Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin aitienpäiväkahvitus oli täysi fiasko

Vierailija
10.05.2008 |

Eilen päiväkodissa oli äitienpäiväkahvitus. Meilla sen tiedon saanti oli mennyt kokonaan ohi ja sain tietää asian päivällä ja harmistuin kovasti, olisin lapseni takia halunnut ehdottomasti mennä sinne. Sitten soitin päiväkotiin ja kysyin, milloin on kevätjuhla, ettei mene sekin ohi. Minulle sanottiin, että tule hakiessasi kahville. Niin sitten meninkin.

Pyysin lapsenikin sisään, olivat juuri menneet ulos. Sain kupillisen hyvin haaleaa teetä (kahvia en halunnut), oli ilmeisesti mikorossa lämmitetty vesi hieman liian vähän aikaa. Tarjoilua ei ollut (enpä kaivannutkaan), mutta lapseni seisoi vieressäni, minulle annettiin tuoli, ja hänelle ei annetttu mitään.

No, olin vielä ihan tyytyväinen, sainhan haluamani, eli tunteen lapselleni, että äiti halusi tulla, ei vain aamulla tiennyt.

Autossa lapseni heti kertoi minulle, että äiti ei saanut. Ihmettelin mitä. Sitten tajusin, että varmaan aamulla oli kakkua. Lapsi myönsi ja kertoi, että lapsille oli pipareita ja maitoa. Kysyin, saitko sinä niitä. Lapseni sanoi en. Sitten hän kertoi, että oli vielä sämpylääkin. Kysyin, saitko sinä. Vastaus:-en. Ihmettelin mielessäni, sillä tuonhan piti olla päivän aamiainen. lapseni ei siis saanut aamiaista ollenkaan. Puhuimme kuitenkin jo muusta.

Myöhemmin illalla satuin näkemään lastentarhanopettajaa. Kerroin, että lapseni ei ilmeisesti saanut aamiaista ollenkaan, kun äiti ei kerran ollut mukana. Hän ensin kielsi näin käyneen. Oli kuulemma ollut pitkään kaikki esillä ja yleisesti kysytty kaikilta, onko kaikki saaneet kaikkea riittävästi. Ei kuulemma tiedetty, onko jo kotona syöty aamiainen. Lapseni syö aamiaisen joka päivä päiväkodissa, eli eilinen ei ollut poikkeus. Luulen tässä käyneen niin, että lapseni, joka on kiltti hiljainen oli ymmärtänyt, että tarjoilut on tarkoitettu äideille yhdessä lasten kanssa, niin hän ei mennyt ottamaan, kun häntä ei henkilökohtaisesti pyydetty. Kaikki eivät ole aina suuna päänä huutamassa minulle, minulle! Henkilökunta varmaan jutteli paikalla olleiden äitejen kanssa ja niin jäi tämä lapsi, jolla ei äiti ollut mukana kokonaan ilman. Tarjoilu oli esilla puolitoistatuntia. Mahtoi lapsestani tuntua kurjalle, kun toiset herkutteli puolitoista tuntia hänen saamatta mitään. Hän oli ollut leikkimässä toisten kanssa, jotka olivat jo syöneet.

Myöhemmin keskustelussamme lastentarhanopettaja pahoitteli, että lapsemme on valitettavsti päässyt hänen sihtinsä läpi.

Minua on harmittanut koko eilinen ilta, yö ja tämäkin päivä lapseni puolesta ja itseni puolesta myös, sillä olisin taatusti mennyt aamulla, jos tiedotus olisi ollut selkeämpää. Tulen varmaan muistamaan tämän äitienpäivänalusajan kauan.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
11.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdokilla käytössä vihko, joka jaetaan kaikille ja siinä näkyy kuluneen viikon, sekä tulevan viikon tapahtumat. Tulevan viikon osuuden voi halutessaan leikata itselleen, jos on paljon muistettavaa (esim. retkiä, joihin pitää järjestää syötävää mukaan).

Tämä samainen tiedote roikkuu myös tarhan seinällä.

Lapset olivat lisäksi tehneet ison kutsun äideille, joka roikkui sisäänkäynnin ovessa, niin että takuulla sen kaikki näkivät.

Jokainen äiti hoiti itse lapstensa tarjoilut, mutta myös hoitaja oli mukana auttamassa.

Ihana aamiainen, josta jäi hyvä mieli!

Vierailija
42/57 |
11.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juuri on se vanhemman vastuu OTTAA ITSEKIN SELVÄÄ ASIOISTA! EI voi olla niin jumalattoman vaikeaa kävellä muutama askel sisälle TARKISTAMAAN, onko lokerossa tai ilmoitustaululla lappu!!!!!!!

ja jos siellä on joku lappu niin se peittyy helposti

Iltapäivällä lapsi haetaan ulkoa eikä edes käydä yleensä lokerolla.

Lokerossa olevat laput voi helposti jäädä näkemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
11.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä miksi lapsi ei ole vastannut moneen kertaan esitettyyn kysymykseen, onko kaikki saaneet syödäkseen?

Lasta tuskin haittasi äidin poissaolo, jos kerran leikki ihan tyytyväisenä. Äidillä sitä vastoin taisi piikki osua kohdalleen, kun tajusi, ettei ollut sen verran kiinnostunut päiväkodin viikko-ohjelmasta.

Itse ainakin ihan mielenkiinnolla aloin jo alkuviikosta etsiä silmiini jotain tiedotetta äitienpäivästä, kun arvasin, että jotain kahvitusta olisi luvassa. Ei siis mikään yllätys monellekkaan.

Meidän tarhassa on myös retki ja muu ohjelma aina klo 9 ja 11 välissä joten jos joku ei ole siihen mennessä tullut tarhaan niin voi olla, että joutuu sitten naapuriryhmän hoiteisiin kun muut ovat jo kaukana.

Vierailija
44/57 |
11.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

missaavat vanhemmat pärjäävät työelämässä?

Siis oikeasti. Eikö aikuisella ihmisellä pitäisi jo olla hallinnassa sovitut käytännön ja tiedonhaku? Lapsen kohdalla ymmärrän, että jokin tiedotettu asia menee ohi ja aikuisellakin ehkä joskus, mutta vielä toukokuussa joku vanhempi ei ole hoksannut, miten oma pk tiedottaa asioistaan...

Se, että lapsi on jäänyt aamupalatta, on kuitenkin kurjaa. Ihmettelen, miten näin on päässyt käymään. Meidän pk:ssa se olisi ollut mahdotonta, tosin tunnelmakin oli rauhallinen eikä mikään edellä kuvattu kaaos.

Vierailija
45/57 |
11.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla työnnetään lapsi ulko-ovelta sisään, iltapäivällä haetaan ulkoa. Aikaa keskusteluihin ym. ei ole. Päiväkodissa on usein jouduttu muistuttamaan, ettei lapsen hakuhetki ole hyvää aikaa puhua puhelimeen...

Vierailija
46/57 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan muutama oli ymmärtänyt, että eniten harmistuin siitä, että lapseni ei saanut aamiaista. Se hänelle olisi kuulunut ja henkilökunnalla olisi siinä kohdassa pitänyt olla tarkka sihti, että kaikki hoitoon tulijat saavat aamiaisen niinkuin normaalisti.

Kotiin annettiin tiedote noin 5-6 viikkoa sitten, jossa oli kaikenlaita yleista ja mainittu mm. tämäkin juttu. Sitten perheeseemme syntyi vauva, jonka jälkeen olen ollut kotosalla, isä on vienyt lapsen pk:iin, jossa käy vielä toukokuun,sitten loppuu. Ovessa tms. ei tiedotetta ollut. Siitä sen mieskin olisi huomannut. Asia oli hyvin värittömästi ilmoitustaulun (sijaitsee kaukana ulko-ovesta) viikko-ohjelman seassa rivillä mainittuna. Mies ei sitä ollut katsonut( ei kuulemma tiedä oikein koko taulusta. Ymmärrän, minähän meillä olen normaalisi nämä pk kuviot hoitanut.), kun itse olen ollut nyt "poissa pelistä". Kuitenkin nyt etenkin olisin halunnut osoittaa lapselle, että äiti tosiaan välittää hänestä ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Siksi menin juomaan sen teekupillisen. Jo olin surullinen koko perjantai-illan, yön jja jatkui se vielä lauantainakin. Ehkä mukana on ne hormoonitkin...

Vierailija
47/57 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin annettiin tiedote noin 5-6 viikkoa sitten, jossa oli kaikenlaita yleista ja mainittu mm. tämäkin juttu. Sitten perheeseemme syntyi vauva, jonka jälkeen olen ollut kotosalla, isä on vienyt lapsen pk:iin, jossa käy vielä toukokuun,sitten loppuu. Ovessa tms. ei tiedotetta ollut. Siitä sen mieskin olisi huomannut. Asia oli hyvin värittömästi ilmoitustaulun (sijaitsee kaukana ulko-ovesta) viikko-ohjelman seassa rivillä mainittuna. Mies ei sitä ollut katsonut( ei kuulemma tiedä oikein koko taulusta. Ymmärrän, minähän meillä olen normaalisi nämä pk kuviot hoitanut.).

Mutta: olisin minäkin ollut lapseni puolesta pahoillaan tuollaisessa tilanteessa. Toisaalta elämässä tulee vastoinkäymisiä. Minkä ikäinen lapsesi on?

Minusta tuo iltapäiväkahvitus oli hoidettu luokattoman kehnosti. Sen aamupäivän melkein ymmärrän paremmin. Siis sen, että lapsella jää vahingossa aamupala saamatta. Joskus vain käy näin.

En ole päiväkodin henkilökuntaa, mutta tunnen kyllä kovasti sympatiaa päiväkotien työntekijöitä kohtaan. On se niin monimuktainen paletti pitää kasassa.

Monet päiväkodin työntekijät ihmettelee, miten vanhemmat ei tule lukeneeksi ilmoitustauluja. En minäkään niitä meinaa ehtiä lukea. Aamulla huomioni vie täysin lapset, joita olen hoitoon viemässä. En vain yksinkertaisesti tahdo muistaa vilkaista ilmoitustaululle, vaan katson sinne metrin mittaisen jäbän korkeudelle ja juttelen hänelle. Iltapäivällä taas lapset huutelevat kuumissaan kuraeteisestä kun minä keräilen tavaroita. Yritän aina terästäytyä tässä, mutta silti meinaa lipsahtaa. Onneksi mieheni ehtii lukea ilmoitustaulut paremmin.

Vierailija
48/57 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettet ollut kutsuttujen joukossa. Tuollainen nipottajan asenne on muille vain rasite. Pienet on sun murheet jos nyt tuollaisesta pahoitit mielesi. Sehän on kuitenkin kodin tehtävä juhlistaa äitiä eikä päiväkodin. Ja lapsikin omaksuu taatusti sinun asenteesi ja murehtii koska sinä murehdit.

Vierailija
49/57 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi luulin, että tämä oli kirjoitettu vitsinä, mutta sitten tajusin, että KYLLÄ ihan tosissaan näet asian VAIN ja AINOASTAAN omalta kannaltasi.

Aloitetaan nyt ensinnäkin siitä, että menet tilittämään huoliasi lastentarhanopettajalle TYÖAJAN JÄLKEEN. Ymmärrän kyllä, että näin vakava asia ei mielestäsi voinut odottaa seuraavaan päivään vai olisiko ehkä sittenkin kannattanut miettiä? Tälläistäkö on lastentarhanopettajien työ, päivät yrität parhaasi kasvattaa, kehittää ja huolehtia toisten lapsista pienellä palkalla ja minimaalisilla resulsseilla ja illat kuuntelet äitien kitinää, kun lapsi ei saanut aamulla sämpylää. LTO ei enään olekaan haaveammattini juuri tästä syystä. Käsittämätöntä, en mitenkään voi kuvitella, että itse olisin tilanteessasi toiminut samoin.

Uskon, että lapsesi on kiltti ja hiljainen ja myös minusta on huutava vääryys, että tällaiset aina jäävät jalkoihin ja saavat kärsiä einiinkilttienjahiljaisten takia (odottaa takki päällä eteisessä, kun ovat pukeneet ensimmäisinä ja odottaa aamupiirin alkua kuin toiset vielä häslää). Olen aivan 100% varma, että evästä on tarjottu aamulla muutenkin kuin yhden kerran puoli huolimattomasti ja päiväkodin henkilökunta on tilanteesta aivan yhtä pahoillaan kuin sinäkin. Sehän ei toki riitä vain sinun on vielä henkilökohtaisesti huomautettava epäkohdasta. Olisiko kuitenkin niin, että pieniltäkin lapsilta on PAKKO vaatia jonkinlaista oma-aloitteisuutta, olisihan lapsesi voinut kysyä tutulta lto:lta, että saisiko hänkin leipää tai hakea sitä muiden lasten tavoin, kun pyydetään (ihan kaikki ei ehkä mennyt niinkuin lapsesi kertoo, ei päiväkodissakaan uskota vanhempien onneksi kaikkea mitä lapset kotioloistaan kertoo). Ihan en pelkästään päiväkodin syyksi tätä laittanut.

Jos päiväkodissa on jonkinlainen ilmoitustaulu tms. lappuja seinässä onko mahdoton vaatimus, että vanhemmat tarkastaisivat nämä? Vanhemmat ovat tottuneet saamaan kaiken valmiiksi huolehdittuna ja kerrottuna. Jos päiväkodin henkilökunta on tällä erää unohtanut (todella anteeksiantamatonta!) ilmoittaa sinulle kahveista eikä mitään lappua ole näkynyt niin vika ei tietenkään ole sinun. Kummallista, että kaikille muille oli muistettu infota...

Henkilökunta oli vielä yrittänyt pelastaa tilanteen tuomalla kahvia ja nyt valitat siitä, että vaihtoehto tee ei täyttänyt odotuksiasi. Noh, kylmä väljähtynyt tee ei ole varmasti kenenkään herkkua, mutta jos miettisin itseäni sinun asemassasi niin en tiedä pistäisinkö ihan kaikkea päiväkodin piikkiin. Täydellisiä päiväkodit ei varmasti ole, mutta mielestäni vanhemmat voisivat ennemmin iloita siitä, että tällainen kahvitus on järjestetty kuin valittaa siitä, mikä kaikki siinä ei ole mennyt juuri heidän kannaltaan oikein ja oman mielen mukaan.

MENKÄÄ HETKEKSI PEILIN ETEEN!

Vierailija
50/57 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin annettuja lappusia.

Mutta kuitenkin olen naimisissa yhden tällaisen puupään kanssa. Joskus pk on laittanut ison lapun oveen edellisenä päivänä, esimerkiksi "tuokaa huomiseksi taskulamppuja" jne ja mieheni ei sitä jostain syystä huomaa. Juurikin tuo ovi on hänelle se kaikkein epähuomioiduin paikka. Onneksi tuossakin tapauksessa lapset olivat saaneet lamput toisilta lainaan ja pääsivät heijastinjahtiin. Ilmoitustaulua ei mieheni hoksaa katsoa kovinkaan usein, luottaa kai siihen, että minä aamulla syynään kaikki mahdolliset infot (kuten teenkin ;-P).

Minua ahdistaa tämä mieheni piirre, sillä se leikkaa läpi koko hänen elämänsä, kotia ja työtä myöten.

Ymmärrän ap sinua, että tilanteessasi pääsi näin käymään. Sitä ihmettelen, ettet hoksannut aamulla viedessäsi muita kahvittelevia äitejä eikä henkilökunta sinua kysellyt kahville. Etenkin kun tietävät sinun olevan kotona. Aamupalan unohtuminen on virhe, mutta onneksi yksi aamupala ei ole vakava juttu.

Vierailija
51/57 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päiväkodin tulee kyetä kehittämään viestintää, jos yksin asiakaa pahastuu perille menemättömästä viestistä

ps. koulut antavat tiedotteet viikoittain suoraan asiakkaan käteen

ja varmistavat mm. e-mailein ja tuplaviestein TÄRKEÄN viestin perille menon

NO ei ole kyllä opettajilla koulussa aikaa mihinkään tuplaviesteihin! Lappu reppuun ja vastuu on oppilaalla ja kodilla!

t. ope

Vierailija
52/57 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en näin ollen lähtenyt varta vasten päiväkodille ajamaan kakkukahville mutta oletin ilman muuta, että lapseni saa kakkua ja mehua siitä huolimatta.

No, eipä ollut saanut. Surkeana tuli taksista ja pyysi, että lähdetään p-kodille, koska kakkua saa vain äidin tai isän kanssa. Ei lähdetty, selitin lapselle, että kotona saa syödä sunnuntaina kakkua vaikka kuinka paljon, mutta soitin p-kodille ja tiedustelin asiasta. Lto sanoi, että taksilapset olivat "unohtuneet"... Joopajoo, taksilla kulkevia eskarilaisia on aina ollut kyseisessä päiväkodissa!

Vierailija
53/57 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään useammassa päiväkodissa.

Nämä on isoja asioita lapsille! Kyse ei todellakaan ole äitejen marinasta, vaan pienen ihmisen isosta jutusta.

Vierailija
54/57 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pääsisii lokerolle katsomaan onko siellä joku lappu. Yleensä ei ole, joten ihan turhaa vaivaa myös hoitajalle. Olisi paljon helpompaa jos lasta hakiessa hoitaja sanoisi että ai niin tuollainen lappu on nyt.

Tässä juuri on se vanhemman vastuu OTTAA ITSEKIN SELVÄÄ ASIOISTA! EI voi olla niin jumalattoman vaikeaa kävellä muutama askel sisälle TARKISTAMAAN, onko lokerossa tai ilmoitustaululla lappu!!!!!!!

ja jos siellä on joku lappu niin se peittyy helposti

Iltapäivällä lapsi haetaan ulkoa eikä edes käydä yleensä lokerolla.

Lokerossa olevat laput voi helposti jäädä näkemättä.

Vierailija
55/57 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitajilla myös

Mihin sulla on kiire iltapäivällä? Mut joo, kyllä henkilökunnan pitäisi osata "haitaa" tämäkin ja sitten sulle jutella aamuisin. Pääsääntöisesti vaan aamulla on kiire töihin, iltapäivällä kun mennään kotiin ei niin kiire. Ja en mä kyllä tiedä mikä kiire niillä hoitajilla iltapäivällä on..? Jos verrataan aamu-ilta? Siis se perus ennen kahdeksaa ja neljän jälkeen.

Vierailija
56/57 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina niin kiltti, kun oli opetettu että aikuiset ensin, huutamalla ei saavuta mitään jne, eli tiesin että palkkion pitäisi tulla asiallisesta käytöksestä.

Mitä sitten isossa lapsiporukassa ei huomannut kukaan. isoäänisimmät saivat ja veivät kaiken. Tosin tiesin, että he eivät käyttäydy hyvin ja tyydyin tuolloin osaani.

Nyt onneksi vanhemmiten osaan jo ihan rähjätäkin oikeuksieni puolesta, tosin vaatii oikean asian, vieläkään en möykkää ihan vain huomion vuoksi.

Kyllä se siitä, usko pois! :)

Vierailija
57/57 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla onkin hauskaa yrittää arvailla onko aamu vai ilta sopivaa aikaa. Itselleni aamulla ei kannata tulla juttelemaan yhtään mitään ylimääräisiä. Ei ole yhtä oikeaa hetkeä. Sitten on vielä lapselle sopiva aika, mikä se on? Oletkos ajatellut miten raskas hetki lapselle on aamulla erota vanhemmistaan? Yleensä näin on. Siinä on hyvä, että vienti tapahtuu samalla rutiinilla ilman ylimääräisiä jutusteluja. Tässä toinen näkökanta miksi hoitajat yleensä ensisijaisesti pyrkivät keskustelemaan vanhemmille iltapäivällä. Mutta niin kuin sanoin, toki poikkeuksia on aina...

-se jolle vastasit, äiti ja pk:n hoitaja (jolla iltapäivästä ei ole mikään kiire kotiin ennen kuin työvuoro on päättynyt ;-))