Helle ja 3kk vauva - tuskaisaa huutamista
Miten olette selvinneet pienen vauvan kanssa näistä helteistä???
Meillä karmeaa huutoa. Lapsi on heti hiessä, olen pitänyt vain vaippaa päällä ja sitäkin usein auki, jotta alapää hengittäisi. Lapsi tuntuu olevan kuitenkin tosi kuumissaan. Vaunulenkillekään ei päästä, kun ainoastaan oikein aikaisin aamulla.
Ja nyt on syöminekin mennyt vaikeaksi. Lapsi siis ei halua syödä iltaisin, vaan huutaa vaan maidot suussa. Ja yöt ovat sitten todella katkonaisia.
Tuuletin hyrrää täysillä kaiken päivää, talossa läpiveto aina, kun ulkolämpötila vähänkin laskee.
Millaisin keinoin olette selviytyneet???
Mun puolesta nämä helteet saisivat olla tältä kesältä ohi!
Kommentit (21)
joka ilta kylvetys. Ja myös päivisin tarvittaessa pyyhin vauvaa kostealla harsolla. Meilläkin syödään tosi surkeasti, olen sit vaan tiiviimmällä tahdila yrittänyt antaa maitoa.
laita tuulettimen taakse jäisinä, niin puhaltaa vähän viileämpää ilmaa, tai sitten pyyhkeeseen käärittynä vauvan sängyn päätyyn tmv. (Varmista, ettei ota suoraan kosketusta kylmään kuitenkaan.)
Myös sellainen lämmitettävä kaura- tmv. tyyny voisi auttaa pakastettuna, ei suorassa ihokontaktissa, mutta vähän viilentämässä ilmaa ympäristössä.
paljaana tuulettelu (tai pelkkä ohut paita)
Kuulin jostakin, että lampaantalja olisi hyvä paikka nukkua, mutta en ole kokeillut itse.
tai käärin kostean harson/pyyhkeen vauvan keskivartalon ympärille.
On tavannut nukkua kahdet parin tunnin päikyt, mutta nyt kiljuu kurkku suorana koko päivän ja nukkuu ehkä kolmet 20min päikyt, nekin hirveän työn takana. On koko ajan väsynyt eikä haluaisi syödä. Lisätään siihen vielä, että 2v isoveli on superkärttyisä kuumuuden ja huutavan, äidin aikaa vievän pikkusiskon takia...jipii. Inhoan hellettä.
Meillä kanssa kaikki rytmit sekasin 4-kuisen kanssa. Meillä ilmalämpöpumppu puhaltaa viileetä, joten ollaan tosi paljon vaan kotona. Nukutan päikkäreillekin sisälle rattaisiin kun on viileempää. Ja ulkona pelkkä ratasosa ilman koppaa, ja kuomusta takaosa irrotettu ja hyttysverkko tilalla. Imetys on tuskasta jostain syystä, joten olen antanut normaalia enemmän pullosta maitoa.
tai käärin kostean harson/pyyhkeen vauvan keskivartalon ympärille.
Harsojen kostuttamista en ollut vielä kokeillutkaan!!! Kiitos toverit!
vauva on levoton. Olen viilentänyt vauvaa kylvyillä, ja kastelemalla tuollaisen äippäpakkauksen puuvillamyssyn ja pistämällä sen vauvan päähän. Vauva juo korviketta, joten sen olen antanut jääkaappikylmänä ja vauva juo sitä selvästi paremmin kuin lämmintä korviketta. käytän myös ahkerasti talkkia kaulapoimuihin, kainaloihin ja taipeisiin, ja vaikka se ei viilennä vauvaa, se tuntuu hänestä selvästi kivemmalta kuin hikiset ja hautuneet ihopoimut.
Olen miettinyt, että uskaltaisiko näin helteellä kylvettää lasta vähän viileämmässä kuin 37 asteisessa vedessä?
Olen miettinyt, että uskaltaisiko näin helteellä kylvettää lasta vähän viileämmässä kuin 37 asteisessa vedessä?
mylla siis 5kk vauva ja helteestä kärsimme mekin
Meillä kanssa kaikki rytmit sekasin 4-kuisen kanssa. Meillä ilmalämpöpumppu puhaltaa viileetä, joten ollaan tosi paljon vaan kotona. Nukutan päikkäreillekin sisälle rattaisiin kun on viileempää. Ja ulkona pelkkä ratasosa ilman koppaa, ja kuomusta takaosa irrotettu ja hyttysverkko tilalla. Imetys on tuskasta jostain syystä, joten olen antanut normaalia enemmän pullosta maitoa.
ja nauti suolaista. Anna vauvan imeä useammin. Vauva tilaa maitoa helteillä imemällä tiheämmin.
niin eikös se ole jo sitten sallittua. Tai ainakin jos on sen yli 5 kiloa, mikä on vauvauinnin raja. Itse varmaan olisin kylvettänyt astetta paria viileämmässä kovilla helteillä. Mutta jokainen päättää itse.
miten vauva reagoi viielään veteen. Oma lapseni kokee viileän veden hyvin epämiellyttävänä, joten en yhden kokeilukerran jälkeen jatkanut sitä.
koska ruumiin lämpö nousee kylvyn aikana ja kylvyn jälkee taas laskee -> eli silloin ruumis viilenee =) samahan on kun että kuumalla pitää jouda kuumaa ei kylmää =)
Minä olen ainakin ihan surutta laittanut viileään veteen. Sillä nyrkkisäännöllä, että jos lapsi huutaa kuumasta ja rauhoittuu viileään veteen, niin sitten se vesi varmaan tuntuu aika mukavalta :)
Meillä on 6kk vauva joka on juuri (luojan kiitos) oppinut istumaan tuen kanssa. Ostin ihan helteiden takia vadin jonka täytän puolilleen viileällä vedellä ja asetan vauvan istumaan veteen. Vauvasta on ilmeisen hauskaa läpsytellä vettä ja vadin reuna tukee mukavasti selkää ja estää kaatumista. Samalla on saanut kivaa tekemistä, kun itse istuu vieressä ja ojentaa vedenkestäviä leluja tai puhaltelee saippuakuplia katseltavaksi.
Eihän lapsi vaan ole kuivunut jos ei suostu syömään?
Ilmastointilaite jos vaa mahdollista tai edes pöytätuulettimia. Enkä suosittele ulkona helteessä vauvaa viemään, rattaissa tai turvakaukalossa lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin ulkolämpötila, kantoliina tai reppu taas luovuttaa lisäksi oman ruumiinlämpösi vauvaan (noissa liinoissa on valinnanvaraa, mutta hintaa satoja euroja, mikään markettien liinavalikoima ei täytä tämän kesän kriteerejä).
Tuli niin mieleen viime kesä, jolloin omani oli reilun puolen vuoden ikäinen. Tuskaa se oli. Ainut mikä toi helpotusta niin vesi; aamulla täytin ammeen vedellä ja siellä sitten kastelin vauvaa tuon tuosta, ennen ja jälkeen unien jne.
Ilmalämpöpumppu on kyllä huippu keksintö. Asumme tätä nykyä okt:ssa ja pumppu viilentää sekä alhaalla että ylhäällä. Ilman sitä taapero ei saisi kunnolla nukutuksi, on oikea hikipää. Helpottaa meidän arjen sujumista todella.