Miksi SUOMALAISIA sanotaan RUOTSALAISIKSI?
Kertokaakapa nyt palstan viisaat, miksi supisuomalaisia ihmisiä sanotaan yleisesti Suomen RUOTSALAISIKSI. Oletteko koskaan miettineet että termi on täysin väärä?! He ovat Suomen kansalaisia eli SUOMALAISIA. Syntyneet täällä, suku täällä, kansalaisuus täällä. Ihan siis niin yhtä tasan suomalaisia kuin jokainen tämän palstan tyllerö ja lyllerö. Ei mitään eroa. Kielikin on kotimainen, joten siitäkään ei kansalaisuutta saa vaihdettua, ei millään.
Kumma ettei RKP vaadi tuota väärää nimitystä muutettavaksi. Pitänee tehdä aloite, kun eivät itse hoksaa.
Kommentit (24)
Suomen ruotsalaiset vaan suomenruotsalaiset.
Mutta tosiaan, ehkä aika on jo ajanut ohi siitä nimityksestä. Alun perinhän se otettiin käyttöön nimenomaan haastamaan ajatusta, että maamme asukkaiden identiteetti perustuu jotenkin kieleen (suomalainen-suomalaisuus jne)
Kakkonen, haloo. Nyt siis puhutaan suomalaisista. Älä ala hörhöillä.
Eihän suomalainen ole ruotsalainen vaikka puhuu ruotsia. Ruotsalainen on Ruotsin kansalainen. Suomalainen on Suomen kansalainen jne.
Mutta olet jäljillä kyllä siinä, että tämä taitaa juontaa menneisyyteen, jonnekin sinne Ruotsin vallan alle.
Hehän eivät tietenkään ole ruotsalaisia, vaan suomenruotsalaisia. Jos ruvetaan vääntämään näitä sanoja, voidaan sanoa, että he eivät puhu (riikin)ruotsia vaan suomenruotsia.
Eli kun kansallista identiteettiä Suomessa alettiin rakentaa, puhuttiin suomalaisuudesta ja suomalaisista jne. se rakentui siis nimenomaan suomen kielen ympärille. Suomenruotsalaisuus tuli sitten ikään kuin haastajana sille termille.
Voisi tietysti ajatella, että löytyisikö joku muu sana, jossa fuusioituisi sekä suomalaisuus että suomenruotsalaisuus. Suomenruotsalaiset itsehän käyttävät sanaa finländare, kun tarkoittavat kaikkia suomalaisia ja finne, kun tarkoittavat suomenkielisiä suomalaisia.
Ehkä heillä on joku järkevä perustelu tähän? Uskoisin että selitykseksi riittää että eihän ruotsalaisia voi sentään Suomessa suosia, he kun ovat muun maan kansalaisia;-)
Tosin sekin vähän syrjii... Miksi ylipäänsä pitää erotella, hehän ovat tavallisia suomalaisia. Ja jokaisen suomalaisen tulisi osata kahta kotimaan kieltä. Tästä nostetaan nyt liian iso haloo.
Siis sieltä Vaasan rannikon perukoilta opettelemaan suomen kieltä ja äkkiä. Ja päinvastoin, eli nyt jokainen siis myös ruotsia puhumaan. Ei se ole vaikea kieli oppia. Kiva olla kaksikielinen, matkailukin helpompaa.
Ja kysymys: tietääkö kukaan, miten muissa maissa eri kielillä puhuvia kutsutaan? Tuskin sentään toisen maan kansalaisiksi?
Kakkonen, haloo. Nyt siis puhutaan suomalaisista. Älä ala hörhöillä.
Kyllähän se kieli on usein tullut verenperintönä. Ja ruotsalaiset ovat germaaninen kansa (ja kieli) ja suomi taas fenno-ugreja pallopäitä.
