Minä haluaisin tietää mitä te 4-5 -vuotiaiden lasten vanhemmat, jotka olette vauvan kanssa
kotona, teette lapsen kanssa?
Miten paljon lapsi ulkoilee? Ulkoileeko lapsi yksin? Miten paljon teidän naapurustossa on lapselle ikäistä seuraa? Käyttekö kerhoissa? Askarteletteko kotona? Leikittekö roboteilla ja barbeilla?
Kommentit (5)
yleensä lapsi käy kerhossa ja harrastuksissa. Kesä on ongelmallista, koska näitä ei ole. Naapurustossa ei ole saman ikäistä leikkiseuraa ja kyllä 5-vuotias jo kovasti sitä kaipaa.
muuten ulkoiltiin ja puistoiltiin tai kyläiltiin toisten lapsiperheiden kanssa. Niitä oli lähistöllä muutama silloin.
Ulkoillaan kaksi kertaa päivässä, käydään kaupassa, tehdään kotitöitä, lapsi käy kerhossa kerran viikossa aamupäivällä, muuten näkee kavereita joka päivä kerrostalomme pihassa jossa ulkoilee yli 20 lasta samaan aikaan. Välillä luetaan, en juurikaan leiki mutta lapsi piirtää paljon ja liimaa, leikkaa ja väsäilee.
ulkoillaan päivällä ja illalla yht. 3-5 tuntia päivässä. Hyvillä ilmoilla enemmän ja kaatosateessa ei välttämättä ollenkaan. Kesällä ollaan pihalla lähes aamusta iltaan.
Meillä esikoinen ei käy kerhossa. Sen sijaan harrastaa luistelua kolmesti viikossa. Se riittää. Kerran kaksi viikossa kyläilemme jonkin ikätoverin luona ja saman verran viikossa meillä kyläilee hänen lapsikaverinsa. Naapurustossa ei ole kuin yksi ikätoveri. Samaa sukupuolta onneksi.
Päivittäin laitamme yhdessä ruokaa. Viisivuotias pilkkoo salaattiaineksia ym. Pesemme pyykkiä, siivoilemme, kitkemme rikkaruohoja kesäisin ja joka päivä luen hänelle kirjoja (nykyään vähän vähemmän, kun oppi itse lukemaan). Vauvan päiväuniaikana yleensä askartelemme tai pelaamme lautapelejä. Käynnistän viisivuotiaalle leikkejä, mutta en itse leiki. Paitsi piilosta.
Lastenohjelmia hän katsoo viikonloppuaamuisin kakkoselta. Viikolla Pikku Kakkonen jää pääsääntöisesti katsomatta.
Meillä mennään esikoisen ehdoilla. Vauva kulkee siinä sivussa.
missä tuo vanhempi lapsi on myös kotona eikä virikehoidossa pk:ssa.
ap