Huutavat lapset, känniääliöt jne matkoilla...
Olenko mä jotenkin sokea vai missä ongelma, kun en koskaan näe kohtuuttomasti huutavia lapsia lentokoneessa, en kännisiä matkustajia, en kännääjiä hotellien uima-altailla jne. Okei, joku lapsi on joskus hetken huutanut koneessa, mutta ei se mitään tauotonta huutoa ole. Kestänyt minuutin tai kaksi korkeintaan. Kännisiä taas... Ei ole kertaakaan sattunut vierelle häiritsevästi humalaisia ja hotelleissakaan en ole kohdannut näitä kuuluisia suomalaisia kännikaloja. Jotkut voi olla pienessä tuiterissa, jos jutteleen sattuu, mutta mitään häiriötä ei noista ole. Siellähän nuo on ihan rauhallisesti omissa porukoissaan.
Matkustan työni puolesta + perheen kanssa 2-3 ihan normaalia matkaa tyyliin Rodos tai Playa del Ingles.
Kommentit (32)
Mitä sinun mielestäsi sen äidin pitäisi tehdä paitsi kuiskia, että hyss, hyss? Olisko parempi, että hän rivakasti nousisi seisomaan ja karjaisisi upseerin tavoin tuolla yölennolla, että jos se suu ei mene suppuun Nico-Petteri Virtanen, niin täti vieressä saa antaa vitsaa? Montako lastensuojeluilmoitusta tuosta poikisi, kun arvattavasti koneessa on monia muitakin av-mammoja kuin sinä itse ja heistä sitä lasta ei saa hutkia ja mätkiä vitsalla tai ylipäätään millään? Ja arvattavasti aika montaa muuta matkustajaa ärsyttäisi tuo meteli, jonka se äiti pitää. Kyllä sen lapsen itkun ihan normaalilla tunne-elämällä varustettu aikuinen kestää, mutta aikuisen huonoa käytöstä ei.
Miten olisi jos seuraavalla lennolla menisitkin tuomitsemisen sijasta apuun? Osoittaisit myötätuntoa äidille ja ottaisit sen huutavan lapsen syliin, jotta äiti saisi hetken hengähdystauon. Ai niin, mutta ethän mitenkään ehdi, kun pitää keskittyä siihen paheksumiseen.
Kuule, mun kavereilla on kaikilla lapsia, ja itsekin olen tekemisissä lasten kanssa.
Mun tehtävänä ei ole ottaa vieraita lapsia syliin omalla loma- tai työlennolla, se on perheen oma tehtävä.
Mielestäni vanhempien pitäisi edes yrittää saada jälkikasvu hiljaiseksi, kuten jo joku edellinenkin kirjoittaja sanoi.
Nämä on vaan sellaisia asioita, että näisätähän ei kai saa koskaan sanoa ääneen, koska kaltaisesi naiset vetävät herneen syvälle nenään koska ilmeisesti tunnistavat piston sydämessään ja kokevat epäonnistumista (?) koska ovat itse joutuneet vastaavaan tilanteeseen ja epäonnistuneet lapsen hiljaiseksi saamisessa.
Olen ilokseni nähnyt myös monia perheitä, jossa lapsia kieleetään jämäkästi kiljumasta lentokoneessa, ja sitten kipataan lapsen huomio muualle, tyyliin "katsos, kun tuossa on tädillä kiva kuva puserossa, mistäs muualta me löydettäis samaa väriä", yms. keinot.
Mun tehtävä lennolla ei ole keskittyä paheksuntaan, vaan työntekoon tai lomailuun.
Mitä lastensuojeluilmoituksiin tulee; mun mielestä on aivan naurettavaa, jos joku sellaisen meinaisi tehdä tuollaisesta tilanteesta. Niitä taidetaan muutenkin tehtailla nykyään turhan paljon sosiaalitoimen kiusaksi asti, osin aivan turhasta. Järki käteen siinäkin.
Vedäpä siis syvään henkeä, äläkä aina ota kaikkea niin henkilökohtaisesti. Jos otat, mieti miksi se ottaa sinuun niin kovaa ja pohdi, voisitko tehdä asialle kenties jotain?
t. se, joka sanoi Nico-petterin hyssyttelystä
kun se hyss hyss ei sinulle riittänyt vaan sen lapsen huutokin oli sinusta vanhemman kyvyttömyyttä hallita lastaan. Meidän perheemme ei matkusta lentokoneessa - kerran esikoisen ollessa 7 kk matkustimme, ja vauvamme oli hieno matkustaja. Paluumatkalla nousun yhteydessä hän itki hiukan (sattui korviin, kun oli korvatulehduslääkitys vielä kesken), itkua kesti noin 5 minuuttia ja miestäni hermostutti tavattomasti sinunkaltaisesi lapsettoman tädin mulkoilut (vaihdoimme lapsen hänen syliinsä, jos auttaisi). Onneksi käytävän toisella puolella oli ihana aasialainen nuori mies (ehkä just 20 vuotta), joka alkoi ilmeillä lapsellemme ja vauva ällistyi vieraasta sedästä niin paljon, että itku vaimeni hetkeksi ja sitten se nousu olikin jo ohi. Ihana ihminen!
