Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset on lestadiolaisten häät?

Vierailija
10.06.2011 |

Kirkossa vihitään kai vai eikö?

Entä millaiset juhlat ovat?

Mitä ruokaa tarjotaan?

Onko paljon uskontopuheita?

Saako morsianta suudella?

Saako olla seksikkäästi pukeutunut morsian tai vieras?

Kertokaa kaikki mitä tiedätte :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että seuroissa on tällaista. Isännät puhuivat ja kehuivat morsiamen perhettä. Aika outo menininki. Kirkossa vihittiin, juhla muualla. Ruoka oli mautonta.

Vierailija
2/5 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin harvemmin tulee seuroissa käytyä..

vihittiin kirkossa,ns.normi juhlat,ei ollu vaan tanssia,eikä alkoholia (en mä lasiin sylje,mutta mun mielestä ei juhla alkoholia kaipaa) eipä ollu uskontopuheita.morsianta sai suudella,ja eikä nunnakaapuun pukeutunut kukaan.

mutta mä en ookkaan tiukkis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa vihitään kai vai eikö? -Ei

Entä millaiset juhlat ovat? -Juhliminen kielletty.

Mitä ruokaa tarjotaan? -Ruoka on kiellettyä.

Onko paljon uskontopuheita? -On.

Saako morsianta suudella? -Sitä panee seurakunnan pomot. Rituaali jossa kairataan auki synnytyskanavat.

Saako olla seksikkäästi pukeutunut morsian tai vieras? -Kaikki on ilman vaatteita.

Vierailija
4/5 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa vihitään kai vai eikö? -Kirkossa vihittiin ihan tavanomaisella, yleisellä vihkikaavalla ilman mitään erikoisuuksia.

Entä millaiset juhlat ovat? Juhlat järjestettiin seurakuntatalolla (monen mielestä varmasti tosi KUIVAA!). Morsiamen isä toivotti ensin vieraat tervetulleeksi, sitten syötiin, vihkipappimme piti noin 10 minuutin mittaisen juhlapuheen, jossa oli myös "uskonnollista ainesta" mukana. Sitten molempien perheet esittivät sekä musiikkiesityksiä, että perinteisiä muisteloita. Bestman puhui, ystävät lauloivat ja leikkivät. Tavanomaisia seuraleikkejä. Kahvittelua, yleistä jutustelua, ulkona olemista. (Vieraat olivat tulleet pitkienkin matkojen päästä ja halusimme antaa heidän vaihtaa kuulumisia rauhassa.) Lopuksi sulhanen piti kiitospuheen.

Mitä ruokaa tarjotaan? Juhlassa syötiin runsas pitopöytä karjalanpaisteineen ja myöhemmin kahvin kanssa monenlaisia kakkuja ja muita makeita. Alkoholi puuttui luonnollisesti tarjottavista!

Onko paljon uskontopuheita? Ei ainakaan meillä ollut. Kirkossa toki oli uskonnollinen vihkipuhe ja pappimme puhui jokusen sanan uskosta ja elämän tarkoituksesta myös vihkipuheessaan juhlassa.

Saako morsianta suudella? Emme suudelleet häissä, suutelemme muutenkin mieluummin kahden kesken, emmekä tee ihanista suudelmistamme mitään teatraalisia ohjelmanumeroita. Toki muuten näytettiin tunteita,mutta suudelma kirkossa on mielestäni teennäinen.

Saako olla seksikkäästi pukeutunut morsian tai vieras? En nyt tiedä miten seksikästä pukua kysyjä tarkoittaa. Itse jätän mieluummin pukeutuessani vähän mielikuvituksellekin varaa ja pukeuduin ihan normaaliin tuubimalliseen valkoiseen häämekkoon. Että ei siellä nyt kukaan tietenkään kaavuissa kulje, mutta harvassa oli todella syvään uurretut puvut (ehkä osuutta asiaan silläkin, että oli syksyhäät).

Sattuneesta syystä olen ollut myös useissa muissa lestadiolaishäissä ja olen viihtynyt joka kerta :)

Voi tietysti olla, että ei-vl:t pitävät juhliamme kuivahkoina ja erityisesti alkoholin ja tanssin sekä tanssimusiikin puuttumista katastrofina. Niinhän ne varmasti ovatkin, jos muuhun on tottunut ja muuta odottaa.

Omissa häissämme oli noin 80 vierasta, paljon sukua ja ystäviä. Suuri osa juhlijoista oli myös lestadiolaisia, mutta paljon myös liikkeen ulkopuolelta. En ole tohtinut jälkikäteen näiltä "ulkopuolisilta" kysyä, mitä mieltä he olivat. Pelkään kai vastausta.

mutta häät oli hyvin meidän tyylisemme. ja kuvastivat paljon sitä, miten elämme.

Vierailija
5/5 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin paljon samoilta kuin hyvin uskovaisen muslimiystäväni häät! Ei alkoholia, ei tanssia mutta hyvää ruokaa, jutustelua, hauskanpitoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä