Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteleeko muut näin-haluan useamman lapsen, koska pelkään lasten kuolemaa

Vierailija
08.06.2011 |

Jos olisi vain yksi lapsi ja hänelle sattuisi jotain, niin siinä menisi kaikki syyt elää. Vaikka muut ei korvaa puuttuvaa, niin silti jäljelle jääneet lapset antaa syyn elää ja tarkoituksen elämälle.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä, että lapsi muuttaa töihin esim. toiselle puolelle Suomea tai kauas ulkomaille. Lapsenlapsia ei sitten näkisi kun jouluna tai juhannuksena. Ja entäs kun vanhenen, kuka minusta huolehtisi?

Vierailija
2/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis, halusin, mutta yhteen jäi lapsiluku. Kaikki vanhemmat tietysti pelkäävät lapsensa menetystä, mutta ajattelen ihan samoin kuin sinä: jos ainokaiseni menehtyisi, niin mun on vaikea kuvitella miten elämästä voisi enää iloa löytää. En tarkoita vähätellä kenenkään ainoan lapsensa menettäneen surua, että "MINÄPÄ se surisin niin paljon, että järki lähtisi", kai se elämänhalu jossain vaiheessa palautuisi, mutta ainakaan ei olisi sellaista syytä elää, minkä oma lapsi tarjoaa.

Olen sitäpaitsi läheltä seurannut, kun parhaan ystäväni tytär teki itsemurhan, ystäväni ainokainen. Aika syvissä vesissä tässä on nämä vuodet menty eikä äidin tuskaa oikein voi käsittää, vaikka lähellä häntä olenkin ja tuen parhaani mukaan. :( Ehkä se osaltaan pistää pelkäämään vielä enemmän, kun niin läheltä on nähnyt (ja kun itsekin tosiaan sain vain sen yhden). Elämä on sen jälkeen ollut lähinnä vain päivästä toiseen räpistelyä, nyt ehkä viimeiset puoli vuotta on ollut vähän parempaa, mutta että elämäniloinen? Sitä ystäväni ei ole. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettehän te voi jäädä yksilapsiseksi perheeksi, mitäs sitten, jos lapselle sattuu jotain!

Musta outo ajattelutapa. Jos sille ainokaiselle sattuisi jotain, niin ei ne muut lapset surua vähennä. Tuolla ajattelumallilla isossa perheessä ei niin paljon surtaisi lasten menetystä, tyyliin kun näitä on viisi, niin mitäs yhdestä... En osaa ajatella tuolla tavalla.

Vierailija
4/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin kun meistä aika jättää. Joten jätin ehkäisyn pois kun lapsi oli 8 vuotias, ja saimme parin vuoden jälkeen toisen pojan.

Eli ajattelin enemmän lasta kun itseäni. Tosin heillä on suuri ikäero, mutta luulen ja toivon, että heillä on tosista seuraa / apua.

Vierailija
5/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole lapsiani tehnyt, kyllä syyt ovat muut.

Vierailija
6/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siitä huolimatta ei meillä ole kuin 1 lapsi. Olen ajatellut etten voi tehdä "varalle" lapsia ja jos ajattelisin näin niin montako niitä pitäisi tehdä?

Jos lapsi kuolee liikenneonnettomuudessa niin sisarus saattaa olla mukana ja kuolla myös. Eli pitäisi tehdä useampi "varasisarus" ja liikkua ainakin erikseen, eri autoissa, eri lennoilla jne.

Mitä jos talo palaa ja kaikki lapset kuolevat?

Ei niitä lapsia voi kuolemanpelossa tehdä varalle, tämän tajusin itsekkin pyöriteltyäni tuota mielessäni. Samoin kaikki sisarukset voi muuttaa kauas, lapset voivat olla homoseksuaaleja jolloin ei niitä lastenlapsia tipu keneltäkään.

Eli ei varalapsia, vain ne jotka todella haluat oman itsensä takia.

