8 kk vauva syö edelleen yöllä 1 kerran, onko ok?
Siis vauva reilu 8 kk. Menee nukkumaan klo 21 maissa ja herää juomaan maitoa (pullosta) siinä klo 5 maissa. Herää sitten aamulla klo 8.
Mielestäni tuo ei ole vain tapa (josta vauva pitäisi opettaa luopumaan), vaan vauva ihan näyttää ahnaasti nälkäänsä juovan yömaidon. Pari kertaa olen yrittänyt hyssyttää sekä sylissä, että taputellen takaisin uneen ilman maitoa (toisella kerralla kanniskelin sylissä yli 30 min), mutta ei ole onnistunut. Vauva vaan alkaa hysteerisesti itkeä. Lopulta annoin maidon ja kovalla ruokahalulla joi pullon tyhjälksi ja nukahti heti.
Päivisin syö ihan ok hyvin, aamupuuron, kaksi lämmintä ruokaa ja iltapuuron. Joskus annan välipalana hedelmä-/marjasosetta, jos lämpimien ruokien väli on pitkä. Maitoa juo aina ruokailun päätteeksi + ennen nukkumaan menoa, yhteensä varmaan jotain 600 ml/pvä. Uskoisin vauva saavan tarpeeksi ruokaa päivällä, välillä joudun hieman tuputtamaankin, kun ei meinaisi syödä ollenkaan. En todellakaan haluaisi annoskokoja alkaa suurentamaan ja väkisin syöttämään.
Minulle tuo yömaidon antaminen ei ole mikään ongelma. Mutta neuvoj´lassa vihjaillaan, ttä kyllä pitäisi jo siitä yrittää luopua (??). Että kuulema n. 6 kk iässä jo yölliset syömoiset alkaa olla ihan turhia ja liittyvät vaan siihen, että vauvasta on mukava nukahtaa lämpimän maitopullon avustuksella. Kyllä meillä vauva muutenin yöllä heräilee ja nukahtaa kyllä joko itsekseen tai kun vähän hyssyttelen ja taputtelen. Mutta klo 5 korvilla hänellä on selkeästi kova nälkä ja hyssyttelyt ei auta. En siis todellakaan joka inahdukseen ole maitopulloa tarjoamassa.
Mitä mieltä olette? Vauva nukkuu muuten suht ok, ja päivälläkin 2 päikkärit. Antaisitteko neuvolan ohjeiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? Lopettaakohan vauva itse tuon yöjuomisensa, kun ei enää sitä tarvitse vai onko tässä edessä vielä jotain vierottamisia jossain vaiheessa?
Kiitos asiallisista vastauksista. Ja esikoisesta on kyse, siksi täällä kyselen ehkä jonkun mielestä tyhmiäkin tai itsestäänselvyyksiä.
Kommentit (24)
Moni aikuinen syö jotakin vielä kymmenen aikaan ja sitten aamulla aamupalaa ennen seitsemää. Ja kyse aikuisesta, ei lapsesta, joka kasvaa kovaa kyytiä. Mielestäni tuo kuullostaa vauvan aamupalalta, joten olet vaan onnellinen, kun vielä nukahtaa uudelleen. Meillä söi molemmat lapet yöllä kahden aikaan tuossa iässä vielä rintaa. Eli ihan ok mielestäni.
Yksi varhaisaamiainen vain, kuuluu asiaan! Tietysti jos se sinua häiritsee voit yrittää jättää sen pois, mutta se voi johtaa siihen että vauva tarvitseekin siihen aikaan jo aamupuuron.
Hyvinhän vauva nukkuu, jos vain yhden kerran yöllä herää ja senkin noin myöhään.
Itsellä ei kokemusta pulloruokinnasta, mutta rintaa kaikki 4 lasta ovat tuossa iässä halunneet varmaan tuhat kertaa yössä!
Sinustahan se on kii jaksatko. Kyllähän sitä sanotaan, että yli 6kk ikäinen ei tarvi yöllä maitoa, mutta jos itse jaksat niin annavaan.
Jos heräily menisi mahdottomaksi, eli n 20 krt heräisi ja vaatisi vaan sitä maitoa, tietenkin kannattaisi lopettaa ja kärsiä muutama yö itkusta.
