Kaupantätinä tulee ihmeteltyä, että kuinka yleistä maksukorttien väärinkäyttö on!
mitä ihmeellisimpiä selityksiä, kun asiakas jää kiinni toisen kortilla maksamisella. Milloin ihmiset oppii että kortti on henkilökohtainen ja sanktio on iso jos jää kiinni!!
Kommentit (60)
väärissä käsissä. ;) Nyttemmin olen itsekkin sortunut moiseen, kun on tullut sirupäätteet niin on niin helppo miehelle sanoa, etä otan sun kortin kauppaan.
ex-myyjä
että toiset kehtaa haukkua natsimeiningiksi tai aspan typeräksi lehmäksi vain siksi että noudattavat lakia.
Mutta niinhän se aina menee, omat virheet pitää kauheella metelillä laittaa jonkun muun syyksi.
kun monen mielestä lipuntarkastajat ja lappuliisat on koko elämänsä kyttäämiselle omistaneita kusipäitä.
Vikahan ei ole siinä joka jättää lipun ostamatta tai parkkeeraa väärin. Vika on tietenkin siinä joka siitä rokottaa.
sen jälkeen myyjä vie kortin pankkiin, jossa kortti leikataan kahtia ja lähetetään eteenpäin.
niin miksi et voi käydä nostamassa käteistä automaatilta ja maksaa sitten kaupan kassalla suoraan rahalla eikä kortilla, vältyttäisiin tältäkin väännöltä. Daijut!
en todellakaan maksa pankille siitä että nostan tililtä rahaa. Mä käytän miehen luottokorttia jos ostan jotain isompaa ja se on aina mulla mukana jos ei oomalla tilillä ole riittävästi rahaa.
Viimeks kolme viikkoo sitten kävi niin että maksoin miehen luottokortilla kun jouduin viemään koiran vieraalla paikkakunnalla päivystykseen eikä omalla tilillä ollut sillä hetkellä 600 euroo.
Se olisi kätevää, että pankki kysyisi sopimusta tehdessä: kenelle haluat antaa kortin käyttöoikeuden? Sitten siihen voisi sanoa "KAIKILLE", minkä jälkeen jokainen tunnusluvun tietävä voisi käyttää korttia.
Mutta jooh, tuo on tosi ärsyttävää, ettei omaa korttiaan voi maksattaa muilla. Kaveri kävi juuri toissa päivänä kortillani kaupassa, kun itse oon kipsattuna kämpillä enkä pääse sohvalta liikkumaan mihinkään. Antaisin käteistä toki, mutten pääse automaatille. Onneksi myyjä ei takavarikoinut korttia, kun maksoi tunnusluvulla.
Sukulaiseni makseli oman perheensä kauppalaskuja dementoituneen tädin pankkikortilla...
Poika käy usein kaupassa, apteekissa jne ja maksaa minun kortilla, eipä ole kukaan onneksi asiasta mitään huomauttanut. Mistä myyjä edes tietää kenen kortti on jos kerran oikeat numerot osaa näppäillä?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2011 klo 20:45"]
ja jos ei ole henkkareita mukana, niin jää ostokset saamatta. Kumma juttu, kun kortti tulee kotiin, niin ihmiset eivät osaa siihen allekirjoitusta laittaa! t. myyjä
[/quote]Siis mitä, kysyt vielä henkkaritkin vaikka toinen näppäilee tunnusluvun...no en kyllä tollasessa kaupassa kävisi!
Äidilläni ei ole pankkitunnuksia eikä tietokonetta. Hän asuu palvelutalossa. Aina hän ei jaksa lähteä ostoksille, jolloin käyn nostamassa ensin hänen kortillaan rahaa ja sitten kaupassa tai apteekissa. Välillä taas maksan suoraan kortilla esimerkiksi silloin, kun hain hänelle uuden television.
Taas on mammojen hoksottimet koetuksella. Keskustelu aloitettu 2011, jolloin joka paikassa ei ollut maksupäätteitä.
Jos käy kaupasta ostamassa muovikassillisen ruokaa puolison kortilla, onko se oikeasti niin vakava asia, että pitää kortti takavarikoida ja jättää perhe nälkäiseksi esim. Sunnuntaina kun pankki on kiinni?
Puoliso voi olla sairaana ja toisen tili tyhjä ja eri pankki. Eri asia, jos joku kävisi auton tai älypuhelimen ostamassa toisen kortilla. Tällöin olisi syytä epäillä korttia varastetuksi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:29"]Jos käy kaupasta ostamassa muovikassillisen ruokaa puolison kortilla, onko se oikeasti niin vakava asia, että pitää kortti takavarikoida ja jättää perhe nälkäiseksi esim. Sunnuntaina kun pankki on kiinni?
Puoliso voi olla sairaana ja toisen tili tyhjä ja eri pankki. Eri asia, jos joku kävisi auton tai älypuhelimen ostamassa toisen kortilla. Tällöin olisi syytä epäillä korttia varastetuksi.
[/quote]
Eli sallitaan kaikki pikku näpistykset ihan vain "kun ei voi tietää meneekö oikeasti tarpeeseen"? Huijarit kyllä osaavat kehittää vaikka minkälaista tarinaa ja kyllä, mieluummin sitten rankaisen perhettä kortin väärinkäytöstä kuin huomaan itse oman korttini joutuneen väärinkäytön kohteeksi eikä myyjä puuttunut mitenkään. Valitettavasti laki on laki ja myyjän tehtävä on ottaa kortti pois väärältä haltijalta ja hyvä näin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:29"]
Jos käy kaupasta ostamassa muovikassillisen ruokaa puolison kortilla, onko se oikeasti niin vakava asia, että pitää kortti takavarikoida ja jättää perhe nälkäiseksi esim. Sunnuntaina kun pankki on kiinni?
[/quote]
Ja mistä se kassa tietää, onko sen kortin käyttäjä oikeasti sen kortin omistajan puoliso vaiko joku randomtyyppi, joka on löytänyt kortin kadulta?
Ihmettelin juuri tänään, että miten ihmeessä se eroaa käteisestä. Myyjä jätti kylläkin ilmoittamatta poliiseille. Täysin naurettava pykälä. Aikuisten välinen sopimus toisen kortin tilapäisestä käytöstä, johtaa noinkin vakaviin seurauksiin. Maksusitoomuksella saa kuitenkin toisen tililtä nostettua. Tähän pitäis saada jokin helppo tapa jolla pankin saisi kuvioon mukaan todentamaan että kyseessä ei ole mahdollinen väärinkäytös. Koko ajan kun kumminkin tuota käteistä alas täällä ajetaan, ja nostoautomaatteja vähennetään.. älytöntä
Mistä se myyjä sen huomaa kenen kortti se on?
Olemme käyttäneet toistemme kortteja vuosikymmeniä päittäin ja milloinkaan ei ole kaupoissa kyselty tästä mitään. Käytämme korttejamme pääasiassa pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tietävät että olemme nykymittapuun mukaan vanha aviopari. Kaipa tästä infotaan kesätyöntekijöitäkin tai sitten tuntevat meidät muuten, mutta mitään kyselyjä ei ole korttien käytöstä tullut. Se kenen lompakko ajautuu matkaan, maksaa.
Tähän aiheeseen liittyen olen aina miettinyt (en ole ikinä ollut aspan työssä), että täytyykö korttejaan allekirjoittaa jonkun turvallisuuden vuoksi. Mä annan pyöriä blankkoina vaan. Allekirjoitukseni on hirveintä hidasta ja huteraa, kyrillisiä ja latinalaisia kaunokirjaimia sekoittavaa ekaluokkakaunoa mitä keksiä saattaa.
Vierailija kirjoitti:
kauppa siitä tee rikollista. Käyttäjä on kortin ottaessaan hyvälsynyt kortin käyttöehdot.
Jokaisen väärää korttia käyttävän kohdalla pitää vaan ottaa kortti pois (kortinhaltija joutuu maksamaan rahallisen korvauksen) ja kutsia poliisit paikalle (kyseessä on maksuvälinepetos).
Mistä myyjä näkee että kortti ei ole oma? Olen käyttänyt yhteisestä sopimuksesta toisen korttia 10 vuotta eikä kukaan ole kysynyt mitään...?
Henkilöllisyyden todentamiseen käytetään edelleenkin joissakin paikoissa allekirjoitusta. Kortissa pitää olla alkuperäisen haltijan allekirjoitus, jotta tuosta todentamisesta on hyötyä. Allekirjoitus kortissa on myös osoitus siitä, että sen oikeutettu haltija on todella ottanut sen käyttöön.
Näin on pankki asian järkeillyt ja näitä sääntöjä on myös kaupan velvollisuus noudattaa.
Turha lehmitellä ketään, jos olet ollut niin urpo, ettet ole lukenut kunnolla, mihin sitoudut hankkiessasi pankkikortin ja niin huolimaton, että olet unohtanut pyynnöstä huolimatta allekirjoittaa sen.
Yleisesti ottaenkin minusta täysin idioottimaista vängätä maksuvälinepetoksia vastaan suunnattujan sääntöjen valvomisesta, kun kuluttajan itsensä on helppoa ja vaivatonta toimia niiden sääntöjen mukaan. On jotenkin lapsellista ja itsekästä nimitellä ja haukkua siitä, että joku ihminen tekee työtään ja se vaikuuttaa toisen maailmannavan elämää, koska itse on ollut laiska ja huolimaton kun perustellut säännöt koskee tietysti kaikkia muita paitsi mua. On myös ihan hyvä muistaa, että rikollisuutta ja korttipetoksia ei ole lopetettu maailmasta, koska kriminaalin otsassa ei ole näkyvää WANTED-leimaa, vaan voro näyttää ihan yhtä rehelliseltä kuin kaikki muutkin - mistä kassa siis tietäisi, että juuri sinä olet oikealla asialla?
Ymmärrän johonkin pisteeseen saakkaa sen, että jos kauppa/paikkakunta on niin pieni, että myyjä tuntee henkilökohtiasesti kortin haltijan ja sen käyttäjän. Muissa tapauksissa asian valvominen on vaan fiksua ja järkevää. Kiusallinen tilanne voi syntyä myös siitä, että kun herra ja rouva päätyvätkin eron partaalle, toinen vinguttaa yä toisen korttia ihan piruuttaan.