Helteet pelottaa
Kommentit (25)
suihkussa useasti, juo paljon kylmää, puhallin huoneeseen
Mulla vähän samoja pelkoja. Viime kesänä sydän hakkas levossakin yli 100 koko ajan, kun oli kovat helteet. Viimeisenä 30 asteen hellepäivänä olin jo niin uupunut helteisiin, että päätin varata 100 m päässä olevasta hotellista yön ja ah, oli tosi ihanaa.
Nyt pistin tänään ilmastointilaitteen tilaukseen. Tiedän kyllä, että ilmastointilaitteellakin saa usein isossa tilassa vain asteen lämpötilan alennuksen, mutta itse astmaisena toivon, että se ainakin veisi sitä kosteutta sitten pois ja siten helpottaisi sitä tunnetta kuumuudesta.
Lisäksi, jos lämpö nousee yli 30, niin meinaan vaan poltella surutta säästöjä ja mennä hotelliin taas ;-)
Tiedän kyllä, että ilmastointilaitteellakin saa usein isossa tilassa vain asteen lämpötilan alennuksen, mutta itse astmaisena toivon, että se ainakin veisi sitä kosteutta sitten pois ja siten helpottaisi sitä tunnetta kuumuudesta.)
Jo se kosteuden poistaminen auttaa paljon. Ja jos tuntuu siltä ettei tämä riitä, voi aina rajata jäähdytettävää aluetta pienemmäksi. Huoneita kiinni ja näin jäähdytettävää aluetta pienemmäksi, tai sitten ilmastointilaite johonkin huoneeseen ja huoneen ovi kiinni, jolloin tätä huonetta voi pitää viileänä turvasatamana.
verhot ikkunoiden edessä ja kaikki ikkunat kiinni, niin ehkä jotenkin pärjää...
mutta mua vähän ihmetyttää tää, että säät pelottaa. Milloin pakkaset, milloin helteet.
Jos aikuinen ihminen ei kestä helteitä, hän on elämänsä aikana jo oppinut erilaisia konsteja, joilla selviää niistä.
Helteet tuntuvat joskus tukalilta, mutta kotiinsa saa ristivedon, työpaikalle tuulettimen, päähän hatun ja laukkuun vesipullon. Kun jalat turpoavat, ne kannattaa nostaa ylös, kun väsyttää, kannattaa levähtää. Ulkoilu ja kuntoilu kannattaa ajoittaa aamuun ja iltaan. Alkoholin juomista kannattaa vähentää tai välttää kokonaan.
Nämä on ihan yleisiä ohjeita meille, jotka kestämme hellettä. Ap:llä täytyy olla itselleen jotain täsmäkikkoja.
Sää on oikeasti vain säätä.
kotiinsa saa ristivedon
kun saisikin aina ristivedon, niin ei olisi mitään ongelmia.
mutta mua vähän ihmetyttää tää, että säät pelottaa. Milloin pakkaset, milloin helteet.
Jos aikuinen ihminen ei kestä helteitä, hän on elämänsä aikana jo oppinut erilaisia konsteja, joilla selviää niistä.
Ja tässäkin ketjussa yksikin vakkari kirjoittaa että on nyt laittanut ilmastointilaitteen tilaukseen. miksi hitossa nyt kun kalenterista katsomalla olisi selvinnyt jo ajat sitten että kesä on taas tulossa? Ilmeisesti tuska ei ole ollut riittävän kova koska on talven aikana päässyt unohtumaan.
Meille ei muuten saa helteellä kunnon ristivetoa, ei vaan toimi. Asutaan kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja päivällä paahtaa niin että koti lämpenee koko ajan, ja yöllä tuo veto laskee lämpötilaa ehkä asteella. päivällä ikkunoita ei voi avata koska sieltä puskee sisällä ehkä 40-asteista ilmaa.
Mutta kukaan ei pakota meitä siellä asumaan, joten ihan itse saamme kärsiä valinnastamme.
Meille ei muuten saa helteellä kunnon ristivetoa, ei vaan toimi.
Ei meilläkään. Kyllä nuo helteet itse vielä kestää, mutta koirien takia meillä on ilmastointilaite, jolla pidetään vähintäänkin yksi huone viileänä.
Huima vaikutus on sillä että laihdutin 15kg,nyt vaan NAUTIN näistä keleistä omalla terassilla :)
Meidän koirakin menee vapaaehtoisesti suoraan auringonpaisteeseen makaamaan!
ei ainakaan minua pelota yhtään,maalaisjärki auttaa tähänkin asiaan:)
Helteet tuntuvat joskus tukalilta, mutta kotiinsa saa ristivedon, työpaikalle tuulettimen, päähän hatun ja laukkuun vesipullon.
auta juurikaan, jos joka lävestä tunkee vaan 30 asteista ilmaa. Ja illalla, kun yleensä on viileämpää, että ristivetoa ei edes saa aikaiseksi. Sama asia on tuulettimen kanssa, taskunlämmintä ilmaa se vaan liikuttelee, joten se ei paljoa viilennä, lisäksi jatkuvassa viimassa on hyvin vittumainen muutenkin olla.
Limpparia ja sipsejä evääksi niin ei päänsärky iske.
Helteisiin pitää varustautua niin kyllä normaali ihminen pärjää. Varustaudutaanhan pakkasiinkin. Halvemmaksi helteet tulee ja helpompi niihin on suhtautua.
Saan päänsärkyä ja heikottaa. Väsyttää, koska yöunet kärsii kuumasta ja koska olen tottunut liikkumaan päivittäin, joka ei kuumalla onnistu (koska heikottaa). Ruokahalukin meni viime kesänä ja laihduin alipainon puolelle.
Liikunnan, unen ja kunnon ruuan puute saa väsyneeksi ja kiukkuiseksi. En ole ylipainoinen ja juon paljon, mutta ei auta. En ole pitänyt kuumasta koskaan. Leikittiin lapsena paljon pihalla ja minä olin aina se joka meni ensimmäisenä varjoon huilaamaan. Saunassa käyn, kun tiedän pääseväni sieltä pois heti kun tahdon.
Mutta itse kärsin vuositolkulla helteistä todella paljon kun olin ylipainoinen. Nyt 25 kiloa laihempana ja normipainoisena BMI:llä 23 ei ainakaan nämä helteet tunnu kuin mukavana lämpönä, toisin kuin aikaisemmin, jolloin vastaavassa lämpötilassa hikoilin kuin sika ja ahdisti.
Ilmastointilaite on jo torpassa, mutta silti.
Mulle mieluummin ne -30C pakkaset, sillon ainakin torppa yleensä pysyttelee plussan puolella ja ulos voi pukeutua. Helteitä ei pääse pakoon mihinkään. (Päivät vielä jotenkin menee, mutta ne tuskaiset yöt O_o)
Ja ihan on BMI jotain 18, eli ei auta laihduttaminen...
Sun pitää opetella sietämään vaihteleviä säitä niin elämä on paljon helpompaa.
tänään pelottaa helle. Mitä me huomenna pelättäis?
tänään pelottaa helle. Mitä me huomenna pelättäis?
ikävää toki jos ei kestä 30+ säätä... =(
Mulla on taas sellanen onkelma että palelen alta +25 asteessa, jos en kulje hupparit tms päällä
Saan päänsärkyä helteistä vaikka kuinka joisin. Onneksi työpaikalla on hyvä ilmastointi.