FB:ssa leviää hukkumisen petollisuutta koskeva linkki. MITEN
tällä tavalla hukkuvaa oikein voi auttaa?
Kaikissa ohjeissa käsketään heittää hukkuvalle jotain kättä pitempää. Mutta FB:n tekstissä sanotana, että hukkumisrefleksissä ihminen ei nimenomaan pysty tarttumaan mihinkään eikä huutamaan apua.
Voiko tällä tavalla hukkuvan hyväksi tehdä maallikkona mitään?
Kommentit (5)
tämmöinen apua huutava ja pärskivä "hukkuva" henkilö voi hyvinkin tarttua siihen esineeseen. Tämä ihminen ei ole oikeasti hukkumassa, ainakaan vielä. Mutta luulee olevansa, ja on siksi paniikissa. Kyllä semmoistakin pitää auttaa.
Oikeasti hukkuva pitää mennä pelastamaan, eli pitää uida paikalle ja raahata rantaan. Ennenkaikkea pitää ennaltaehkäistä tilanne, eli esim. lapsia pitää pitää silmällä joka hetki.
näin uintikauden alkuun. Kiitos linkittäjälle ja aloittajalle :)
ala-asteella, kun harjoiteltiin hukkuvan pelastamista, niin opettaja sanoi, että pitää olla varoivainen kun menee pelastamaan, koska hukkuva alkaa painaa pelastajaansa veden alle. Ilmeisesti siis kyse oli silloin juurikin sellaisen paniikissa olevan pelastamisesta. Eli tukee siis sitä ajatusta, että kannattaa heittää joku rengas tälläiselle, eikä mennä itse paikalle, ettei molemmat huku. Siis jos ei ole itse ammattilainen.
(vähän sekavasti kerrottu, mutta tuli vaan mieleen...) :)
ja raahata rantaan niin kun uimakoulussa ainakin minulle on ala-asteella opetettu.