Laittaisko lapselle korvakorut vai ei (uskontoasiaa..)
olen tavallisessa perheessä kasvanut, sittemmin aikuisiällä uskoon tullut (lestadiolainen), ehin jonkun vuoden elää vl-säännöillä, mutta nyt olen huomannut, ymmärtänyt, että heidän säännöt ovat heidän omaa tapaa, eivät raamatusta (mm.rytminen musiikki,korvikset,ehostus jne.) En siis näe noissa asioissa mitään pahaa. Mitä tehdä? Ottaako hatkat vl:stä, sanoa suoraan niille ihmisille mitä ajattelen. Lapset haluais korvakorut, kannaatako laittaa? Tämä on toki oma päätökseni, mutta miten te muut vastaavanlaisessa tilanteessa olette toimineet?
Olen edelleen uskovainen, vl-uskon mukaan varmaankaan en, koska teoillani kiellän uskoni. Vai pitäiskö vaan pitää mölyt mahassa, ja elää vl-sääntöjen mukaan?
Kommentit (26)
ja mikä lapsellesi on parhaaksi.
Vain siten voit löytää vastauksen kysymyksiisi.
hatkat vl:stä. Itse kuuntelen kotona musiikkia ja tanssin yms.heidän mielestä synnillistä. Lapset taitais saada hieman vääristyneen ja ristiriitaisen kuvan jos seuroissa puhutaan näin ja kotona toimitaan näin?
hatkat vl:stä. Itse kuuntelen kotona musiikkia ja tanssin yms.heidän mielestä synnillistä. Lapset taitais saada hieman vääristyneen ja ristiriitaisen kuvan jos seuroissa puhutaan näin ja kotona toimitaan näin?
kun kumarrat toisaalle pyllistät toisaalle
et voi palvella kahta jumalaa
jumala näkee ihmisen sisimpään, eli kun et usko ja toimi hänen tahtonsa mukaan, niin turhaa enää käyt kokouksissakaan
petät itseäsi, lapsiasi, kaikkia jotka uskovat.....
yhteisön sanelemia sääntöjä. Tiedän, että käytännösä tämä on helpommin sanottu kuin tehty.
Minusta sinun kannattaa vakavissasi miettiä, haluatko jatkossa olla mukana vl-touhuissa. Jumalaan voit ja saat kyllä uskoa muuallakin, jossa korvikset tms. ei ole minkäänlainen ongelma. Mutta jos koet vl-seurakunnan omaksesi näistä säännöistä huolimatta, niin sitten sinun pitää vain miettiä suhtautumisesi näihin asioihin. Elätkö mieluummin sovussa kaikkien kanssa ja kiellät osan itsestäsi, vai teetkö asioita eri lailla kuin muut ja olet valmis ottamaan vastaan kritiikin.
Olen itsekin lähtenyt uskonnollisesta yhteisöstä, en tosin vl:stä. Kyllähän noissa liikkeissä kuitenkin paljon samaa on, joten ymmärrän sinua.
Kuuntele sen jälkeen mitä omatuntosi sanoo. Pelastus tulee yksin uskosta, yksin armosta, Jeesuksen ristinkuoleman tähden.
t. tavallinen ev.lut. kristitty.
kun kumarrat toisaalle pyllistät toisaalle et voi palvella kahta jumalaa jumala näkee ihmisen sisimpään, eli kun et usko ja toimi hänen tahtonsa mukaan, niin turhaa enää käyt kokouksissakaan petät itseäsi, lapsiasi, kaikkia jotka uskovat.....
ja olen samaa mieltä, että muissakin seurakunnissa uskovia, ja Jumalaan voi ja saa uskoa olipa sitten vl, adventisti, helluntalainen.. Jumala kun katsoo sydämeen, ei seurakuntaan. Ja raamatun mukaanhan nämä tietyt vl-säännöt eivät ole syntiä, mm.korvakorut, tanssi..jne. Hyvin paljon lestadiolaisissa on nimenomaan tekopyhyyttä ja sellaista mikä ei oikeasti ole uskovaiselle kuuluvaa. Haluan kuitenkin olla rehellinen muille, ja ennen kaikkea itselleni.
