Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten riidat. Miten sinä ratkaisisit tämän?

Vierailija
05.06.2011 |

Meillä lapset 5v 6v ja 8v. Naapurissa asuu 5v poika joka on aina tulossa pihaamme. Heille ei koskaan omat lapsemme ole tervetulleita.

Tälle naapurin 5v:lle kelpaa seuraksi vain keskimmäinen lapsistamme. Muut ajaa pihasta ja seurasta pois. Joka kerta kun tämä 5v ilmestyy paikalle ovat kaikki ilmiriidoissa keskenään, koskaa 5v huutelee tyyliin "hullu paskiainen häivy siitä" jne. 8v poikani on jo uhitellut vetää kuonoon jos ei häivy meiltä jne. Ja meidän 5v:mme ei myöskään tykkää hänestä.

Olen pojalle sanonut että meillä ei tuo seurasta pois ajaminen käy eikä haukkuminen ja kiroilu. Ei auta. Pitäisikö kieltää tulemasta kokonaan? Mieli tekisi. Koska tiedän että sota on pystyssä kun tämä poika pihaan ilmestyy.

Opettakaa niille kersoillenne että naapureissa ei voi olla ihan miten sattuu

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanomalla naapurin lapselle, että tänään meillä on oman perheen päivä, joten hän ei pääse meille leikkimään. Ja istuisin pihassa valvomassa, että naapurin lapsi ei sinne tule.

Vierailija
2/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen tilanne, mutta lapsi oli ystävättäreni. Tyttö muuten hänkin. Vaikka oli reilusti nuorempi, niin aina kun hän meille tuli tai olimme heillä, hän halusi leikkiä vain esikoisen kanssa ja väkivaltaisesti ajoi pelokkaan samanikäisen kuopuksen syliini. Jos meni sanomaan, että nyt kaikki leikkii nätisi, niin tämä tyttö jopa puri kuopustani. sama meno jatkui niin heillä kuin meillä. Sitten juttelin lasteni kanssa, että haluavatko he edes leikkiä tämän tytön kanssa? Eivät halunneet. Siitä lähtien näen ystävääni ilman lapsia.

Eli ap:nä minä juttelisin lasteni kanssa ja jos he ovat sitämieltä, että naapurin lapsen kanssa ei haluta leikkiä, niin sitten hän ei ole tervetullut pihaan. Kyllä aikuinen saa suojella lastaan myös lasten väliseltä väkivallalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvässä hengessä että nyt ei voida leikkiä kun on muuta menoa tai tekemistä.

Itse olen poikaa jututtanut noista rumista puheista ja toisten pois ajamisesta että meillä noin ei toimita jne.

Eipä ole auttanut, ja joka ikinen päivä tämä lapsi on tulossa jos meillä joku ulkona on.

Porttikieltoko on ainoa joka auttaisi.

t. ap

ja sanomalla naapurin lapselle, että tänään meillä on oman perheen päivä, joten hän ei pääse meille leikkimään. Ja istuisin pihassa valvomassa, että naapurin lapsi ei sinne tule.

Vierailija
4/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskimmäinen lapsi on sitä mieltä että mikä tahansa seura on ihan ok. Hän kun on myös kaikkien kiusaajien suosiossa, vaikka itse on sopuisa rauhanrakentaja luonteeltaan.

Pitäisikö minun sietää keskimmäisen lapseni (tytön) vuoksi tätä jatkuvaa toraa jonka naapurin riitapukari tuo tullessaan? Jos kaksi muuta lastani joutuvat syrjityiksi/kiusatuiksi/pois ajetuiksi?

ap.

Eli ap:nä minä juttelisin lasteni kanssa ja jos he ovat sitämieltä, että naapurin lapsen kanssa ei haluta leikkiä, niin sitten hän ei ole tervetullut pihaan. Kyllä aikuinen saa suojella lastaan myös lasten väliseltä väkivallalta.

Vierailija
5/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joku pitää olla hampaissa ja huudetaan törkeyksiä. Onko tässä ajassa ja kasvatuksessa jotain niin paljon pielessä? Vai mistä näitä kiusaajia sikiää?

Vierailija
6/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisit tytölle, että kaikkien on päästävä leikkiin mukaan. Tämä voisi sanoa pojalle, että äiti on käskenyt näin.

Vierailija
7/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loputkin välit menee naapureihin, mutta kai se kohta on kiellettävä tänne tulo kokonaan.

ap

sanoisit tytölle, että kaikkien on päästävä leikkiin mukaan. Tämä voisi sanoa pojalle, että äiti on käskenyt näin.

Vierailija
8/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa naapureillesi ihan suoraan, että koska leikit eivät suju heidän lapsensa käytöksen vuoksi niin on parempi että jokainen leikkii omalla tontillaan/kotonaan. Leikkejä voi kokeilla lapsien kesken myöhemmin, mutta kielto säilyy jos leikit eivät suju.

Vierailija
9/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen päättänyt että meidän pihassa on meidän perheen omat säännöt, kyse omakotitalon pihasta. Jos meidän säännöt eivät sovi niin mukulat voivat leikkiä yhteispihalla, sillä kokoonpanolla jolla haluavat. Tai sitten kaikki keskenään omalla pihalla. Eli maassa maan tavalla! Mun mielestä aikuiset kuitenkin vastaavat kukin omasta pihastaan ja mukuloistaan. Jos joku ei vastaa mukulastaan niin en voi asialle yhtään mitään. Ikävä kyllä.

Vierailija
10/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se auttaa, kun itse olet pihassa ja naapurin lapsen sinne tullessa sanot, että kiitos ei tänään. Jos lapsi jää pihaan, sanot, että mene kotiisi. Jos lapsi ei vieläkään poistu, mene naapuriin ja sano, että teidän lapsi ei suostu poistumaan meidän pihasta, hakekaa se pois.

Vierailija
11/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosta niitä vanhoja ketjujasi,ja jatka niihin!!

älä aloita joka kerran uutta.

Vierailija
12/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ei varmaan oo muita kuin minä. Kellään muulla ei oo kolmee lasta.

t. ap. ja sinä, hanki lääkitys neiti selvännäkijä joka asut palstalla?

Vierailija
13/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotialueilla kaupungeissa kesäisin on ongelmia. Milloin naapurin teinit leiriytyy jonkun pihaan, lapset tappelee ja aikuiset ei valvo jne. Ei mitenkään tavatonta?

Suomessahan ei varmaan oo muita kuin minä. Kellään muulla ei oo kolmee lasta.

t. ap. ja sinä, hanki lääkitys neiti selvännäkijä joka asut palstalla?

Vierailija
14/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä leikkimään jonnekin muualle tuon pojan kanssa? Minä olen aika suvaitsevainen hankalien lasten suhteen, mutta tuossa tapauksessa yrittäisin varmaan jotenkin estää pojan tulon pihalleni.

Tämä keskimmäinen lapsi on sitä mieltä että mikä tahansa seura on ihan ok. Hän kun on myös kaikkien kiusaajien suosiossa, vaikka itse on sopuisa rauhanrakentaja luonteeltaan.

Pitäisikö minun sietää keskimmäisen lapseni (tytön) vuoksi tätä jatkuvaa toraa jonka naapurin riitapukari tuo tullessaan? Jos kaksi muuta lastani joutuvat syrjityiksi/kiusatuiksi/pois ajetuiksi?

ap.

Vierailija
15/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lasten käytöksen takana ole vanhempi ja kasvatus?! Ite ottaisin häirikkölapsen vanhempaan kontaktia hienovaraisesti selittämällä tilanteen ulkopuolelle jäävien lasten näkökulmasta. Ja sen sijaan että arvostelisin vanhemman kasvatustaitoja yrittäisin ehdottaa ratkaisua tai saada vanhemman tajuamaan itse oman lapsensa ongelmakäytös ja keksimään siihen ratkaisua...Ja siis ihan ystävällisessä ja suvaitsevaisessa hengessä, ettei tulisi tunnetta toisen yläpuolelle asettumisesta ja naapurisopu säilyisi AIDOSTI ja lapset vois kaikki leikkiä sovussa yhdessäkin

Vierailija
16/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin porttikielto sitten.

Vierailija
17/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meidän piha, meidän säännöt. Kaikki saavat osallistua leikkiin ja jos ei kelpaa, et saa enää tulla".

Omilleni sanoisin: "Olkaa lapselle reiluja ja jos hän ei ole, tulkaa sanomaan minulle, älkää alkako itse riitelemään".

Ja jos ei onnsituisi (ja jos omani käyttäytyisivät kunnolla) antaisin lapselle porttikiellon pihallemme.

Vierailija
18/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on näitä lapsia jotka on tulossa vaikkei kukaan pyydä eikä kutsu. Ja jos eivät sopeudu, niin ongelma on niiden naapureiden joiden nurkissa nämä luuhailevat.

Jos sanot vaikka miten hienovaraisesti vanhemmille, on palkokasvi nenässä.

Onhan se tylsää jos joutuu naapurin lapsen takia päivystämään pihassa tappelua torjumassa jos omat ei enää jatkuvaa vahtimista tarvitsisi vaan osaavat olla sovussa.

Vierailija
19/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne lapset jotka alkaa inhoamaan tätä vierasta lasta kiusaamisten takia. Onhan se ikävää että joutuu sietämään jotain ilkimystä omalla pihallaan.

Ja jos ei onnsituisi (ja jos omani käyttäytyisivät kunnolla) antaisin lapselle porttikiellon pihallemme.

Vierailija
20/31 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis ihan todellinen tilanne kysymyksessa? Uskomatonta.

Jos vieras lapsi ei tottele, ettei riitaa saa haastaa ja ei muutenkaan kunnioita teidan pihan saantoja - eiko tuo nyt jo ole ihan no-brainer?

Itse tietenkin lahestyisin ensin vanhempia. Voisiko valilla leikit olla heidan pihallaan? Kertoisin ongelmista juuri niin kuin ne tuossa tuotiin esille. Jos kuitenkaan eivat ole keskusteluhaluisia/-kykyisia tai muuten vastaanottavaisia, peli on hyvin selva.

Meidan pihalla ollaan meidan saannoilla ja ne saannot sanelee aikuinen - ei lapset. Hyvanen aika! Myos tasapuolisuuden nimissa pitaa olla vastavuoroisuutta leikkipaikoissa.

Jos heidan pihansa ei sovellu leikkeihin, se on toki eri asia. Mutta meidan pihalla on meidan saannot ja jos se ei kay, leikkikaverit loytyvat muualta.