Sverigefinländare. Kattaa kansalaisuudesta riippumatta kaikki, joilla on suomalaisia sukujuuria.
on suomalaiset sukujuuret ja ovat aika äskettäin maahanmuuttaneita. Suomen ruotsinkielisten sukujuurista ei ota enää erkkikään selvää, koska se ruotsista tullut porukka on kuitenkin majaillut täällä jo n. 700-1000 vuotta ja ovat suvuiltaan sekoittuneet suomenkielisiin ja muihin muualta tulleisiin ihan täysin.
Ei muuten Ruotsissakaan taideta meänkielisiä pitää ruotsinsuomalaisina...
Sverigefinländare. Kattaa kansalaisuudesta riippumatta kaikki, joilla on suomalaisia sukujuuria.
Ei suomalaisia todellakaan voi sanoa ruotsalaisiksi. Ruotsin suomalaiset ovat sinne vastikään muuttaneita, maahanmuuttajia, mamuja.
Suomenruotsalaisuus on harhaanjohtava termi. Äkkiä valitusta menemään RKPlle, mutta voivatkohan asialle itsekään mitään, on niin piintynyt juttu.
on vähän pallopää itse. Kieli EI TULE VERENPERINTÖNÄ! Se opitaan siinä ympäristössä missä eletään/asutaan. Vai mites ne Kiinasta tänne adoptoidut? Hölöttää sujuvaa kiinaa vaikkeivät koskaa ole sitä oppineet?
on vähän pallopää itse. Kieli EI TULE VERENPERINTÖNÄ! Se opitaan siinä ympäristössä missä eletään/asutaan. Vai mites ne Kiinasta tänne adoptoidut? Hölöttää sujuvaa kiinaa vaikkeivät koskaa ole sitä oppineet?
Jaa, että suomenruotsalaiset puhuvat kieltään ympäristönsä (eli Suomen) kautta, eivätkä vanhempiensa kieltä eli ruotsia.
Minkäs perintönä se kieli sinulle tuli? Annas kun arvaan, pallopäävanhempasi puhuivat ugria, ja kas kummaa: Pikku pallopää puhuu nyt ugria.
mä olen saksalais-italialais-suomalainen, mutta puhun vain saksaa ja suomea. Se italia ei katsos tullut verenperintönä, kun ei sitä mulle puhuttu. Tiedätkös muuten mitä se sana tarkoittaa edes? Taidat olla suomenruotsalainen itse, kun ei ymmärrä millään:-)
verenperintö tarkoittaa sitä, että se tulee automaattisesti. Kieli ei sitä ole, koska tosiaan kiinalaisten vanhempien lapsi ei välttämättä osaa kiinaa, jos on asunut koko ikänsä jossain muussa maassa adoptoituna.
mä olen saksalais-italialais-suomalainen, mutta puhun vain saksaa ja suomea. Se italia ei katsos tullut verenperintönä, kun ei sitä mulle puhuttu. Tiedätkös muuten mitä se sana tarkoittaa edes?
Taidat olla sen verran sekasikiö, ettei sana ole sinulle itsellesi selvinnyt.
...mut nyt ainakin selvisi kuka se pallopää on!
heh.
heh.
Ettet vieläkään tajua, että verenperintönä sinulle tuli jokin tietty kieli. Ei kiina, ei mongolia, ei japani. Vaan vanhempiesi kieli. Ja tähän nyt voi lyödä vaikka mitä adoptiojuttua, mutta yleisin tapahtuma on, että lapsi puhuu vanhempiensa kieltä.
heh.Ettet vieläkään tajua, että verenperintönä sinulle tuli jokin tietty kieli. Ei kiina, ei mongolia, ei japani. Vaan vanhempiesi kieli. Ja tähän nyt voi lyödä vaikka mitä adoptiojuttua, mutta yleisin tapahtuma on, että lapsi puhuu vanhempiensa kieltä.
Kieli ei_tule_verenperintönä kenellekään. Kyky kieleen tulee, muttei muuta.
Kieli ei_tule_verenperintönä kenellekään. Kyky kieleen tulee, muttei muuta.
Joo, verenperintönä ei varmaan tule kuin tartuntataudit. Luepa sanakirjan kohta "Idiomi", niin jospa se selventäisi.
että arjalainen ei halua samaistua ugrilaisiin.