Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Mirena-kierukasta, gynis suositteli sitä minulle

Vierailija
10.06.2011 |

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lämpimästi suositella. Ainakin itselleni ollut erinomainen ratkaisu. Kuukautiset jääneet kokonaan pois, ei mielialavaihteluja ei painonmuutoksia, ei ihomuutoksia, ei mitään. Aivan erinomainen valinta! Ensimmäisen kierukan pois oton jälkeen 2 kk kuluttua raskaana ja seuraava laitettiin jälkitarkastuksessa.

Vierailija
22/26 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialaoireet helpottivat saman tien. Samoin jotenkin "tunsin" mirenan, kuparia en ja se onkin kooltaan hiukan pienempi. Jolleivat kuukautiset ole selkeän runsaat ennen niin en oikein ymmärtä miksei valitsisi kuparia halpuuden ja olemattomien sivuvaikutusten takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ollu nyt 11kk ja vuodot tulee yhä mut tosi niukkoina ja pari-kolme päivää.

Laitto ei ollut yhtään niin paha kuin pelkäsin ja alamahaa nippaili vaan sen laitto päivän. Enkä ole huomannu mitään eroa mielialoissa, ennen kierukkaa söin Melianea ja Cerazetta.

Aion ottaa 4,5v päästä toisen. :)

Vierailija
24/26 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28-vuotias, yhden lapsen vuonna 2004

synnyttänyt nainen ja minulle asennettiin Mirena terveyskeskuksella, hieman yli kuukausi sitten. Ainakin minun kokemukseni asennuksesta oli TÄYSIN KIVUTON, itse laittoa en tuntenut lainkaan, yhtä inhottavaa se oli kuin aina gynekäynnit ovat. Samana iltana sekä seuraavana päivänä pienen pientä vihlaisua, ei muuta. Kuukautisvuotokin loppui kuin seinään asennuksen jälkeen, mutta noin viikon kuluttua alkoi taas vuoto, jota on kestänyt tänne saakka, vaihtelevissa määrin. Helppoa elämä ollut, ei tosin vielä ole täysin päässyt seksin iloista nauttimaan, kun on tuota vuotoa... Mutta voin suositella, ainakin omasta kokemuksestani. Itse pelkäsin asennusta niin että olin pyörtyä, mutta oli ilo huomata, että pelko oli turhaa.

Vierailija
25/26 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkoja ei tuu ollenkaan (alussa n 3 kk oli vuotoja) Tosi tyytyväinen olen ollut.

Vierailija
26/26 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Olen 21v. synnyttämätön nainen. Mulla oli Mirena yhteensä 1v ja 2kk. Gyne suositteli sitä mulle endometrioosi epäilyn ja todetun PCOS:n takia.

Laittoa seuranneet pari kuukautta meni sairaslomalla kovien alavatsakramppien, selkäkipujen sekä vuotojen takia. Olin myös itkuinen ja masentunut, ilman "oikeaa" syytä. Itse laitto oli yhtä helvettiä, taju lähti kerran laiton aikana ja kerran sen jälkeen. Lisäksi lerva lensi kättäriopiston naistentautien poliklinikan seurannassa, missä vietin noin kaksi tuntia laiton jälkeen.

Olo helpottui ajan mittaan ja 6kk paalun jälkeen olin täysin vuodoton ja menkkakivut olivat vähäiset. Mieli oli kuitenkin erilainen kuin normaalisti ja vatsassa oli aina erikoinen paineen tunne. Näiden lisäksi koin aika ajoin alkuraskauden tuntemuksia (pahoinvointi, lisääntynyt virtsaamistarve, kylmän tunne jne..) ja sain jatkuvasti olla ostamassa raskaustestejä. Kierukan aikana minulla oli myös enemmän emätin- ja hiivatulehduksia kuin koskaan aiemmin. Minulle ei niin merkittäviä sivuvaikutuksia oli myös naaman näppylät ja hiusten ohentuminen.

Ajan mittaan koin, että sivuvaikutukset hallitsevat elämääni liikaa ja haluan kierukan pois. Ajan saaminen poistamista varten ei ollutkaan niin yksinkertaista, kun luulin. Muutaman kerran koitin aikaa varata, mutta joka kerta minut saatiin vakuutettua kierukan hyvyydestä. Kuinka oireeni eivät mitenkään voi johtua Mirenasta tai kuinka ne ajan mittaan hellittävät.

Lopulta tein päätöksen, että vaikka kuka mitä väittäisi niin minä itse tunnen kehoni ja mieleni parhaiten, ja haluan Mirenan todella pois.

Soitin ta:lle ja sain suorastaan kuulla haukut kuinka ratkaisuni on huono. Noin vartin väittelyn jälkeen hoitaja sanoi, että seuraava vapaa aika on 2 kuukauden päästä. Sanoin etten mitenkään voi odottaa niin pitkään ja hän käski mennä yksityiselle. Soitin yksityiselle selvittääkseni operaation hintaa ja se oli 190€. En mitenkään opiskelijana olisi kyennyt maksamaan tuollaisia rahoja, joten lopulta päädyin poistamaan Mirenan omakätisesti.

Tekstini tarkoituksena ei ole mitenkään pelotella ketään, tämä on vain minun tarinani elosta Mirenan kanssa. Olen tyytyväinen ratkaisuuni ja olen voinut poiston jälkeen paremmin.