Protu-leiri
lapseni on lähdössä protu-leirille, mutta nyt mietityttäää, mitä siellä tapahtuu? Olen kuullut niiiiin monenlaista kommenttia, että käyn aivän ylikierrokksillä. mm yhteissaunominen ym... Onko meno villiä?
Kommentit (21)
Suosittelisitko Prometheus-leiriä ET:n opiskelijalle?
Essi: Suosittelisin protuleiriä ET:n opiskelijalle tai vaikka uskonnon opiskelijalle, tälle leirille voi tulla kuka tahansa. Itse sain leirillä uusia kavereita, kokemuksiä ja näkemyksiä, joita en unohda varmasti pitkään aikaan.
Rudolf: Suosittelisin protuleiriä sellaiselle joka ei usko Jumalaan, eikä välttämättömästi halua kirkkohäitä ja papin siunausta, mutta tahtoo rippileiriä vastaavan nuorten kesäleirin.
Ja oman maailmankuvan muodostamsessa. Ei siis tekisi pahaa kirkkoon kuuluvillekaan. Minulla kaksi lasta käynyt protun ja siis suosittelen! -
mitä yhteissaunomiseen tulee, niin saunoa saa myös yksin tai tyttö/poikaporukassa. Itse arvostan protuleireissä juuri sitä, että nuoria kannustetaan tutustumaan toisiin ensisijaisesti ihmisinä eikä sukupuolensa edustajina. Minä ja mieheni olemme kyllä olleet tyytyväisiä tyttäriemme asialliseen ja hitaaseen tapaan tutustua seurustelukumppaneihinsa. Uskomme, että protu-leirin vaikutus näkyy myös tässä.
Www.protu.fi-sivulla on asiallinen video leireistä.
Protu-leirille mutta isänsä ja tämän suvun painostuksesta lapsi ei uskaltanut itselleen paremmin sopivaa vaihtoehtoa valita. :(
AP:lle voin kertoa, ettei mitään syytä huoleen. Protu-leirit ovat aivan mahtavia. Itselläni on kolme ystävää, jotka ovat Protu-ohjaajia.
Ps. Itse olen uskonnollinen mutta ehdottomasti nuoren oman päätäntävallan kannalla mitä uskonasioihin tulee.
Ei leireissä mitään villiä ole! Mutta mahtava kokemus se on monille sen käyneille ollut. Itse kävin protun viitisentoista vuotta sitten, ja se viikko kyllä kasvatti minua todella paljon niin omasta kuin vanhempienikin mielestä. Siellä käydään paljon keskusteluja ja yleensä onnistutaan luomaan hyvin avoin ja lämmin ilmapiiri leiriläisten kesken. Suosittelen leiriä ilman muuta!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:59"]
Hei. En missään tapauksessa laittaisi lastani protu leirille. Jo pelkkä, aikuiset ohjaajat nuorten kanssa alasti saunassa, saa hälytyskellot soimaan! Kokemusta elämästä on minulla paljon. 5omaa lasta ja koko elämäni ohjannut lapsia ja nuoria työkseni.
[/quote]
Niin sinulla ei siis ole minkäänlaista omaa tai edes välillistä kokemusta aiheesta, luit vaan Iltiksestä että kaikilla protu-leireillä on ihan pakko mennä saunaan alastoman vieraan aikuisen kanssa ja halusit sanoa mielipiteesi asiasta.
Saanko arvata, olet seurakunnan kautta lasten ja nuorten kanssa tekemisissä? Muuten tällaista älytöntä kommenttia et varmasti kehtaisi esittää.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:59"]
5omaa lasta ja koko elämäni ohjannut lapsia ja nuoria työkseni.
[/quote]
Ihanko lapsesta asti?
Eli sama meno, mutta uskonnon tilalla elämänkatsomustiedon kaltaista pohdintaa tms.
Tässä on parin nuoren kokemuksia protu-leiristä:
http://et-opetus.blogspot.com/2010/08/kokemuksia-prometheus-leirista.ht…
Vaikuttaa ihan asialliselta aikuistumisleiriltä, ja tuonne toivonmukaan omatkin lapseni menevät (jos nyt jollekin aikuistumisleirille välttämättä haluavat!).
Vihdoin jotkut osaavat puhua täällä hyvää protu-leireistä. Oma kokemukseni oli ikimuistoinen, kaikista tuli kavereita ja juteltiin paljon. Puhuttiin välillä suuremmista asioista joita oli myös et:n tunneilla opiskeltu. Illalla saunottiin (3 eri vuoroa, välissä seka-sauna) uikkarit päällä tai ilman. Ei siellä kukaan kattellu niiku pedofiili. Sauna on suomalainen perinnepaikka, jossa rentoudutaan ja heitetään hyvää läppää, jos ette vielä tietäneet. Kyllä, halailua oli paljon, eli jos ette pidä läheisyydestä, niin ei kannata mennä protulle. Myöhään illalla mahauduttiin (tehtiin semmone jännä kasa, jossa pää laitettiin toisen mahalle ja joku laittoi oman päänsä sinun mahalle, ja siitä tuli sitten semmonen iso "rapsutteluareena" :D). Meno oli mukavaa eikä mitään villiä. Tollaset jutut voi juuri protulla unohtaa ja olla vaan. Se siinä olikin hienoa. Musisoitiin ja pidettiin hauskaa. Tokavikana päivänä oli jo haikea mieli kun tiedettiin leirin olevan lopussa. Ja loput voittekin selvittää käymällä protulla!
Miten uskontovihamielisyys ilmenee noilla leireillä?
Ei koko leirillä ole mitään uskontovihamielisyyttä, vaan eri uskontoja käsitellään avoimesti ja ehkä kriittisestikin, mutta mitään vihamielisyyttä ei protulla esiinny. Protu on avoin ja vapaamielisin leiri minkä mä tiedän. Siellä saa olla tasan oma itsensä, ilmaista omat mielipiteensä, keskustella, väitellä ja luoda hyvä ilmapiiriä muiden kanssa puhuessa. Ja mitä tohon saunomiseen tulee, niin koko kohu on suoraansanoen ihan vitun naurettava. Kuten 15 sanoi, niin saunassa on kolme vuoroa. Yleensä ensin pojille, sitten yhteissauna ja vipa vuoro on tytöille ja suurin osa on saunassa uikkarit tai pyyhe päällä. Eikä siinä oikeesti ole mitään seksuaalista. Ohjaajat ovat täysi-ikäisiä samoin kuin kokit ja saunassakin on koko ajan yli 18 v valvoja enkä mä ole IKINÄ kuullut, että saunassa tai uimassa olisi minkäänlaista ahdistelua syntynyt. Omalla leirillä ollessa tytöt ja pojat oli ihan rennosti samalla vuorolla saunassa ja meillä oli äärettömän hauskaa niinkuin ystävien kanssa yleensä on.
Herätkää, aikuiset ihmiset!
Poika itse halusi pohjoisesta etelään leirille, kaikin puolin oli tyytyväinen leirin antiin: keskustelut ryhmässä eri asioista olivat päällimmäisenä positiivisena palautteena viikosta.
Mua itketyttää aivan kauheesti. Luen lappuja joita me protulla kirjotettiin toisille.
Protulla oli parasta kun saunottii 12 porukal ja laulettii maammelauluu seisaaltee.
Me juteltii monta tuntii päiväs tosi tärkeistä ja mielenkiintosista asioista.
Mulla ei ole koskaan ollu niin hyviä ystäviä mitä protul tapasin. Alussa en tuntenut yhtään ketään ja olin 900km päässä kotoa mutta viikon päästä kaikki itkettiin ja halailtii kun ei haluttu lähteä.
Tää oli mun elämän paras viikko ja en koskaa tuu unohtaa näitä tyyppejä.
- Juho, 14
Itse Protun käyneenä voin sanoa että valkoisena heteromiehenäkin niin oli elämäni paras viikko. Ohjelmat on hauskoja ja yhteissaunat vapauttavia. Yhteishenki tiimiläisten ja leiriläisten keskuudessa on mahtava ja porukasta on vaikea päästää irti. Joillekin onnekkaille (minulle) leirille mahtuu myös ihastusta joka täydensi leirin ihanasti
Miksi en löydä vastuuhenkilöiden nimiä? SETA esiintyy PELOTTAVAN voimallisesti eri yhteyksissä? Mikä on VALVOVA instanssi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi en löydä vastuuhenkilöiden nimiä? SETA esiintyy PELOTTAVAN voimallisesti eri yhteyksissä? Mikä on VALVOVA instanssi?
Leirejä järjestää Prometheus-leirin tuki ry, jonka hallitukset löydät https://www.protu.fi/kaikki-yhteystiedot#hallitus
Ottamalla yhteyttä, saat varmasti vastauksia (turhien) pelkojesi lievittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisitko Prometheus-leiriä ET:n opiskelijalle?
Essi: Suosittelisin protuleiriä ET:n opiskelijalle tai vaikka uskonnon opiskelijalle, tälle leirille voi tulla kuka tahansa. Itse sain leirillä uusia kavereita, kokemuksiä ja näkemyksiä, joita en unohda varmasti pitkään aikaan.
Rudolf: Suosittelisin protuleiriä sellaiselle joka ei usko Jumalaan, eikä välttämättömästi halua kirkkohäitä ja papin siunausta, mutta tahtoo rippileiriä vastaavan nuorten kesäleirin.
En suosittele protuleiriä kenellekään.
En valitettavasti voi antaa yleissuositusta kirkonkaan rippileireistä, siellä kun saatetaan esim. ylenkatsoa katekismuksen opetusta käskyistä, mikä ikävä kyllä voi nuoren kohdalla johtaa elämässä katkeriin kalkkeihin.
Jos haluaa nimenomaan LEIRILLE, niin ehkä on parasta etsiä raamatulle uskollisen järjestön järjestämä rippileiri, niin voi paremmin välttyä korvasyyhykirkollisten maailmaa mielistelevistä raamatunvastaisuuksista.
Jos pitäisi valita rippikoulun ja protuleirin väliltä, niin ilman muuta protuleirille. Eihän tässä ole mitään epäselvää.
Tänä kesänä lähtee toisten leirille vapaaehtoiseksi apuohjaajaksi. Todellakin kypsyi viime kesän leiriviikossa aivan eri pojaksi ja on osallistunut leirin jälkeen paikkakuntamme protutoimintaan ja esim. nosti viimeisen koululukuvuoden aikana keskiarvonsa numerolla tuon fiksuuntumisensa seurauksena. Päihteetön, rohkea, suvaitsevainen, toisia kannustava. Kyllä minä äitinä ehdottomasti suosittelen.
Siellä käsitellään rankkojakin asioita ja nuoret kertovat hyvin avoimesti henkilökohtaisia ja perheensä asioita. Eli teidän perheen kaappien luurangot saattavat olla myös pöllyytettävien listoilla. Sitäkö pelkäät?
Ehdottomasti paljon parempi, kuin rippileirit, joilla vain jeesustellaan ja tekopyhäillään.