Uusi vauva syntyi, ei yhtään omaa aikaa päivällä..
Esikoinen tasan 2v ja vauva 5kk.. Esikoinen jätti yhtäkkiä päiväunet pois. Ei ole hetkeäkään aikaa hengähtää kunnolla, kuten vielä aiemmin oli. Nyt on kädet täynnä koko ajan hommaa klo 7-20, ja omaa aikaa ei yhtään. Miksi kaikki sanoo, että "kaksi menee siinä missä yksikin", no eihän se niin ole! Elämä voi muuttua paljonkin kun uusi vauva syntyy.
Kommentit (32)
Muistan itsekin tuon tunteen. Nyt jo helpottaa vähän kun lapset tänä vuonna 6v ja 4v. Leikkivät jo keskenään niin saa äitikin taas omaa aikaa aina silloin tällöin :)
jos saa aamupäivällä tarpeeksi ulkoilua.
Ei se ehkä ihan niin ole että siinä kaksi missä yksikin. Mutta sen kahden jälkeen sitten ei muutos ole radikaali. Mutta sellaista se vain on. Pitäisi osata iloita siitä lasten kanssa olemisesta ja pitää sitä osin omana aikana. Mutta tietysti se välillä pännii, ja olisi kiva vaikka vain istua ja kuunnella musiikkia. Itse en ole tehnyt sitä muutamaan vuoteen, kun aina on sellainen hulina päällä kun 3 poikaa mellastaa.
onnex meillä 5v.:kin nukkuu vielä päikyt,samoin 2v. saa nukuttua itse myös ja illalla jaksaa sitten vähän valvoo lasten mentyä nukkumaan.joten en voi kun kuvitella.olen kuullut noista lapsista jotka jättää päikyt tosi aikaseen pois enkä kyl ymmärrä miten ne jaksaa..tää ei sua helpottanu yhtään mut ymmärrän kyl miksi se stressaa sua
tosin vanhempikin nukkuu päikkärit, mutta osaa kyllä leikkiä ihan itsekin, ei äidin tarvitse jatkuvasti viihdyttää. Esim. ulkona voin lueskella kiikussa, kun poika leikkii hiekkalaatikolla tai touhuaa muuta pihahommaa. Toki tehdään yhdessäkin, mutta eihän äidin tarvitse leikkiä ja viihdyttää koko valveillaoloaikaa.
Vauva on katsellut jo useamman kuukauden innolla veljen touhuja sekä pihalla että sisällä, ja nauraa vääränä toisen hommille. Minusta kaksi lasta on helpompi kuin yksi, heistä on nyt jo seuraa toisilleen.
Esikoinen on ollut tosi helppo lapsi. Nukkuu yöt ongelmitta, 9-10 tuntia putkeen. Päiväunet on lyhyet, noin tunti. Mietityttää, kuinka kahden pienen kanssa menee. Varsinkin, jos vauva onkin huonosti nukkuva tapaus, ja yöt rikkonaisia.
Siitä, että onko minulla 'oma aikaa' en ole huolissani, vaan siitä, että jaksanko huonoilla unilla kuukausitolkulla.
Ajattelen kuitenkin, että mieheni voi töiden jälkeen hoitaa lapsia ja voin silloin ottaa nokoset. Tarvittaessa meillä on mahdollisuus käyttää ulkopuolista hoitoapua esim. muutamana päivänä viikossa.
Ehkä lohduttavinta on tietää, että lapset kasvavat ja ennemmin tai myöhemmin omaa aikaakin taas järjestyy!
mut jos sä saat iltaisin lapset nukkumaan klo 20, siinä on sulla sitä omaa aikaa. Ei mullakaan ole päivisin hetkenkään hengähdystaukoa ja kuopus menee nukkumaan klo 22.. Aamulla esikoinen herää klo 7, joten mun on mentävä melkein samaan aikaan kuopuksen kanssa nukkumaan.
Koita jaksaa! Musta on kurjaa kun näissä ketjuissa on aina ilkeilijöitä, kyllä lastenhoito on oikeasti niin intensiivistä, että siitä kaipaa taukoa. Kaksivuotias kyllä leikkii itsenäisesti mutta kaipaa paljon vanhemman huomiota, vahtimista ja syliä. Perhepäivähoitajatkin varmasti yrittävät saada koko sakin päiväunille samaan aikaan ja hehän ovat kuitenkin töissä, mikä on myös mielestäni hiukan eri asia kuin kotiäidillä.
Minulla on itsella 2-vuotias. Hänkin jättää välillä päiväunet pois ja usein niinä päivinä olen niin rätti, että meinaan itse nukahtaa häntä nukuttaessa (usein kun lapsi menee nukkumaan nukun esim. 10 minuuttia niin saan pienet torkut. Jos on mahdollista, että saisit 2-vuotiaan unille. Silloin kun lapseni oli vauva meillä oli noin puolen vuoden jakso jolloin hän nukkui päiväuunet lähes aina niin, että toisella kertaa kärräsin häntä ulkona kärryillä ja toisella kerralla oltiin manducakävelyllä päiväunilla. Tämä oli tosi rankkaa vaikka ulkoillessa tavallaan omaa aikaa olikin enkä tiedä mistä löytyi aika kotitöille.
Minäkin mietin saisitko kuitenkin 2-vuotiaan ainakin välillä päiväunille. Mutta voin kuvitella, että tämä voi kyllä olla työlästä ja helposti nukutusaikaakaan ei löydy.
Ja vielä joillekin ihmettelijöille vastaan omasta puolestani. Kyllä meillä ainakin varmasti olisi se tilanne jos tulisi toinen lapsi, että mies olisi usein poissa 7-20 välisen ajan viikolla. Tekee pitiä työpäiviä nimittäin. Muistaakseni noin 17 kieppeistä lähtien lapseni yleensä vauvana valvoi iltaan saakkaa ja usein illat olivat yhtä imetystä niin tuskin äiti paljon hengähdystaukoa saa vaikka isä olisikin kotona. Vaikka helpottaahan se toki kaikkien elämää jos isä hoitaa taaperoa.
Ap olisiko sinulla ketään ystävää joka voisi viedä taaperon omien lastensa kanssa esim. ulkoilemaan vauvaun päiväunien aikaan tai muutenkin toki. Ainakin Helsingisssä kerhopaikkaa voi taaperolle hakea 2,5 vuotiaasta lähtien joten sekin voisi olla yksi vaihtoehto. Jos teillä on varaa mites MLL tai joku muu lastenhoitopalvelu silloin tällöin. Mä ainakin sun tilanteessa ottaisin sellaista muuten olisi liian rankkaa mulle.
Minullakaan ei ole omaa aikaa, koska esikoinen ei ole vuoteen nukkunut päikkäreitään eli jätti ne 2v. täytettyyän pois. Illalla vasta kun lapset menee nukkumaan n.20-21 saan sitä omaa aikaa, mutta en aina. Kuopus kun saattaa heilua tosi myöhäänkin ennen kuin saan sen nukahtamaan yöunille. Onneksi nykyään aika harvoin käy näin. Eli omaa aikaa saan illalla. Näin mennään vähän aikaa kunnes kolmas syntyy ja sitten taas imetetään ja valvotaan kaiket ajat eikä omasta ajasta voi kuin haaveilla.
Pahinta on ne päivät kun mies on työmatkoilla ja olet 24/7 lasten kanssa niin, että kun lapset herää, heräät itsekin ja kun menevät nukkumaan, on jo niin myöhä, että menee itsekin.
Minullakaan ei ole omaa aikaa, koska esikoinen ei ole vuoteen nukkunut päikkäreitään eli jätti ne 2v. täytettyyän pois. Illalla vasta kun lapset menee nukkumaan n.20-21 saan sitä omaa aikaa, mutta en aina. Kuopus kun saattaa heilua tosi myöhäänkin ennen kuin saan sen nukahtamaan yöunille. Onneksi nykyään aika harvoin käy näin. Eli omaa aikaa saan illalla. Näin mennään vähän aikaa kunnes kolmas syntyy ja sitten taas imetetään ja valvotaan kaiket ajat eikä omasta ajasta voi kuin haaveilla.
Pahinta on ne päivät kun mies on työmatkoilla ja olet 24/7 lasten kanssa niin, että kun lapset herää, heräät itsekin ja kun menevät nukkumaan, on jo niin myöhä, että menee itsekin.
Hups vaan ja yhtäkkiä jokainen imetyshetki on samalla sun 'omaa aikaa'. Myös lasten nukahtaessa samaan aikaa vaunuihin on ihana pistää nurtsille parkkiin varjoon, kaivaa känny esiin ja surffailla! Tsemppiä ja nauti lapsista!