Vierailija
7/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla on yksi vammainen lapsi (todella rakas, en ikinä luopuisi hänestä) joka on käynyt muutamia kertoja lähellä kuolemaa, toivoisin että saisin joskus vielä kokea sen terveen lapsen tuoman onnen ja sen etten pelkäisi ihan koko aikaa että millon taas tapahtuu jotain (joutuu sairaalaan jne..)

Vierailija
8/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla vain yksi lapsi. Todennäköisesti jää myös ainoaksi, koska terveyteni ei kestä enää toista lasta.

Minua hirvittää miten itse tulen selviämään siitä pelosta että ainoalleni tapahtuu jotakin.

Mutta, olen ajatellut, että se on sitten kohtalo jos niin tapahtuu. Parhaani tietysti teen jne. Mutta siis, yritän ajatella ja hyväksyä asian jo etukäteen, jotta voisin viitata kintaalla pelolle.

Ihminen voi vaikuttaa joihinkin asioihin, mutta elämässä on niin paljon asioita, joihin ei voi vaikuttaa, että se pitää vain hyväksyä. Muuten elää elämänsä pelossa.

Vierailija
9/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pelkään, että kuolen itse ja lapsi jää ilman äitiä.

Vierailija
10/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta tällaisen syyn takia

Vierailija
11/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lapsena aina toitotettiin kuinka kauheaa se olisi jos minulle ainokaisena sattuisi jotain :(

Vierailija
12/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi, vaikka olisin toivonut useampia.

Maailma on muuttumassa vaaralliseksi ja ihmisiä alkaa kuolla runsaasti, sillä Aamulehdessä oli juttu väistämättömästä: antibiootit ovat tulossa täysin tehottomiksi bakteereja vastaan. Uuden kehittelyyn menee 15 vuotta ja paria vasta nyt kehitellään.

Vierailija
13/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä vasta yritetään, mutta olen joskus tuota miettinyt, että entä jos hän kuolee, selviäisikö siitä jotenkin hieman enemmän järjissään, jos olisi muitakin/toinenkin lapsi.

Tosin ajatus lapsen kuolemasta on niin hirveä, että tuskin siinä mikään lohduttaa. Ja taas kääntäen - ihminen selviää melkein kaikesta, joten sen takia ei "varalapsia" kannata tehdä.

Työkaverilta kuoli ainokainen, joskus vuosia ennen kuin itse tulin taloon. Hän ei siitä puhele, mutta tokaisi kerran minulle, että "tee useampi, olisi itseni kannattanut, että olisi jäänyt edes jotain". On tosin iloisen oloinen, nauravainen nainen, joten menetystä ei heti päälle arvaisi.

Mietin myös hieman asiaa lasten kannalta. Olen joskus pohtinut kuinka hirveää olisi jos kuolisin - omien vanhempieni kannalta. Olen ainokainen. Vanhempieni psyyken tuntien he sekoaisivat. Minulla olisi heidän takiaan parempi mieli, jos olisi sisaruksia, tosin tiedän että eivät saaneet enempää lapsia vaikka olisivat halunneet. En tosin ole ajatellut kuolla ihan lähiaikoina :)

Vierailija
14/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä itse ajattelen, että lapsen kuolema olisi ihan yhtä kauheaa ja vanhemmille tuskallista lasten lukumäärästä riippumatta. Jokainen vanhempi varmasti alitajuisesti pelkää lapsen kuolemaa eikä lasten lukumäärällä oli minun mielestä tekemistä tämän asian kanssa.

Eiköhän useamman lapsen hankkiminen ja sen yrittäminen johdu ihan muista syistä, kuten vaikkapa se perinteinen "että sisaruksilla on seuraa toisistaan", mikä onkin oikein hyvä syy.

Vierailija
15/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettehän te voi jäädä yksilapsiseksi perheeksi, mitäs sitten, jos lapselle sattuu jotain! Musta outo ajattelutapa. Jos sille ainokaiselle sattuisi jotain, niin ei ne muut lapset surua vähennä. Tuolla ajattelumallilla isossa perheessä ei niin paljon surtaisi lasten menetystä, tyyliin kun näitä on viisi, niin mitäs yhdestä... En osaa ajatella tuolla tavalla.

muutut taas lapsettomaksi. Jos minun kolmesta lapsestani yksi (tai jopa kaksi) kuolee, minulla on silti vielä lapsi/lapsia.

Toki on mahdollista sekin, että menettää kaikki lapsensa vaikkapa auto-onnettomuudessa.

Itselleni lapsen menetyksen mahdollisuus ei ollut ainoa syy hankkía monta lasta, mutta yksi syy kyllä.

Muut lapset eivät vähennä surua, mutta itse en tiedä miten kestäisin elää sitten loppuelämäni lapsettomana.

Vierailija
16/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään kuoleman lisäksi myös muuta kamalaa tapahtuvan lapselleni (vakava sairaus, joutua kiusatuksi/fyysisen väkivallan kohteeksi jne.). Pelko ei ole mitenkään vallitsevaa eikä rajoittavaa mutta aika ajoin mietiskelen tällasia asioita. Ja sen verran kurja ja paha olo tulee, että mietin, uskallanko tehdä lisää lapsia, kun sitten tuntisin pelkoa useamman edestä. Että tällasta...

Vierailija
17/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

i] muutut taas lapsettomaksi. Jos minun kolmesta lapsestani yksi (tai jopa kaksi) kuolee, minulla on silti vielä lapsi/lapsia. Toki on mahdollista sekin, että menettää kaikki lapsensa vaikkapa auto-onnettomuudessa. Itselleni lapsen menetyksen mahdollisuus ei ollut ainoa syy hankkía monta lasta, mutta yksi syy kyllä. Muut lapset eivät vähennä surua, mutta itse en tiedä miten kestäisin elää sitten loppuelämäni lapsettomana.

...tuotakaan ajatusmallia: jos lapsia kuolee, niin pysynpähän kuitenkin itse vielä lapsellisena!? Onko tuo nyt jokin itseisarvo sitten, jos käy niin kauheasti, että joku lapsista kuolee? En käsitä, mutta kaipa sen noinkin voi joku ajatella.

T: kakailapsinen, joka ei kyllä ole kahta lasta halutessaan ajatellut yhtään tuota pointtia vaan ihan muuta

Vierailija
18/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään kuoleman lisäksi myös muuta kamalaa tapahtuvan lapselleni (vakava sairaus, joutua kiusatuksi/fyysisen väkivallan kohteeksi jne.). Pelko ei ole mitenkään vallitsevaa eikä rajoittavaa mutta aika ajoin mietiskelen tällasia asioita. Ja sen verran kurja ja paha olo tulee, että mietin, uskallanko tehdä lisää lapsia, kun sitten tuntisin pelkoa useamman edestä. Että tällasta...

...tämä on se vanhemmuuden yksi "ilo". Vastuu ja rakkaus omia lapsia kohtaan on niin suurta, että tällainen tunne on ihan luonnollinen, eikä sitä ihminen ennen omia lapsia voi kokea.

Vierailija
19/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on eronnut. Veljeni sairastui vakavasti. Olisi kamalaa, jos äidilläni ei olisi minua tai siskoani. Hän olisi täysin yksin sen surunsa kanssa, että ainokainen on vakavasti sairas.

Voisihan tietysti olla, että minä en haluaisi pitää häneen yhteyttä, siskoni asuisi ulkomailla yms.

Vierailija
20/27 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän useamman lapsen hankinnassa on varmasti takana myös itsekkyys. Kyllä muut lapset tuovat lohtua, jos yhdelle sattuisi jotain. Tietyisti mitä enemmän lapsia, sitä todennäköisempää että jollekin jotain sattuu. Mutta minusta ei kannata hurskastella sillä, että ajattelee vain ja ainoastaan lapsen parasta, eli että lapsella on leikkikaveri. Sehän tarkoittaa sitä että ensimmäisen lapsen hankki itsekkäistä syistä (eihän olematonta voi hankkia sen itsensä takia!), ja toinen sitten vain sitä ensimmäistä varten. Mutta tottakai lapsista on toisilleen myös seuraa. Mutta ihan varmasti lapset hankitaan itsekkäistä syistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan