Antakaapa vinkkejä halvoista ruoista!!! En tajua miten selviämme jos rahatilanne huononee.
Odotettavissa rahatilanteen pitkäaikainen huonontuminen.
Olemme tottuneet viimeiset n. 10v. elämään ihan silleenn suht leveästi, toki järjellä.
Ostelleet huonekaluja ja sisustusta, mutta kylläkin edullisesti Ikeasta yms.
Ostaneet ruokakaupasta mitä mieli tekee, tosin suosin kyllä aina halvimpia merkkejä jos pystyy ja katson kilohinnat.
Vaatteitakin olemme ostaneet, mutta emme kalliita merkkivaatteita vaan H&M yms. ja kirppiksiltä myös etenkni pikkulapsille.
Ulkomailla olemme käyneet n. kerran vuodessa + pari risteilyä ja joku kotimaan pikkureissu vuodessa, suunnilleen.
No nyt voi pahimmillaan käydä niin että rahatilanne huononee todella, ja emme haluaisi kotia myydä vaan pitää siitä viimeiseen asti kiinni.
Olemme iso perhe, joten sopivaa on vaikea löytää muutakaan kohtuuhinnalla.
Vanhimmat lapsetkin jo niin isoja teinejä (ei ihan täysik. kuitenkaan), että tarttevat jo omat huoneet (tai se olisi tosi järkky paikka heille jos ei olisikaan omia, en haluaisi lapsia liikaa rankaista meidän rahatilanteesta).
Tuntuu että on jotenkin mahdotonta vähentää menoja - elimme aikanaan köyhästi kun opiskelin ja odotimme että sitten elämä olisi ok.
Mutta pakko nyt varautua siihen, eli kertokaa nyt ensinnä mitä ruokia olisi sellaisia jotka on halpoja! Ruokalasku meillä nyt on n. 700-800 kuussa (6henk.) Pystyykö tuosta enää paljon sääsätmään?
(ehkä miehen oluista, mutta siihen hän ei kyllä suostu; olueen ja viiniin saattaa mennä meillä ehkä joku 65 eur kuussa, vaihtelee).
Kommentit (127)
Neljä vuotta vanha aloitus. Onko 133 aloittaja?
Koko ketjun ajan tässä on vängätty siitä, että miehen juomiin menee se mikä menee eikä siitä säästetä. Tämä on tullut jo selväksi. Kaiken hinta nousee ja ruoka on kallista, meneekö edelleen 10% ruokamenoista juomiin? Jos ei nuoriso suostu syömään sitä mitä on tarjolla, niin keräileepä sitten vaikka pulloja, että saa sisäfilettä.
Valittavasti nyt on esitetty sellainen ongelma, johon ei av-palstalta taida ratkaisua löytyä, kun mitään normaalisti käytössä oleva säästökeino ei kelpaa. Se on sitten vaan rouvan lähdettävä töihin, jotta tulot lisääntyvät kun menoja ei voi vähentää. Hoitovapaa on varmaan jo loppunut, jos ei ole sitten tehnyt kuluneiden vuosien aikana lisää lapsia.
pärjäätte ilma niitäkin. Kesällä teette jonkun kotimaan reissun.
että enää matkustaisimme ulkomaille jos ei rahat riitä!
Vaan tilanne on se, että joudumme opettelemaan ehkä uuden tavan että ei enää shoppailua, Ikea-käyntejä, shoppailu korkeintaan kirppikselle ja sinnekin harkiten.
Matkoja ei tietenkään (tosi outoa muuten olla työssä jossain markkinointipäällikkön tmv. hommassa, missä se "maailma" on ihan erilainen, ja jos et ikinä missään käy etkä mitään tee etkä mihinkään osallistu mikä maksaa... jotenkin tuntuu että jos joutuisimme nyt maksumieheksi yhdessä jutussa, niin ei enää pysyisi työkykyään yllä kun elämä menisi jotenkni niin sekaisin).
Mutta valitettavasti tiedän etät miehen on pakko saada kaljansa, samaa yritetty joskus aiemminkin kun ollut tiukkaa että niistä säästetään mutta ei onnistu; sillä on jopa vähän taipumus alkoholisimiin.
Pitäis kai jättää sekin mutta tässä kohtaa ei nyt kannata enkä vaan pysty, ja kun ei meillä nyt ole muuta ongelmaa päällä, eikä se nykyään juo niin paljoa.
ap
että totta kai kaikki maksullinen "kiva" elämästä lopetetaan. Ei konsertteihin tai ulos syömään tai leffaan ystävien kanssa. Ei viitsi paljon sitten edes pyytää kavereita kylään ettei tartte tarjota hienoja salaatteja ja viinejä ym., tai mennä mihinkään kun tulee bensakuluja ja pitää viedä tuliaisia.
Mutta kaiken tuon JÄLKEEN - miten voimme säästää ruoassa? Halvat ruoat tänne!! Ja huomioikaa myös jos ehdotatte itse tekemistä, että uuninkaan käyttö ei ole ilmaista. Yösähkö alkaa vasta klo 21.
Ja jos/kun menen töihin, niin meidän molempien työ on tosi vaativa ja vie mehut, että en tiedä miten jaksamme hirveästi edes tehdä itse mitään.
Kai me syödään jotain halpoja nakkeja ja X-tra-merkkisiä halpisranskalaisia seuraavat 10 v. Elääkö sillä?
ap
eli paikkaat ja parsit. Ja teinielle on hyvä tehdä selväksi ettei rahaa ole=>menkää töihin tai olkaa hiljaa.
Puuropäivä viikossa on ihan ok. Ja kesän tullen pakastatte itsepoimitut marjat syksylle ja talveksi. Ruokaan ei myöskään tarvita purkkilisukkeita: oliivit, säilykkeet, kermat ym turhuudet pois. johan säästyy.
Iskän kaljat ei vaan mene lasten edelle jos säästökohteita täytyy etsiä. Piste.
Kai me syödään jotain halpoja nakkeja ja X-tra-merkkisiä halpisranskalaisia seuraavat 10 v. Elääkö sillä?ap
tai pelkkää perunaa
lisukkeeksi sitten x-tra papuja tölkistä, sekä sikanautaa kannattaa jatkaa soijarouheella.
Oletko laskenut, miten talouteenne vaikuttaisi miehen poistaminen sieltä? Suosittelen, jos tilanne on tuollainen.
ruuaksi viikolla. Meillä oli vähän vain rahaa tässä ja piti keksiä jotain halpaa.. Mentiin kauppaan ja ostimme aineet tonnikalapastaan.
Tein ohjeesta tuplamäärän ja tuli aika iso satsi. Sitä syödään nyt kolmatta päivää, tosin asutaan kaksin miehen kanssa.
Kaupassa valitsin kaikki eldoradotuotteet ja katsoi mikä on alennuksessa. Vietiin pullotkin samalla (kaksi muovikassillista) ja ruokaan meni yhteensä 3 e rahaa. pulloista tuli 8 e ja ostimme 2 x ruokakermaa, jotain halpaa pastaa, x 2 tomaattimurskaa ja 2 x tonnikaalaöljyssä, kaksi sipulia, mehu ja sipsipussi. Tonnikalat ja tomaattimurska sattuivat vielä olemaan alennuksessa. Kyllä sitä vaan pystyy pihistämään kun lompakossa on 15 e rahaa ja 4 päivää palkkaan.
Voisin yrittää ymmärtää, jos kyse olisi allergiasta/herkkyydestä jonka vuoksi mies ei voisi syödä esim. puuroa (tai jotain muuta halpaa ruokaa), mutta kaljanlipittämistä en tue enkä ymmärrä.
Tajuatko, että jos saisin ruokalaskunne putoamaan johonkin 600€ pintaan, miehesi kaljat veisivät ainakin 10% tuostakin budjetista?? Nyt mies seinää vasten ja sanot hänelle, että suu säkkiä myöten: ottakoot saunakaljansa tai kaksi viikossa, mutta viinejä ei tarvitse harrastaa tippaakaan niin kauan kun teiltä meinaa talo lähteä alta!!
vinkki
Oletko laskenut, miten talouteenne vaikuttaisi miehen poistaminen sieltä? Suosittelen, jos tilanne on tuollainen.
Meidän isin kaljat ei mene lasten edelle.
eli paikkaat ja parsit. Ja teinielle on hyvä tehdä selväksi ettei rahaa ole=>menkää töihin tai olkaa hiljaa. Puuropäivä viikossa on ihan ok. Ja kesän tullen pakastatte itsepoimitut marjat syksylle ja talveksi. Ruokaan ei myöskään tarvita purkkilisukkeita: oliivit, säilykkeet, kermat ym turhuudet pois. johan säästyy.
En oikein osaa ommella / parsia tms., jos jossain vaatteessa tai sukassa on reikä, ei niistä oikein enää tunnu siistin näköistä saavan mitenkään.
Perheeni on myös ekstranirso, eli esim. eivät syö puuroa (en kyllä itsekään pysty syömään, en vaan saa nieltyä).
Lähistöllä ei taida oikein olla marjametsiä, että sitten pitäisi taas mennä johonkin kauemmas autolla. Tosin ei meillä marjoja / kiisseleitäkään syö kuin minä ja ehkä yksi lapsista.
Nää on tottuneet syömään aina lihaa ja kanaa ja makkaraa yms. + riisi/pasta. Ja kasviksina meillä usein esim. maissia, bataattia, erikoissalaatteja, paprikaa, porkkanaa.
Sienestääkään en osaa ollenkaan, mutta ei meillä sieniä kyllä muut söisikään kuin minä. (Mieheni on tosi nirso ja minä myös, mutta olemme eri asioissa. Emme kertakaikkiaan pysty syömään tiettyjä juttuja. No lapset tietty perineet sitte vähän molemmilta tätä).
Miksi kaikki nyt tuomitsee meitä, olen tosi ahdistunut oikeasti tässä, kun voimme syyttömänä joutua yksiin isoihin maksuihin.
Ja mä en voi määrätä tässä perheessä yksin, eli jos mies ostaa kaljansa, niin hän ostaa. Mun täytyy sitten kehittää ruoka siitä mitä rahaa on.
ap
Lidlistä. Viini loppuu tai siirrytään kotiviinin tekoon. Tosin sillä 65 eurolla saa lapsille kenkäparin tai alesta parit kolmet hyvät housut ja t-paidat tai yhden kunnon ulkoilupuvun, että mielestäni kannattaisi isänkin miettiä, jättääkö alko kauppaan ja ostaa lapsille uutta kampetta sijaan. Aika outoa, että perheenisä vetää 65 eurolla kaljaa ja lapset menee kirpparikuteissa sen takia. Se kun ei ole niin taattua, että sitä rytkyä isommille kirpparilta löytyy.
Aina kannattaa ostaa isoja paketteja ja kytätä kilohintoja ja tarjouksia. Marja- ja sieni-aikaan mars metsään, parhaat vitamiinit ja kivennäiset saa sieltä lapsille ilmaiseksi puuron päälle. Jos teillä on hyvä kylmäkellari, osta sinne 10 kg säkki pottua ja porkkanaa. Jos teillä on talo, ehdit nyt vielä tällä viikolla kylvää naurista, salaattia, pinaattia, hernettä ja lehtikaalia, istuttaa avomaankurkun, purjon ja kesäkurpitsan taimia. Jos lähistöllä on järvi, hommatkaa katiska.
Kai me syödään jotain halpoja nakkeja ja X-tra-merkkisiä halpisranskalaisia seuraavat 10 v. Elääkö sillä? ap
tai pelkkää perunaa lisukkeeksi sitten x-tra papuja tölkistä, sekä sikanautaa kannattaa jatkaa soijarouheella.
niin tuosta nirsoudestamme jo kirjoitin - perunakaan ei oikein mene meillä alas :). Tai no jaa, itse asiassa vain minulla, eli se on mun ongelma, perunaa voisimme kyllä syödä enemmän koska taitaa sitä muut syödä.
Soijarouhetta olenkin käyttänyt. Ja jauhelihaa paljon, tosin olen ostanut aina naudan jauhelihaa ja jotain vähärasvaista (kun itsellä vaan kilot kertyy ja kertyy), mutta täytyy vaihtaa sika-nautaan.
Ehkä ne kilotkaan ei kerry, jos yrittää jättää sipsien ja karkin oston pois, ja myös se viini vähenee. (Siis en nyt järjettömästi noita käytä, mutta jonkin verran kuitenkin).
ap
Oletteko menneet takaaman jonkun lainan vai miten tämä tilanne nyt tuli päälle?
Mitä tuohon tulee, että säästäisitte ruuasta, niin noin radikaalit säästöt eivät tule riittämään ruuasta, kun ruuan hinta nousee hirmuista vauhtia. Viimeisen vuoden aikana on ruuan hinta noussut yli 6% ja monet lapsiperheiden käyttämät tuotteet, kuten vaikka broileri 10%, kala 10%, kahvi 40% jne.
Jos siis saatte säästettyä 700 euron ruokakuluista tuolla porukalla jotain, niin saman verran nousee ruuan hinta ja se on sitten siinä se säästäminen.
Mikäli taloudellinen tilanteenne menee vaikeaksi, niin suosittelen lämpimästi, että myytte asuntonne ja muutatte pienempään / halvempaan tai vaikka vuokralle. Niille isommillekin lapsille voi kertoa syyn, että muuten pitää syödä joka päivä pelkkää kaurapuuroa. Kannattaa myös miettiä, että voiko autosta luopua, jos teillä sellainen on, sillä se on asunnon lisäksi toinen, mistä voi oikeasti säästää.
Isän kaljoihin en kyllä varaisi perheen ruokabudjetista 10%... Isä saisi elää 2 plo per viikko ja jos se ei riitä, niin se on voi voi.
Onko miten pitkään teillä tuo talous olemassa huono? Sekin tietty vaikuttaa tilanteeseen.
Ilmoita miehellesi, että sinä ja lapset kuulutte jatkossa yhteiseen ruokatalouteen, jossa ruokaan varataan 500 euroa kuussa. Mies voi omalla satasellaan hankkia juomaa ja ruokaa mieltymystensä mukaan ja valmistaa ne tietysti itse.
sulla on nyt itselläsi vakava asenne-ongelma. Mä tiedän mitä nälkä on, kun olen pahimpaan työttömyysaikaan kaivellut ruokaa koiranruoka-altaasta. Ei ollut vielä leipäjonoja silloin.
Kannattaisi nyt kuunnella mitä täällä sanotaan ja ottaa se vellilusikka kauniiseen käteen ja kerätä niitä marjoja. Ne erikoissalaatit kasvata siellä pihallasi ainakin kesällä, jos ne on niin tärkeitä. Turha ylpeys nyt pois!
Uuniruuat tulee halvoiksi, kun tekee kerralla 2-3 päivän satsin. Sama juttu esim. hernekeitossa ja kaalikeitossa.
olen itse kotihoidontuella tuloni 350 eur. Kun menen töihin ne tietty lisääntyy, mutta miehen palkka silti paljon parempi.
Ja jos eroaisimme, pitäisi hommata yhdne kodin sijaan kaksi, ja muutenkin kulut lisääntyisi.
Ei todella vaihtoehto nyt.
Ja miksi erota nyt kun ei ole ongelmia. JOskus niitä on ollut mutta yli on päästy.
Ja onko se todella NIIN järkyn paljon, jos n. 65 eur menee kuussa kaljaan ja viiniin. Totta kai tuostakin pystyy säästämään vielä paljon.
Mutta täällä nyt jengi haluaa väkisin takertua siihen että vaan joisimme muka kaljaa.
Kai se köyhäkin saisi ottaa muutaman oluen vk-loppuna, ja jopa viinipullon puokkiin joskus?? Ostamme aina halvinta viiniä, jotain 6 euron pulloja.
ap
tämä juttu. Jos oikeasti on nälkä ja rahat tiukalla, niin se puuro todellakin menee alas jokaisella. Hirveältä valittajalta kuulostaa ap ja koko perhe nirsoiluineen, ehkä ihan hyvä palatakin välillä maan pinnalle.
Emme vaan kertakaikkiaan pärjää. Rahat eivät riitä siihen, mihin on totuttu. Ja lapset vaativat ja kuluttavat enemmän ja enemmän, he eivät ole olleet mitenkään mukana minkäänlaisissa säästötalkoissa. Ja en nyt sentään pysty pakottamaan syömään jotain ruokaa,jota lapsi ei kertakaikkiaan pysty syömään.
Luottokortit on tapissa, minimilyhennyksellä. Kaikki mahdolliset bonukset ja pointsit kerätään. Kaiken hinta vaan nousee koko ajan. Ruoka on todella kallista!
Pelkään että emme jaksa, perhe hajoaa.