Kolmasluokkalainen lapsi menee vielä iltapäiväkerhoon.
Sain asian järjestymään, luojan kiitos. Olemme töistä kotona aina aikaisintaan viideltä... ihmettelin vain, että miten teidän muiden lasten iltapäivät? Ettei tarvitse odotella yksin kotona tuntikausia tai juksennella kavereilla ilman että kukaan kyselee perään...
Kommentit (68)
Mutta kun 8v piti jäädä yksin iltapäiviksi alkoi mun tunnesyöpöttely. Söin yksinäisyyteen ja tekemättömyyteen leivoin kakkuja ja pullaa. Samanikäinen ystäväni kertoi kanssa kuinka oppi pelkäämään yksinäisyyttä kun piti pienenä tulla yksin kotiin koulusta.
Kyllä vanhemman vastuulla on miettiä lapselleen paras ratkaisu eikä jäättää pärjäämään koska nyt vaan pitäisi. Mä ihmettelen aikuista naista joka kirjoittaa jonkun lapsen olevan NOLO jos menee niinkin erikoiseen paikkaan kuink ip-kerho. Missä silloin on aikuinen mennyt pieleen?
Sain asian järjestymään, luojan kiitos. Olemme töistä kotona aina aikaisintaan viideltä... ihmettelin vain, että miten teidän muiden lasten iltapäivät? Ettei tarvitse odotella yksin kotona tuntikausia tai juksennella kavereilla ilman että kukaan kyselee perään...
Hieno homma, ap!
Teille lapsen ip-kerhoon menemistä kauhisteleville: tajuatteko te kuinka pieni lapsi tuo alle 10v on?
Olen itse kotiäitinä edelleen, ja aina kotona kun lasten koulu päättyy. Mutta kas kas: lasten mukana tupsahtaa aina 3-6 kaveria, jotka hengaavat meillä vaikka iltakahdeksaan eikä kukaan edes soita perään. Kun ihmettelen tätä, sanovat vain ettei vanhemmat ole varmaan edes kotona vielä.
Te äidit, joiden lapset ovat "yksin kotona" (lue: sen kotiäidin lapsen kotona syömässä ja hakemassa turvaa aikuisista) - alan tehdä jokaikisestä Pekasta ja Liisasta lastensuojeluilmoituksen, kun eihän se nyt herranjumala sentään ole normaalia ettei kukaan kaipaa noin pientä lasta edes illalla!
Ja sokruna pohjalla... jokaisen näiden kaverilapsen äiti on irvaillut minulle joko selän takana tai päin naamaa siitä, että olen jäänyt kotiin lasten vuoksi enkä lähtenyt jatkamaan uraa. No mieluummin näin kuin tuo teidän valintanne heittää lapsi muiden hoidettavaksi heti kun äitiysloma loppuu... Sääliksi käy nämä vanhempiensa heitteille jättämät lapset!
Ja erityistapauksissa ja e-lapset saavat paikan kolmannellakin. Ap:n lapsi on erityislapsi. Onko lapsesi tavallisella luokalla integroituina vai erityisluokalla?
Palvelu toimi kaksiossa, jossa ei olllut virikkeitä. Pelkkää tuolia ja pöytää sullottu täyteen ja ne nekjäkymmentä mukulaa. Oli liian ahdistava ympäristö.
Taidettiin pari kuukautta yrottää kunnes luovutimme. Onneksi olin töissä kodin lähellä, joten apu ei ollut tarvittaessa kaukana.
Nyt on kuopus ekalla ja hänkin taitaa lopettaa ip: ekaluokan jälkeen.
Olkoot sitten isoveljen kanssa kotona.
En itsekään pitänyt ip:stä omana koulaikanani.
Mielummin menin kotiin ja kävin ulkona leikkimässä+nokkaunet. Meillä tuli äiti vasta seitsemän jälkeen kotiin, joten on meidän muksuilla asiat kuitenkin paremmin mitä ennenn.
Ja miksi niiden pitäisi teollisuusruokaa lämmittää mikrossa? Eivätkö ne voi syödä välipalaksi leipää niinkuin muutkin ihmiset. Viideltä on jokatapauksessa oikea ruoka pöydässä..
Ollaan muuttamassa kesällä Suomeen ja lapsi menee kolmannelle. Asumme aikaisemminkin mainitussa sellaisessa maassa, jossa alle 12v jättäminen yksin on laitonta - myös kotona. Perheessämme on au pair ja toisaalta koulupäivät ovat pidempiä ja niiden jälkeen harrastukset ovat suoraan koululla. Lapselle on ollut hieno erikoisjuttu, jos saa joskus olla hetken yksin esim. jos olen piipahtanut jossain lyhyesti, alle puoli tuntia. Mutta ei ole koskaan pyytäny saada olla yksin. Se ei ole ehkä tullut edes mieleen - että kukaan ylipäätään viettäisi aikaa yksin. Kotona saa rauhassa olla itsekseen, jos haluaa, lukea jne. mutta aina on joku lähellä tarpeen mukaan. Aika hurjaa, että asenneilmast Suomessa on noin kova. Että alle 10v pitäisi pärjätä yksin. Ihmettelen. Ja kaikki sympatia ja ymmärrys ap:lle. Hienoa, että ip järjestyi. Onnenpekka.
Meillä juuri 7 v ekaluokkalainen ei päässyt iltikseen. Itse teen työpäivää 7-15, ja nelipäiväistä työviikkoa joten vetosivat siihen että on lapsia jotka kipeämmin paikkaa kaipaavat. Meillä iltiksessä ei kyllä käy muut kuin ekaluokkalaiset. Hyvin on tyttö kotona pärjännyt, toki välillä jos ei kavereita ole niin äidillä puhelin töissä soi tiuhaan :) mutta monesti ainakin Hki, Espoo Vantaa akselilla nuo iltikset ovat aika hurjia paikkoja. Ahtaat tilat, hurja lapsimäärä ja meno, eli lasten säilytyspaikkoja, joissa ainakin arempi lapsi jää jalkoihin.
Meillä (Helsinki) ei tokaluokkalainen enää päässyt.
Mielestäni ip-kerhot pitäisi olla kaikille ala-asteikäisille. Eka tehtäis läksyt ja sitten olisi koululla tarjolla erilaisia kerhoja, liikuntaa, teatteria, kuvista, musiikkia...Olisin valmis maksamaan tällaisesta toiminnasta enemmän kuin normaali ip-kerho.
Harmi kun täällä Suomessa lasten pitää olla itsenäisiä ja itsekseen pärjääviä jo pieninä! Se vasta on hienoa kun lapsi pärjää monta tuntia yksin kotona...
Missä päin Helsinkiä asutte? Monessa kaupunginosassa on avoimia leikkipuistoja, joissa ip-kerhot koululaisille, ja ainakin meidän puistossa on paljon tokaluokkalaisia. Suosittelen!
Asumme onneksemme kunnassa, jossa on todella panostettu iltistoimintaan. Täällä iltiksessä käy möys kuudesluokkalaisia: siksi koska se on kivaa ja monipuolista.
Ajatuksena on kokonaiskoulupäivä, se, että lapsi voi harrastaa heti koulun jälkeen turvallisesti koulun tiloissa (esim. musiikkiopisto). Näin ei vanhempien tarvitse illalla enää lähteä viemään lapsia harrastuksiin.
Iltiksessä on valittavana kerhoja, esim. käsityö-, kokki-, liikunta- ja läksykerhoja. Iltiksessä ulkoillaan ja leikitään ja nähdään kavereita.
Iltiksessämme on koulututut ja osaavat ohjaajat.
Iltis on aivan huippu juttu!