Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en usko, että vauvojen itkun syynä on vatsavaivat

Vierailija
08.06.2011 |

ei ainakaan läheskään niin usein kuin väitetään. Mitä tieteellistä näyttöä on siitä, että vauvat itkisivät juuri vatsakipuja? Miksi eivät esim päänsärkyä tai yksinäisyyttä? Jos äidit eivät jaksa kanniskella vauvaa ja luoda vauvalle tarpeeksi turvallista oloa, niin on hyvä ulkoistaa itkun syy ja väittää että on vatsakipuja. Miksi niin monella terveellä lapsella olisi kipeä vatsa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette te silti voi olla varmoja että itku johtuu "masukivuista". Se on kauhean ongelmalähtöinen ajattelutapa. Ja aika hassua sekin, että itkevälle vauvalle pitäisi antaa jotain silikonitippoja siksi että masuvavaivat (=itku) loppuisi. Tärkeintä olisi olla itsevarma, tyyni ja rauhallinen kun lapsi itkee. Ei tarvitse heti hätääntyä ja pelätä että lapsella on joku kauhea vakava maitoallergia tai suoliston vakava kypsymättömyyskipukouristuskohtaus. Vauvat nyt vain itkevät ja äidin tehtävä on olla turvallinen emo.

Vierailija
22/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on muuttunut siitä, kun omat lapset oli vauvoja? Silloin sanottiin, ettei vauvaa voi imettää liikaa, syö sen minkä haluaa/jaksaa.

Eikö kaikki vauvat kakkaa ja välillä jopa puklaa..?

Joo, mä olen samoilla linjoilla, ettei ruokaa lapselle, joka jo muutenkin kakkii ja puklaa liikasyömisen tuloksena ja on mahavaivainen. Meillä nämä syöttövälit eivät ole auttaneet.

- se, joka juuri teki aloituksen 1 kk ikäisen vatsavaivoista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestäni on ihan uskottavaa, että lapsen yksinäisyys katosi, kun minä lopetin juomasta maitoa. Ja kummasti lapsesta aina tulee sillä hetkellä yksinäinen, kun hänelle menee sitä maitoa syöttämään.

Vierailija
24/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskotaan olevan niin suuri vaikutus lapsen itkuisuuteen. Kun lapsi itkee, kanssamammat neuvovat vaihtamaan d-vitamiinimerkkiä ja kas, kaikki itkut loppuvat. Miksi kukaan ei kehota vaihtamaan body-merkkiä tai töppösmerkkiä?

Vierailija
25/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on muuttunut siitä, kun omat lapset oli vauvoja? Silloin sanottiin, ettei vauvaa voi imettää liikaa, syö sen minkä haluaa/jaksaa. Eikö kaikki vauvat kakkaa ja välillä jopa puklaa..? [

Niin, kun mun vauva ei tehny näin, niin eikö kaikkien vauvat toimi samalla tavalla. Jos sulla on (kaikki) menny ok, niin kaikilla muillakin on yhtä leppoisaa?

Onko tulllu mieleen, että sellainen oikeasti vatsavaivainen hakee lohdutusta pahaan oloonsa ja saa sitä vaikkapa rintaa imemällä. Harmi vaan, että se maha tulee vieläkin kipeämmäksi ja sitten taas etsitään lohdutusta (yllätys yllätys siitä rinnasta). Kierre...

Äidistä näyttää siltä, että lapsi on nälkäinen, kun rinta kelpaa aina vaan. Neuvolan ohjeetkin on, että rintaa vaan aina kun lapsi haluaa. Tämä toiminta tekeekin vain entistä kipeämmäksi.

Kaikki kun ei ole niitä standardivauvoja, joita voi hoitaa joillain yleisohjeilla.

Vierailija
26/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsavaivat ovat se tavanomaisin syy ja varsinkin vielä nykyään, kun suositellaan, että aina kun vauva vähänkin inahtaa, pitää imettää.

Kuvittelepa itseäsi vastaavaan tilanteeseen. Joku pakkosyöttäisi sinua 15 kertaa päivässä pitkiä sessioita ja vielä kehittymätön, just käyttöönotettu ruansulatussysteemisi ponnistelee kaiken aikaa äärirajoillaan, kun siihen tupataan koko ajan uutta sapuskaa. Oksettaa pelkkä ajatuskin.

Esikoisellani oli pahoja vatsavaivoja, kunnes fiksu anoppi neuvoi, että venytä ruokailuvälit ainakin 2-2,5 tuntiin. Ja kas, se tepsi välittömästi. Nuoremmilla lapsilla noudatin samaa systeemiä alusta pitäen ja vatsavaivoja ei ollut käytännöllisesti katsoen lainkaan. Niin että meillä se on auttanut, samoin noin tusinalle muulle lähipiirin vauvalle.

En toki käy tässä väittämään, että se auttaisi kaikille muillekin, mutta ainakin kannattaa kokeilla.

Vierailija
27/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, miten 26 sanoo.

Esikoinen hiukan itkeskeli aivan vauvana iltaisin, mutta rauhoittui helposti. Ei tarvinnut kannella iltaisin.

Tosikolla oli enemmän koliikinomaisia oireita. JOKA IKINEN ILTA 2,5 viikosta noin 3 kk ikään asti kannettiin ainakin kolme tuntia sylissä, kun tyttö kirkui kivusta. Voin sanoa, että joka ikinen keino tuli kokeiltua vyöhyketerapeutista lähtien.

Se mitä jaksoin ihmetellä, että päivisin saattoi hiukan itkeskellä, mutta iltaisin huuto oli suoranaista kirkumista. Miksi päivällä oli kaikki hyvin, mutta ainoastaan illalla selvästi olo oli tuskainen. Kirkuminen loppui aika pian 3 kk jälkeen. Onneksi.