Mutta minusta yksi kerta on ok ja jos tosiaan vasta melkein aamulla haluaa maitoa, niin ihan hyvä. Muttenhan se vauva heräsisi varmaan jo 6-7, eli sen avulla saatatte saada aamullakin vähän pitempään nukkua.
Joten anna neuvolan ohjeen mennä ulos toisesta korvasta. Kun et jaksa/halua antaa yömaitoa, niin sitten lopetat, mutta ihan ok nyt vielä.
Ps. meillä kuopus 1v8kk herää nyt noin kuin teillä eli 5 aikoihin maidolle ja minusta tämä on hyvin!
Vauvat ovat niin erilaisia. Meillä esikoinen nukkui jo 5-kuisena yöt läpeensä, ja tämä kuopus on ollut sitten tiheäsyöntisempi aina. Täyttää piakkoin 10 kk, ja syö edelleen kerran yössä. Viime yönä heräsin neljältä imettämään. Hyvä, että juo edes tissistä, aika helteet kuitenkin :)
Meillä alkaa yöunet n. 20.30 ja heräsi tänä aamuna vasta 8.30, eli tasan 12 tuntia. Olisi aika pitkä aika olla ihan syömättä. Kyllä meilläkin syödään päivällä ihan hyvin.
Onhan aikuisillakin erilainen ruokailurytmi, jotkut syövät paljon kerralla ja ovat pitkään kylläisiä, jotkut syövät useammin. Aineenvaihduntakin on jokaisella erilainen.
Älä huoli, kyllä vauvasi nukkuu muutamien kuukausien päästä sitten ilman tuota aamuyön herätystä. Minä ainakin mieluummin imetän, kuin annan vauvan itkeä ja lisäksi herättää muut. Ja itselleni tulee myös tosi paha olla, jos itketän lasta "turhaan". Ei vauva osaa kertoa, janottaako, nälättääkö vai miksi haluaa maitoa aamupuolella, joten viisainta antaa ;)
Hyvin sinä vauvaasi hoidat, kuuntele omaa sydäntäsi ja lue lastasi, niin kuin teetkin!!
Mukavaa jatkoa teille :)
Mulla on täsmälleen saman ikäinen vauva, ja söi samalla tavalla vielä viikko sitten, mutta lopetti sitten ihan yht'äkkiä tuon varhaisaamiaisen. Nyt nukkuu klo 19 - klo 7.30-8, vain tuttia joutuu ehkä välillä laittamaan suuhun. Mä annan puurojen, lounaan ja päivällisen lisäks myös iltapäivällä välipalaks hedelmää ja/tai marjaa. Päivällinen ja lounas on n. 1 iso purkki liha-kasvissosetta. Eli kyllä ihan normaalina pitäisin tuota teidän tilannetta.
Mulla esikoinen jätti yösyönnit pois puolen vuoden ikäisenä, mutta tämä toinen on nyt 8kk ja syö edelleen kaksi kertaa yön aikana. Max. 4 tuntia on syömättä, päivisinkin syö yleensä 2 tunnin välein. Meilläkin selvästi näkee, että vauva syö nälkäänsä, enkä aio yrittää mitään unikouluttamisia pois tästä syömisestä. Jättää pois sitten, kun ei enää sitä tarvitse.
niin ei tuosta ole mitään haittaa. Vauvalle kerran yössä syönnistä, tai useamminkaan, ei ole mitään vaaraa.
Meillä lapsi söi kaksivuotiaaksi joka yö, jopa useamman kerran. Hampaiden kunnosta varoiteltiin, mutta itse hammashoitaja totesi ne hyväkuntoisiksi. Parivuotiaana sitten alkoi satunnaisesti nukkumaan läpi yön, mutta yhä herää ehkä joka toinen yö juomaan vettä. En ole viitsinyt opettaa tuosta pois, kun en näe siitä mitään haittaa ja tapa tuntuu katoavan hiljalleen itsestään.
Heräähän moni aikuinenkin juomaan öisin ja itse tiedän kuinka unta on vaikea saada, jos on jano.
7kk vauva herää vieläkin joka yö kolmen tunnin välein syömään. Ei rauhoitu tutilla eikä silittelyillä, joka kerta syö koko pullollisen.
7kk vauva herää vieläkin joka yö kolmen tunnin välein syömään. Ei rauhoitu tutilla eikä silittelyillä, joka kerta syö koko pullollisen.
mitä vauva syö päivällä, kun noin paljon tarvitsee yöllä maitoa? ihan siis vain uteliaisuudesta kysyn.
mitä vauva syö päivällä, kun noin paljon tarvitsee yöllä maitoa? ihan siis vain uteliaisuudesta kysyn.
Totta kai lapset(vauvat) on erilaisia, mut meillä vauva jätti yösyönnit pois 2kk ikäisenä ja siitä asti on nukkunut n.12h yöunia (menee siis nukkumaan 20.30(-21) ja herää 08.30(-09.30), aamul herää tyytyväisenä ja "juttelee", jokeltelee iloisena, leikkii varpaillaan yms.. Kannattaisko kokeilla antaa illalla kunnolla kiinteitä, jos sit nukkuis kunnolla??
Lähete unikouluun menossa, saa nähdä koska päästään.
tuohan on ihan normaalia. Lapset ovat yksilöllisiä ja myös heidän ravinnontarpeensa. Anna vain maitoa niin kauan kuin menee.
aamupuuro, päivällä kerran bataattia tms. ja toisen kerran jotain lihaa+bataattia ym. Illalla sitten vielä iltapuuro jos ehditään ennenkuin pieni sammuu, jälkiruuaksi joskus hedelmäsoseita. Maitoa juo joka aterialla / joskus niiden välissä 120ml. Olisin odottanut että tuo soseiden syöminen auttaisi tuohon yöherämiseen mutta ei ilmeisesti. Neuvolassa asiasta ei ole sanottu mitään vaikka olen kertonut kuinka usein heräillään.
kommentoida ihan kaikkea mahdollista, mikä sitten helposti kuulostaa siltä, että äidin pitäisi muka tehdä jotain toisin.
Mutta sulle nyt on jo tainnut tulla selväksi, että ei todellakaan tarvi päästä yösyömisestä eroon. Eikä myöhemminkään tule mitään vieroittamista. Kyllä lapset lopettaa ne yösyömiset kukin omalla tahdillaan. Ei se heräily lapsellekaan niin suurta huvia ole, että se sitä huvikseen tekisi. Etenkin, kun teillä ei ole mistään tavasta kyse.
Nyt kun tiedät, että teidän neuvolan terkka on tuollainen turhasta sanoja, niin kannattaa tulevaisuudessakin kuunnella sen sanomisia sen verran kriittisesti, ettet ala stressaamaan turhista asioista. Eli mietit terkan sanomisia, että mikä kannattaa ottaa tosissaan ja mikä ei. Kyllä sun maalaisjärki kertoo mikä on asiaa ja mikä asiatonta.
Meillä samanikäinen syö ahnaasti rintaa 2 h välein...
Meillä vähän päälle 2v syö vielä yöllä rintaa 1-2krt. Sama juttu ollut meillä isommilla pojilla ja ovat sitten itse vieroittuneet aikanaan. Ihan terveet ja ehjät hampaat kaikilla onneksi, rintamaito ei ole kariesoivaa kun muuten huolehditaan hygieniasta.
Meillä vähän päälle 2v syö vielä yöllä rintaa 1-2krt. Sama juttu ollut meillä isommilla pojilla ja ovat sitten itse vieroittuneet aikanaan. Ihan terveet ja ehjät hampaat kaikilla onneksi, rintamaito ei ole kariesoivaa kun muuten huolehditaan hygieniasta.
Onneks isänsä jää kohta lomalle. Saa ruveta vierottaan rinnasta.
Ihan normaalia on, ja mielestäni jopa tarpeellista. Minun nlatätini sanoi, että klo 5 on jo oikeastaan aamu eli vauva tarvitsee jo pientä aamupalaa. Onhan 8 kk:n ikäinen jo tietysti iso vauva, mutta jos hänellä on nälkä eikä tapa ketään haittaa, niin siitä vaan.
Meidän esikoinen oli samanlainen eli klo 5 aamuyöstä halusi pullon aina 11 kk:n ikäiseksi asti, kunnes alkoi yllättäen lisätä toisen pullon alkuyöhön ja silloin laitettiin stoppi molemmille pulloille. Täytettiin pullot vedellä ja joi ekana yönä kaksi pulloa vettä eikä sen jälkeen enää herännyt keskellä yötä. :D