Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä aiotte tehdä vanhoilla tuttipulloilla?

Vierailija
05.06.2011 |

Pistättekö käytetyt tuttipullot kiertoon vai säilöttekö seuraavaa lasta varten. Kuinka usein vaihdatte niitä tuttiosia?

Itselläni on käytössä Ainun tuttipullot, jotka kuulema ovat nyt niitä väärää muovia olevia. Olen lämmittänyt vauvan sapuskat aina hauteessa, kun mikroa kehotettiin välttämään (Jorvissa sanoivat, että haude on parempi, tiedä sitten häntä...). Mietin, että kun vauva nyt pulloja aikansa käyttää niin kannattaako ne pullot pistää jemmaan (ja hankkia niihin jo valmiiksi uudet tuttiosat), jos vaikka toinen lapsi joskus tulisi vai onko niiden käyttöikä yhden jälkeen ohi???

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

letkulla, niistä saa mainoita urheilujuomapulloja koko perheen käyttöön.

Vierailija
2/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ne tuttiosat sitä kestäiskään ne hapertuu. Seuraavalla oon aina uudet ostanu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut, että tuttiosat on vaihdettava 2kk välein eli jos pistät pullot jemmaan, ne käytetyt tutit kannattaa ainakin vaihtaa.

Vierailija
4/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten roskiin.

Uudet tuttiosat olen aina ostanut.

Vierailija
5/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut, että vain luonnonkumiset tuttiosat hapertuu, mutta hapertuuko myös silikoniset, jos niitä säilöö käyttämöttäminä jemmaan?!?

Vierailija
6/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olet tiennyt vielä niitä tarvitsevasi? No mutta niinhän tämä pallo pelastuu, että aina ostetaan uutta tilalle...

Vierailija
7/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainun vanhoja pullojahan ei enää valmisteta eikä myydä. Niihin ei kohta varmaan saa edes vaihtotutteja, joten ei niitä kannata säilöä.

Vierailija
8/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun taaperon tutit on silikonia ja hapertuvat nopeasti muutenkin...mä en lentele ulkomaille joten koen että pelastan sillä tätä Tellusta enemmän kuin säilömällä paria kulahtanutta pulloa vuosikaudet!

Vierailija
9/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuttipullot ovat verrattaen iso investointi: meillä vauva on pulloruokinnassa ja tällä hetkellä käytössä on 8 pulloa. Vauva syö päivässä 8 kertaa ja huuhtaisen pullot joka käytön jälkeen ja keitän joka toinen päivä sitten kaikki. Kun yksi pullo on maksanut 5 euroa ja olen vaihtanut nyt tuttiosat (a 2,35 e) kertaalleen, minä olen ainakin sitä mieltä, että säästän käytetyt tuttipullot tulevaisuutta silmälläpitäen mahdolliselle toiselle lapselle. Ja jos kerran Ainun pulloihin ei saa uusia tuttiosia, pitänee ostaa sellaisetkin sitten jemmaan.

Vierailija
10/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran kuluvatkin käytössä ja onhan se tutkittukin että niistä irtoaa jotain kemikaalia kun pinta naarmuuntuu. Saati että alkaisin tuttiosia säilömään ne kestää vielä vähemmän ajan hammasta.

Vierailija
11/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainun Marimekko-Unikko-tuttipullot on ihan klassikkoja. Pitänee pistää vanhat pullot tarkasti talteen, jos niitä ei kerran saa. Nehän on aivan ihania! :-)

Vierailija
12/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetyt tuttipullot on Yök, yök, yök! Lapselta toiselle en niitä kyllä käyttäisi!

Vierailija
13/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) eviran tekemän tutkimuksen mukaan pulloista iroavat kemikaalimäärät ovat niin pieniä, ettei niitä pystytä edes mittaamaan kuin erikoislaitteilla. Ja näissä tutkimuksissa pullot on siis altistettu lämpötiloille, joita ei koskaa käytetä kotioloissa (siis maidon ollessa pullossa). Koska kemikaalia liukenee keittämisen yhteydessä joka kerran vähemmän, on vanhat (omalla kohdallani pari sataa kertaa keitetyt) pullot jo ihan turvallisia.

- vaikka pullot on ulkopuolelta kulahtaneita, ne eivät ole naarmuuntuneet sisäpuolelta vaan edelleen turvallisia

- vaikka Ainun pulloja ei enää saa valmistaa, on kaupoilla niitä varastoissa pitkäksi ajaksi. Jos lasten väli ei ole mahdottoman pitkä, niin seuraavankin lapsen aikana todennäköisesti löytyy tuttiosia. Jos ei löydy, niin heittää sitten pois, eipä siinä sen kummempaa.

Minä pidän Ainun pulloista niiden pitkän ja kapean rakenteen vuoksi. Sen vuoksi ne on helppo keittää vedenkeittimessä eikä tarvitse kaivaa kattilaa kaapissa.

PS; minäkin lämmitin esikoiselle maidon vesihauteessa. Jos herää siihen että lapsi imee nyrkkiä muttei ole vielä herännyt, ehtii juuri ja juuri juosta keittiöön lämmittämään vettä keittimessä, mutta ei siinä ole oikein mitään järkeä. Kun kysyin syytä siihen, miksi mikroa ei saa käyttää, sanottiin neuvolasta selitykseksi, että maito menee siinä helposti liian kuumaksi, ja kiehumispisteeseen lämmitetyn maidon koostumus muuttuu. Mut se, että maito lämmitetään kädenlämpöiseksi on ihan vaaratonta. Nyt kun meillä on makuuhuone yläkerrassa, ei tulis mieleenkään juosta portaita alas unenpöpperössä maitoa lämmittämään, joten lapsi juo öisin huoneenlämpöistä maitoa, koska muuten nopeasti hermostuva lapsi ehtis herättää koko perheen ja naapuritkin. Kun lapsi oli pienempi, säiöin noita kahden desin tetroja foliopussiin lämpöpussin kanssa, ja ne säilyi siellä juuri ja juuri kädenlämpöisenä läpi yön.

Vierailija
14/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin dokkarin Terveys lautasella.

BPA (jota noissa tuttipulloissa on) on todettu aiheuttavan syöpää, leukemiaa, kasvaimia jne.

Että ihan syystä ne on nyt kielletty!

Älkää käyttäkö noita pulloja. BPA tunnistaa siitä, että pullo on hyvin kirkas ja erittäin kova.

Vierailija
15/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä!

a) eviran tekemän tutkimuksen mukaan pulloista iroavat kemikaalimäärät ovat niin pieniä, ettei niitä pystytä edes mittaamaan kuin erikoislaitteilla. Ja näissä tutkimuksissa pullot on siis altistettu lämpötiloille, joita ei koskaa käytetä kotioloissa (siis maidon ollessa pullossa). Koska kemikaalia liukenee keittämisen yhteydessä joka kerran vähemmän, on vanhat (omalla kohdallani pari sataa kertaa keitetyt) pullot jo ihan turvallisia. - vaikka pullot on ulkopuolelta kulahtaneita, ne eivät ole naarmuuntuneet sisäpuolelta vaan edelleen turvallisia - vaikka Ainun pulloja ei enää saa valmistaa, on kaupoilla niitä varastoissa pitkäksi ajaksi. Jos lasten väli ei ole mahdottoman pitkä, niin seuraavankin lapsen aikana todennäköisesti löytyy tuttiosia. Jos ei löydy, niin heittää sitten pois, eipä siinä sen kummempaa. Minä pidän Ainun pulloista niiden pitkän ja kapean rakenteen vuoksi. Sen vuoksi ne on helppo keittää vedenkeittimessä eikä tarvitse kaivaa kattilaa kaapissa. PS; minäkin lämmitin esikoiselle maidon vesihauteessa. Jos herää siihen että lapsi imee nyrkkiä muttei ole vielä herännyt, ehtii juuri ja juuri juosta keittiöön lämmittämään vettä keittimessä, mutta ei siinä ole oikein mitään järkeä. Kun kysyin syytä siihen, miksi mikroa ei saa käyttää, sanottiin neuvolasta selitykseksi, että maito menee siinä helposti liian kuumaksi, ja kiehumispisteeseen lämmitetyn maidon koostumus muuttuu. Mut se, että maito lämmitetään kädenlämpöiseksi on ihan vaaratonta. Nyt kun meillä on makuuhuone yläkerrassa, ei tulis mieleenkään juosta portaita alas unenpöpperössä maitoa lämmittämään, joten lapsi juo öisin huoneenlämpöistä maitoa, koska muuten nopeasti hermostuva lapsi ehtis herättää koko perheen ja naapuritkin. Kun lapsi oli pienempi, säiöin noita kahden desin tetroja foliopussiin lämpöpussin kanssa, ja ne säilyi siellä juuri ja juuri kädenlämpöisenä läpi yön.

Vierailija
16/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat olleet käytössä 2v sitten. Ajattelin käyttää niitä jouluvauvalle, toki tuttiosat vaihdan.

Ainun pulloja ovat, ja ihan hyväkuntoisia.

Vierailija
17/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riitti 10 pulloa esikoiselle. Olen ajatellut, että toinen saa syödä niistä samoista.

jotka ovat olleet käytössä 2v sitten. Ajattelin käyttää niitä jouluvauvalle, toki tuttiosat vaihdan. Ainun pulloja ovat, ja ihan hyväkuntoisia.

Vierailija
18/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin tehdä tilataideteoksen nuista nyt vääräksi materiaaliksi luokiteltavista puteleista.

Kiasmassa sitten näätte joskus mitä sain aikaan! :)

Vierailija
19/25 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista yksi on aina hoitolaukussa, ja 9 käytössä. Tollaseen irtokarkkirasiaan saa just 9 pulloa nätisti pakattua ja työnnettyä kaappiin,eivät kaatuile ja pysyvät järjestyksessä. Vauva syö 8 kertaa päivässä, joten yksi puhdas pullo jää aina vähän varalle.

Vierailija
20/25 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pikkulapsille jo annetaan mallia, että pullo on se tavallinen tapa ruokkia vauvaa!

On kyllä rajoittunutta puuhaa taas. Pitääkö sitä imetyspakkoa tuputtaa lapsesta asti!!!!