimat 0,65e/pussi. Ja hienosti kasvaa, vain tosi omituisella tumpelolla ei onnistu koska itselläkin kaikki viherkasvit nuutuu sisällä mutta nuo vaan kasvaa. Miten ehdit jo nyt kasvattaa ne yrtit ruukkuun ja listiä ne??Oli lyhyt kesä sulla.
Tarviihan ne kunnon maaperän ja aurinkoisen paikan kuitenkin.
Mulla ei ole edes kukkapenkkiä mihin laittaa.Paikka johon teoriassa mahtuisi laittaa vähän kasveja, on tosi varjoinen, eli tuskin mikään siinä menestyy. Siellä on pari viinimarjapensaan nuorta taimea mutta nekin näyttää kuolevan pois.
Yritin laittaa terassille ruukkuihin kaupasta ostettuja salaatin, persijlan, basilikan jämiä, mutta ei ne onnistuneet. Siemenistä en ole kokeillut.
ap
mielestäni jostain kymppitonnin lainasta pitäisi aika helposti selvitä, jos kerran töitä on. Riippuen tietty mitä ne korot on. Eikös niitä helpostikin voi maksaa parin sadan kuukausierissä.
Tuo neuvo, että marjaan ja kalaan jne. on kyllä naurettava.
Mullakin pitää ajaa autolla varmaan 20 km, jotta löytyisi mustikkaa, puolukkaa saattaa löytyä hiukan lähempääkin. Se ei niin ruokaisaa ole, eikä paljoa ole käyttöä, että sillä jotain saavuttaisi.
Myös kalaan saa matkata melko pitkälle.
Miesystävän vanhempien mökillä tulee oltua paljon, joen rannassa, mutta kas kummaa, kun ei sieltä kalaa tule, kuin pieniä särkiä, ja niitäkin ehkä muutama päivässä, jos sitäkään.
Katiskan pitämiseen/virvelöintiin tarvitaan kalastusluvat, eivätkä ne ole ihan halpoja.
Ja joo, ehkä joku salaatinlehti voisi munkin pihassa kasvaa, ja tilaa mulla kyllä on, mutta salaatin kulutus nyt on vähäistä, eikä sillä nälkä lähde.
Joskus olen yrittänyt sipulia, porkkanaa jne, mutta kumpikaan ei kasva, tarttis aikamoisen perusparannuksen kasvimaa, ruokamultaa ja ties mitä.Yksi lisäke tuli mieleen, miten olis uunijuurekset?
Porkkanaa, punajuurta, lanttua jne. Tekee isoissa satseissa vaikka pakkaseen?
että puhelinkulut tiukkaan syyniin. Mahdollisimman halvat liittymät, joissakinhan on sitä puheaikaa aika paljon saman operaattorin liittymiin pikkusummalla kuussa, joskus tarjouksia, ettei esim. vuoteen mene sitä perusmaksua ollenkaan, vaan ilmaiseksi saa puhua jotain 3000 min tms.
Mä olen alkanut myös hoitaa kaikki asiat sähköpostilla, ja juttelen tuttujen kanssa esim. skypellä, tai google talkilla, joten käytännössä en soita ollenkaan.
t.määvaan
Kannattaa vähän vertailla lähistöltä löytyvien kauppojen hintatasoa. Päiväys alennus lihoja tms. löytyy tosiaan yleensä maanantaisin, niitä kannattaa ostaa pakkaseen. Kannattaa opetella syömään perunoita ja porkkanaa. Sipsit ja karkit pois. Jos iltaisin haluaa napostella voi vaikka dippailla kasviksia. Tulee halvemmaksi eikä se mahakaan kasva niin paljon. Tutkitusti halvemmaksi tulee jos kaupassa käy vain kerran viikossa. (paitsi jos on hyvä itsekuri ja metsästää tarjouksia) Leivän (ja päällisten) käyttöä kannattaa yrittää vähentää. Esim puuroista saa hyvän aamupalan. Itsekkin inhoan kaurapuuroa, mutta esim riisipuuro ja vispipuuro maistuu :) Raha-asiat ovat aikuisten juttuja, mutta tässä tilanteessa suosittelen että koko perhe istuu pöydän ääreen ja yhdessä miettii mistä voisi säästää. Kannattaa tehdä viikkopudjetti ja suunitella ruokalistaa etukäteen. (toki esim kaupasta löytyvät tarjous lihat voivat muuttaa suunitelmia) Itse en alkaisi vihanneksia kasvattamaan. Aloitus maksaa ja jos ei tiedä mitä tekee jää helposti miinukselle. Meneekö teillä paljon ruokaa roskiin? Keskimäärin suomalainen perhe heittää ihan järkyttävän paljon pilaantunutta ruokaa roskiin. Suunnittele syömiset niin että tulee jämätkin syötyä. Siinäkin säästää yllättävän paljon (kokemusta on).
käymme siis vain kerran viikossa kaupassa jo nyt. (Ehkä maitoa / täydennystä pitää hakea).
Roskiin kyllä menee jonkin verra mutta sitä olen yrittänyt vähentää.
Esim. jos tenavilta jää syömättä jotain lautaselle, laitamme aina annoksen jääkaappiin, ja yritämme tarjota sitä vielä kerran pari uudelleen lämmitettynä.
Teen myös viikoksi valmiiksi suunnitelmalistan ruoista.
ap
että teettekö koskaan laatikkoruokia? Esim. makaroonilaatikko yms. Tai sitten keittoja? Mielummin lapsille syöttäisin vaikka hernekeittoa joka päivä kun nakkeja ja ranskalaisia. Kannattaa mennä esim. pirkan reseptisivuille katselemaan joitain reseptejä. Minusta on lastenkin on korkea-aika tajuta, että rahatilanne voi muuttua ja enää ei syödäkkään joka viikonloppu hyvää sisäfilettä ja kalliita lisukkeita. Vaan niiden tilalla voi ollakkin halpoja perusruokia. Eiköhän nuo lapset kuitenkin ole esim. koulussa ja tarhassa tottuneet syömään ihan perusruokaa.. Taitaa olla vanhempien korvien välissä vaan se vika, että sisäfileet jäävät sinne lihatiskille.
Siis syömem kyllä varmaan aika edullista ruokaa jo nyt:
- makaronilaatikkoja, jauhelikastiketta + pastaa, nakkikeittoa, perunoista uunissa itse tehtyjä "ranskalaisia" nakkien kanssa, grillataan possupihvejä ja makkaraa ja kasviksia ja joskus myös naudanlihaa, kanapihvjeä...
Leivänpäälle näillä on oltava kinkkua/metvurstia.
Säästää kai pitäisi salaateissa, ja ehkä vhään juustoissa (ei niitä hirveästi osteta) ja sitten "herkuissa" ja tietty myös siinä oluessa. Ja vanukkaissa.
Tosin yksi lapsemme on oikein super-supernirso, ja ei syö kuin muutamaa ruokaa, eli mietin miten hänen käy... no eihän ne tarjouskalapuikot onneksi kalliita ole, syököön niitä. Olen täydentänty hänen ravitsemusta vitamiinitableteilla, niitä kai pakko ostaa jatkossakin, ei kai uskalla jättää pois???
Pelkään että jos syömme liian yksipuolista ruokaa pitkään, niin sitten vielä sairastumme.
ap
Osta vaikka pari salaatin pistokasta ja osta kierrätyskeskuksesta/kirppikseltä ruukut. Asutte omassa talossa, niin teillä on varmaan jo komposti käytössä, josta tulee ilmaista multaa. Nokkosia voi kasvattaa helposti. Nyt on juuri oikea aika kerätä ensimmäinen sato luonnosta. Googlaa nokkonon säilöminen. Nokkonen viihtyy varjossakin ja omasta ruukusta voi napsia uusia versoja koko kesän ajan. Sen alkuperäisen nokkospuskan voi kuokkaista luonnosta. Nokkosta voi lisätä pinaatin sijaan munakkaisiin, lettuihin, sämpylöihin, tehdä nokkoskeittoa pinaattikeiton sijaan ym
Tarviihan ne kunnon maaperän ja aurinkoisen paikan kuitenkin. Mulla ei ole edes kukkapenkkiä mihin laittaa. Paikka johon teoriassa mahtuisi laittaa vähän kasveja, on tosi varjoinen, eli tuskin mikään siinä menestyy. Siellä on pari viinimarjapensaan nuorta taimea mutta nekin näyttää kuolevan pois. Yritin laittaa terassille ruukkuihin kaupasta ostettuja salaatin, persijlan, basilikan jämiä, mutta ei ne onnistuneet. Siemenistä en ole kokeillut. ap
siis tontti on oikeasti pieni, piha ei ole rivaripihaa juuri isompi.
Komposti pitäisi laittaa ihan naapurin rajalle eikä sitä varmaan voi siihen laittaa.
ap
mielestäni jostain kymppitonnin lainasta pitäisi aika helposti selvitä, jos kerran töitä on. Riippuen tietty mitä ne korot on. Eikös niitä helpostikin voi maksaa parin sadan kuukausierissä. Tuo neuvo, että marjaan ja kalaan jne. on kyllä naurettava. Mullakin pitää ajaa autolla varmaan 20 km, jotta löytyisi mustikkaa, puolukkaa saattaa löytyä hiukan lähempääkin. Se ei niin ruokaisaa ole, eikä paljoa ole käyttöä, että sillä jotain saavuttaisi. Myös kalaan saa matkata melko pitkälle. Miesystävän vanhempien mökillä tulee oltua paljon, joen rannassa, mutta kas kummaa, kun ei sieltä kalaa tule, kuin pieniä särkiä, ja niitäkin ehkä muutama päivässä, jos sitäkään. Katiskan pitämiseen/virvelöintiin tarvitaan kalastusluvat, eivätkä ne ole ihan halpoja. Ja joo, ehkä joku salaatinlehti voisi munkin pihassa kasvaa, ja tilaa mulla kyllä on, mutta salaatin kulutus nyt on vähäistä, eikä sillä nälkä lähde. Joskus olen yrittänyt sipulia, porkkanaa jne, mutta kumpikaan ei kasva, tarttis aikamoisen perusparannuksen kasvimaa, ruokamultaa ja ties mitä. Yksi lisäke tuli mieleen, miten olis uunijuurekset? Porkkanaa, punajuurta, lanttua jne. Tekee isoissa satseissa vaikka pakkaseen?
että puhelinkulut tiukkaan syyniin. Mahdollisimman halvat liittymät, joissakinhan on sitä puheaikaa aika paljon saman operaattorin liittymiin pikkusummalla kuussa, joskus tarjouksia, ettei esim. vuoteen mene sitä perusmaksua ollenkaan, vaan ilmaiseksi saa puhua jotain 3000 min tms. Mä olen alkanut myös hoitaa kaikki asiat sähköpostilla, ja juttelen tuttujen kanssa esim. skypellä, tai google talkilla, joten käytännössä en soita ollenkaan. t.määvaan
että mulla ei ole paljon puhelinkuluja muuten (ja niihin kait ihan hyvä liittymä), mutta palvelupuhelimiin joudun aina soittelemaan välillä kun hoidan kaikkia asioita - etenkin nyt. Ja niissähän ei mitkään puheaikapaketit jne. toimi vaan ne laskutetaan aina sen käytön mukaan. S-postillakaan ei voi kaikkea hoitaa.
ap
ette voi ruoassa säästää, koska teillä on vain nirsoja perheessä,
kaljaan ja viiniin on käytettävä yli 2 euroa päivässä,
autoista ei voi luopua,
asumiskuluissa sähkö vesi ym ette voi säästää,
harrastuksissa ette voi säästää,
puhelinkuluissa ette voi nipistää,
itse et osaa parsia/ommella, etkä varmaan halua opetellakaan,
et voi pitää haisematonta kompostia (säästäisi mm. jätemaksuissa), etkä kasvattaa
ette voi poimia marjoja ettekä syödä niitä,
jne.
sorry, mutta minulta ei löydy empatiaa
t: moniallerginen (ruokavalio kallista), pienituloinen, yh-äippä, joka kuitenkin saa joka kuukausi säästöjä kokoon
yösähköä hyöydynnetään. Miehen työpaikka maksaa netin. Lehtitilaukset lopetettu jo aiemmin. Omat harrastukset lopetettu, lapset tosin ilmoitin muskariin syksyksi (maksaa yht. vajaa 200 eur/lukukausi, pitäiskö tuokin nyt perua :(.
Autossa nyt niin halvat vakuutukset kuin mahdollista niin että joku kasko säilyy - en uskalla ilman kaskoa olla koska mulle sattuu ja tapahtuu usein kaikenlaista auton kanssa.
Tuota leipomista pelkään, miten jaksan töitten päälle leipoa. vk-loppuna kai täytyy yrittää...
Menee vaan silloin jo kodin siivoamiseenkin aikaa (olen tottuntu että töissä ollessani meillä käy siivooja :(. No siihenkää ei tietty sitten varaa.
ap