ap
t. luterilainen, jolla ei ole korviksia siksi kun ne on epämukavat käyttää.
että et voi laittaa korvakoruja kun se on syntiä, eikä kuitenkaan itsekään usko niin. Voi toki sanoa, että uskovaisilla ei ole tapana laittaa korviksia, mutta hei, aika paksua toikin. Toki ilman korviksia, meikkiä, tv:tä, rytmikästä musiikkia, tanssia yms.pärjää,eikä niistä pidättäytyminen tietenkään ole syntiä eikä väärin. mutta miksi kieltää iseltään asioita, jotka eivät ole uskovaiselta kiellettyjä
joku aikuisena uskoon tultuaan menee lestadiolaiseen liikkeeseen.. mielenkiintoista. Mitä kautta päädyit sinne?
Se hengen vapaus on sitä, että jätetään tällasia korvakorutyyppisiää kysymyksiä ihmisen ja Jumalan välisiksi asioiksi. Että ihminen itse tulee sydämessään johonkin tulokseen siinä asiassa. Ei siitä vaan mitään tule, et ulkoapäin liikaa ohjataan ulkoisissa asioissa.
että et voi laittaa korvakoruja kun se on syntiä, eikä kuitenkaan itsekään usko niin. Voi toki sanoa, että uskovaisilla ei ole tapana laittaa korviksia, mutta hei, aika paksua toikin. Toki ilman korviksia, meikkiä, tv:tä, rytmikästä musiikkia, tanssia yms.pärjää,eikä niistä pidättäytyminen tietenkään ole syntiä eikä väärin. mutta miksi kieltää iseltään asioita, jotka eivät ole uskovaiselta kiellettyjä
esim sukulaisten paheksunta on yksi syy. Ja on niissä tulehdusriskikin.
-ohis, joka ei puolesta eikä vastaan
siltä suunnalta ei siis paheksuntaa tiedossa
ap
ei saa mennä, on jo aika hullua. siis kuka noita sääntöjä keksii?
Jos et halua noudattaa heidän sääntöjään? Olet selvästi mukava, omilla aivoillasi ajatteleva ihminen, ja on muitakin seurakuntia joissa ei tuommoisia tuulesta temmattuja sääntöjä.
Itse käyn helluntaisrk:ssa koska pidän eniten vapaista kirkoista, ja käytän itse korviksia ja meikkaan, kuten monet naiset siellä. Ja aion myös antaa tyttärelleni luvan korviksiin kun sen aika tulee.
vl-liikkeeseen? Jos kuuluu, se selittää miksi et halua erota liikkestä..
Jos et halua noudattaa heidän sääntöjään? Olet selvästi mukava, omilla aivoillasi ajatteleva ihminen, ja on muitakin seurakuntia joissa ei tuommoisia tuulesta temmattuja sääntöjä.
Itse käyn helluntaisrk:ssa koska pidän eniten vapaista kirkoista, ja käytän itse korviksia ja meikkaan, kuten monet naiset siellä. Ja aion myös antaa tyttärelleni luvan korviksiin kun sen aika tulee.
kaipaisin. Oikeaa uskoa, elävää uskoa!
vl-liikkeeseen? Jos kuuluu, se selittää miksi et halua erota liikkestä..
ei korvakorujen ottaminen kiellä uskoasi.ei varmasti!
tälläset avaukset on vähän ikäviä,koska täällä inhotaan lestadioilaisuutta ku ruttoa.
harvemminpa minäkään seuroissa käyn,mutta en itse ota reikiä,enkä lapsilleni.musta ne on turhia.mutta sä teet justiisa siten ku susta tuntuu.
joissa jutella asioista. niinhän vl:tkin sanoo ettei korvakorut ole kiellettyjä, emme vain halua tehdä reikiä itseemme. mutta kuitenkin heidän edessä et ole uskovainen jos esim.korvikset laitat
hihhuli seurakuntaan, jotka vääristelevät asioita?