Päiväkodin aitienpäiväkahvitus oli täysi fiasko
Eilen päiväkodissa oli äitienpäiväkahvitus. Meilla sen tiedon saanti oli mennyt kokonaan ohi ja sain tietää asian päivällä ja harmistuin kovasti, olisin lapseni takia halunnut ehdottomasti mennä sinne. Sitten soitin päiväkotiin ja kysyin, milloin on kevätjuhla, ettei mene sekin ohi. Minulle sanottiin, että tule hakiessasi kahville. Niin sitten meninkin.
Pyysin lapsenikin sisään, olivat juuri menneet ulos. Sain kupillisen hyvin haaleaa teetä (kahvia en halunnut), oli ilmeisesti mikorossa lämmitetty vesi hieman liian vähän aikaa. Tarjoilua ei ollut (enpä kaivannutkaan), mutta lapseni seisoi vieressäni, minulle annettiin tuoli, ja hänelle ei annetttu mitään.
No, olin vielä ihan tyytyväinen, sainhan haluamani, eli tunteen lapselleni, että äiti halusi tulla, ei vain aamulla tiennyt.
Autossa lapseni heti kertoi minulle, että äiti ei saanut. Ihmettelin mitä. Sitten tajusin, että varmaan aamulla oli kakkua. Lapsi myönsi ja kertoi, että lapsille oli pipareita ja maitoa. Kysyin, saitko sinä niitä. Lapseni sanoi en. Sitten hän kertoi, että oli vielä sämpylääkin. Kysyin, saitko sinä. Vastaus:-en. Ihmettelin mielessäni, sillä tuonhan piti olla päivän aamiainen. lapseni ei siis saanut aamiaista ollenkaan. Puhuimme kuitenkin jo muusta.
Myöhemmin illalla satuin näkemään lastentarhanopettajaa. Kerroin, että lapseni ei ilmeisesti saanut aamiaista ollenkaan, kun äiti ei kerran ollut mukana. Hän ensin kielsi näin käyneen. Oli kuulemma ollut pitkään kaikki esillä ja yleisesti kysytty kaikilta, onko kaikki saaneet kaikkea riittävästi. Ei kuulemma tiedetty, onko jo kotona syöty aamiainen. Lapseni syö aamiaisen joka päivä päiväkodissa, eli eilinen ei ollut poikkeus. Luulen tässä käyneen niin, että lapseni, joka on kiltti hiljainen oli ymmärtänyt, että tarjoilut on tarkoitettu äideille yhdessä lasten kanssa, niin hän ei mennyt ottamaan, kun häntä ei henkilökohtaisesti pyydetty. Kaikki eivät ole aina suuna päänä huutamassa minulle, minulle! Henkilökunta varmaan jutteli paikalla olleiden äitejen kanssa ja niin jäi tämä lapsi, jolla ei äiti ollut mukana kokonaan ilman. Tarjoilu oli esilla puolitoistatuntia. Mahtoi lapsestani tuntua kurjalle, kun toiset herkutteli puolitoista tuntia hänen saamatta mitään. Hän oli ollut leikkimässä toisten kanssa, jotka olivat jo syöneet.
Myöhemmin keskustelussamme lastentarhanopettaja pahoitteli, että lapsemme on valitettavsti päässyt hänen sihtinsä läpi.
Minua on harmittanut koko eilinen ilta, yö ja tämäkin päivä lapseni puolesta ja itseni puolesta myös, sillä olisin taatusti mennyt aamulla, jos tiedotus olisi ollut selkeämpää. Tulen varmaan muistamaan tämän äitienpäivänalusajan kauan.
Kommentit (57)
kyllä tästäkin aiheesta on yleensä ilmoitettu kevään tiedotteessa ja vielä ilmoitustaululla tai ulko-ovessa kutsuna.
Mahdollisimman monelle on pyritty antamaan tietoa ihan henk. koht.
Kuitenkin useammat vanhemmat tuntuvat yllättyvän useinkin päiväkodin ohjelmasta. Lapset haetaan ja viedään kovassa kiireessä ja sisällä kuljetaan lapu silmillä ja sitten sanotaan, että kun kukaan ei kertonut!
Mutta jos ei mitään infoa ole annettu missään muodossa, niin jo sietää valittaa.
Eikö oikeasti ole annettu tähän mennessä mitään tiedotetta missä olisi kevätjuhlistakaan mitään tietoa??? Voit kertoa päiväkodissa, että nämä tiedotteet ovat kyllä ihan yleinen käytäntö kaikissa maamme päiväkodeissa.
vaikka perheessämme on isäkin---eli en mennyt...
T, nro 2
Älä nyt menetä yöuniasi. Sattuuhan sitä ja kyllä maailmassa niitä pettymyksiä eteen tulee, suurempia jos pienempiäkin...
mutta minulle jäi tästä ap:n viestistä sellainen olo, että sitten joskus lasten ollessa jo suuria, äidille tulee vielä joskus kova paniikki ä-päivästä. Vaikka lapset kävisivät äitiään katsomassa monet kerrat kuussa, mutta auta armias, jos juuri ä-päivänä ei ehditä, niin varmasti tulee mankunaa, että ette sen vertaa mammastanne välitä, että ä-päivänä kahvilla kävisitte...
T. nro 2
ap:n viesti=
kyllä äitejä tulee kunniottaa)
Sinun kannaltasi kyllä. Jos sinne kuitenkin suurinpiirtein kaikki muut äidit paitsi sinä oli osanneet mennä paikalle, niin tiedotuskin melko varmasti oli jotenkin pelannut. Ikävää jos miehesi on samanlainen kuin minun, eli ei muista ilmoittaa mitää mitä siellä oven pielessä lukee. Huomaa kyllä katsoa ja tietää itse. Meillä onkin onneksi päiväkodissa siirrytty halukkaiden osalta sähköiseen tiedotukseen. Kuukausitiedotteet yms tulee sähköpostilla kaikille halukkaille ja listalle mahtuu hyvin sekä äidin että isän sähköpostiosoite, ei kustanna yhtään enempää. Säästyy rahaa kun ei tarvii paperitiedotetta jakaa kuin parille, jotka on kotiäitejä, eivätkä käytä päivittäin sähköpostia.
Itse olen ollut päiväkodin vanhempainyhdistyksessä aktiivisena ja jaamme paperilla kaikkia tiedotteita kotiin, mutta ei niitä lueta ja sitten myöhemmin kerrotaan että ei muka olla nähty lainkaan.
Silloin kun tarjotaan aamukahvit äideille/iseille niin siellä on kyllä sellainen hässäkkä, että lapset saattavat jäädä laskematta aamiaispöydästä.
Turha sinun on siis sinne päiväkotiin kiukutella. Kohta siellä ei järjestetä koko kahvituksia, jos vaan valitat. Katso peiliin, syytä kuvajaistasi.
yksityinen voi menettää asiakkaan palvelussa tapahtuneen mokailun takia
ap. - soita ihmeessä pk:n johtajalle asiasta ja mielesi pahoittamisesta ma- vain siten asiat toimivat paremmin ensi äitienpv:n alla
Ainut virhe mikä oli pk:n oli se aamiaisen unohtuminen lapselta.
Siihenkään ei kuole mutta toki olisi pitänyt antaa.
Mutta, mutta.... Tästä kahvituksesta oli VARMASTI laitettu tiedote joko kaikille erikseen tai ryhmään, eteiseen yhteinen.
Harmittavan usein vain vanhemmilta jää lukematta tiedotteet mitä yhteiseksi tulee.
Sitten kitistään kun ei tiedetty siitä ja siitä.
Hakekaa lapset kiiretteettömästi ja etenkin tuokaa lapset kiireettömästi.
Lukekaa hyvät vanhemmat KAIKKI tiedotteet mitä teille laitetaan.
Kaikkia ei laiteta erikseen jokaisen lapsen omaan lokeroon.
Jatkossa ole ap kiinnostunut mitä hoitajat ilmoittelevat.
Siellä saattaa olla tiedote kevätretkestä ja hui siitähän huuto syntyisikin jos lapsesi ei sinne kerkeisi kun sinä äiti tai isä ette ole lukeneet hoitajien laittamia ilmoituksia.
T: Lastenhoitaja mikä saa myös kuulla välillä ettemme ilmoittaneet vaikka iso lappu ollut esillä ja pitkään!
Kyllä päiväkodin tulee kyetä kehittämään viestintää, jos yksin asiakaa pahastuu perille menemättömästä viestistä
ps. koulut antavat tiedotteet viikoittain suoraan asiakkaan käteen
ja varmistavat mm. e-mailein ja tuplaviestein TÄRKEÄN viestin perille menon
Kuka vei lapsen päiväkotiin? Viejä ei ole voinut olla huomaamatta että päiväkoti oli täynnä äitejä. Yleensä on vielä tapana vaihtaa pari sanaa hoitajan kanssa eikä vain heittää lasta ovesta sisään ja häipyä.
Jos et siis itse vienyt lasta niin miksei viejä (lapsen isä?) huolehtinut lapsesta? Meidän päiväkodissa yllättävän monilla lapsilla isä oli "sijaisena" jos äiti ei päässyt tai perheessä ei ole äitiä.
tavoitehan oli päinvastainen eli tuottaa HYVÄÄ mieltä äideille
- eli tavoitteseen ei kyseiseeä päiväkodissa päästy
mikä on lasten päiväohjelma. Meillä oli pk:lla eilen kahvit päivän päätteeksi, mutta ne alkoivat aika aikasin ja loppuivat myös aiemmin kuin pk-päivä. Kolmen lapset äidit eivät tuleet ja kaksi pahoittivat mielensä niin, että itkivät. Minulle tuli myös kyynel silmään, kun katselin lasten pettymystä. Saivat toki itse leipomansa pullat pussissa ja tekemänsä lahjat mukaansa, mutta oman lapseni ilme, kun tulin paikalle oli sen arvoinen, että otin palkattoman tunnin vapaan (eli teen ylitöinä takaisin). Nämä kolme lasta jäivät sitten keskenään pihalle leikkimään, kun kaikki muut lähtivät aikaisemmin kotiin.....minusta tuntuu vieläkin pahalta lapsien puolesta. Jotkut vanhemmat eivät kerta kaikkiaan ajattele, että tuollainen pieni asia on lapsille tärkeä. Oma lapseni kysyi monta kertaa viikolla, että tulethan sitten juhliin perjantaina aikaisin.
Minua ottaa päähän, että joka ikinen vanhempainilta kerromme vanhemmille selkeästi, että ILMOITUSTAULUA pitää seurata, koska emme jaa joka asiasta erikseen jokaiselle lappusia, vaan useimmiten laitamme tiedotteen ilmoitustaululle- ja siitä huolimatta useimmat vanhemmat eivät lue mitään ilmoitustaululla olevia infoasioita, vaan ovat ihan hoomoilasena, kun on jotain tapahtumaa ja valittavat, ettei olla infottu. Viimeisimpänä eilen perjantaina yksi vanhempi, joka pillastui kuullessaan, että kevätjuhla on ensi viikolla. Ja siitä on ollut ilmoitus ilmoitustaululla (punainen vieläpä) jo helmikuun alusta asti. Eivät vanhemmat myöskään tunnu huomaavan yhtään sen paremmin, vaikka lappu olisi ulko-ovessa nenän korkeudella. Tai jos vaikka kevään tapahtumista annetaan tammikuussa lappu- silloinkin kehtaavat väittää, etteivät ole kuulleet mitään esim. kevätjuhlasta joka on siinä lapussa mainittu.
Vanhemmat olettavat, että KAIKKI asiat pitäisi sanoa HEILLE HENKILÖKOHTAISESTI ja LISÄKSI antaa lappu joka ikisestä asiasta, ja muistuttaakin vielä. Minusta se on väärin- kyllä sen verran pitää olla viitseliäisyyttä, että seuraa ilmoitustaulua.
Ja tuosta äitienpäiväkahvituksesta- minusta päiväkoti toimi oikein hyvin, kun kutsui sinut jälkikäteen kahville. Olisithan voinut sanoa, että tee on haaleaa ja pyytänyt lämmittämään sitä lisää, vai mitä?! Ei sitä aina huomaa, et itsekään, ellet maista.
Lapset harvoin haluavat istuskella teetä juovan vanhemman vieressä, sitä paitsi päiväkoti on lapsen toinen "koti", jossa osaa itsekin etsiä istumapaikan- sinä sen sijaan olit vieras ja siksi sinulle tarjottiin tuolia, lapselle ei. Tai ehkä ajattelivat, että otat lapsen syliin. Se olisi ollut luontevaa.
Aamupalasta- tajuatko, miten paljon vilskettä ja vilinää on, kun 21 lasta, osa äiteineen pyörii aamiaisaikaan siinä ryhmätilassa? Äidit haluavat jutella omista lapsistaan henkilökunnan kanssa ja samalla henkilökunta (tuohon aikaan 2 aikuista todennäköisesti paikalla) huolehtii, että tarjottavaa riittää ja samalla hoitaa lapsia (ottaa vastaan, pyyhkii neniä ja peppuja, selvittää riitoja, auttaa, lohduttaa lapsia, joiden on vaikea päästää äiti töihin... Kertomuksestasi selvisi, että henkilökunta oli useaan kertaan varmistanut, että jokainen on saanut syötävää. On täysin inhimillistä, että tuossa kaikessa tohinassa lapsesi on jäänyt ilman aamupalaa, kun ei kerran ole ragoinut siihen, kun ollaan kysytty, ovatko kaikki saaneet syötävää ja on vain leikkinyt tyytyväisen näköisenä. Kyllä siinä on henkilökunnalla niin paljon touhua kahvitusrumban ja samalla lasten hoitamisen kanssa että yksi aikuinen ei ole voinut millään istua koko ajan vahtimassa, että jokainen syö. Normaalisti lapset kyllä osaavat huolehtia sen verran, että sanovat, jos eivät ole ruokaa saaneet.
Olet ylihuolehtiva ja kiittämätön äiti, juuri sellainen "Minä en erehdy koskaan enkä tee virheitä"-tyyppi.
kyllä VANHEMPIEN pitäisi myös ottaa vastuuta, ovathan he aikuisia!!!!! Jos asiasta on tiedotettu (ja taatusti on, koska muut äidit olivat kahvilla käyneet) niin kyseessä on ap:n OMA huoliamttomuus. Päiväkodin tehtävä on huolehtia lapsista, EI vanhemmista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haloo! Nykyäajan äidit syyttävät kaikkia muita asioista eivätkä osaa ottaa vastuuta itselleen. Lapsellisia!!!!!!! Sitä paitsi- päiväkodin EI ole mikään pakko järjestää koko kahveja.
kehittämiskeskutelu paikallaan-
rakentava arviointi molemmin puolin paikallaan
esim. seinäpaperitulvan seasta voi vanhempien olla vaikea poimia ilmoituksia
esim. täsmätiedottaminen jokaiselle lapselle viikoittain/ lokerikko toimii paremmin
oli mehua -hotkin kiiressä-enkä ollut tiennyt aikaisemmin