3 kk:n tuloja vastaava summa säästössä
Näissä rahapulaketjuissa usein vilisee kommentti puskurisäästöistä. Ymmärrän kyllä, että säästössä olisi hyvä olla vähän tiukan paikan tullen.
Mutta mun mielestä tuo 3 kk:n puskuri on kyllä aika paljon asuntovelalliselle. Esim. 3 x 3000 €, niin 9000 €:n pitäminen maksaisi 10 vuodessa 4%:n korolla 1850 €, eli keskimäärin 185 €/vuosi. Ekana vuonna, jolloin lainaa on eniten jäljellä, 346 €. Että aika kallis vararahasto asuntovelalliselle!
Tarkoitan tällä siis sitä, että ei välttämättä ole järkevää makuuttaa rahoja tilillä puskurirahastona samaan aikaan kun asuntolainaa on paljon.
Itse aion pitää max 1000 € tilillä vastakin, käyttää hyväkseni maksuaikakortteja ja myyn vaikka kultakorujani jos on tarvis.
Kommentit (6)
No voihan tuon noinkin toki ajatella, mutta toisaalta, jos perheeseen tulee sitten niitä jotain kupruja, niin tuo 9000 on kyllä ihan oiva summa pelastamaan sitten suuremmalta rahanmenolta. Pikavipeistä tms. tulee äkkiä paljon suurempi summa kuin 185 euroa. Lisäksi voi sanoa, että mikä pakko sitä on nyt verrata tuota korkoa 4% korkoon. Ainut järkevä tapa verrata korkoa on verrata lainankoron ja talletuskoron eroa. Esim. nyt asuntolainan korko voi olla luokkaa 2% ja talletuksen korko luokkaa 1,5%, mikä tarkoittaa siis oikeasti sitä, että eroa onkin vain 0,5% eli oikeasti kyse on vain 45 eurosta eikä todellakaan mistään 346 eurosta.
Tällä hetkelläkään sitä ei tiedä, että kannattaako koko asuntolainaa juuri edes lyhentää, kun korot on niin alhaalla ja monista osakkeistakin saa osinkona suurempaa tuottoa kuin mitä on asuntolainan korot. Vaatii tietty sitten jo sijoittamisesta tietoa ja riskien hallintaa, jos meinaa asuntolainaisena sijoitella enemmälti.
Esim. nyt asuntolainan korko voi olla luokkaa 2% ja talletuksen korko luokkaa 1,5%, mikä tarkoittaa siis oikeasti sitä, että eroa onkin vain 0,5% eli oikeasti kyse on vain 45 eurosta eikä todellakaan mistään 346 eurosta.
Ero on kyllä hieman enemmän kuin 0,5%-yksikköä, sillä asuntolainan koron saa vähentää kun taas talletuskorosta pitää maksaa veroa.
Sitten on vielä nuo talletustilien ehdot, monista rahoja saa nopeasti ulos vain tietyin ehdoin.
Pikavippiin vertaaminen on tyhmää, pikkukuprun voi normaali työssäkäyvä ihminen maksuaikakortilla.
Totta on, että juuri nyt puskurirahaston pitäminen ei maksa paljon, mutta jos korot nousevat, niin itse mieluummin lyhentäisin asuntolainaa rivakammin.
No jos puskurirahastoa ei tarvitse, niin sieltä voi hyvinkin saada esim. 2,6% korkoa nyt, joka voi hyvinkin olla ihan sama veroineen kuin mitä ihminen maksaa nyt korkoa asuntolainasta. Siten tuosta ei välttämättä tule mitään kuluja - ainut mikä kulu voi tulla on sitten se, että joutuu katkaisemaan tuon määräaikaisen talletuksen ja ei sitten saa korkoja siitä summasta, mutta jokainen voi itse päätellä, että mikä on tuon todennäköisyys.
Itse laskin tuon 1,5% sellaiselta tililtä, josta ne rahat saa nostaa heti. Tuohon 2,6%:iin tarvitaankin sitten jo määräaikaistalletus.
Jokainen toki toimikoon tavallaan, mutta oikeasti vararahaston pitäminen EI ole kallista, vaikka niin nyt aloitusviestissä väitettiin. Sitten jos vararahastossa alkaa olla yli 10000 euroa rahaa, niin sitten kannattaa miettiä jo joko ylimäärisiä lyhennyksiä tai sijoittamista.
Niin ja mielestäni normaali työssäkäyvä EI tarvitse normaalitilanteessa noita vararahojaan, mutta sitten kun sen aika tulee, niin voi olla, ettei seuraavaa tiliä tulekaan. Työttömäksi jäädessään voi hyvinkin joutua odottamaan esim. 3kk työttömyyskorvauksen tulemista ja siinä ajassa saa kyllä sitten jo myydä jo kaikki suvun muistokorutkin.
on 10kk vastaava palkka säästötilillä ja lisää säästän joka kk. saapahan nukkua yönsä rauhassa :)
Ja vuokralla asuvalla on usein mojova summa kiinni vuokravakuudessa :(