Suunnitteilla juhlat! Kuinka paljon salaattia 20 ihmiselle?
Ja paljonko patonkia?
Riittääkö 10 litran kippo täyteen salaattia?
Kommentit (25)
Meillä on tänään myös pienimuotoiset juhlat (aikuisia noin 20). Teen yhden ison kulhollisen fetasalaattia ja toisen ison kulhon perunasalaattia. Lisäksi on grillimakkaraa ja nakkeja, 4 patonkia (leikkaan pieniä paloja), sipsejä, kaksi makeaa piirakkaa ja keksejä.
Teen ruokaisaa ja energiapitoista salaattia 15 hengen naisporukalle. Miehellä testasin, että hänelle riitti 270 gramman annos, joka tulee henkeä kohti. :) Hankin patonkia lisäksi ja jälkiruokana on jogurttijäädykettä. Vieraat viipyvät vain muutaman tunnin, mutta ovat varmasti nälissään.
Auttakaa hyvät mammat minuakin: mitä muuta lisuketta voisi salaatin kanssa tarjota kuin patonkia? Sen pitäisi olla jotain mikä ei vaadi viileäsäilytystä.
että siitä jokainen ruokailija voi repiä itselleen sopivaksi katsomansa palan. Puolitan patongit jotta ne mahtuisivat paremmin leipäkoriin, vieraat saavat ottaa niistä minkä kokoiset palat haluavat. Bakteerikammoisille on leipäkorin vieressä leikkuulauta ja leipäveitsi.
Hyvät juustot ja levitteet maistuvat paremmin jos lämmintä/ haaleaa patonkia on alla enemmän kuin 2 cm.
Jos tarjolla on jotain "tanakampaa" leipää leikkaan sen valmiiksi siivuiksi, mutta leipä, jossa on vettä, valkoisia jauhoja, hiivaa ja suolaa - en todellakaan pihtaile sitä.
14
että käyt ostamassa vaikka ihan perus vesisankkoja, joihin saa myös kannet, ei maksa kovin monta euroa/kpl. Niissä on helppo kuljettaa salaatit, eikä tarvitse kikkailla kelmujen ja teippien kanssa. Ja jokaiseen mahtuu 10l tavaraa :) Sitten jos haluaa, niin paikanpäällä voi siirtää kauniimpiin tarjoiluastioihin, mutta tuskin on niin väliksi.
ei sitä litroja kulu.
pari pikkukipollista ja yhteismäärä alle litran, veikkaan 8 dl riittää ja puolet jää ylikin.
Jos ajatellaan ateriaa niin 0,5 kg ruokaa on riittävä määrä yhdelle + juomat.
sellaset esim. 3 kol 10 litran ämpäriä mahtuu jääkaappiin???????Pakkohan niitä salaatteja on kylmässä pitää näillä keleillä
en millään usko 6-henkisen perheen syövän sellaista joka aterialla -- ei ainakaan meidän samankokoinen vegeperhe syö... Mäkkärin/hesen salaattien tilavuus on noin 0,5 litraa, siitä laskien 10 litraa olisi juuri sopiva annos 20 hengelle. Minusta riittää siis, varsinkin jos ovat ruokaisia ja tarjolla on muutakin. Tekisin ehkä litran molempia varalle, että voisin täyttää astioita, mutta en enempää.
MInusta teillä oli ihan kivat tarjoilut.
Meillä oli juuri 22 aikuista ja 8 lasta kylässä, ja ruokaa oli seuraavasti:
3 kiloa broilerin minuuttipihvejä
4 halloumijuustopakettia ohuina siivuina
3 isoa bataattia ohuina siivuina
--> nämä grillattiin
(lapsille lisäksi 4 pakettia vatajan nakkeja ja reilu kilo ranskalaisia)
noin 5 litraa herkullistaja raskaahkoa pastasalaattia
reilut 5 litraa vihreää salaattia
500 g fetaa kuutioina ja iso tölkki kalamataoliiveja vihreän salaatin vieressä omassa kulhossaan
itse tehtyjä sämpylöitä
iso kiekko brietä, iso mustaleimanen ja pari tuorejuustoa
juustokakku ja jäätelöbaari
ruokaa jäi ylikin ja vieraat viipyivät koko pitkän illan -- syötiin salaatteja toiseenkin kertaan. Seuraavana päivänä meillä syötiin vielä pastasalaatin jämiä ja juustoja ja sämpylöitä...
Kiitos, neuvoja haluaisin minäkin, osaisiko joku auttaa?
Jos tarjoan 20 hengelle juhlissa kolmea salaattia ja lihapullia ja pieniä minivoileipiä, paljonko tarvitsen kutakin salaattia? Litroissa siis. Kaikki eivät syö kaikkea ja lopuksi vielä kakkukahvit.
Ja millaisesta salaatista puhutaan?
