Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisin päättää, niin subjektiivinen päivähoito-oikeus EI poistuisi!

Vierailija
07.06.2011 |

Kyllä minua joskus korpeaa, kun täyteen ryhmään ympätään lapsia vielä ylipaikoille ja osa lapsista on ns. virikelapsia. Selvästi osa heistä ei paikkaa tarvitse.

Mutta: olen 15v työurani aikana törmännyt tapauksiin, joissa päivähoitopaikka on lapsen pelastus. Joko niin, että vaikkapa psyykkisesti tai muuten sairas yh-äiti saa arjen pyörimään vain tällä tukitoimella, jota ilman se ei onnistuisi tai vielä hurjempaa. On nimittäin liuta lapsia, joiden pahoinpitelyt, kaltoinkohtelu tai vaikkapa jokin kehitysviive, oppimisvaikeus, dysfasia tms. jäisi ihan kokonaan huomaamatta ennen kouluikää ilman päivähoitoa.

Neuvolan varaan sitä kokemukseni mukaan EI voi laskea: ette uskokaan miten pahassa jamassa olevat vanhemmat saavat tsempattua kyllä sen yhden puolituntisen vuodessa ja miten pitkään neuvoloissa uskotaan selityksiä "kyllä se kotona puhuu, se vaan vierastaa" jne.

The Hoitotäti

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi päättäisin vielä niin, että kunnallinen päivähoito olisi kaikille maksuton ja hoito-oikeus koskisi kaikkia alle 10-vuotiaita.

Vierailija
2/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun vastuuta pitää sälyttää vanhemmille vaikka kaikki eivät sitä vastuuta kanna. Ja kärsijöitä ovat lapset. =P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärinkäyttävistä vanhemmista on ihan normaaleja ja täyspäisiä... Olen siis kanssasi eri mieltä.

Noita ongelmaperheitä tukemaan ei edes riitä päivähoitopaikka lapselle, vaan siinä vaaditaan vähän muutakin...

Vierailija
4/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kehitysviiveinen lapsi, jonka ongelmiin puututtiin nimenomaan päiväkodissa. Siitä huolimatta en kannata subjektiivista päivähoitoa, vaan muissa OECD-maissa käytäntönä olevaa aiempaa koulunaloitusikää ja kokonaiskoulupäivää.

Päiväkotiryhmät ovat Suomessa isoja, ja lapset sairastavat paljon. Toisaalta olisi hyvä saada tulevat sukupolvet tahkon ääreen aiemmin.

Vierailija
5/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärinkäyttävistä vanhemmista on ihan normaaleja ja täyspäisiä... Olen siis kanssasi eri mieltä.

Noita ongelmaperheitä tukemaan ei edes riitä päivähoitopaikka lapselle, vaan siinä vaaditaan vähän muutakin...

Mutta päivähoidon kautta otetaan tarvittaessa yhteyttä esim. lastensuojeluun.

Valtaosa virikelapsista on siellä turhaan... mutta jos vaikkapa jokaisessa ryhmässä on yksi lapsi joka saa varhaista puuttumista oppimisvaikeuteensa, vaikeaan perhe-elämäänsä tms. jota ei muuten saisi, niin miten sen voi mitata rahassa? Kyse on kuitenkin valtiotasolla erittäin suuresta määrästä apua tarvitsevia lapsia ja heidän elämästään.

ap

Vierailija
6/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä kasvatusvastuu on kodeilla. eli vanhempien tulisi itse hakea lapselle apua neuvolan kautta jos huomaa jotain poikkeavaa kehityksessä.se kuka niitä lapsia tekee hoitakoon ja huolehtikoon itse. ja mt-potilaiden lapsille tuo ei ole enää subjektiivistä hoitoa vaan ihan oikeutettua!!!!!

Vierailija
7/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyllä se kotona puhuu, se vaan vierastaa" jne.

The Hoitotäti

vahvasti uskon että ilman subjektiivista päivähoitoakin löytyy ne oikeasti apua tarvitsevat lapset.

Vierailija
8/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä kasvatusvastuu on kodeilla. eli vanhempien tulisi itse hakea lapselle apua neuvolan kautta jos huomaa jotain poikkeavaa kehityksessä.se kuka niitä lapsia tekee hoitakoon ja huolehtikoon itse. ja mt-potilaiden lapsille tuo ei ole enää subjektiivistä hoitoa vaan ihan oikeutettua!!!!!

Ja ihannemaailmassa vanhemmat hoitaisivat lapsen hoidon ja kasvatuksen aina. Valitettavasti vain emme elä ihannemaailmassa vaan maailmassa, jossa lapsetkin kokevat pahoinpitelyä, päihdeongelmia perheessä ja yleistä välinpitämättömyyttä. Sitten on myös vanhempia, jotka vain kieltäytyvät esim. näkemästä lapsen ongelmia ilman ulkopuolisen puuttumista asiaan... En tosiaan keksi mikä järjestelmä korvaisi päivähoidon ruohonjuuritason huomionteon.

ap

Vierailija
9/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. lto

Vierailija
10/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyllä se kotona puhuu, se vaan vierastaa" jne.

The Hoitotäti

vahvasti uskon että ilman subjektiivista päivähoitoakin löytyy ne oikeasti apua tarvitsevat lapset.

Itse perustan näkemyksni kokemukseen. Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden lapsi- ja nuorisotyön ammattilaisten mielipiteitä asiasta.

BTW: Tarkoitin tuolla puhumattomuuskommentilla lähinnä sitä, että vanhempi voi "peitellä" lapsen pulmia neuvolassa, esim. mutismia, puheen tuoton ongelmia tms.

Vierailija
11/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskin eri näkökulmasta. Työttömän on helpompi saada töitä, jos on hoitopaikka valmiina, etenkin jos on monta alle kouluikäistä lasta. Itsellä tästä omakohtainen kokemus. Lasten ei tarvinnut olla kuin vajaa 2kk hoidossa "turhaan" kun työpaikka löytyi - kiitos subjektiivisen päivähoidon.

Lapset ovat nyt jo 11v-15v, joten asia ei sinällään enää koske minua, mutta ajattelen muita.

Mieluummin suon verorahojani käytettävän tähän kuin esim. pakkoruotsin ylläpitoon.

Vierailija
12/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toimiva päivähoito, jossa kasvatusvastuun ottavat lapsen kehitykseen ja kasvatukseen koulutetut henkilöt. Meillä on toimiva esikoulusysteemi. Koululaisten iltapäivähoito ontuu vielä.

Jostain kumman syystä ihmiset pelkäävät, että subjektiivisen päivähoidon poistuessa hoitopaikat menisivät. Mahdollisesti hoitoa tarjottaisiin kaikille hakijoille kuitenkin ja rinnalle tulisi varmaan jotain kerhotoimintaa (tästä kokeiluja jo).

Minulla on kehitysviiveinen lapsi, jonka ongelmiin puututtiin nimenomaan päiväkodissa. Siitä huolimatta en kannata subjektiivista päivähoitoa, vaan muissa OECD-maissa käytäntönä olevaa aiempaa koulunaloitusikää ja kokonaiskoulupäivää. Päiväkotiryhmät ovat Suomessa isoja, ja lapset sairastavat paljon. Toisaalta olisi hyvä saada tulevat sukupolvet tahkon ääreen aiemmin.

Vierailija
13/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

subjektiivisen ph-oikeuden rajaamista. Esim. puolipäivähoidoksi. Ja totta kai jonkinlainen harkinnanvaraisuus siinä täytyisi olla. Esimerkiksi jos lapsi tarvitsee erityisestä syystä kokopäivähoitoa, vaikka joku siellä kotona onkin, sen täytyy olla mahdollista.

Vierailija
14/16 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella lievä kehitysvamma ja toisella dysfasia

ja adhd epäily.

Tämä dysfasia lapsi menee lukevana ja laskevana lapsena lähikouluun.

Näin ei olisi, jos ei olisi päässyt pienryhmään, jossa painoitus suomen kieli ja omat puheterapeutit.

Olen oikeuteni käyttänyt, joten ei ole multa pois mitä jatkossa tapahtuu.

Vain tyhmä tekee tyhmiä päätöksiä.

Vierailija
15/16 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella lievä kehitysvamma ja toisella dysfasia

ja adhd epäily.

Tämä dysfasia lapsi menee lukevana ja laskevana lapsena lähikouluun.

Näin ei olisi, jos ei olisi päässyt pienryhmään, jossa painoitus suomen kieli ja omat puheterapeutit.

Olen oikeuteni käyttänyt, joten ei ole multa pois mitä jatkossa tapahtuu.

Vain tyhmä tekee tyhmiä päätöksiä.

ap

Vierailija
16/16 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä muutenkaan tiedä tuttavapiirissä kovinkaan montaa, joka sitä vastustaisi. Sen rajaaminen/poistaminen on kyllä niin oman oksan sahaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan