Kysy valokuvauksesta - Part II...
Jokin aika sitten vastailin täällä palstalla kysymyksiin valokuvauksesta, mutta myöhäinen ajankohta ei ollut ehkä kaikkein paras valinta.
Eli jos on jäänyt valokuvauksesta jotain hampaankoloon, niin pistäkäähän kysymyksiä tulemaan.
Olen vastailemassa täällä päässä ainakin seuraavan tunnin ajan.
Kommentit (30)
M-tilaa käytän studiolla ja pitkissä valotuksissa, mutta harvoin ns. normaalissa kuvaustilanteessa.
itse käytän M-moodia lähes aina.
Hauskaa muuten on se, että valtaosa järkkäreiden käyttäjistä käyttää vain kittilinssiä täysautomaattimoodia, mikä viittaa monesti siihen että kamera ostetaan väärillä perusteilla.
Ihan hyvä vaan, itse olen viimeisen tunnin ajan kirjoittanut niin tiiviisti, etten ole ehtinyt linkkejä edes miettimään.
Eli tosiaan valokuvauksen perusteita (ja huomattavasti pidemmälle vietyjä tutoriaaleja) löytyy netistä pilvin pimein.
Kannattaa katsoa se itselle paras oppimistapa, on se sitten kirjallisuus, nettivinkit tai videot.
Paras tietysti olisi ottaa salama kokonaan kameran päältä pois, mutta se alkaa vaatia jo hieman harrastuneisuutta :D
Tosin se ei vaadi kuin muutaman kympin lisäpalikat, lähetin kameran salamajalkaan ja vastaanotin salamaan.
Sitten vaan salama sopivaan paikkaan.
Salaman päälle kannattaa hommata diffuusori tai minikokoinen softbox, se pehmentää salamaa.
Heijastimien käyttöäkin kannattaa miettiä sisätiloissa, sillä voi vähentää etenkin potrettikuvauksessa salaman tarvetta.
Moi,
Tosiaan, aika-ajoin näkee tuota täysautomatiikan käyttöä, eli ehkä tosiaan on lähdetty ostoksilla vähän "soitellen sotaan".
Tuo kuvaustilan käyttö vaihtelee mulla aina aika-ajoin, mutta melko harvoin tulee M-moodia käytettyä. Kuvaan Canonilla ja Nikonin salamoilla, joten silloin tuo on pakollinen toimenpide, mutta muuten on lähes poikkeuksetta aperture priority käytössä.
M-moodi tosin aina päällä filmikamerapuolella, eli Olypuksen OM-1:n kanssa :)
Heijastimien käyttöäkin kannattaa miettiä sisätiloissa, sillä voi vähentää etenkin potrettikuvauksessa salaman tarvetta.
toki siis myös ulkotiloissa.
Totta, sinäänsä ei mikään hirvittävä lisäinvestointi, mutta järjestelmän käyttäminen vaatii jo hieman sitä "harrastuneisuutta".
Kamojen pitäminen mukana sekä niiden levittäminen kuvaustilanteessa vie jonkin verran aikaa ja vaivaa ja suurin ongelma tulee vastaan kun kameraa ja salamaa pitää alkaa käyttää kumpaakin manuaalisessa tilassa.
Lähetin-vastaanotinjärjestelmiä, joista kulkee I-TTL - signaali läpi on kyllä olemassa, mutta hinta ei ole enää muutamaa kymppiä. I-TTL - kaapelikaan ei ole halvimmasta päästä.
Jos hommaan kuitenkin lähtee, niin mitä suuremman softboxin tai vaikka sateenvarjon saa hankittua, sen parempi. 60x60cm softbox tai n. 100cm sateenvarjo pehmentävät valoa jo melko mukavasti.
Pikkudiffuusorit ja minikokoiset softboxit ovat vähän niin ja näin valonmuokkauksen kannalta.
Pikkudiffuusorit ja minikokoiset softboxit ovat vähän niin ja näin valonmuokkauksen kannalta.
näin, mutta irtosalamassa käytettävien varjojen ja varjojalkojen (kunnon studioseteistä puhumattakaan) roudaaminen vaatii jo todellakin sitä harrastuneisuutta.
Jo pienikin valon sirottaminen tai valaisevan pinnan kasvattaminen voi olla merkittävissä määrin hyödyllistä.
Itselläni on laukussa tai autossa yleensä 2x EX, molemmille dome & pikkuinen softbox. Helposti kuljetettavissa siis.
Ero niiden kanssa vs. ilman on kuin yöllä ja päivällä. Toki tilanteesta kiinni, mikä niiden hyöty milloinkin on.
Aina kun näitä valokuvausaiheisia keskusteluja lukee ei puhuta kuin Nikon tai Canon kameroista. Mistä tämä johtuu? Eikö muitakin merkkejä ole olemassa vaikka miten paljon? Minkälaisia kameroita valmistaa esim. Fuji tai Olympus?
Hetken aikaa olen vielä "linjoilla", joten vastaillaanpa vielä.
Valitettava tosiasia on, että kaksi suurinta jyllää.
Itse olen vaihtanut Olympuksesta Canoniin ja vaikkei varsinaisesti pahaa sanottavaa ole kaluston puolesta, niin esim. juuri Olympus on melko pitkälti hylännyt kaiken perinteisiin järjestelmäkameroihin liittyvän toiminnan. Optiikkaa ei kehitetä ja runkoja on lupailtu, mutta tiedä sitten koska niitäkin ilmestyy.
Fujilla ei taida olla yhtään järjestelmäkameraa markkinoilla ja Pentax sekä Sony ovat myös melko marginaaliryhmää.
Tuon huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun kaiken joutuu ostamaan uutena, eli käytettyä tavaraa ei ole liikkeellä. Tämä on melko hyvä syy pysytellä näissä CaNikoneissa.
Moi taas ja kiitokset kehuista :)
Kokeile tosiaan salaman suuntaamista katon lisäksi seiniin (saat kikkailtua varjojen kanssa) ja koska sulla on käytössä Canonin oma salama, niin perehdy sellaiseen aiheeseen kuin "second curtain flash".
Suomeksi en muista millään tuota nimeä, mutta joka tapauksessa voit ottaa kuvia pidemmällä valotusajalla, jolloin vallitseva valo vaikuttaa myös kuvan valotukseen ja salama välähtää vasta juuri ennen sulkimen sulkeutumista, joten liike pysähtyy.
Sitten vielä salaman "kompensaatiota" kannattaa opetella käyttämään, eli salama-kamera - yhdistelmä laskee aina "oikean" valotuksen, mutta mitäs hauskaa siinä on, eli kompensoi salamaa vaikka hieman vähemmälle teholle ja taas on jotain uutta kuvissa.
Paras tietysti olisi ottaa salama kokonaan kameran päältä pois, mutta se alkaa vaatia jo hieman harrastuneisuutta :D