Miten vahditte uimataitoisten 7-10-vuotiaiden uintia?
Meillä on hyvin uiva 9 v. ja kohtuullisesti uiva 7 v. Molemmat osaavat sukeltaa hyvin. Annan lasten uida ja leikkiä syvyydessä, jossa jalka ylettyy pohjaan. Olen itse rannassa 10-30 metrin päässä. En tuijota lapsia välttämättä koko ajan, vaan saatan kaivaa laukkua, jutella jonkun kanssa tms. Silloinkin tarkistan noin 2-4 kertaa minuutissa, että lapsilla on kaikki hyvin.
Jos olemme syvällä rannalla jossa on laituri, niin seison laiturilla vartioimassa kun lapset hyppivät veteen ja uivat.
Onko tämä riittävää? Olen jotenkin hirveän ahdistunut hukkumisuutisista. Pelkään, että jotain sattuu juuri silloin kun kaivan laukkuani. Pitäisikö tuon ikäisiä vahtia vielä aivan koko ajan kuin haukka?
Kommentit (32)
vartioin uintia rannalta ja katson, että molemmilla on asiat hyvin.
Syvässä vedessä on arempi uimaan lasten kanssa, koska en tiedä, pystyisinkö itse pelastamaan heitä vaaran tullen. Ihan laiturin lähellä saavat toki valvonnassa uida. Mies kyllä vie lapsia pienille uimalenkeillekin, mutta hän onkin taitava vedessä liikkuja ja tarvittaessa osaa pelastaa.
Meillä siis uimataitoiset 9 ja 8 v.
Tuolla uimataidoilla on naurettavaa roikkua vahtimassa.
Kyllä ne hukkujat eivät ole hyviä uimareita ja aika harva lapsi on hyvä uimaan.
Itse olen yleensä mukana vedessä lasteni kanssa. Jos jalat yltävät pohjaan, saavat uimataitoiset lapseni olla suht vapaasti. Itse voin silloin uida vähän syvemmällä ja silmäillä lapsiini päin välillä.
Jos ovat niin syvällä, ettei jalat yllä pohjaan, olen vieressä. Jos hyppivät laiturilta, istun sillon laiturilla ja tarkkailen koko ajan heitä. Syvällä uidessa, uin itse vieressä.
Huonosti uivien lasten kanssa olen aina vieressä (1m päässä), vaikka jalat yltäisi pohjaan tai olisi kellukkeet. Pienet lapset lähinnä sukeltavat, koska eivät vielä osaa uida, joten pakko olla aivan vieressä.
Minusta ap toimii hyvin. Uimataidottomia lapsia pitäisi minusta aina valvoa olemalla itse vedessä. Valitettavasti juuri uimataidottomia lapsia hukkuu, kun vahingossa päätyvät liian syvälle, vaikka aikuinen valvoisi heitä rannalta.
Niin ja hukkuva ei yleensä päästä ääniä, joten niin kauan kun kuuluu leikkivien lasten ääniä, asiat ok, muuten kannattaa käydä tarkistamassa tilanne!
5 ja 3 vuotiaita. Lapsuudessa mentiin 3km:n matka keskenään pyörällä rannalle ja oltiin siellä koko päivä. Vanhin meistä 8 vuotta. Äiti tuli usein työpäivän jälkeen hakemaan meitä rannalta pois kotiin syömään. Kyllä meillä oli tarkat ohjeet ja niitä noudatettiin.
5v 7v ja 9v. Lisäksi heidän kavereita usein mukana 1-3 kpl. Makoilen, luen, kuuntelen ja silmäilen välillä. En panikoi. Eivät mene syvälle, eivätkä hyppele laitureilta tms.
Tästä syystä en enää anna 9-vuotiaani mennä uimaan, jos en itse ole mukana. Mitä, jos joku hukkuisi, kun "makoilet"?
en minäkään päästä lapsiani uimaan ellen minä tai mieheni ole vahtimassa ja toiseksi en ota ketään ylimääräistä mukaan. lapset 7 ja 9 ja vahdin koko ajan rannalla, kun uivat
minkä ihmeen takia oikeesti tarttis vahtia UIMATAITOISTA??
en osannut 9-vuotiaana uida, pysyin pinnalla ehkä viisi metriä jos oli pakko, mutta silti kävin yksin ja kavereiden kanssa uimassa. Myös niin syvällä ettei jalat yltänyt pohjaan, ihan ilman vahteja. Repikää siitä.
Ai niin, pikkusiskokin oli usein mukana.
lähistöllä, usein vähän lueskelen tai makoilen, riippuu vielä,missä ollaan, altaalla vai järvellä.
ei tulisi mieleenkään mennä enää mukaan
ei tulisi mieleenkään mennä enää mukaan
olla mukana tuon ikäisten kanssa? jA toisaalta, mitä vielä voit tehdä tuon ikäisten kanssa?
Ja on uimataitoinen. Lisäksi ui rannan suuntaisesti.
Ja itse olen entinen kilpauimari, lapsikin ui jo uimaseurassa. Joten tiedän tasan tarkkaan veden vaarat - ihan siihen rantaveteenkin voi hukkua. Ja hetkeksikään en päästä silmistäni.