Vierailija
28/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tosiaan hyvä yhdistelmä on se, että hytkytän vauvaa rytmikkäästi sylissäni ja vauvalla tutti suussa.

Vierailija
29/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaa tarjosin minäkin jokaiseen kitinään, vauva imi muutaman kerran kunnolla, sitten vain lupsutteli, ilmeisesti käytti minua huvituttina. Ei siis saanut maitoa ilmeisesti riittävän täynnä olevaan mahaansa. Oletin, ettei kukaan pysty syömään, jos maha on jo täynnä, mutta ilmeisesti olin väärässä.

Ja silloinen neuvolan (ja synnärin) ohje oli, ettei vauvaa voi imettää liikaa, koska vauva ei pysty syömään liikaa. Ei kukaan puhunut mitään että kitisevän vauvan kanssa asiaa on syytä harkita uudestaan. Onko tämä ohje siis muuttunut?

Mikä on muuttunut siitä, kun omat lapset oli vauvoja? Silloin sanottiin, ettei vauvaa voi imettää liikaa, syö sen minkä haluaa/jaksaa. Eikö kaikki vauvat kakkaa ja välillä jopa puklaa..? [

Niin, kun mun vauva ei tehny näin, niin eikö kaikkien vauvat toimi samalla tavalla. Jos sulla on (kaikki) menny ok, niin kaikilla muillakin on yhtä leppoisaa?

Onko tulllu mieleen, että sellainen oikeasti vatsavaivainen hakee lohdutusta pahaan oloonsa ja saa sitä vaikkapa rintaa imemällä. Harmi vaan, että se maha tulee vieläkin kipeämmäksi ja sitten taas etsitään lohdutusta (yllätys yllätys siitä rinnasta). Kierre...

Äidistä näyttää siltä, että lapsi on nälkäinen, kun rinta kelpaa aina vaan. Neuvolan ohjeetkin on, että rintaa vaan aina kun lapsi haluaa. Tämä toiminta tekeekin vain entistä kipeämmäksi.

Kaikki kun ei ole niitä standardivauvoja, joita voi hoitaa joillain yleisohjeilla.

Vierailija
30/33 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsavaivat ovat se tavanomaisin syy ja varsinkin vielä nykyään, kun suositellaan, että aina kun vauva vähänkin inahtaa, pitää imettää.

Ja tästä taas ääripäähän, toiset ne venyttää ne imetysvälit ja vauvalla on "koliikki" kun oikeasti sillä on NÄLKÄ! Rintamaito on paljon sulavampaa kuin korvike. Omat lapseni ovat kaikki olleet vähäitkuisia ja tiheästi olen imettänyt. Ei ole näkynyt vatsavaivoja eikä koliikkia.

Vierailija
31/33 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, että vauva itkee juuri vatsaansa eikä mitään muuta?

Oli aikoja, jolloin parikuiseni söi kerran tunnissa..

Ja tästä taas ääripäähän, toiset ne venyttää ne imetysvälit ja vauvalla on "koliikki" kun oikeasti sillä on NÄLKÄ! Rintamaito on paljon sulavampaa kuin korvike. Omat lapseni ovat kaikki olleet vähäitkuisia ja tiheästi olen imettänyt. Ei ole näkynyt vatsavaivoja eikä koliikkia.

Vierailija
32/33 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta tälle ei voi kuin nauraa. Niiiiin perus vastaus tälle palstalle että huhhuh.

Kyllä, rintamaito on sulavampaa kuin korvike. Kyllä, sinun lapsesi ovat olleet vähäitkuisia ja olet imettänyt tiheään. Mutta otetaanpa tähän väliin yksi perus av vastaus: Lapset ovat erilaisia.

Itsekin olen imettänyt silloin kun on siltä vaikuttanut että lapsi on nälkäinen. Siltikin kummallakin lapsellani on ollut koliikki. Korviketta en ole antanut kertaakaan. Siltikin lapsilla on ollut lääkärinkin toteamana koliikki.

Minäkin olin ollut koliikkilapsi ja olin ollut täysi-imetyksellä eikä äitini ollut antanut korviketta. Mikä yhdistää näitä tapauksi on ollut se, että rintamaitoa on tullut tarpeeksi.

Toinen lapsistani kärsi niin pitkään vatsavaivoista kun häntä imetin. Itse käytän jo laktoosittomia tuotteita, mutta silti. Kun imetys lopetettiin, aloin pitämään ruokapäiväkirjaa ja kokeilemalla selvisi maitoallergia.

No, ap:n mielestä tuokin oli luultavasti sitä yksinäisyyttä. Lapsi on varmaan vieläkin yksinäinen, kun nyt 5-vuotiaanakaan ei voi käyttää minkäänlaisia maitoproteiinia tai soijaa sisältäviä tuotteita...

Vierailija
33/33 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskotaan olevan niin suuri vaikutus lapsen itkuisuuteen. Kun lapsi itkee, kanssamammat neuvovat vaihtamaan d-vitamiinimerkkiä ja kas, kaikki itkut loppuvat. Miksi kukaan ei kehota vaihtamaan body-merkkiä tai töppösmerkkiä?

Siksi, että kun vatsavaivojen syytä mietitään, yleensä kannattaa ajatella juttuja, joita vauva syö/juo.

Ei tietenkään kaikki itku johdu mahavaivoista, mutta yhtä imbesilliä on sanoa, että koliikki ei ole todellista (kuten vaikka A. Wahlgren Lapsikirjassaan)

Lapsia on erilaisia ja samoin itkujen syitä. Kipuitkun ja nälän, samoin kuin seurankaipuun kyllä erottaa, jos vähän viitsii vauvaansa kuunnella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi