Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki. Miten teilläpäin sanotaan luokka-asteet?

Vierailija
04.06.2011 |

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan aiemmin onneksi kuullutkaan. Toivottavasti olen unohtanut ne huomisaamuun mennessä!

Ei, en varmasti ole, sillä nyt alkoi mieleen muistua mm. seuraavaa: "etiäppäin", "hyllylöitä"... Ei varmasti mitään tekemistä Jyväskylän kanssa, mutta jotenkin kuvottaa!

Vierailija
42/60 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikki, nelkki ja eppu. Kyllä, ollaan Jyväskylästä eikä tuo ole lässytystä vaan MURRETTA. Mielestäni erilaiset murreilmaisut ovat kielen rikkautta mutta mä olenkin vain tällainen akateeminen ällötys.

vaan joku ihmeellinen viiraus täällä. Toivottavasti menee ohi siihen mennessä kun meidän lapset menee kouluun. Itse en pysty ko. sanoja suustani ulos päästämään, ovat todellä ällöjä.

T: jyväskyläläinen

noin siellä on aina puhuttu, jo vuosikymmeniä. Ja puhutaan tästä eteenkin päin. Kyseessä on Jyväskylän murre, moni luulee ettei siellä mitään murretta ole, mutta onhan siellä. Just nuo eput jne ja sit mää sää jyvääskylääästä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti menee ohi siihen mennessä kun meidän lapset menee kouluun. Itse en pysty ko. sanoja suustani ulos päästämään, ovat todellä ällöjä.

Ainakin 70-luvulta asti nuo ovat olleet täällä ihan vakiintuneita sanoja. Ne ovat oikeastaan saavuttaneet melko virallistakin asemaa. Esim. Jyväskylän kaupunginkirjaston lukudiplomiohjeissa puhutaan epuista, topuista, kolkeista jne. Samoin opettajat käyttävät niitä, ja lapset tietenkin.

Nämä sanat ovat tällä niin luontevia, että minä ihmettelin lapsena, miksi Dingon biisissa "eput laulaa älä mene njet njet" :D

t. kolkin ja topun äiti

Vierailija
44/60 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielestänne lässytystä sanoa myös vauveli, kulti, kisu, koiruus, sidukka, telkku, tietsikka?

Nämä on just niitä sanoja, joita en voi sietää, vaikka murteista ja kielen rikkauksista pidänkin. Samaan lässytyskastiin kuuluvat myös masu, masuasukki, mamma jne.

Vierailija
45/60 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka, toka, kolmas yms pk-seutu Käsittämätöntä lässytystä noi muut

sen verran käsittämätöntä puhetta siellä on:D

vai oonks mä stidi, kun sporat kulkee vain Stadis.

Mistäs me voidaan se tietää, kun ei olla nähty sua? Jos olet omasta mielestäs tulitikku, niin ihan siitä vaan...

Vierailija
46/60 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo ap:n jutut!!!!!!!!!!!!

Vierailija
47/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan luokan etanat.

Tokan luokan tolvanat.

Kolmannen luokan kolipäät.

Neljännen luokan nerot.

Viidennen luokan viisaat.

Kuudennen luokan kuninkaat.

Vierailija
48/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa

Vierailija
49/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka toka kolmas neljäs viides ja kuudes.Ihan suomen helsingistä, päivää.

Vierailija
50/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Espoossa koko ikäni asunut.

Oon aina sanonut eka-, toka-, kolmos-, nelos-,vitos-,kutos-,seiska-, kasi-, ysiluokkainen.

Ja ihan irl elämän kielessä puheessa voisin sanoa juurikin esim "mun lapset kattoo paljon telkkuu, vaik ne on vast ekalla".

T. 20v nainen espoosta

Vierailija
51/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkeliläisen ystäväni poika aloitti just toppuluokan =). Mua ärsytti jo sana "viskari" omien lasteni kanssa.

Vierailija
52/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä Espoossa

Vierailija
53/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki. Miten teilläpäin sanotaan luokka-asteet?

Huomatkaa, että Jyväskylässä puhutaan puhtainta suomea, eivätkä jyväskyläläiset puhu murretta oikeastaan ollenkaan. Vain kaikki muut suomalaiset puhuvat murteellisesti... :-D

Kysy vaikka joltain jyväskyläläiseltä!

(Näiden uskomattomien luokka-astenimitysten lisäksi käsittämättömiä ilmaisuja on muitakin, mutta jos jyväskyläläistä alkaa panna niistä tilille, hän väittääkin niiden olevan savolaisuuksia - naapurilta lainautuneita.)

Vierailija
54/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli murre ja slangi on siellä vähäisintä.

Toi on kyllä niin hauska uskomus. Ensinnäkään se ei ole kokemukseni mukaan tosi ja toisekseen jos olisi ja niiden kohdalla kun on, se on kamalan tosikkoimaista ja ankeaa. Kielipuritaanien keskitysleiri.

Jos jyväskyläiset kammoavatkin sanaväännöksiä - näitä muutamia lukuunottamatta - niin intonaation ja sanajärjestyksen kanssa ei olla kovin tarkkoja. Sieltä niitä omaperäisyyksiä löytyy.

Noita eppuja ym. käytetään muuten kaikissa opettajan kotiin lähettämissä kirjeissa jne. Monilla alueilla, missä puhutaan ihan ujostelematta murretta, pidetään vähänkin viralliset kirjoitetut tekstit sitten taas puhtaina.

Vierailija
55/60 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. tulevan toppuluokan ope :)

Vierailija
56/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua mitä niin ällöä tuossa on, nyt täällä Aihe Vapaassa kiertelee kulkutauti nimeltä "lässytysbakteerit hyi yääk", on virallinen nimi siis. Sanotteko te oikeasti että "lapseni katselevat paljon televisiota. He ovat vasta ensimmäisellä luokalla."?

Minulta ainakin pääsisi luontevasti "mun lapset kattoo paljon telkkua, ja ne on vasta epulla." Tosin ehkä sitten kun kasvan ohi neljästätoista ikävuodestani alan puhua yhtä ikävystyttävästi kun te av-äidit. (Nykyäänhän ei saa sanoa av-mammat niinkuin muilla keskustelupalstoilla tavataan paheksua, koska se on niin ällöä.)

Niin, itsekin päästit ällön lässysanan suustasi, ällö ei sanota ällö vaan ällöttävä. Että lopetas tuo lässyttäminen, se on ällöttävää.

Tuskinpa se epputoppu ainakaan ala-asteelta mihinkään häipyy, sanon parisen vuotta sitten alakoulua kuusi vuotta käyneenä. tosin näin ylä-asteella olen alkanut sanoa "ekat" ja "tokat", mutta pikkuveljeni puheista eput elävät vielä.

Olisi kauheaa olla yhtä ikävä ihminen kuin sinä, tosin toisaalta voit olla myös suloisen lapsenomainen koska sinulle on jäänyt päälle eppuluokan "hyi poikia yäk bakteereja"-vaihe, tosin se on tainnut vaihtua vain kielten eroavaisuuksiin. Onnea elämään!

Vierailija
57/60 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kylmät väreet menee selkää pitkin ;) - mua niin inhottaa kaikki sanaväännökset. Ihan eka, toka kolmas neljäs jne.

Vierailija
58/60 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
59/60 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukki ym. ON suomea, jopa sanomalehdessä.

https://www.ksml.fi/kotimaa/Katso-video-N%C3%A4in-juhlittiin-kuukkiluok…

Se, että keskisuomalaisen lehden otsikossa on keskisuomalainen sana, ei kyllä todista mitään.

Ja ne jotka sanovat, että Jyväskylässä on puhtain suomen kieli, niin ei ole. Puhtain suomen kieli tosiaan on keskisuomessa, mutta ei Jyväskylässä, vaan Keuruulla.

Vierailija
60/60 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin ap sanoo.