Sen sijaan täti vieressämme vain tuhahteli ja mutisi itsekseen. Se 5 minuuttia vauvan itkua oli pilannut hänen lentonsa ja hän kertoi varmasti koko tuttavapiirilleen ja ehkä täällä av:lläkin, miten kakara kirkui koko matkan!
Lapsen hiljaiseksi saamista toki yritimme. Tarjosimme maitoa, maissinaksuja ja värikästä kirjaa. Annoimme rypistellä lentoturvallisuuspaperia ja oksennuspussia. Lauloin hiljaa, hyppyyttelin ja ilmeilin itse. Ei auttanut. Ei auttanut mikään muu kuin tuon ihanan nuoren miehen apuuntulo toiselta puolelta käytävää.
En tiedä, miten se 7 kk:n ikäinen olisi pitänyt saada kuriin. Mielestämme hän oli ja on nyt isompana aurinkoinen ja reipas lapsi, joka ei raivareita ole saanut koskaan. 5 minuutin itku lentokoneessa ei ole raivoamista.
Sen sijaan ystävälläni on temperamenttinen lapsi, joka saattaisi huutaa koko lennon kiukuissaan. Häneen ei saa mitään kontaktia, kun kiukku menee tarpeeksi pitkälle. Hän saattaa tosiaan itkeä ja huutaa ja raivota tunteja, vaikka uhkailisi, kiristäisi, lahjoisi, veisi jäähylle (mikä aiheuttaa sitten potkimista ja kirkumista vielä tuplaten). Hän on ollut vauvasta saakka "huutaja", jonka keukot ovat jaksaneet tunnista toiseen itkua. VAnhemmilla on kaksi muutakin lasta, jotka eivät ole tällaisia, joten kyse on temperamentista. Parhaiten tehoaa se, että lapsen annetaan rauhassa huutaa 15-30 minuuttia ja sitten aletaan rauhassa käydä neuvotteluja, huomion kiinnittämistä muuhun jne. Kaikenlainen komentelu, syyllistäminen, puhuttelu, kiinnipitäminen ja muut jämäkät otteet heti alkuun vain kiihdyttävät lapsen raivoa. Kun hän saa ensin purettua sitä pahaa mieltään, jaksaa hän kuunnella paremmin niitä ehdotuksiakin. Tätä vain monen ulkopuolisen on vaikea ymmärtää.
Perhe on matkustellut jonkin verran mökilleen Ranskassa, ja sukua on muutenkin ympäri Eurooppaa. Eivät he voi yhden lapsen takia luopua kokonaan sukulaistensa tapaamisesta ja mökkilomistaan. Vuodessa siis perhe matkustelee ehkä 3 kertaa lentokoneella edestakaisin johonkin Euroopan maahan. Lennot kestävät alle 4 tuntia enkä usko tuon temperamenttisen lapsen joka lennolla huutavan, mutta varmasti on osunut lento, jolla on huutanutkin tai ainakin lentokentällä. Vanhemmat painivat näiden kiukkukohtausten kanssa lähes päivittäin (viikossa useampia kertoja) ja ne ovat aina julkisia. Kotona lapsi käyttäytyy paremmin, kun ne pettymyksen ilmaisut voi rauhassa ja turvallisesti purkaa heti, ja vanhemmilla on tutut ja turvalliset kaavat tilanteen rauhtoittamiseen. Apua ovat lapselleen ja itselleen hakeneet, ja on vain todettu, että kyseessä on temperamenttinen, normaali lapsi.
Olen varma, että tästä temperamenttisesta lapsesta kasvaa ihana aikuinen. Muiden ihmisten mulkoilut ja paheksunnat eivät häntä kuitenkaan nyt auta.
mistä päättelit, että olen lapseton? :D En puhunut omista lapsistani mitään.
Eli näinhän tämä menee, kuvittelet tietäväsi vaikka mitä, vaikka et todellisuudessa tiedä tilanteen kuin oman itsesi kannalta.
Minua ei 5 min. huuto häiritse, 11h lento onkin jo toinen juttu...
t. se paljon matkustava, jota häiritsee jos vanhemmat ei edes yritä hiljentää lastaan
liattaa kuulokkeet tai korvatulpat ettei huuto kuulu, on se sitten känniääliön huutoa tai lapsen.
Mutta lomakohteessa jossa ollaan esim. syömässä ja olet jo tilannut ruuan ja sitten viereen tulee lapsi (minkäikäinen tahansa) huutamaan viereen. Mulle on ihan sama onko lapsella korvatulehdus vai uhmaikä, olen oikeutettu ruokailemaan ilman huutokonserttia.
Miksi on vaikea käsittää että lapset voivat häiritä? Ei kaikilla ole lapsia ja vaikka olisikin ei kaikki jaksa niiden mekastusta kuunnella.
Ilo on eri asia, nyt puhun huonosta käytöksestä.
Jos lapsi ei osaa käyttyäytyä on oikeasti parempi pysyä kotona, se on kaikille helpompaa, ina oikeasti. Matkustatte sitten kun lapsi on isompi ja toivottavasti osaa käyttäytyä.Mutta jos tietää että lapsi saa jatkuvasti raivarita eikä rauhoitu tuntikaisiin mistään niin älkää matkustako!!!!!
sietämään käännisten mölinää aamupalalta lähtien. Menet sit altaille ravintolaan tai mihin vaan niin aina niitä humalassa möliseviä riittää. Yleensä ovat pohjoismaalaisia mikä kertoo sekin jo jotain! On se kivaa sitten kun lasten täytyy katsella sellaista lomallaan.
ihmiset hermostumaan. Todella harvoin kyseessä oikeasti huono käytös!
kun mainostavat sitä lapsiristeilyksi ja sitten botski täynnä humalassa örveltävää nuorisoa ja nuorta aikuista...koska tosiaan saadaan öykkärivapaa paikka lapsiperheille?
sillä ikinä vielä en ole törmännyt lapseen joka huutais koko ajan. Olen huomannut että se lapsenomainen ilakointi ärsyttää siis ylipäänsä se että lapsi nauraa jne...känniääliöt mua ovat kyllä häirinneet aika paljonkin :( on se aika ikävää olla altaalla kun viereen tulee joukko kännisiä nuoria metelöimään tai ei saa yöllä nukutuksi niiden takia.
Jos joku nauttii pää punaisena desipelit kaakossa kiljuvasta lapsesta niin ihmettelen.
Kyllä se yleensä on melko epämiellyttävää kun itse ei pääse mihinkään pakoon esim lentokoneessa.
ihmiset hermostumaan. Todella harvoin kyseessä oikeasti huono käytös!
se huono käytös ärsyttää ihan kaikkia.
liattaa kuulokkeet tai korvatulpat ettei huuto kuulu, on se sitten känniääliön huutoa tai lapsen.
Mutta lomakohteessa jossa ollaan esim. syömässä ja olet jo tilannut ruuan ja sitten viereen tulee lapsi (minkäikäinen tahansa) huutamaan viereen. Mulle on ihan sama onko lapsella korvatulehdus vai uhmaikä, olen oikeutettu ruokailemaan ilman huutokonserttia.
Miksi on vaikea käsittää että lapset voivat häiritä? Ei kaikilla ole lapsia ja vaikka olisikin ei kaikki jaksa niiden mekastusta kuunnella.
Ilo on eri asia, nyt puhun huonosta käytöksestä.
Jos lapsi ei osaa käyttyäytyä on oikeasti parempi pysyä kotona, se on kaikille helpompaa, ina oikeasti. Matkustatte sitten kun lapsi on isompi ja toivottavasti osaa käyttäytyä.Mutta jos tietää että lapsi saa jatkuvasti raivarita eikä rauhoitu tuntikaisiin mistään niin älkää matkustako!!!!!
häiritseviä humalaisia näette? Itse käyn ihan tusinakohteissa kuten mainitsin ja tavallisissa hotelleissa, eikä missään ole kännisiä ääliöitä pyörinyt vaivaksi. Joskus jossain baarikadulla olen nähnyt meluavia sakkeja (paljon muita kuin suomalaisia), mutta hotellilla on aina ollut tosi hillitty meno. Lentokoneessakaan en muista mitään häiriötä humalaisista olleen. Kerran takana mies tissutteli koko matkan, mutta ei se mitään huudellut tai häirinnyt. Tai sitten mä olen sitä ihmistyyppiä, joka ei pienestä häiriinny ja istu kyyläämässä kentällä/altaalla katsomassa, josko jossain hiukan askel horjahtaisi tai nauru tulisi väärässä paikassa... jotta saisin valittaa kännisistä. Aika paljon keskityn omiin juttuihin ja seurueeseeni, ja toiset ihmiset kerää huomion vain pitäessään poikkeuksellista meteliä tai tullessaan juttelemaan.
t: ap
jokaisella on oikeus huutaa ja kiljua ja kiroilla koneessa, jokaisella on oikeus räyhätä ravintoloissa, jokaisell aon oikeus raahata huonosti käyttäytyvää väsynyttä kakaraa ulkomailla ravintoloihin ja huudattaa sitä siellä itkupotkuraivarin kanssa mutta on se jÄRKEVÄÄ?!?!?!?!
vaikka kohde ei ole rantainen turistirysä, niin voit varmaan uskoa, että koneet lentävät täysinä oli sesonki tai ei, harvoin ne kovin vajailla kulkevat, eli kyllä siinä on se mahdollisuus, että känniääliö on mukana, tai huonosti käyttäytyvä kakara.