Jos on kyse lehtisalaatista kurkun ja tomaatin kera ja se on ainoa tarjottava, niin ei riitä 10 litraa. Paitsi tuo on niin happoista tarjottavaa, ettei tuota voi herkkävatsaiset vatsaansa täyteen syödä. Joten se rajoittaa kulutusta.
Jos taas kyse on jostain kinkku-pasta-salaatista, jonka ohella tarjotaan kahdeksaa muuta salaattia + makkaraa + kyljyksiä + jälkkäripullat, jne, niin ei mene kymmentä litraa.
Jos meillä on 6-henkisessä perheessä salaattiruoka, niin kyllä se 10 litran kulho kuluu ihan sillä porukalla.
Eli kolminkertainen määrä olisi ok, tee vaikka kolme eri kulhoa eri salaatteja.
Patonkeja vaikka 10 kpl
Mulla siis liian vähän ruokaa...Salaatit on ruokaisia (kaksi erilaista yht. 10 litraa) ja kyseessä ei virallisesti ruokapidot vaan finger food idea eli jotain pientä..
Mulla loppuu astist..Tarvii tehdä sitten kattilaan lisää. Mutta riittäiskö tuo määrää tolla pikkupurtavaa idealla vai teenkö kaikkea lisää?
En oo ikinä tehnyt noin suurelle porukalle ja ihan hukassa määrien kanssa!
Kiitos siis avusta!!!!
ap
että jos 10 patonkia niin kuinka monta litraa itse tehtyä levitettä riittää? Nyt aion tehdä vaikka sen 15 litraa salaatteja
niin oletko varma, että kaikki vieraat tulevat juhliin täydellä vatsalla. Jos väellä on vähänkin nälkä, tai jos juhlat kestävät useamman tunnin, niin kyllä sitä ruokaa kuluu, vaikka sulla olisi alunperin ollut mikä ajatus.
Minä ajattelen aina, että parempi tehdä liikaa syötävää kuin liian vähän. Jos syötävää on liikaa, niin eihän se mitään haittaa. Niitä voi omalla perheellä syödä sitten pari seuraavaa päivää, jos jää jäljelle. Kyllä niitä jämiä kuluu paljonkin, jos et tee muuta ruokaa pariin päivään.
Mutta jos juhlissa loppuu tarjottavat kesken, niin ne juhlat lässähtää ja loppuu siihen. Ja vaikka olisi sitkeämpiä juhlijoita, niin eihän se oikein vieraanvaraisuutta osoita, jos vieraiden pitää kotimatkalla mennä sngarin kautta, kun vatsa kiljuu nälkää.
Mutta paljonko sitä salaattia pitäis sitten olla? Ja levitettä? Jostain luin, että 300g ruokaisaa salaattia riittää per nuppi mutta mitä se on litroissa? Kun mulla on vaan noi litra astiat eikä vaakaa.
Oon todistanut synttäreitä, joissa ruoka loppui ennen ekaa kierrosta ja oli vähän noloa. Eli enempi on todellakin parempi, mutta multa loppuu astiat!
kun tarjottavien kokonaismäärä sen ratkaisee. Mutta jos itse tekisin tarjoilut 20 hengelle, niin kyllä mulla olisi tuo kaappimallinen jääkaappi niin täynnä ruokia kuin sinne ikinä vain mahtuu.
Astioiksi voit käyttää kattiloita ja puhtaita ämpäreitä ja vatkauskulhoja ja mitä vain. Lisäät niistä sitten tarjoiluastioihin, ettei tarvi sentään sitä kattilaa pöytään laittaa.
ja mulla se ongelma, että en tee ruokia juhlapaikalla eli kannan ruoat sinne mukanani, jolloin tarvii hyviä astioita, joissa kannet. Eli ne perus vatkauskulhot ei käy :( Mutta eiköhän tästä selvitä. Teen niin paljon kun pystyn. Mutta osaisiko joku laskea mulle tuon 300g / hlö litroissa 2o ihmiselle :D?
Kiitos kaunis kaikista vinkeistä!
eikä mitenkään höttöisiä, niin tuosta tulee puoli litraa / hlö. Mieti itse millainen keko siitä tulee jokaiselle lautaselle. Ei se ehkä niukalta kuulosta kerta-annoksena. Mutta sitten riippuu illasta, että jos myöhemmin oteteen toinen kierros salaatteja, niin sitten ei varmaan riitäkään enää.
Ja sitten jos salaatit on yhtään ilmavampia, niin se puoli litraa ei ole kovin paljon..
Ostan 10 patonkia plus sellaisia kuivattuja ruisleipäsiä (vai mitä ne nyt on :D pari pussia) ja salaattia 15 litraa joka ruokaisaa sekä levitettä muutamat litrat.
Eiköhän kaikki ainakin jotain saa!
ap